heupprobleem door paardrijden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

heupprobleem door paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 17:21

Sinds een jaar heb ik last van mijn heup, als ik te belastend werk gedaan heb, (3 paarden gereden, 3 stallen gemest) dan doet hij erg zeer.
Ook wil hij nog weleens (bijna!) uit de kom schieten, ik kan hem als het ware laten knakken.. (moeilijk uit te leggen..).
Ik durfde niet naar de dokter omdat ik bang ben dat hij zegt dat ik moet stoppen met paardrijden..

Maar nu is het zo erg dat hij al "losknakt" als ik op mijn rechterbeen steun of voorover leun, dus morgen is het zo ver.. de afspraak bij de dokter.. Boos!

hebben meer mensen hier last van?
Het is bekend dat ballerina's en turnsters vaak versleten heupen hebben rond hun middelbare leeftijd..
Maar ik ben 24 jr, en rij nu ongeveer 13 jr paard.... ik hoop niet dat het door de paardensport komt..

Wie oh wie heeft dit ook, of kent iemand met heupproblemen?

PrimaDonna_

Re: heupprobleem door paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:24

Het kan zijn dat het komt doordat je op jonge leeftijd bent
gaan paardrijden.
Maar ik rijd nu zelf bijn 9 jaar en ik heb nergens last van.
Ben 16 jaar.
Misschien dokter of fisio !

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 17:28

Eef1400 schreef:
Het kan zijn dat het komt doordat je op jonge leeftijd bent
gaan paardrijden.
Maar ik rijd nu zelf bijn 9 jaar en ik heb nergens last van.
Ben 16 jaar.
Misschien dokter of fisio !

Ja maar ik zit niet hele dagen op het paard..
er zijn ook jaren geweest waar ik meer reed als de andere jaren, bv werk op handelsstal e.d.
Nu rij ik bijna iedere avond 2 paarden, en mest ik 3 stallen uit.
Misschien dat het werk te zwaar is voor mijn lijf.. we horen het morgen....

janneke11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:04

Hallo,

ik heb deze problemen vaker gehoord en soms zelf ook last van (25 jr, en heel erg veel paarden gereden en nog rijd).
Mijn probleem is hypermobiliteit, dus over bewegelijkheid, dit is trainbaar, ik fitness er nu bij en heb er eigenlijk geen problemen meer mee, omdat ik de boel nu beter kan stabiliseren.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:14

Ik ben op mijn 4e jaar begonnen met dagelijks paardrijden en ben nu 25 jaar en ik heb sinds een jaar of zo ook last van mijn heupen soms slaan ze ineens op slot en dat doet zo'n ZEER.
Weet eigelijk wel zeker dat het van het paardrijden komt.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 12:21

Oh er zijn dus meer mensen die hier last van hebben..
Ja bij mij slaat mijn rechter heup ook vaak op slot, of hangt ie ineens té los, wat janneke11 aangeeft..
het is heel vervelend... ik ben nl echt niet van plan om met paardrijden te stoppen!
Moet half 2 bij de dokter zijn...

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:50

Eigelijk is het ook wel normaal he.
Als je kijkt hoe onmogelijk we soms op het paard zitten of als hij in eens gaat bokken of zo, na al die jaren moet er wel een x iets te merken zijn.
Risico van het vak Clown

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:11

Paardrijden kan je SI gewricht instabieler maken. Bekkeninstabiliteit bij zwangerschap komt bij paardrijdende vrouwen ook vaker voor dan bij vrouwen die niet rijden.

Op zich hoeft een instabiel SI gewricht geen groot probleem te zijn en is dat goed aan te pakken mbv fysiotherapie. Stoppen met paardrijden hoeft niet, hoewel dat natuurlijk wel afhankelijk is van de aard van de blessure.

De eerste keer dat ik wel eens last van mijn heupen kreeg was toen ik 17 was (ben begonnen met mijn 13e). Ik dacht toen altijd dat het kwam van veel lopen (bracht toen een ochtendblad rond). Tijden geen last meer van gehad en opeens begon het weer toen ik 21 oid was, toen is het eigenlijk altijd blijven sluimeren.

Voor mij zusje (geboren met heupdisplasie) was paardrijden juist goed voor de ontwikkeling van de heupen. Veel kinderen met die afwijking krijgen een spreidbroekje aan dat je heupen in dezelfde houding dwingt als de houding die je hebt wanneer je op een paard zit.

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:17

ik heb ook vaak last van mijn heup...vooral met opstijgen knakt hij vaak.....(moet ook een hele klim maken op mijn paard 1.75m) en ik heb ook een bobbeltje in me lies zitten, miss heeft het daar wel mee te maken....maar durf ook niet zo goed na een dokter.

ben benieuwd hoe het is afgelopen bij de dokter met de ts

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:22

Ik heb last van mijn heupen/bekken sinds een val tijdens de zwangerschap van mijn oudste zoon, 13 jaar geleden.
Wat voor mij belangrijk is zorgen dat ik niet heel zware dingen hoef te tillen of flink door de blubber hoef te sjouwen.
Verder zijn voor mij een smal zittend zadel het prettigst en een voorwaarts paard , zodat ik niet al te sterk hoef te drijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:23

Ik heb het ook. Dat ik er af en toe 'doorheen' ga, en als ik lang sta en leun op 1 been krijg ik heel erge last. Durf er niet mee naar de dokter omdat ik denk van ja straks mag ik niet meer paardrijden.. Nagelbijten / Gniffelen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:27

Ze zeggen dat meisjes pas vanaf hun 6e jaar mogen paardrijden dit in verband met heup en bekken en zo, maar misschien is het een zwakke plek bij jou.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:32

of de arts nu zegt dat het er door komt, of dat jij het vermoed is toch hetzelfde effect? behalve dan dat je als je er mee naar een arts gaat dat je zekerheid hebt. je bent niet verplicht raadt van een arts op te volgen. ik denk dat je evt door fysio je heupgewrichten en spieren er om heen kunt trainen en daardoor de kwaal iig wat kunt verminderen... en wie weet is t wel iets heel simpels dat zo kan worden opgelost? zou stom zijn om dat over een paar jar te horen te krijgen. dan krijg je spijt...

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:33

Ik heb dr ook last van. Ik rij vanaf mn 12e en ben nu 27.
Mijn paard is 1.74 en het is een flink eindje om dr op te komen. Knipoog
Heb eigenlijk alleen last van mijn linkerheup, en ook ik ga echt niet naar de dokter. Bloos
Kan behoorlijk zeer doen met tijd en wijlen!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:37

Ik heb er ook last van nadat ik jaren geleden zwaar ben gevallen met een paard en op mijn heup terecht ben gekomen met paard en al. Naarmate ik ouder wordt gaat alles steeds minder makkelijk en ik kan soms moeilijk lopen als ik moe ben. Fietsen kan ik helmaal niet meer en rijden is soms ook bijzonder pijnlijk. Ik heb heel veel gehad aan Mensendiecktraining zodat mijn spieren sterker werden.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:22

klopt, rug-en buikspieroefeningen doen helpt. Knipoog Ook helpt het bij mij om het opstijgen ook regelmatig rechts te doen.
Voor mij is het een must om met een krukje op te stijgen, ook al heb ik dan een ijslander. Als dat betekent dat ik langer kan blijven rijden zonder pijn doe ik dat dus ook , wat mensen er soms ook van zeggen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 14:31

Nou over 10 minuten zit ik er hoor! En de reden dat ik naar de dokter ga, is dat ik niets wil forceren, en evt. doorverwijzing naar fysio (ben ik nooit eerder geweest..).
Daarnaast wil ik niet over 10 jaar horen dat ik veel eerder aan de bel had moeten trekken, als het echt uit de hand loopt.
Nou we zien wel, vanavond zal ik hier neerzetten wat ik moet gaan doen!
Dit is trouwens de 1e keer bij deze dokter.. ben verhuisd.. spannend!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 14:32

Juul schreef:
Ik heb het ook. Dat ik er af en toe 'doorheen' ga, en als ik lang sta en leun op 1 been krijg ik heel erge last. Durf er niet mee naar de dokter omdat ik denk van ja straks mag ik niet meer paardrijden.. Nagelbijten / Gniffelen

Ja dat heb ik ook, mijn been zakt dan weg.. doordat mijn heup knakt..
heel erg irritant.. Bloos

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:32

hey, hoe was het bij de dokter? (ben zo'n beetje aan het volgen, heel interessant, heb nl ook soms last van mijn heup. alleen dan bij regenweer Haha! heb waarschijnijk een barometer of zo in plaats van heup)
heb je trouwens soms last van plotse spierkrampen? heb dat nl wel.
veel succes

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:34

Rhinoooow schreef:
hey, hoe was het bij de dokter? (ben zo'n beetje aan het volgen, heel interessant, heb nl ook soms last van mijn heup. alleen dan bij regenweer Haha! heb waarschijnijk een barometer of zo in plaats van heup)
heb je trouwens soms last van plotse spierkrampen? heb dat nl wel.
veel succes

Ja, en dan ga ik moeilijk lopen. Bij mijn is waarschijnlijk de spieraanhechting beschadigd en de spieren zelf waardoor ik weer last krijg van het gewricht dat dan instabiel wordt.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:40

ik heb echt precies hetzelfde!! alleen kan het bij mij niet door het paardrijden komen, althans dat denk ik; rijd al wel vanaf mijn 6e Knipoog toen ik een jaar of 8 was kreeg ik last van mij lies, vochtspoortje door overbelasting zeiden ze in het ziekenhuis. Rust genomen en daarna weer verder gaan sporten en doen. Heb er een half jaar geen last van gehad en is daarna weer terug gekomen. Sinds een half jaartje heb ik ook steeds last van mijn heupen , in combinatie met pijn in mijn liezen. Ook ik kan 1 van mijn heupen uit de kom laten schieten/knakken zoals jij het omschrijft. Ben hiervoor een tijdje naar de fysio gestuurd, werd alleen maar erger. Nu , na 8 jaar , heeft de fysio me uiteindelijk (eindelijk!!) doorgestuurd naar het ziekenhuis waar ze gaan onderzoeken wat het kan zijn. Ben ondertussen 16 en loop dus al 8 jaar rond met , iedere dag, pijn in mijn liezen en vaak ook heupen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:57

Bij mij kwam er op de foto niets uit (en geloof mij, als je dacht dat gyn.oz een genante pose heeft, zo'n foto helemaal) dus het moet bij mij hoogstwaarschijnlijk in het zachte weefsel zitten.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:59

@daniella74: ik moest toen voor een foto en echo met mijn voetzolen tegen elkaar gaan liggen Clown iets wat dus met pijn niet gaat Nagelbijten / Gniffelen

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 16:59

Update:
Ben dus bij de dokter geweest, oh wat een toffe vent! Was de eerste keer bij hem, en hij wist veel van paarden en dressuur, dus hij snapte me goed.
Hij vond het niet normaal wat ik hem met mijn heup kon laten zien, en vond dus dat ik (het liefst vandaag) op de foto moest.
Helaas haalde ik dat niet, dus moet ik morgen om 13.30 bij de radioloog zijn.
Hij denkt toch aan een slijtage/artrose, of aan een beschadiging van het kapsel/kom.
De dokter wil alleen dat eerst mijn heup gefotografeerd wordt, en als er niets te zien is mijn bekken, omdat hij niet onnodig mijn eierstokken en baarmoeder op de rontgen wil hebben...

Over stoppen met paardrijden had hij het niet, omdat ik geen last heb mét rijden, maar meer het gedoe eromheen, mesten, mest op de mesthoop gooien enzo, en mijn werk (heel de dag staan/lopen).
Ook het naar mijn werk fietsen moet ik even voor lief nemen.

@Rhinoooow: Ja kramp heb ik vaak met het opstappen (in mijn ruiterspier, zo noemt mijn instructrice die altijd), maar dat schijnt niet met mijn heup/bekken samen te hangen...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:03

rohotje schreef:
@daniella74: ik moest toen voor een foto en echo met mijn voetzolen tegen elkaar gaan liggen Clown iets wat dus met pijn niet gaat Nagelbijten / Gniffelen

Precies, zo lag ik dus ook Bloos. Vond het een nogal genante pose.