Baby met heupdysplasie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Debsey

Baby met heupdysplasie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 19:41

Heeft er iemand ervaring met een baby die deze áfwijking' heeft?
Vanmorgen op het consultatie bureau hebben ze dit bij mijn kleine man 'geconstateerd'.
Het viel mij van de week al op dat zijn linkerbeen wel een dikke cm langer was dan zijn rechterbeen maar ik dacht het eerst verkeerd gezien te hebben omdat baby's nogal scheef kunnen liggen.
De arst die mijn zoontje heeft nagekeken daar heeft vorige maand iets gezien aan zijn bilnaden.Daar heeft deze lieve dame mij niets van verteld dus vanmorgen vol goede moed die kant op en had een andere arts.
Ze vroeg aan me hoe het er nu voorstond met zijn scheve heup en of die bilnaden al iets bij getrokken waren en ik had echt zoiets van uhhmmmzz.... scheve heup?? uhmmzz... bilnaad verschil Ziek waar heeft u het over??
Deze notities stonden dus in de computer terwijl er mij niets over verteld is..dus natuurlijk ging ik daar even als een briesende stier tekeer.

Maar goed... nu moet ik dus morgen de huisarts bellen voor een verwijzing naar het ziekenhuis en daar worden dus echo;s en dat doort dingen gemaakt.
Het staat zo scheef dat er iets werd gezegt over een operatie of gipsbroekje..

Hoe werkt zo'n broekje dan?
Kunnen ze dan nog wel normaal in de kinderwagen/maxi cosi/ lekker spetteren in bad??
Heb er echt de b*llen verstand van en ik ben nu een zenuwpees die achteraf teveel vragen heeft

Dus ervaringen zijn zeer welkom!! Knipoog

Charaz

Re: Baby met heupdysplasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:45

Mijn nichtje heeft jaren terug (ze is nu 11 geloof ik) zo'n gipsbroek gehad, veel weet ik er dus niet meer van maar ik wil je succes wensen met de behandeling!

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:50

Ik heb het vlak na mijn geboorte gehad een gipsbroek.
Ik zelf weet er niets van en heb er ook geen last meer van. Zal is aan mijn moeder vragen hoe het precies in elkaar zit en wat ze doen.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:52

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 19:59

ach gossie...
de foto's op wiki Gaaaap

daar word ik niet vrolijk van bah bah bah
Maar wel erg intressant op door te lezen..het lost nu even een paar vragen voor me op Haha!
dank je voor die link!!

Citaat:
Door de gespreide stand van de benen, zijn bijzondere hulpmiddelen nodig. Er zijn speciale kinderwagens te verkrijgen, evenals een speciaal kinderzitje voor in de auto. Een Maxi-Cosi kan door een inlegplaat worden verhoogd, maar daarbij gaat wel een stuk zekerheid verloren.

dat klinkt ook niet echt fijn... dat stukje van de maxi cosi

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:05

mijn zus had vroeger een sprijdbroekje (of hoe je dat ook schrijft) deze kreeg ze toen ze net kon lopen (en dus met dat ding niet meer).

Kan dat broekje het beste beschrijven als een planje op kruishoogte van knie naar knie. Beentjes werden daardoor naar buiten gedraaid.
Idee is vergelijkbaar met Afbeelding maar dan als plankje aan de beentjes gemaakt (als ik het me goed herrinner dan!) weet alleen niet meer hoe

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:24

Ik heb dit vroeger ook gehad. Heb toen een spreidbroek gekregen. Daardoor heb ik wat later leren lopen, maar verder is alles goed gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:53

Ik heb als kind ook een gipsbroek gehad voor mijn heupdysplasie. Jarenlang is het goed gegaan, maar op mijn 16e toch last van gekregen en na een tijdje sukkelen op mijn 19e geopereerd (ben nu 23). Als je er meer over wilt weten mag je me altijd pb-en!

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 10:08

nou..vanmiddag moet ik om half 3 bij de huisarts zijn.
Die kijkt er nu verder even na en zal een verwijzing doorgeven naar het ziekenhuis.
Toch nog best wat mensen die dit als baby hebben gehad of mensen kennen die dit hebben gehad.
Het schijnt maar bij 2% van de baby's voor te komen zeggen ze

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:21

Ik was toevallig van het weekend bij iemand, en de jongste daarvan had nu een soort tuigje om (om de beentjes in zo'n spreidstand te houden), en moet dat 23 uur per dag om voor 3 maanden. Ze zei dat de eerste keer omdoen geen fijn gezicht was, omdat het kind van ellende niet wist wat ze moest doen, dus eventjes afgedaan, laten spartelen met de beentjes en toen opnieuw omgedaan. Sindsdien is het geen probleem meer Lachen

Zij zei idd ook dat het bij 2% van de baby's voorkomt, maar ik moet zeggen dat ik dat toch nog best een hoog aantal vindt!

irishaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:25

M'n broertje is nu elf en bij hem is ook heupdysplasie ontdekt. Veel te laat natuurlijk, dus moet hij geopereerd worden en 12 weken in een gipsbroek. Als je vragen hebt, mag je ze gerust stellen.

Koekiesgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:30

Er is ook een forum wat hier speciaal over gaat. Daar vind je lotgenoten en kan je met verdomd veel vragen heen.
Vriendin van mij vond daar veel steun, veel informatie en daardoor zijn de 12 weken die bij hun nodig waren een stuk makkelijker verlopen. Als je interesse hebt zal ik de naam van dat forum voor je vragen.

bokkenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:41

Hoi,

Ik zou me maar eens niet direct zorgen maken, onze dochter heeft het ook gehad en in een spreidbroekje gezeten. Bij haar werd direct na de geboorte een klik gehoord in het heupgewricht maar hebben ze het ook nog even aangekeken. Toen ze ook ongelijke rimpeltjes kreeg op de billetjes is ze naar een orthopeed door verwezen. Zij heeft een 9 maanden een spreidbroek gehad die met klitteband aan en uit te doen was, dus de kindjes kunnen dan gewoon in bad. Verder een maatje grotere slaapzak en langere maillootjes. Alleen in de hele zware gevallen gaat met over de een gipsbroek maar de wetenschap is inmiddels al een heel stuk verder! Overigens is mijn dochter inmiddels 12 en heeft er niets aan over gehouden, hoewel de orthopeed toen wel zei dat het nooit een primaballerina zou kunnen worden. Ze rijdt nu paard en dat is voor haar een supersport!

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 10:55

@Yessy als je de naam van het fora hebt heel graag!
Elk leesvoer is weer een beetje extra informatie Knipoog

Het probleem bij mijn zoontje is...
Ongelijke bilplooien ( en dan zo erg dat hij aan de rechterzijde helemaal geen bilplooi heeft)
En zijn linkerbeen lijkt meer dan een cm langer dan zijn rechterbeen... dus het is niet een heel klein beetje verschil.
ik hoop gewoon dat het allemaal best wel mee zal vallen..maar in mijn achterhoofd weet ik ook maar al te groot dat het geen kleine afwijking is..en daar maak ik me dan wel weer een beetje veel zorgen om Boos!

bokkenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:06

Debsey schreef:
@Yessy als je de naam van het fora hebt heel graag!
Elk leesvoer is weer een beetje extra informatie Knipoog

Het probleem bij mijn zoontje is...
Ongelijke bilplooien ( en dan zo erg dat hij aan de rechterzijde helemaal geen bilplooi heeft)
En zijn linkerbeen lijkt meer dan een cm langer dan zijn rechterbeen... dus het is niet een heel klein beetje verschil.
ik hoop gewoon dat het allemaal best wel mee zal vallen..maar in mijn achterhoofd weet ik ook maar al te groot dat het geen kleine afwijking is..en daar maak ik me dan wel weer een beetje veel zorgen om Boos!

Ik bagataliseer je probleem ook zeker niet. Echter ga eerst naar een orthopeed, pas na de röntgenfoto's en echo's van de heupkom kan er pas echt iets zinnigs gezegd worden. Je zoontje is nog heel jong en daardoor zijn de gewrichten nog zo soepel dat er nog heel veel mogelijk is zonder operaties. Mijn dochter is geboren in een onvolkomen stuitligging en daardoor zijn toendertijd de problemen al ontstaan. Bij de echo en foto's wordt gekeken naar het aantal graden dat de kop van de heup buiten de kom ligt en aan de hand daarvan wordt de behandeling vastgesteld. Voor die kleintje is het op zich absoluut geen belasting. Wat betreft de bilplooien en beenlengte verschil herken ik je verhaal, maar ik was zeker wel een heel stuk geruster na het bezoek in het ziekenhuis, bij consultatiebureau's willen ze wel eens wat ontactisch uit de hoek komen. Heel sterkte ermee!!!

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:09

ik heb het zelf gehad toen ik jong was
ze kwamen er bij mij vrijwel te laat achter want ik kroop al (ja ok ik ben 23 dus toen waren ze misschien nog niet zo oplettent)
maar je moet er wel erg snel bij zijn want ik heb een beenlengte verschil van 2,5 cm 2 slechte heupen (omdat ze dus scheef staan) en een hele slechte en gevoelige rug (door alle andere scheeft groei)
voor vragen mag je me altijd een pm sturen Lachen

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 17:15

Ik heb het dus zelf gehad hoorde ik vandaag van mijn moeder .
Ook bij bij werd het te laat ontdekt..ik ging kruipen en toen scheen het over te zijn
(zouden daar mijn rug en beenklachten dan vandaan kunnen komen??)
@bokkenootje ik bedoelde mijn vorige bericht met een sip smiley als sluiting..maar er kwam een boos smiley..sorry dat dat even verkeerd ging..ik bedoelde er niets mee haha

4 januarie moeten we naar het ziekenhuis..dan worden er foto;s gemaakt van zijn heup en rug.
De dokter keek er vandaag naar het melde dat het waarschijnlijk niet echt een lichte vorm is dus ik ben heel benieuwd/zenuwachtig naar hoe de uitkomst van de echo zal zijn

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:51

Mijn broertje heeft het ook.
Hij is nu 21 en al 2 keer geopereerd. Toen ie een half jaar was heeft ie een spreidbroek gehad.
Inmiddels is zijn heup zodanig versleten dat hij een nieuwe heup moet. Deze operatie kan maar 2, hooguit 3 keer, en hij zal dus rond zijn 40e in een rolstoel zitten...

Ik hoop dat het met jullie zoontje een stuk gunstiger af zal lopen.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 00:23

Debsey schreef:
Ik heb het dus zelf gehad hoorde ik vandaag van mijn moeder .
Ook bij bij werd het te laat ontdekt..ik ging kruipen en toen scheen het over te zijn
(zouden daar mijn rug en beenklachten dan vandaan kunnen komen??)
@bokkenootje ik bedoelde mijn vorige bericht met een sip smiley als sluiting..maar er kwam een boos smiley..sorry dat dat even verkeerd ging..ik bedoelde er niets mee haha

4 januarie moeten we naar het ziekenhuis..dan worden er foto;s gemaakt van zijn heup en rug.
De dokter keek er vandaag naar het melde dat het waarschijnlijk niet echt een lichte vorm is dus ik ben heel benieuwd/zenuwachtig naar hoe de uitkomst van de echo zal zijn

ja dit zou heel goed kunnen
mijn rug is dus vooral daarom scheef gaan groeien (ok en ook omdat ze niets hadden gedaan aan me grote beenlengte verschil)
maar jij had het over een beenlengte verschil van 1 cm ik heb een verschil van 2,5 cm bijna 3 cm zelfs
maar ik heb ook als ik lang sta dat alles zeer doet rug,benen heupen ALLES
misschien dus niet slecht om na te laten kijken Verdrietig
heel veer suc-6 de 4de Lachen

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 09:30

M'n nichtje heeft dit ook gehad.

Voor zo ver ik het me nog kan herinneren lag die op 7 jarige leeftijd (Mischien wel voor de zoveelste keer) in het ziekenhuis met bijde benen, kont en een deel van der rug in het gips. Stok tussen der benen. Ik heb verder geen idee wat ze hebben gedaan etc, dat kan ik me echt niet meer herinneren. Is al een aantal jaren geleden!

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 09:44

mijn vriendin heeft 2 kindjes ermee

1 heeft sprijd broek
de ander heeft echt maanden lang gips broek gehad

ze heeft er heel veel ervaring mee.
als je haar a mail wilt moet je maar even een pb sturen
kindjes zijn nu 3 en anderhalf en zijn er nog lang niet klaar mee

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 09:46

@kelcy
toen mijn eerste zoontje was geboren had ik nogal wat probleme,ze dachten dat ik een hernia had en er zijn foto's gemaakt van mijn bekken en rug..daar kwamen ze er erachter dat ik inderdaad een scheve rug heb..onder in zit een s-vormige bocht..dat verklaard dus mischien een hoop.'
Ik zal het meteen eens na gaan vragen als mijn kleine doerakje naar het ziekenhuis moet

Jeetje als ik dit zo allemaal hoor.. ik moet het mischien maar even in de 'vriezer' zetten,ik dacht dua dat het altijd te genezen was maar als ik de verhalen van anderen hier zo lees Bloos
nog even 2 weekje uitzingen en hopelijk is het allemaal snel opgelost.Ik hou jullie via dit topic wel op de hoogte hoe het gaat en wat de uitslag/behandeling gaat worden!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:09

mijn dochtertje heeft het ook gehad. Toen ze een maand of 3 was hebben ze het inderdaad op het cb geconstateerd. we zijn toen doorgestuurd via de huisarts naar een ortopeed. foto's gemaakt etc.
Julia kreeg toen een spreidbroekje. het is heel simpel, een metalen frame, met kunststof beugels om haar beentjes en dat maak je dan met klitteband vast. Dat spreidbroekje moest ze dag en nacht aan, op zich had ze er weinig last van, ze was nog te klein om te beseffen.
Na 4 maanden bleken haar heupen wel weer goed te zijn, dus kon ze verder zonder. Het werd nog wel extra in de gaten gehouden op het cb, maar ze heeft er verder nooit meer last van gehad en ze kan alles.
inmiddels is ze 7 en zit ze op ponyrijles, ze heeft nergens meer last van.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:16

Mijn nichtje (de dochter van mijn zus) heeft het ook gehad toen ze nog niet zo heel oud was. Ze kreeg een broekje aan met elastiek en dan werden haar beentjes 'opgetrokken'. ze kon zelf gewoon nog alles doen en ze wende er heel snel aan. ook de omgeving was er erg snel aan gewend. ze mocht hem ook na een paar maanden af. ze is nou inmiddels drie jaar en een vrolijk en 'normaal' kind;) Veel succes!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:46

wij zijn vanmorgen naar het ziekenhuis geweest voor een röngenfoto, daar zul je ook nog wel heen moeten dus ik kan je iig al gerust stellen dat dat zo gebeurd is en niet erg. nu heeft mijn dochter het of niet, of in hele lichte vorm, maar wa tik er van begrepen heb krijgen ze dan zo'n spreidbroekje aan en hangt het van de ernst van de situatie af hoe lang ze deze moeten dragen. benen zo min mogelijk strekken en kans is groot dat alles helemaal goed komt.