Wie heeft er ervaringen met je enkel vast laten zetten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nancyimka

Wie heeft er ervaringen met je enkel vast laten zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 12:35

Hallo,

Ik heb al sinds mijn eerste levens jaar reuma. Jeugdreuma om precies te zijn. Ik ben nu 25 jaar en mijn enkels en knieen zijn helemaal op en versleten. Mijn knieen worden vervangen, maar helaas zijn mijn enkels zo ver weg dat daar niks meer aan te doen is deze kunnen ze dus alleen nog maar vast zetten. Dit door middel van de botten aan elkaar vast te maken.

Ik vroeg mij af of hier ervaring mee was? Hoe is je leven na zo'n operatie. Een weg terug is er nooit meer. Wat nu? Kan je er nog mee paardrijden? Is de pijn helemaal weg of blijft dit toch voor een deel? Is het lopen gemakkelijk, ik kan nu bijna niet lopen van de pijn. Maar straks als ze vast zitten hoe is het dan je kan niet meer afwikkelen hoe zit het als je bijvoorbeeld snachts snel naar de wc moet je gaat niet heel je schoenen aan doen met afwikkel er onder kan je dan wel of niet lopen.

Dit houdt mij best wel bezig.....

Een enkel prothese is helaas niet meer mogenlijk omdat mijn enkel daarvoor dus te slecht voor is. Dan zou een van de twee bewegingen die je enkel maakt goed moeten zijn en dat zijn ze allebij niet meer Huilen

Cassidy

Re: Wie heeft er ervaringen met je enkel vast laten zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:39

Poeh, heftig: niet meer kunnen lopen van de pijn is een probleem, ik zou haast zeggen dat je geen andere uitweg meer hebt?

Er zijn vast wel mensen die reuma hebben en met hetzelfde probleem te kampen hebben, heb je al een keertje contact opgezocht met lotgenoten? Er is vast wel een vereniging voor reumapatienten waar je terecht kunt.

Wat betreft het paardrijden: er zijn mensen met allerlei handicaps die kunnen blijven paardrijden, tot amputaties en dwarslaesies aan toe. Je paard zal misschien omgeschoold moeten worden, maar jij kunt weer te paard hoor!

nancyimka

Re: Wie heeft er ervaringen met je enkel vast laten zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 13:20

Cassidy schreef:
Poeh, heftig: niet meer kunnen lopen van de pijn is een probleem, ik zou haast zeggen dat je geen andere uitweg meer hebt?

Er zijn vast wel mensen die reuma hebben en met hetzelfde probleem te kampen hebben, heb je al een keertje contact opgezocht met lotgenoten? Er is vast wel een vereniging voor reumapatienten waar je terecht kunt.

Wat betreft het paardrijden: er zijn mensen met allerlei handicaps die kunnen blijven paardrijden, tot amputaties en dwarslaesies aan toe. Je paard zal misschien omgeschoold moeten worden, maar jij kunt weer te paard hoor!

Een andere uitweg heb ik idd ook niet meer. Ik hou het af en toe niet meer uit van de pijn. Ik slik me gek aan de pijnstillers maar dat werkt ook niet. Mijn kraakbeen is gewoon helemaal weg daar en het is bot op bot wat tegen elkaar aan schuurt.

Lotgenoten van het reumafonds ofzo ken ik niet, maar vaak zijn dat ook oudere mensen. Ook in het ziekenhuis hebben ze niet veel meiden van mijn leeftijd omdat het gewoon niet zo vaak voorkomt dat het al zo slecht is op deze leeftijd.

Paardrijden zal vast ook wel weer gaan. Ik kan best op een paard gaan zitten. Maar ik bedoel paardrijden zoals ieder "normaal" mens kan. Gewoon naar het strand gaan, het bos of een keertje dressuur rijden in de bak. Niet gewoon rondhobbelen op een paard, niet dat ik dat niet zou doen als ik anders niet zou kunnen maar dat is niet wat ik in mijn hoofd heb! Met mijn kunstknieen kan ik wel weer leren paardrijden, en ik neem aan dat als mijn enkels vast zitten ik daar ook wel mee kan rijden tenminste daar ga ik maar vanuit!

Groetjes nancy