Mijn dochtertje klaagde vanavond, bij het bijten in een stokbroodje, ineens van pijn in haar mondje. Na controle blijken haar twee onderste snijtandjes los te zitten... de rechter erg los de linker redelijk. Ze is van 03-03-03, dus nu 4 jaar en 10 maanden. Op internet kan ik alleen vinden dat ze vanaf hun 6e jaar de onderste snijstandje(s) horen te gaan wisselen. Eerst hoort op 5 jaar hun blijvende kiezen door te breken. Nu voelde ik links achter wel een scherp puntje, dus dat kan wel kloppen, maar haar snijtandjes... Is mijn kleine er gewoon zo vroeg bij of hebben meer moeder ervaringen hiermee? Ik heb gelijk de rest van haar gebit na gevoeld en verder zitten allen tanden stevig vast.
Als kinderen vroeg hun melkgebit kregen, zullen ze ook eerder gaan wisselen. Bovendien geldt hoe later ze wisselen des te sneller zullen de tanden los genoeg zitten om er ook echt uit te kunnen. Maar ook dit kan per kind verschillen.
Ik ken een meisje van nog geen 5 die al vier tandjes gewisseld heeft. Mijn eigen kids hadden met 6 jaar de eerste losse tand. Volgens mij is het niet gezegd dat kids die vroeg tandjes hadden, ze ook weer vroeg wisselen.
Ik vind het best 'eng'. Toen ik haar tandjes los zag zitten vond ik het spannend. Maar dan ga je op internet zoeken en kan je alleen info vinden over hoe het 'hoort'. Ze 'horen' er met hun 6e jaar te wisselen, dus wanneer je nog geen 5 jarige dochter ineens losse tandjes in haar mond heeft is het wel even slikken...
Het kan ook omdat er kiesjes doorbreken dat er spanning op de kaak komt en alles een beetje gaat schuiven en daarom los gaan zitten. Toevallig is de kleine van mij de eerste tanden aan het krijgen en lees regelmaatig brochures en op internet en daar het ik dat gelezen.
Mijn kinderen waren laat met wissellen maar die van mijn vriendin is net 5 en heeft nu ook twee tandjes kwijt.Ik zou er verder gewoon afblijven,hoe langer ze er in staan hoe beter voor het gebit.
Het ene kind is vlotter met wisselen dan de andere. Je kan natuurlijk even je tandarts bellen. Die kent je dochter het beste.
Offtopic: tanden zijn rare dingen. Bij mijn zoontje ontbrak er een melktand in zijn melkgebit. Nu hij aan het wisselen is zit in zijn grote mensengebit wel die tand.
Op internet zijn idd richtlijnen te vinden, maar deze heten niet voor niets richtlijnen. Ik heb me daar ook niet aan gehouden, mijn laatste kies heb ik pas gewisseld toen ik 17 was
leuk he tanden wisselen eerst kijk je ze erin nu kijk je ze er bijna uit heerlijk fietsen rekken Mijn kids wisselde eigelijk ook al vanaf hun 5e, me zoon is nu 13 en wisseld nu zijn kiezen
Dat is per kind verschillend. De een is vroeg, de ander laat. Zelf heb ik nog steeds een melktand , terwijl ik al echt 50+er ben. De tandarts is altijd nog verbaasd als ik kom voor controle.
Mijn tweeling van 8 zijn nu een jaar aan het wisselen . Het ziet er wel komisch uit die fietsenrekken of nu een hele garage . Mijn oudste dochter 11 heeft nu alles gewisseld .