Rug zit vast.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Char_elle

Rug zit vast.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 19:49

Hallo,

Ik heb een probleempje, ik zit al een aantal jaar met m'n rug te klooien. Soms gaat het een half jaar goed en dan weer een hele tijd niet. Nu zit ik dus weer in zo'n tijd dat ik erg veel last heb van m'n rug. Ben de laatste maanden al 2 keer bij de fysio geweest, en elke keer hebben ze 'm gekraakt. Maar ik heb het idee dat dat eigenlijk niet helpt omdat ik zelf heel veel stil zit, en dan zit alles meteen weer vast. Ik heb aan de fysio gevraagd of ik gewoon mocht blijven rijden en dat mocht zolang ik maar niet doorging als mijn rug te zeer deed. Verder heeft ze mij aangeraden veel te sporten, nu fiets ik elke dag ong. een uur en ik ben in het weekend veel in beweging en ik rijd nog paard dus ik sport volgens mij genoeg. Volgend jaar wil ik gaan dansen omdat ik dan toch weer iets meer aan sport doe. Heeft iemand misschien tips hoe ik er toch voor kan zorgen dat mijn rug niet meteen vast zit? (denk aan oefeningen, bepaalde sporten enz.)

Alvast bedankt Lachen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Rug zit vast.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:03

Allereerst is fietsen niet direct een sport die helpt je rug soepel te houden. Immers, die hou je vrij stil. Beter zou je kunnen gaan wandelen of hardlopen. Beiden zijn goed voor zowel je rug als je buikspieren en helpen je rug in beweging te houden.
Paardrijden is erg goed voor je rug, mits je niet gaat zitten stuiteren Knipoog. Het vergt vrij veel van je rugspieren, en zorgt er voor dat je wervels onafhankelijk van elkaar bewegen. Ook dansen is een goede sport voor je rug, mits je er voor zorgt dat je niet teveel verkrampt in een ongewone houding. Dus wat sport betreft ben je denk ik al heel goed bezig. Zwemmen zou je ook nog kunnen overwegen, is voor je hele lichaam goed.

Verder kan de fysio je verschillende oefeningen aanleren, die je vrij gemakkelijk even tussendoor op je werk kan doen. Ik kan er wel voorbeelden van geven, maar het is van belang dat je ze op de goede manier uitvoert, dus kan je beter even aan je fysio vragen. Maar daarmee zou je overdag je rug lekker soepel kunnen houden. Verder regelmatig even lopen. Loop even naar de WC, haal even een glaasje water, dat soort dingetjes.
Zorg er ook voor dat je altijd een hemd ofzo draagt, zodat er geen toch bij je rug kan komen. Bij kou verkrampen je rugspieren al heel snel, wat weer problemen geeft.

Tot slot zou je krachtraining kunnen doen, met name voor rug en buikspieren, maar eigenlijk voor je hele lijf. Hoe minder je rug moet compenseren voor problemen in de rest van je lichaam, hoe minder last je van je rug zult hebben. Bovendien kan je rug het paardrijden enzo alleen goed aan, als je spieren sterk genoeg zijn en snel genoeg kunnen reageren.

Nou, ben nu geloof ik wel een beetje door mijn tips heen. Veel sterkte met je rug!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:06

Ik loop met precies hetzelfde.
Heb al jaren last van mijn rug, een jaar lang bij een massagetherapeut gelopen, diverse malen bij de dokter geweest, met pijnstillers geprobeerd en nu loop ik bij een manueel therapeut. Op het moment dat hij bezig is, voelt het goed en los aan, maar dezelfde avond nog zit het alweer vast.
Heel vermoeiend en pijnlijk.
Ik ga even dit topic verder in de gaten houden.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:08

het lijkt me zinvol om na te laten gaan waarom je pijn aan je rug hebt; wat is daar de oorzaak van?
kraken is allemaal leuk en aardig, maar moet je niet te vaak laten doen (krijg ja problemen mee). ik zie meer heil in een degelijk oefenschema, en ook oefeningen die je tussendoor als je veel moet zitten kunt doen. en stevig wandelen bijvoorbeeld, fietsen helpt niet veel.
maar: eerst uit laten zoeken waar de pijn vandaan komt (scheve houding, spierprobleem, blokkade in wervels, etcetcetc). sterkte!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 09:05

dierfysio schreef:
het lijkt me zinvol om na te laten gaan waarom je pijn aan je rug hebt; wat is daar de oorzaak van?
kraken is allemaal leuk en aardig, maar moet je niet te vaak laten doen (krijg ja problemen mee). ik zie meer heil in een degelijk oefenschema, en ook oefeningen die je tussendoor als je veel moet zitten kunt doen. en stevig wandelen bijvoorbeeld, fietsen helpt niet veel.
maar: eerst uit laten zoeken waar de pijn vandaan komt (scheve houding, spierprobleem, blokkade in wervels, etcetcetc). sterkte!

Ik heb ook zon behoorlijke pijn in me rug door mijn ongeluk, ik had mensendieck maar dat hielp niet, en dat mens doet een beetje raar tegen me. Als ik loop doet het juist inmens zeer..

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:34

Aangetoond is in onderzoek dat aspecifieke rugklachten vaak terugkomen omdat de diepe stabilisatoren niet uit zichzelf hun functie weer gaan uitvoeren. Om dit op te vangen zullen meer oppervlakkige spieren de wervelkolom proberen te stabiliseren. Deze spieren verhogen hun tonus, wat kan resulteren in pijn. Het kost deze spieren veel meer kracht, energie en uithoudingsvermogen en ze kunnen ook niet zo precies coördineren omdat ze vaak veel groter zijn en daardoor bij aanspanning een grotere bewegingsuitslag vertonen.

Het trainen/activeren van de dieper gelegen musculatuur is daarom belangrijk, maar niet makkelijk aangezien je deze spieren niet heel bewust gebruikt. Bij alle sporten geld eigelijk dat wanneer bewegingen (incl. stabiliseren van je romp) niet goed worden uitgevoerd dit eerder een zwaardere belasting is dan dat het gelijkt meehelpt met de vermindering van de klachten. Bergrijp me niet verkeerd: bewegen is goed. Ik zou trouwens eerder gaan voor zwemmen (schoolslag, en zwembril op, zodat je je nek niet te veel hoeft te belasten).

Ik vind het jammer dat je fysiotherapeut daar nog niet over begonnen is. Want een beetje fysio (liefst met trainingsfaciliteiten) zou je daar zeker mee kunnen helpen (hoewel het niet zo in de richtlijn staat).
Nou denk ik ook dat je met 2x naar je fysio weinig daarover kunt zeggen, maar ik zou het de volgende keer gewoon aankaarten dat je daarop zou willen trainen.

Meer info:
- http://www.active-sports.nl/rotterdam/d ... ebsite.pdf
- http://www.rugspraak.nl/stabilisatietraining.htm
- http://www.fysiovandertas.nl/pdf-files/mta%20mm.pdf
- http://www.fysiotherapiedaalmeer.nl/pdf ... isatie.pdf
- http://hbo-kennisbank.uvt.nl/cgi/hu/show.cgi?fid=5780

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 14:36

Bedankt voor de tips iedereen. Ik denk dat de oorzaak van de pijn in mijn rug is dat die een aantal keer vlak achter elkaar een flinke klap heeft gekregen.
En met sporten ga ik zelf niet aan het klooien, maar laat me wel goed helpen door een leraar/lerares. Ik vind alleen aan zwemmen niet zo veel aan, en als ik een sport ga doen moet het natuurlijk wel leuk zijn.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 14:41

maar zwemmen kun je ook met vrienden doen. af en toe, en dan ook een paar baantjes trekken... verder lekker bubbelen ofzo?

ik heb het trouwens ook: door verkeerde houding en ziekte geneest mijn gekneusde rug niet goed genoeg. heb er al vanaf begin juli last van... ik heb fysio er voor en train idd ook mijn buikspieren. krijg ook ontspanningsoefeningen om alles een beetje rust te geven aangezien ik al mijn spieren te gespannen heb(=ziekte)

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 18:25

zwemmen met vrienden doe ik ook niet vaak, in de zomer ga ik wel naar een buitenzwembad maar ik ben in het weekend altijd bij de paarden en doordeweeks ga ik niet zwemmen.

Heb vandaag een heel stuk gewandeld, heeft me volgens mij wel goed gedaan Lachen en nog even paardgereden en dat ging ook goed.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:35

Ook even een kort berichtje van mij (zodat ik het topic terugvind); Bij de chiropracter/fysio ging het de laatste keer net zo als bij jou, Voor de behandeling scheef, direct erna zat het weer goed, tot ze me vroeg een paar rondjes te lopen. Daarna nog een keer gekeken en stond weer precies zo als ervoor. Ben nu bij de osteopaat, ben er nog niet uit of dat op langere termijn wel effect heeft...

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 18:10

Safiera schreef:
Ook even een kort berichtje van mij (zodat ik het topic terugvind); Bij de chiropracter/fysio ging het de laatste keer net zo als bij jou, Voor de behandeling scheef, direct erna zat het weer goed, tot ze me vroeg een paar rondjes te lopen. Daarna nog een keer gekeken en stond weer precies zo als ervoor. Ben nu bij de osteopaat, ben er nog niet uit of dat op langere termijn wel effect heeft...

hmm bij mij zit ie niet zo snel vast als bij jou. Maar aan het eind van de week heb ik er toch wel weer last van. En heb van veel mensen gehoord dat kraken nou niet bepaald goed is als je het vaak doet dus daar ben ik toch een beetje voorzichtig mee.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:17

Ben eerst bij manuele terapeute geweest, en ong. 3 mnd bij ciropracter (nooit gehoord dat dat slecht is???)
Ik dacht dat je schreef dat je het idee had dat het gelijk weer vast zat? (Bij mij was het eerst anderhalve week, nu nog geen half uur dat het effect bleef)
Enne, osteopaat kraakt niet Haha!