doktersbriefje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kyle

doktersbriefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 12:24

Ik voel me nu echt dom.
Ik ben gisteren naar de dokter geweest omdat ik ziek ben. Wat vage klachten, dus de dokter dacht dat het een virale infectie zou zijn, ik moet volgende week terugkomen als het niet over is. De meeste virusjes gaan op een week over, maar sommigen duren wat langer.
Het porbleem is nu dat ik zeer verward was Bloos Ik verwisselde woorden, vergat bijna te betalen, etc.
EN ik heb gezegd dat ik geen doktersbriefje nodig had, want ik had tot dan toe geen lessen gemist. Ik heb er natuurlijk niet aan gedacht dat ik vandaag wél een les zou kunnen missen (wat ik dus doe), waarvoor ik een doktersbriefje nodig heb!

Nu mijn o-zo-domme vraag: Kan ik hiervoor alleen terug naar de dokter? Ga ik nóg eens moeten betalen (dat zou nl niet gaan Bloos ) Moet ik dan een afspraak maken of op spreekuur langs gaan (minstens 1.30u wachttijd), moet ik wachten tot volgende week als het nog niet over is? Maar wat dan als het wél al over is???...

xxmayleexx

Re: doktersbriefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:28

Ik zou de dokter even opbellen met je verhaal.
Kijken wat ze zeggen.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:32

Gewoon even bellen, grote kans dat ze een briefje klaarleggen die je bij de balie kan ophalen..

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:34

Ja ik zou ook even bellen..

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 12:52

Hoe zelfsprekend het ook lijkt, ik had er niet eens aan gedacht om eens te telefoneren Clown

Okee, ik schraap al mijn moed dan maar bijeen om vanavond of morgenavond (al naargelang zijn spreekuur) te bellen... Niet vanzelfsprekend voor iemand die niet graag belt en een irrationele schrik heeft voor dokters Vork

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:37

Schrijven dokters daar tegenwoordig briefjes voor Verward Dat mogen ze officieel helemaal niet Scheve mond De mijne doet het iig niet, en ben er blij mee. Waar zou je in godsnaam zo'n briefje voor moeten hebben..

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:40

Voor school. Vele scholen willen een doktersbriefje of een verklaring van de ouders bij afwezigheid.

In Nederland kan je gewoon even langsgaan en dan schrijft de reseptioniste een briefje (spreekuurkaartjes) Lachen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:44

Ik woon in Nederland Knipoog En heb ook verstand van richtlijnen voor HA's. Daarin staat nl dat ze dit níet mogen doen. En ik vind het zelf ook heel erg raar dat er dus toch HA's zijn die het wel doen, aangezien ze ooit de eed hebben afgelegd. Ze mogen nóóit informatie over hun patiënten delen met anderen. Dus ook geen briefjes aan school schrijven over wat hun patiënten onder de leden hebben.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:46

Ik denk ook niet dat er in het briefje komt te staan wat de ts mankeerd.
Alleen dat ze op die en die datum om die en die tijd op de praktijk geweest is en dus daardoor een les uur gemist heeft.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:55

Ylana schreef:
Alleen dat ze op die en die datum om die en die tijd op de praktijk geweest is en dus daardoor een les uur gemist heeft.

Idd, deze vraag ik altijd mee.
Verder weer ik idd dat arsten zwijgplicht hebben. Maar wanneer een afspraak sstaat/stond lijkt me niet daaronder vallen Knipoog

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 16:23

Ja inderdaad, er komt alleen op te staan:
*naam* kan van *datum* tot *datum* niet werken/naar school/zwemmen/turnen
plus dan de nodige formaliteiten.
Zo weten de leerkrachten dat ik niet voor mijn plezier thuisblijf maar dat er ook echt iets is.

Hoe doen jullie dat dan in Nederland?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:39

Ylana schreef:

Ah ok... dat is dan ms anders Knipoog
Mag officieel ook niet, maar kan me voorstellen dat sommige ha's dat nog wel willen doen Tong uitsteken

Ik moest iig altijd mijn ouders laten bellen of een briefje schrijven dat ik bv niet kon gymmen, zwemmen, aanwezig zijn Ja Dokter deed dat echt niet.

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:43

Bij mij op de Universiteit moet je bij afwezigheid (voor een tentamen ofzo, niet als je een keer een college mist) altijd bewijsstukken kunnen tonen (rouwkaart, doktersverklaring, etc.). Mijn huisarts geeft echter ook geen verklaringen af, onder het mom van bescherming van privacy. Echter, wanneer ik dit briefje bij de Uni moet inleveren, wordt dit vertrouwelijk behandeld en staat privacybescherming hoog in het vaandel.
Hier heb ik dus altijd een probleem: een Uni die een briefje wilt, een huisarts die geen briefje wil schrijven.

Nou vertelde de studie-adviseur mij dat je als patiënt wel altijd recht hebt om je medisch dossier in te zien en evt. te kopiëren. Dit kan dan ook als bewijs worden getoond.

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 16:48

Dat is vreemd zeg! Als je ziek bent moet je toch niet koste wat het kost naar school gaan? Ik heb gewoon schrik te kotsen in de tram of op (hoge)school! Mijn ouders laten bellen heeft geen zin. Ik ben 21 jaar en verantwoordelijk voor mezelf Knipoog . Ik heb daarnet gemaild met de docente, en die zei dat ze toch graag een doktersbriefje had, omdat het een permanente evaluatie is. Dus iedere week geeft ze punten, en het zou dan te gemakkelijk zijn zomaar te zeggen dat je ziek bent.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:52

21!! En dan nog om een briefje vragen.. Vind dit echt belachelijk Scheve mond Je bent niet eens leerplichtig... Als zij jou niet gelooft als je zegt dat je ziek bent, dan maar lekker niet hoor.
Ik heb nu pfeiffer, en heb dat ook op school aangegeven. Maar ze moeten het niet proberen om daar een briefje voor te gaan vragen hoor, wat een onzin Haha! Gelukkig doen ze dat ook niet.

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 16:57

verootjoo schreef:
21!! En dan nog om een briefje vragen.. Vind dit echt belachelijk Scheve mond Je bent niet eens leerplichtig...

Nee, maar ik zou wel graag mijn diploma halen Clown
Als ik dat briefje niet binnenlever, zal ze daaruit concluderen dat ik liever thuisblijf en dus minder punten verdien... Koe

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:00

Zie nu dat je in belgië woont, maar jeetje... gaat dat echt zo daar? Hier in NL is dat veel anders... Boven de 18 ben je niet meer leerplichtig, en het boeit dan ook niemand of je wel of niet op school zit Lachen Sterker nog, vaak wordt dat niet eens opgemerkt door docenten Haha!

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:10

verootjoo schreef:
Zie nu dat je in belgië woont, maar jeetje... gaat dat echt zo daar? Hier in NL is dat veel anders... Boven de 18 ben je niet meer leerplichtig, en het boeit dan ook niemand of je wel of niet op school zit Lachen Sterker nog, vaak wordt dat niet eens opgemerkt door docenten Haha!

Eh... bij mij op de Universiteit (in Utrecht) is dat anders wel het geval hoor!
edit: ik bedoel dan dat je hier moet kunnen aantonen (met bewijsvoering) dat je een gegronde reden had voor je afwezigheid bij een toetsmoment.

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:15

Een doktersbriefje nodig hebben om je ziek te melden is idd typisch Belgisch. Geloof dat er zelfs opstaat hoelang je ziek thuis moet blijven. En als 't dan nog niet over is, kan je dat weer laten verlengen.
Met mijn werk heb ik regelmatig contact met Belgische collega's en daar kwam op de één of andere manier dit verschil tussen België en Nederland ter spraken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:24

Mieky schreef:
verootjoo schreef:

edit: ik bedoel dan dat je hier moet kunnen aantonen (met bewijsvoering) dat je een gegronde reden had voor je afwezigheid bij een toetsmoment.

ja bij een toets... toch niet bij een college Verward

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 17:26

Mieky schreef:
verootjoo schreef:

En hoe doe je dat dan als je ziek bent? Want ook op de uni zijn er toch vaak verplichte laboratoria en zo?

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:34

verootjoo schreef:
21!! En dan nog om een briefje vragen.. Vind dit echt belachelijk Scheve mond Je bent niet eens leerplichtig... Als zij jou niet gelooft als je zegt dat je ziek bent, dan maar lekker niet hoor.
Ik heb nu pfeiffer, en heb dat ook op school aangegeven. Maar ze moeten het niet proberen om daar een briefje voor te gaan vragen hoor, wat een onzin Haha! Gelukkig doen ze dat ook niet.

Heb ook een jaar beveiliging gedaan (nedeland) een daar was dat ook zo.. Was toen 18 en vond het onzin.. Ben ook met die opleiding gestopt, omdat het niks voor me was. En omdat ze zo strikt waren. Als je er niet was, belde ze je ouders.. Koe Zaten ook mensen van 22 enzo..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:39

@ kyle: Nou als je daar niet bij bent, haal je gewoon je toetsen niet, en dan heb je gewoon een beetje studievertraging Ja

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 19:24

SHOCKING!! Bloos! Dus mensen die door ziekte veel lessen missen, eidigen een paar jaartjes later??? Lips are sealed Vreemd... Zijn er dan geen inhaaltoetsen of zo mogelijk?

Ik heb in ieder geval mijn papiertje. Nu kan ik eindelijk stoppen met stressen Koe

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:33

Ook universiteiten willen weleens moeilijk doen hoor Knipoog
De cursus die ik nu volg, heeft verplicht gesteld dat je naar de lessen komt, doe je dan niet, vervalt je recht op herkansing. En dat is de een wo mastercursus Scheve mond
(moet ik bij vermelden dat het vanuit farmacie is, die hebben vaker zulke acties)