Stemmingswisselingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie

Stemmingswisselingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 21:31

Ik word er dood en dood ziek van...

In mijn pubertijd had ik erg veel last van stemmingswisselingen.
De 2 jaar dat ik in Turkije woonde heb ik er nóóit last van gehad. Ik was altijd gelukkig en als ik me rot voelde dan was dat gelijk ook voor langere tijd.
Nu zit ik weer 2 maanden in Nederland en daar heb je het alweer. Het ene moment kan ik me ontzettend gelukkig voelen en het andere moment zit ik echt niet lekker in mn vel.

Op dit moment heeft het vooral met alle veranderingen te maken. Het ene moment voel ik me gelukkig omdat ik weer lekker in Nederland zit bij mijn familie, dat we weer lekker wat geld hebben, dat we een normaal leventje hebben etc. 10 minuten later kan ik net zo goed weer helemaal depressief zijn omdat ik Turkije ontzettend mis!

Dat het een dubbel gevoel zou blijven dat wist ik wel, maar het wordt nu gewoon echt teveel. Op momenten dat ik 'depressief' ben kan ik ook niets hebben, schiet ontzettend snel in tranen en bij de kleinste ruzie denk ik al 'Ik ga terug!!!!'
Terwijl ik me dus 10 minuten later weer heel erg gelukkig kan voelen.... Grrr..

Iemand tips hiervoor?
Ik weet het zelf niet zo goed meer. Ik hoop dat het vanzelf over gaat, maar soms is het zo erg dat ik echt ga twijfelen om professionele hulp te zoeken.. Maar eigenlijk moet dat toch niet nodig zijn.. Bloos

Bedankt voor het lezen iig.. ik ben het tenminste kwijt. Clown

visje

Re: Stemmingswisselingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:36

Tips... mja...

Probeer eens voor jezelf uit te maken wat de aanleiding is voor deze plotse stemmingswisselingen. Wat maakt dat je je hier zo wisselvallig voelt? Je schreef dat je Turkije mist, maar heb je Nederland ooit gemist? Wat maakt dat je hier niet goed aardt?

Je bent natuurlijk nog niet zo lang terug thuis. Misschien waren de verwachtingen rond je thuiskomst wat idealistisch (wat erg normaal zou zijn) en is de werkelijkheid wat anders uitgedraaid?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 21:41

Het is idd wel iets anders geworden dan dat ik 'gehoopt' had.. Maar niet zo heel erg opzich. Ik heb een eigen winkel waar ik echt super de super blij mee ben. Daardoor ook lekker geld elke maand wat ik in die 2 jaar nooit gehad heb. En een hele hoop toekomst dromen waar ik de afgelopen 2 jaar niet op heb durven te hopen. Dus opzich ben ik gewoon gelukkig.

Ik weet dus niet echt wat het is... Ik weet dat ik het 'vervelend' vind dat mijn droom anders bleek te gaan. Ik was in Turkije ook gelukkig maar miste idd Nederland soms en we kwamen daar onwijs moeilijk rond waardoor wij gekozen hebben om naar Nederland te gaan en voor een betere toekomst te kiezen...
Maar ik denk dat mijn hart toch nog gewoon in Turkije ligt, maar mijn verstand heeft gezegd dat we naar Nederland moesten. En met die stap ben ik opzich heel blij. Ik vind het ook super om weer bij mijn familie te zijn, die heb ik ontzettend gemist.

Soms heb ik het maar een beetje en dan denk ik ook, ik moet gewoon even wennen. Maar soms komt het zo erg opzetten, dan is het mis gevoel zo sterk.. En ik heb ook vaak dat ik me rot voel en eigenlijk niet weet waarom.. Scheve mond

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:46

Misschien is het wel een goed idee om kijken voor een psycholoog.
Dat stemmingswisselingen kunnen misschien omslaan naar vaker 'depri' dan gelukkig.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:18

even een klein vraagje: slik je de pil?

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 00:04

Ik heb zelf last van concentratiestoorissen na een operatie. Toen vertelden ze bij de aptotheek dat Ginko daar tegen helpt. Het schijnt ook te helpen tegen stemmingswisselingen. Misschien even bij de apotheek langs? (Ik ga zelf niet snel naar de dokter dus misschien is dit een heel verkeerd advies Bloos maar het kan in ieder geval geen kwaad).

Succes ermee.

Mis je de zon niet gewoon? Merk aan mezelf dat dat toch ook wel heel erg van invloed kan zijn op je stemming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 00:10

Daar dacht ik ook meteen aan MarianneR; is natuurlijk nogal een klimaatsverschil, Turkije of hier...

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 09:15

Ja het klimaat is wel anders maar ik heb daar niet merkbaar veel moeite mee. Vind het namelijk wel lekker die kou, na zo'n 7 maanden alleen maar zon en extreme temperaturen.. Knipoog
Maar opzich zou het best kunnen, mijn vriend heeft er alleen totaal geen last van en die komt toch ook uit een heel ander klimaat. (en hij eigenlijk voor zijn hele leven Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:12

Is vaak niet de temperatuur, maar het aantal uren zonlicht en de lichtintensiteit. Die is hier veel lager dan in Turkije. Mogelijk ben je daar wat gevoelig voor. Is niet raar hoor. Zonnebankkuurtje kan ondersteunend lekker zijn, of evt. echt een lichtkuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:16

Misschien kom je zonlicht te kort, is je bioritme van slag. Je zou misschien kunnen zoeken naar wat meer regelmaat en eventueel veel aan sport kunnen gaan doen, dat helpt altijd om een beter gevoel te krijgen, bv hardlopen, zwemmen, mountainbiken. Dus een sport die inspanning kost.

Als je het echt niet uithoudt, misschien even een paar weken aan de prozac?

San_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:05

Ik denk ook dat het met veranderingen te maken heeft. Als je twee jaar in Turkije hebt gewoond en daar volgens die 'cultuur' hebt geleefd, zon, de temperatuur... En dan kom je in Nederland waar het leven weer anders is. Dat lijkt me bestwel wennen! Je moet je leven herinrichten en dat kost tijd.

Maar omdat je er zo mee zit is het nooit verkeerd om er met een psycholoog over te praten. Hopelijk kan hij/zij je nieuwe inzichten geven. Wat je misschien ook kunt doen is Sint Janskruid gebruiken. Dat is een natuurlijke anti-depressiva zonder bijwerkingen. Het enige vervelende is dat het de pil minder betrouwbaar maakt.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 15:15

Waar kun je dat Sint Janskruid krijgen?
Mijn leven begint wel wat meer regelmaat te krijgen en dan merk ik idd het verschil wel. Maar deze stemmingswisselingen heb ik bijv ook als ik aan het werk ben. Best vervelend dan.
Goed vanaf deze week ga ik wat meer sporten enzo, ik hoop dat dat een beetje werkt. En maar wat meer onder de zonnebank denk ik. Knipoog
Bedankt voor alle tips!

San_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:31

Sint Janskruid kun je gewoon bij de drogist, Kruidvat, Etos, noem maar op kopen. Ik gebruik nu die van de Etos in verband met winterdip maar ik kan er nog niet zo veel over zeggen... ben er pas 2,5 week mee bezig en het duurt even voordat je het resultaat merkt. Ik ben wel ietsje stabieler Lachen

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 15:35

Hmm misschien moet ik daar maandag maar eens ff voor gaan kijken. Voor mijn familie is het namelijk absoluut niet leuk dat ik zo chagrijnig enzo ben en bij alles in tranen schiet. Dat vind ik eigenlijk nog het vervelendst. Bedankt voor je tip!

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:38

Toen ik stopte met mn pil was ik gelijk weer gezellig voor mn familie en niet meer zo'n jankerd Haha!.
Heb nu een andere anti-conceptie met minder hormonen.

Maar het zou vreemd zijn als je van je pil nu ineens last hebt als je dat daar niet had. Weet niet eens of je de pil slikt hoor.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:06

je kan ook magnesium proberen
en inderdaad onder de zonnebank

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:36

LZP -> MW