antidepressiva

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

antidepressiva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 15:20

Naar aanleiding van het topic 'Altijd moe', waarin ook ik mijn verhaaltje heb gedaan over het moe zijn.
Nou heeft mijn psychiater mij verteld dat antidepressiva goed zouden kunnen helpen, alleen weet ik het zelf niet.

Mijn moeder gebruikt het al jaren en vind dat het geen bal helpt en ik zie haar elke keer gestressed zijn op het moment dat ze weer een nieuw potje moet halen. De psychiater zegt dat ze vaak te horen heeft gekregen dat mensen het liever eerder hadden gehad. Mijn vriend werd pissig, omdat ze meteen weer met medicijnen aan komen, terwijl nog niet duidelijk is wat er nou precies aan de hand is.

Volgens de psychiater ben ik niet depressief, is het ook geen seizonsgebonden depressie, maar wat het wel is kan niemand mij vertellen. Verdrietig Een paar maand terug heb ik ook al bloed laten prikken om lichamelijke oorzaken uit te kunnen sluiten en gelukkig kwam er ook niks uit. Althans, gelukkig? Dan had ik nu tenminste geweten wat er aan de hand was.

Thuis is het onbegrip groot. Ik ben geen prater, zeker niet wanneer het om mijn ouders gat en wanneer ik met hun moet gaa praten. Ik weet het even niet meer. Maandag ga ik naar Canter Equipment voor een bodyprotector (dat had ik vd week afgesproken) en gister hebben mijn vriend en ik besloten zaterdag alsnog naar het 15jarig jubileum te gaan van Thunderdome (hardcore feestje). Dit tezamen brengt echter weer ZEER veel onbegrip met zich mee. Mijn moeder snapt namelijk niet dat ik dat beide wel kan en niet druk bezig ben met afstuderen... Verdrietig Heb namelijk net een 'gesprek' met haar gehad en wou eigenlijk met de paardjes aan de gang, maar ik ben weer zo gestressed dat dat niet gaat. Had door de stress net gewoon weer het gevoel dat ik over moest geven (is echt heel irritant en heb ik alleen als ik me echt gestressed voel).

Denken jullie dat het helpt? En wat zijn de klachten waarbij het bij je helpt (of niet)? En welke gebruik je (soort of naam)?

Aciree

Re: antidepressiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:25

Ik wil graag even er goed voor gaan zitten om op je vragen antwoord te geven. Ik herken veel in je verhaal, en heb al het nodige meegemaakt en geprobeerd. Bij mij kreeg/krijgt het echter wel het label depressie. Ik ben nu zover dat ik een medicijn heb dat me goed helpt, en of het nu tegen een depressie is of iets anders, ik heb besloten dat het me niets uitmaakt, aangezien ik nu tenminste goed en fijn kan leven.
Ik zit nu op mijn werk, maar zal vanavond even gaan zitten voor een antwoord

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 15:28

Bedankt iig voor je snelle reactie!
Misschien moet ik ook maar eens zo makkelijk gaan denken.

De psychiater heeft het er ook met me over gehad. Dat het waarschijnlijk slim is om eerst een maand aan te kijken hoe het zou gaan met die antidepressiva en dan eventueel door te gaan, te stoppen of over te gaan op 1tje uit een andere groep.

Alleen al die wisselende reacties maken de keus zo moeilijk...

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:34

Antidepressiva is in mijn ogen een goede maar tijdelijke oplossing. Het is zeker geen zonde om ermee te beginnen en het kan je echt wel helpen.
Ik ben drie jaar geleden begonnen met Zoloft en dat heeft me door een moeilijke periode heengesleept, maar de bijwerkingen waren voor mij minder prettig, ik kwam 20 kilo aan! Dus kijken welk middel voor jou het beste werkt is zeker een goed idee, er zijn zoveel verschillende! Maar een maand is denk ik te kort, je merkt het effect pas na twee weken.

Ik ben overgestapt op Prozac, wat ik veel prettiger vond. Ik kwam niet meer aan en voelde me ook minder zombie-achtig en gevoelloos, maar het was voor mij nog steeds niet ideaal. Nu ben ik ongeveer een jaar van de antidepressiva af en ik kan het weer zonder.

Mijn klachten waren wel anders dan die van jou, ik was niet constant moe maar wel lusteloos, had nergens zin in. Daar hebben de pilletjes wel voor geholpen.

Aciree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:08

Welk middel je ook gebruikt, je moet zeker een week of 6 ervoor uittrekken voor je het volledige effect gaat merken. Tevens werkt niet ieder middel voor iedereen, dus zul je wellicht twee of meer "soorten" moeten proberen voor je werkelijk verschil merkt.
Maar ik garandeer je, als het aanslaat zul je versteld staan van hoe alles ineens "anders/beter" kan zijn.

Aan SiCa, uiteraard zijn medicijnen een tijdelijke oplossing, maar in sommige gevallen kan het zijn dat je het voor vele jaren of zelfs voor altijd zal moeten gebruiken. Maar de insteek is inderdaad altijd om bij goed resultaat na verloop van tijd te gaan afbouwen.

Judje, wat mij erg heeft geholpen is het inzicht dat het geen psychisch probleem is, maar puur een "defect" in de hersenen; je bent lichamelijk niet in staat (voldoende) serotonine aan te maken. Mijn huisarts zei het zo: je bent feitelijk niet anders dan een diabeticus, maar bij hen wordt het direct geaccepteerd dat ze medicijnen nodig hebben om te functioneren.

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:18

Ik herken het probleem,zit al een paar jaar met het probleem dat je van het kastje naar de muur gaat.

Huisarts zegt depressief,bij het riagg zeiden ze van niet maar ondertussen zit je wel met telkens dezelfde klachten,
veel nachtmerries 's nachts en steeds grotere problemen met je werk.

Ik zit nu aan mijn derde soort antidepressiva,omdat die zogenaamd mijn nachtelijke problemen zou oplossen,
ja voor een week en dan begint het weer.

Peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:46

Ik heb efexor een tijdje gebruikt. 2 jaar om precies te zijn. Maar ik raad je aan om alleen een antidepressiva te slikken als het ècht niet anders kan. Het afkicken is namelijk gemiddeld best wel zwaar (heb ervaring). Ik weet niet of je aan sport doet, maar dat helpt ook echt als een middeltje tegen stress/moeheid!! Haha!
Heel veel succes! Lachen

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:52

Ik gebruik sinds deze zomervakantie voor mijn gegeneraliseerde ansgtstoornis 10 mg Seroxat (paroxetine) per dag.
In het begin wat kleine bijwerkingen gehad, maar heb nu zoveel baad bij mijn medicijnen!
Voor mij was het echt DE uitkomst.
Ben vandaag voor de laatste keer bij de psycholoog geweest en mag terug naar 5mg als dit goed gaat.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:03

Nou, ik heb tussen mijn 15e en mijn 21e dezelfde klachten gehad. Bloed geprikt, EEG´s gehad, naar het Riagg gestuurd, niets hielp. Uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat het door de pil kwam! En ik hoor het meer.

Het is echt geen schande om AD`s te gaan gebruiken, maar wel zonde als het niet nodig is! Ik weet niet of het voor jou geldt, maar het zou zonde zijn om aan de AD´s te gaan als het door iets anders komt. Heeft iemand dat al aan je voorgesteld om een maandje te stoppen met de pil en te zien wat er dan gebeurt?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 12:51

Hmm, de pil. Dat ga ik ook eens laten controleren, bedankt!
Verder: iedereen bedankt voor jullie reacties.
Hier heb ik nou echt wat aan.

Volgens GGNet (geestelijke gezondheidszorg in onze buurt) is het geen depressie, maar gister heb ik info gezocht over antidepressiva en toen kwam ik dus ook een stuk tegen over depressie en het leek toch echt of ik beschreven werd! Lusteloos, vaak rugpijn, slecht ontspannen droge mond en noem maar op. Het is niet dat ik wil dat ik weet wat het is, maar toch heb ik het idee dat ik daar werd beschreven.
Misschien dat ik het toch maar ga proberen. Ik zit al ruim een jaar in behandeling en die wordt nu ook aangepast, omdat ons zorgplan is aangepast, omdat ik geen paniekklachten meer heb en mezelf weer beter snap (en ook mijn lichaam kan lezen wat ik voel en ook weer kan voelen Haha! ), alleen dat al heeft me heel veel energie gekost en dat is iets wat weinig mensen snappen, dat emoties voelen (zeker in zulke aantallen) ook erg vermoeiend is.

Dames (en heren?), super bedankt en nog meer reacties zijn welkom!

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:29

ericalucasz schreef:
Welk middel je ook gebruikt, je moet zeker een week of 6 ervoor uittrekken voor je het volledige effect gaat merken. Tevens werkt niet ieder middel voor iedereen, dus zul je wellicht twee of meer "soorten" moeten proberen voor je werkelijk verschil merkt.
Maar ik garandeer je, als het aanslaat zul je versteld staan van hoe alles ineens "anders/beter" kan zijn.

...

Judje, wat mij erg heeft geholpen is het inzicht dat het geen psychisch probleem is, maar puur een "defect" in de hersenen; je bent lichamelijk niet in staat (voldoende) serotonine aan te maken. Mijn huisarts zei het zo: je bent feitelijk niet anders dan een diabeticus, maar bij hen wordt het direct geaccepteerd dat ze medicijnen nodig hebben om te functioneren.

@ TS: ik vind het ontzettend vervelend dat je dit moet meemaken, maar kan vanuit hier niet beoordelen of antidepressiva zinvol zijn. Ik ga er vanuit dat jouw arts daar wel zicht op heeft en dus verstandig handelt. Sterkte iig!

@ ericalucasz: De garantie van de meeste medicatie, en zeker ook van antidepressiva, beslaat alleen de vergoeding door de zorgverzekeraar. De werking van antidepressiva is niet gegarandeerd. Vind het eerlijk gezegd heel moeilijk dat je dit zo stug stelt, zulke garanties kunnen niet zomaar gegeven worden. 6 Weken is ook een (te) ruime termijn. Standaard is 2 weken, en dan als het opstijgen van een vliegtuig: aanloopje, steeds beetje beter, wat gehobbel en dan pas los.
Het probleem van een depressie lijkt niet alleen door lichamelijke oorzaken te verklaren. Stellingname op dit moment is dat een achterliggende oorzaak de serotonine productie remt en dat de lichamelijke factor dus al voorafgegaan is door een emotionele factor.

@ SiCa: Supervervelend dat je van Zoloft zo sterk aankwam. Het wordt veel voorgeschreven, juist omdat het minder bijwerkingen heeft (en pas bij zeer grote hoeveelheden fataal kan zijn).

En: niet alle antidepressiva zijn verslavend...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:33

het is dus niet zo dat het alleen maar goed is voor tijdelijk gebruik,veel depressieve mensen missen gewoon dat stofje in hun hersenen,en hebben de tabletten gewoon nodig om dat tekort aan te vullen,net als je bv met schildkliermedicijnen doet.

mijn vader heeft al jaren zoloft en kan hier eigenlijk niet buiten,met deze medicijnen voelt hij zich goed,dus waarom niet?

zelf hang ik ook een beetje aan het randje,maar ik wil er toch liever niet aan beginnen,het mooiste lijkt mij het om het op eigen kracht te doen,maar dat kan helaas ook niet altijd.

veel sterkte TS

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:50

Ik zou aan de antidepressiva moeten omdat ik door serotoninetekort veel last heb van mijn fibromyalgie. Ik heb er echter voor gekozen om dat pertinent niet te doen omdat mijn vriend Seroxat slikt en ik niet zo enthousiast ben over de werking Lachen

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:44

Een hoop anti-depressiva normaliseren de prikkeloverdracht in de hersenen. Je hoeft dus niet depressief te zijn om anti-depressiva te slikken

Urielle; waarom dan niet verder kijken? Er zijn meer dingen dan seroxat (paroxetine). Daarnaast is het niet te zeggen dat de uitwerking bij jou hetzelfde zou zijn als bij hem..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:50

Misschien eerst dit lezen voor je besluit medicijnen te gaan slikken:
http://www.hulpgids.nl/medicijnen/antid ... kingen.htm

Misschien kun je iets met je voeding doen, dus naar een goede dietist die kijkt naar je eetpatroon en voeding, ook kan daarnaast een sport zoals hardlopen, crosstrainer, e.d. best helpen. Gewoon je eigen basis even veranderen, maakt ook sterk, rustig en kan stressverlagend werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:55

Van Ad's kan je dus ook enorm moe worden, het versuft namelijk toch je gedachtes en lichaam, je wordt rustiger....En gegarandeerd 30 kilo zwaarder, en dat is iets waardoor ik het iedereen af kan raden....want dat aankomen is echt een crime....Toen ik in 2000 begin met seroxat woog ik 50 kilo,
later kreeg ik remeron....en ik weeg momenteel bijna 80 kilo, en ik heb geen aanleg.
Het is rommel, je wordt er niet beter van en het is maar een lapmiddel....
Zoek de oorzaak van je vermoeidheid uit, probeer AD als laatst te overwegen....echt je zult nog
aan me terugdenken als je je kleding niet meer zult passen en je een geheel nieuwe gardarobe moet aanschaffen, want de laatste wordt niet vergoed door het ziekenfonds Knipoog

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:59

Niet iedereen komt er van aan...

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:03

meid wat vervelend dat je tegen zoveel onbegrip aanloopt Ach gut gatsie zeg. Alsof het allemaal niet ingewikkeld genoeg is.
Zelf heb ik naar aanleiding van PTSS en een depressie een tijdje antidepressiva geslikt. Eerst Seroxat (wat uiteindelijk wel hielp, maar ik had onwijs last van de bijwerkingen) en daarna Prozac.
Wilde er elke keer zo snel mogelijk vanaf, wilde het zelf doen, zelf voor elkaar knokken.
Maar soms heb je even wat hulpmiddelen nodig om op adem te komen en dan verder te kijken. Hulpmiddelen om niet verder onderuit te gaan.
Niks mis mee toch?
Ik ben alleen van mening dat het niet in de plaats moet komen van doorzoeken naar een eventuele andere oorzaak.

Citaat:
Mijn huisarts zei het zo: je bent feitelijk niet anders dan een diabeticus, maar bij hen wordt het direct geaccepteerd dat ze medicijnen nodig hebben om te functioneren.
.

Zeker weten dat dat zo is, raar maar waar helaas.

Meid veel sterkte met je keuze Knipoog

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:08

Hoe vaak is er bloed geprikt en waar is het op gecontroleerd?
En dan dor welke arts? Je huisarts of ben je bij een internist geweest? Wie heeft je doorverwezen naar een psychiater?

Een hoop vragen, maar gezien mijn studie, komen deze als eerste bij mij op...

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:15

Bij mij werd de diagnose zwaar depressief gesteld, toen het woord anti depressiva eruit kwam, ben ik bij de psych weggelopen om nooit meer terug te komen, op eigen kracht ben ik er uiteindelijk ook uitgekomen. Een vriendin van mij had namelijk ernstige depressie's veroorzaakt door de AD die zij moest blijven slikken, toen de doktoren haar eraf haalde ging het veel beter met haar, ze hebben ook toegegeven een hele grote fout gemaakt te hebben, maar daar heeft zij de tijd die zij opgesloten in een inrichting heeft gezeten niet mee terug. Dus ik zou het goed overleggen met mensen die hier in thuis zijn.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 00:24

Ik heb 7 jaar Efexor geslikt omdat ik een 'suicidale puber' was, ikzelf zag dat niet zo, maar goed.

Volgens mijn omgeving veranderde ik positief (geen woedebuien meer), maar daarintegen kwam er ook niets positiefs meer uit. Je wordt heel erg afgevlakt, dus emoties zaten er bij mij niet meer in. Het was inderdaad zo dat ik niet meer diep in de put zat en voor-de-trein-spring-neigingen had, maar daarintegen kon ik ook niet meer enthousiast reageren of een arm om iemand slaan als diegene het moeilijk had.

En ook ik ben van 47kg naar 62 kg gegaan binnen 6 maanden, ook verre van ideaal!

Ik kan het iedereen afraden als je het niet echt nodig hebt (maar wanneer heb je iets echt nodig?). Ik ben in oktober 2005 gestopt en heb 2 weken gedacht dat ik knettergek werd en het nooit meer goed zou komen, nog nooit zo suicidaal geweest als toen, maar daarna werd het alleen maar beter. Werd weer mezelf, welliswaar zonder de puberale woedeuitbarstingen en suicidale neigingen Knipoog

Sannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 01:57

Na hoeveel tijd kwamen jullie dan zo veel aan van de anti depressiva?
Ik slik nu sinds 4 weken Lexapro die minder bijwerkingen schijnt te hebben dan andere antidepressiva en een snellere inwerktijd. Mijn grootste angst was ook om veel aan te komen door de anti depressiva, maar uiteindelijk heb ik toch besloten om het wel (tijdelijk) te gaan slikken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 07:51

dit is dus echt niet bij iedereen zo(aankomen),jammer dat mensen op deze manier worden bang gemaakt voor iets wat heel misschien wél goed zou kunnen helpen(ik wil het zelf ook liever niet gaan gebruiken hoor,ik probeer eerst ook andere oplossingen)
en inderdaad,waarom word het van diabetici zo makkelijk geaccepteerd en dit niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 09:00

Van ad's wordt je altijd zwaarder, wordt nl ook wel eens alleen daarvoor voorgeschreven, dan wel op korte tijdelijke basis.

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:11

heb het ook jaren geslikt en ben nooit zwaarder geworden, zowel bij de seroxat niet als de prozac niet.