IJzer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veirl

IJzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 19:37

Vorige week vrijdag ben ik naar de dokter geweest. Ik had nu al 3 weken last van duizeligheid. De ene dag natuurlijk wel wat meer dan de ander, maar het kwam vaak terug.
Nu kwam er dus uit dat ik bloedarmoede heb en ik heb er medicijnen voor gekregen.
Ik vroeg mij alleen af in welke voedingsmiddelingen (naast vlees en appelstroop) nou eigenlijk ijzer zit ?

050206051012

Re: IJzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:01

Appelstroop en lever ( Misselijk ), dat kreeg ik vroeger in elk geval van m'n moeder te eten als ik ijzertekort had.

Misschien anders even googlen?

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:04

- In normale omstandigheden kan het ijzergehalte op peil worden gehouden met een evenwichtige en gevarieerde voeding.
- Voedingsmiddelen waaruit ijzer goed wordt opgenomen zijn vlees, vis, gevogelte, broccoli, bloemkool, pompoen, tomaten, citrusvruchten.
- Voedingsmiddelen waarin eveneens ijzer zit, maar ijzer dat minder goed wordt opgenomen, zijn aardappelen, wortelen, ananas, bloem (zonder zemelen), rijst, meel met zemelen, appelen, bananen, peren, rabarber, spinazie, noten, amandelen, eieren.
- Vitamine C bevordert de opname van ijzer. Vegetariërs nemen daarom best groenten, fruit of fruitsap rijk aan vitamine C bij elke maaltijd. Gezien dierlijke producten voor een groot deel van de ijzeraanvoer zorgen, vraagt een vegetarische voeding extra aandacht inzake ijzer.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:55

Sirius1804

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:09

Je kan ook Floradix kopen bij de drogist, dat is in pil-en drankvorm te krijgen. Het is een ijzerpreparaat, ik moest het voor m'n zwangerschap gebruiken omdat ik een ijzertekort had. Ik kreeg er wel meer energie van.
Verder zit in spitskool en wittekool (zuurkool) heel veel ijzer.

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:21

Sirius1804 schreef:
Je kan ook Floradix kopen bij de drogist, dat is in pil-en drankvorm te krijgen. Het is een ijzerpreparaat, ik moest het voor m'n zwangerschap gebruiken omdat ik een ijzertekort had. Ik kreeg er wel meer energie van.

Heb ook zeer goede ervaringen met Floradix. Kreeg het advies ook tijdens mijn zwangerschap van verloskundige die ook homeopaat is.
Ben 2 weken geleden geopereerd (nieuwe heup) waarbij ik veel bloed heb verloren. Mijn Hb was 4,2. na 2 zakken bloed en meteen gestart te zijn met Floradix in combinatie met Sap/fruit was mijn Hb gestegen naar 5,6 (derde dag na ok) en vrijdag (7de dag na ok) 6,4 en gisteren 6,9.
een grote fles floradix kost ruim 18 euro.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 14:06

Bedankt voor de reacties !

Ik zie al wel dat ik zo ongeveer alles al eet, dus daar kan het niet echt aan liggen.
Ik maak eerst maar mijn medicijnen op, dan moet ik naar de dokter en gaat hij weer prikken en dan zien we wel weer verder.
Ik hoop alleen dat ik snel van die duizeligheid afkom.

Ik zal die Floradix in mijn achterhoofd houden, klinkt als 'goed spul', haha. Haha!

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:09

Ik heb een klein ijzer tekort. Ik drink veel Roosvicée Ferro. Daar is extra ijzer in gedaan.
Het is helemaal niet vervelend om te drinken, gewoon limonade. Ik heb mezelf aangewend dat als ik wat drink, dat ik dan automatisch Roosvicéé pak. Lachen

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 12:01

Heb ook chronische bloedarmoede door te weinig ijzer. Ik slik periodiek ijzertabletten want ik eet al gevarieerd genoeg en uit mijn voeding krijg ik niet voldoende binnen.
Heeft je dokter je geen kuurtje meegegeven om de tekorten aan te vullen?
Soms vergeet ik wel eens een nieuw recept te halen maar dan ben ik ook meteen weer heel moe en futloos en snel duizelig. Ik kom daar ook nooit meer vanaf.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:34

mijn broertje heeft het ook, slikt ook ijzerpillen.. en ik dacht dat ook spinazie goed was..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 23:43

En neem ipv een toetje na je maaltijd, wat fruit.
Zuivel belemmert de opname van ijzer, vit c. bespoedigd het juist..

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 20:33

@Kanelly: Bedankt, wist ik niet! Ik neem behoorlijk wat vla in de week.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:15

Roosvicee Ferro. Dat werkt echt goed.
Gewoon te koop bij de supermarkt

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:40

dit houd ik even in de gaten...
Bij mij is vandaag ook bloedarmoede vastgesteld
Mijn HB is 3.7! Morgen moet ik waarschijnlijk naar het ziekenhuis..waar ze het bloedprikken opnieuw doen..want er kan wel eens een afwijking in zitten..om welke vorm bloedarmoede het gaat weten ze nog niet..ik ga ook eens vragen naar die Floradix..en die roosvicee! ga ik ook eens proberen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:47

Roosvicee kan je zowiezo proberen. Dat kan geen kwaad.
Hoewel er wel een ijzersmaak aan zit is het toch best lekker

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:50

Roosvicee Ferro heb ik ook gehoord. Heb zelf ook bloedarmoede gehad, maar alleen de pillen van de dokter geslikt. Verder niet mijn voeding aangepast. Ging met de pillen vanzelf over Ja

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:52

idd roosvicee ferro, goed spul. Ik ben vegetarier dus moet sowieso wel opletten wat ijzer betreft, maar het werkt perfect. Eet ook heel veel appelstroop, sinds ik die 2 dingen doe nergens meer last van.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:55

Gaat je arts ook achter de oorzaak van je ijzertekort aan, of laat hij het bij een kuurtje ijzertabletten?
Want dan komt nu je ijzer weer op een mooi pijl maar als je stopt met ijzer inname, kan het zo weer dalen en is er nog geen oorzaak van die daling bekend...
Ik zou het er niet zomaar bij laten zitten dus!

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:00

De voedingstips hierboven zijn prima.

Drink een uur voor en na een maaltijd geen koffie, thee of melk. Dit belemmert/stopt de opname van ijzer. Alles wat je dan hebt genuttigd aan ijzerrijke voeding is dan deels zinloos geweest. Drink bij elke maaltijd een glas vitamine C rijk drinken (sinaasappelsap, grapefruitsap). Dit bevordert juist de opname.

IJzertabletten zorgen vaak voor obstipatie. Zorg dus dat je veel blijft drinken en bewegen en eet ook voldoende vezels.
Floradix is echt een prima preparaat, maar dit hoef je niet te gebruiken als je staaltabletten hebt. Want hierin zit al genoeg (meer neemt je lijf niet op).

Succes Lachen hopelijk vinden ze de oorzaak van het ijzergebrek.