tips voor paniek aanvallen examens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

tips voor paniek aanvallen examens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 20:54

Heeft er iemand tips voor paniek aanvallen die met examens te maken hebben te verminderen, zit al bij de psycholoog voor faalangst. Hij heeft me adem oefeningen gegeven maar het blijft totale chaos en hartkloppingen en algemene paniek. Rescue enzo helpt niet

Heb wel pillen inderal, maar die wil ik zoveel mogelijk uitstellen wegens niet echt gezond

alvast bedankt zeer gefrustreerde student Haha!

winnitou

Re: tips voor paniek aanvallen examens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:57

Wat voor een examens heb je waar je zo voor in de rats zit?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 20:59

Zit niet in de rats hoor, heb al genoeg gedaan. Maar toch blijft ik bang dat ik het niet ga kunnen Boos! krijg die gedachten echt niet weg

histologie opleiding diergeneeskunde

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:49

Zo vreselijk herkenbaar. Nachtenlang zitten leren, kwam er van alles tussendoor waardoor het onmogelijk was een week of 2 voor examens nog te leren, dus alles moest op het allerlaatste moment, icm gigafaalangsten..rescue hielp bij mij ook niet, toch genomen. Wat ik wel gebruikte was Valeriaan..en gek genoeg hoefde ik ze niet te nemen. Had mezelf voorgenomen voor spek en bonen mee te doen, dat mn leven er niet van af hangt als ik het niet haal, mag het herkansen immers, er gaat niemand dood als ik het niet haal en de examencomissie zal me niet bijten Tong uitsteken geen man overbord dus, behalve je eigen ego en so what?? dan moet dat ego maar leren dat niet alles in 1 keer perfect gaat en de volgende keer beter Tong uitsteken Mn examens waren vreselijk moeilijk, maar was wel relaxt, heb mezelf tot orde geroepen tussen de 285 andere kandidaten en de tijd genomen..of ik het gehaald heb? geen idee, hoor het pas over 6 weken, apoeh.

Heel veel succes.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 01:18

Relativeren is het enige dat kan helpen, probeer met je beiden benen op de grond te blijven. Probeer je echt te verdiepen in de vragen en zoek op die manier afleiding voor een paniekaanval. Als jij met je hoofd alleen maar bezig bent met nadenken over hetgeen waar je over na zou moeten denken, sta je niet meer stil bij het krijgen van een paniekaanval. Probeer dus je gedachten bij de vragen te houden.

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 11:26

Wat mij altijd helpt als ik voor iets spannends zit. Twee benen goed op de grond zetten, armen op de stoelleuning of op mijn benen met de handpalmen open naar boven, vanuit de buik ademhalen en het contact met de gond voelen, je zelf aarden.
door jezelf hier op te concentreren maak je ruimte voor je zelf.
Laat je niet van je stuk brengen door vragen opdrachten die je niet weet of niet goed begrijpt, sla ze over en kijk er later weer opnieuw na. Vaak zal je dan zien dat jejezelf afvraagt waarom je die vraag had overgeslagen omdat je het wel weet, het op een ander manier leest.
Zorg dat je ruim van te voren je leerstof beheerst. En zoals hierboven al werd beschreven probeer te relativeren.
En gebeurt het toch tijdens je examen dat je een paniekaanval krijgt, steek je hand op zodat de examinator/surveant bij je komt en vertel wat er met je gebeurt, vaak wordt je daar ook al rustiger van.
Heel veel succes en hou jezelf in de hand!!!!!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:08

Ik heb er ook zo afschuwelijk last van.. Maar ik doe er eigenlijk weinig aan. Als ik niet goed geleerd heb, ga ik meestal ook niet naar het tentamen, terwijl ik het dan meestal wel zou moeten kunnen..

yorin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:31

Helpt dat bach spray ofzo ook niet? Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 12:37

yorin schreef:
Helpt dat bach spray ofzo ook niet? Haha!

Dat is rescue heeft vroeger geholpen in het middelbaar maar voor de grote examens niet.

Maar het is zaterdag, maandag examen dus we hebben nog tijd. Gisteren toch pilletje genomen zo dat ik kon slapen en niet piekeren, en zie het weer veel rooskleuriger in. Ben nu allen op mijn gemakje aan het herhalen, en proberen op mijn adem te letten.

Dank jullie voor het advies

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:41

hier nog een met faalangst.. alleen voor me rijbewijs..
1e keer gezakt, en weet bij god niet meer waar ik geweest ben..
en nu moet ik dinsdag weer.. zat al te stressen toen in me oproep kreeg..
ik ga maar is rescue proberen.. moet wat.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 12:42

Ik vind het erg want je kan het, maar je verprutst het zelf door je eigen gedachten, klinkt zo simpel maar toch is het moeilijk te stoppen

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:47

Hey Katiavl, ik ken de paniekaanvallen. Daarvoor heb ik een faalangsttraining gevolgd. Een paar van de denkwijzen die we daar hebben geleerd, en die iedereen eigenlijk altijd in zijn achterhoofd moet houden zal ik hier neerzetten. Mij heeft het alleszins veel geholpen!
-De resultaten kan je niet controleren, je gedrag wel. Dáár moet je je dan ook mee bezighouden.
-Relativeer het belang van de examens. Als je niet slaagt heb je meestal nog een tweede kans. Desnoods doe je je jaartje opnieuw, maar uiteindelijk heeft dat op een mensenleven geen grote invloed.
-Studeren is iets waar je voor gekozen hebt, iets wat je wíl doen, niet iets wat je moet. Dus als je je examen binnengaat, bv, kan je jezelf inprenten dat dat iets is wat je zelf wil, waar je helemaal achterstaat.
-...
Er zijn veel van die kleine dingetjes, die uiteindelijk toch een groot verschil maken. Ik ga nog niet stress-vrij naar een examen, maar ik heb al veel beter kunnen studeren hierdoor zonder paniekaanvallen tijdens het studeren zelf.
Ik hoop dat je er iets aan hebt. Als je meer uitleg wil, kan je altijd vragen.

Edit: Lichamelijk gezien kan je ook tijdens het examen zelf buikademhaling proberen toe te passen en proberen alle spieren in je lijf te ontspannen. Dat vraagt wel wat oefening.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:28

Ik heb ook paniekaanvallen gehad en je moet dan goed (leren) realistisch te denken. Heb er ook hulp bij gehad en heb gewerkt uit het boek 'je gevoel de baas'.

Gaat over realistisch denken en automatische gedachten.
Goed blijven oefenen met je oefeningen en ook ontspanningsoefeningen doen.