Groot eetprobleem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Groot eetprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 14:03

Hallo,

Er zullen waarschijnlijk meer mensen zijn met dit probleem. Ik doe hier niet zielig en ik overdrijf echt niet.

Ik heb dus een eetprobleem. Ik lust echt bijna niks, geen aardappels, geen groente, bijna geen pasta's, en buitelandse gerechten moet ik ook niks van hebben. Ik vind het vreselijk om bij iemand te moeten gaan eten. Het is zelfs zover gekomen dat ik gewoon een boterham heb gevraagd Bloos
Ik heb het al geprobeerd om op te lossen door er een sausje of jus door heen te gooien maar ik vind het echt vies. Zit kokhalsend aan tafel en bijna elke avond is het ruzie. Ik vind het ook echt eng om bij me vriend te gaan eten omdat ik niks lust..

Iemand tips dat ik beter ga leren eten? Of zal het nooit lukken?

L_iek

Re: Groot eetprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:08

Ik lus ook niet veel. Moet bij alles mayonaise. Mijn vader en moeder zeggen dat ik gewoon moet eten en als ik niet eet nou dan heb ik maar niks. Dan eet ik wel. Misschien kun je alles door elkaar prakken en dan met appelmoes ofzo?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:12

Ik heb het gelukkig niet. Heb er wel ooit eens iets over op TV gezien. Ging dan wel om een klein kind. Die werd door een of andere hulpverlener geholpen en heeft zo leren eten.

Je zou dus eens contact kunnen opnemen met je huisarts of op internet zoeken naar lotgenoten (zullen er vast wel zijn)

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:13

Vreemd zeg, als je iets regelmatig eet wen je dan ook niet aan de smaak en begin je het vanzelf een beetje lekker te vinden?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:16

Zou het niet zo kunnen zijn dat je het in je hoofd allemaal vies gemaakt hebt.
Als ik 100 keer tegen mezelf ga zeggen dat ik iets niet lust dan lust ik het ook inderdaad niet...
Ik heb wel het wel met bepaalde dingen zoals, slakken, oesters en mosselen, ik heb ze nooit gegeten of misschien een keer geproefd maar ik blijf erbij dat ik ze niet lust dus lust ik ze niet.

Misschien was je als kind al een moeilijke eter en heb je vanaf kinds af aan al "ik lust niks" gedachtes gecreërd.
De meeste mensen komen daar over heen maar jij bent daar misschien in blijven hangen.

Of eet je niks omdat je slank wilt blijven?
Dan is het natuurlijk een heel ander verhaal.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:17

ik moet ook van zowat alles kokhalzen ik los het dan op door heel veel ketchup erbij te gooien dit wordt begin hier nu ook al bij te kokhalzen. Misschien toch is langs een voedingsdeskundige gaan zij misschien kan helpen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:18

Rocamor schreef:
Ik heb het gelukkig niet. Heb er wel ooit eens iets over op TV gezien. Ging dan wel om een klein kind. Die werd door een of andere hulpverlener geholpen en heeft zo leren eten.

Je zou dus eens contact kunnen opnemen met je huisarts of op internet zoeken naar lotgenoten (zullen er vast wel zijn)

heb ik ook gezien in oostenrijk ofzo? Bij haar was het ook psychisch vies vinden, uiteindelijk at ze het

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:22

katiavl schreef:
Rocamor schreef:

heb ik ook gezien in oostenrijk ofzo? Bij haar was het ook psychisch vies vinden, uiteindelijk at ze het

Volgens mij ging het in dat verhaal dat ik gezien heb over een jongetje. Weet zo echt niet meer wat het was. Maar ze hebben het persoontje in kwestie wel aan het eten gekregen uiteindelijk. Dus vandaar mijn idee om hulp te zoeken (TS en de rest weten ECHT niet wat ze missen Knipoog )

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:28

Ik heb laatst een keertje operah gekeken. Daar was een vrouw die alles wat haar kinderen niet luste (bijv. broccoli) ging pureren. En dit over bijv. kipnugets deed. Zo kregen die kinderen toch de vitamine binnen kregen.

(ze kregen ernaast nog wel de verse groente, maar dan sloten ze compromissen...)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:34

Op deze site http://vandiedingen.blogspot.com/2005/1 ... -niet.html vond ik dit stukje:

Sommige mensen zijn kieskeuriger dan anderen. Dat is nu eenmaal zo. Opvoeding kan daar wel enige invloed op uitoefenen, maar bepaalt zeker niet alles.
Het is niet zo dat als je je kind maar hard genoeg aanpakt, dat het dan vanzelf een makkelijke eter wordt. Soms werkt dat, en soms niet.

Mijn zoon was op jonge leeftijd een heel moeilijke eter. Niet omdat hij verwend was was, maar omdat hij heel gevoelige zenuwen in zijn mond en keel had. Het duurde lang voordat we daar achter waren. We begrepen al wel snel dat dwang geen enkele zin had. Alles wat we er met geweld in propte, werd weer uitgekotst. En wat je ook doet, je kunt je kind echt niet verbieden te kotsen.

Dwang bleek het probleem dus alleen maar erger te maken. Een gerichte therapie voor de overgevoeligheid van de mondzenuwen bleek wel effect te hebben. Verder hebben we het beleid gevoerd dat hij alleen maar hoeft te eten wat hij wil eten.

Inmiddels is mijn zoon acht jaar oud, en een hele goede eter met een heel brede smaak. Ik ken geen ander kind van zijn leeftijd dat zo veel lust en zo makkelijk eet.
Dus de koningin mag hem zeker uitnodigen, als ze dat op prijs stelt.

Bij mijn zoon heeft het dus goed gewerkt om hem alleen te laten eten wat hij wil.
Maar ik zal niet beloven dat deze methode ook bij andere kinderen werkt.
Volgens mij spelen namelijk veel meer factoren dan alleen een harde of softe opvoeding een rol.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:35

Lieve schat, it's all in your head.

Ik heb vast heel makkelijk praten want ik lust ALLES, behalve blinde vinken maar ik voel me niet aangesproken om daar ook maar enige moeite voor te doen omdat dit echt het enige is.

Toen ik mijn man 11 jaar geleden leerde kennen, had hij net hetzelfde. Heel vervelend, ja ook nergens kunnen gaan eten omdat iedereen wel uien en look in z'n eten doet bij speciale gelegenheden. Dit was bijna een rem op ons sociaal leven.

Toen ik op een keer vroeg: lust je aarbeien, zei hij neen! En toen vroeg ik of hij het wel ooit geproefd had en hij zei meteen weer nee. Voila, daar had je het. Als bepaalde zaken er niet lekker uitzagen, dan moest hij ze van z'n moeder niet opeten en kookte ze wel iets anders voor hem.

Ik kook lekker géén extra potje voor hem en nu moet hij het welen eten. Je kan niet geloven wat hij allemaal heeft LEREN eten sinds wij samen zijn. Hij eet bijna ALLES.

Met mijn kinderen gaat het gelijk zo: niet 'ik lust dat niet' zonder te proeven. En elke keer dat ik het klaarmaak, moeten ze 1 hapje proeven. Ik voelde het al aankomen, m'n dochter heeft de genen van haar vader: op voorhand zeggen dat het niet lekker is. Maar vorige week kwam ze me heel fier vertellen dat ze een ganse kiwi had opgegeten opschool en dat ze ze NU WEL lust. Goed hé.

Dus even op de tanden bijten! Je hoeft niet in 1x ganse borden leeg te eten die je niet lust, maar telkens 1 hapje proeven en je went wel aan de smaak Lachen

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:49

Ik heb dit ook gehad en het zat waarschijnlijk tussen mn oren ja.
Tot mn twaalfde lustte ik ook echt niks, zat regelmatig te kokhalzen boven mn bord en ook vaak ruzie aan tafel, ik keek de hele dag tegen het avondeten op en ik vond het al helemaal niet leuk om bij anderen te eten.
Mijn ouders probeerden me ook te dwingen om te eten maar op een gegeven moment (toen ik 12 ofzo was) gaven ze het op en mocht ik zelf weten wat ik at.
Na een jaar of twee probeerde ging ik uit mezelf weer dingen proberen waar ik voorheen niet aan moest denken en vond ik het niet echt vies meer, en kon met steeds meer dingen weer normaal mee eten.
Ik heb nog steeds dat ik niet veel eten echt lekker vind maar ik krijg het meeste wel normaal weg.
Maar sommige dingen hoef ik nog steeds absoluut niet, zoals mie, op zich vind ik het niet eens echt vies maar het voelt zo verschrikkelijk aan.
En ik heb ook dat als ik iets graag lust, dat ik het na een paar maanden ook niks meer aan vind.
Vooral met vlees, als ik het heel af en toe eet lust ik het wel maar als ik het elke dag moet eten krijg ik alweer een beetje dat misselijke gevoel..

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:53

Ik kan je wat vertellen dit heb ik ook.

Sinds dat ik 2,5 heb eet ik geen groente meer. Ik was zo tegenstrijdig dat mijn ouders de hoop maar hebben opgegeven.

Ik lust allen spinazie en boerenkool, verder niks. Ik eet ook nooit bij iemand anders om dit ik niks lust. En met kerst, dan moet ik bij me vriend eten en tja daar probeer ik met allerlei smoesjes onder uit te komen.

Wel eet ik centrum tabletten voor alle vitamines

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:54

L_iek schreef:
Ik lus ook niet veel. Moet bij alles mayonaise. Mijn vader en moeder zeggen dat ik gewoon moet eten en als ik niet eet nou dan heb ik maar niks. Dan eet ik wel. Misschien kun je alles door elkaar prakken en dan met appelmoes ofzo?

Ik ben ook moeilijk met eten en m'n ouders zeiden dat ook altijd..
Alleen at ik dan dus maar niks of soms een boterham.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:57

Lieke_M schreef:

Ik heb vast heel makkelijk praten want ik lust ALLES, behalve blinde vinken maar ik voel me niet aangesproken om daar ook maar enige moeite voor te doen omdat dit echt het enige is.

Toen ik mijn man 11 jaar geleden leerde kennen, had hij net hetzelfde. Heel vervelend, ja ook nergens kunnen gaan eten omdat iedereen wel uien en look in z'n eten doet bij speciale gelegenheden. Dit was bijna een rem op ons sociaal leven.

Toen ik op een keer vroeg: lust je aarbeien, zei hij neen! En toen vroeg ik of hij het wel ooit geproefd had en hij zei meteen weer nee. Voila, daar had je het. Als bepaalde zaken er niet lekker uitzagen, dan moest hij ze van z'n moeder niet opeten en kookte ze wel iets anders voor hem.

Ik kook lekker géén extra potje voor hem en nu moet hij het welen eten. Je kan niet geloven wat hij allemaal heeft LEREN eten sinds wij samen zijn. Hij eet bijna ALLES.

Met mijn kinderen gaat het gelijk zo: niet 'ik lust dat niet' zonder te proeven. En elke keer dat ik het klaarmaak, moeten ze 1 hapje proeven. Ik voelde het al aankomen, m'n dochter heeft de genen van haar vader: op voorhand zeggen dat het niet lekker is. Maar vorige week kwam ze me heel fier vertellen dat ze een ganse kiwi had opgegeten opschool en dat ze ze NU WEL lust. Goed hé.

Dus even op de tanden bijten! Je hoeft niet in 1x ganse borden leeg te eten die je niet lust, maar telkens 1 hapje proeven en je went wel aan de smaak Lachen

Dit kan je niet al te hard roepen
er zijn uitzonderingen

ik eet al sinds ik 6 maanden ben geen fruit (tot 6 maanden niet geprobeerd -> mag niet namelijk)
ik spuugde het uit, klemde mijn kaken en weigerde het te eten

dwang, smeken, over iets anders heen doen helpt allemaal neit
wordt van de geur al misselijk, aanraken ga ik van over mijn nek

het is verschrikkelijk maar kan er mee leven en ben gezond

verder lust ik ook een heleboel andere dingen niet (die ik wél geproefd heb maar vies vond)
het is wel eens lastig maar valt mee te leven

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:59

ThaGirl schreef:
L_iek schreef:

Ik ben ook moeilijk met eten en m'n ouders zeiden dat ook altijd..
Alleen at ik dan dus maar niks of soms een boterham.

Als ze tegen mij zeggen dan eet je niks, dan eet ik wel. Heb namelijk heel de dag honger, dus zonder eten trek ik het helemaal niet.

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:01

Ik ga dit even volgen... 9 van de 10 dingen lust ik ook niet!
En als ik iets niet lust, ookal heb ik het nog nooit geprobeerd dan lust ik het oo echt niet Vork
Misschien zit het wel tussen de oren.. ik weet het niet Nors opkijken
Sla en uit bv gaat er bij mij niet in omdat het zo kraakt tussen mijn tanden en sla ik voor konijnen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:01

Ik luste vroeger ook niks, en at dan ook niks. Als ik nu iets niet lust ( wat niet zoveel meer is ) kook ik zelf wat anders, vinden mn ouders niet erg als ik maar wat eet Lachen

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:29

Evelli schreef:
Lieke_M schreef:

Dit kan je niet al te hard roepen
er zijn uitzonderingen

ik eet al sinds ik 6 maanden ben geen fruit (tot 6 maanden niet geprobeerd -> mag niet namelijk)
ik spuugde het uit, klemde mijn kaken en weigerde het te eten

dwang, smeken, over iets anders heen doen helpt allemaal neit
wordt van de geur al misselijk, aanraken ga ik van over mijn nek

het is verschrikkelijk maar kan er mee leven en ben gezond

verder lust ik ook een heleboel andere dingen niet (die ik wél geproefd heb maar vies vond)
het is wel eens lastig maar valt mee te leven

Akkoord, het gaat niet op voor iedereen, er zijn uitzonderingen. En jouw geval lijkt me ook wel uitzonderlijk aangezien je het zelfs niet kan aanraken.

Maar ik denk dat sommige (sorry voor de cliché-uitspraak) 'jeugd van tegenwoordig' tot niets meer verplicht wordt en teveel betutteld wordt en ze daarom niets meer willen, lusten, kunnen. Is nu heel kort door de bocht gesteld, weet ik wel, maar in veel gevallen is het zo. Enneuh, ik ben zelf pas 27 hoor, nog maar net m'n puberteit voorbij Lachen.

Je moet 34x bepaalde dingen 'bewust doen' voor het een automatisme wordt; je moet 10x iets geproefd hebben om écht te kunnen zeggen of je iets al dan niet lust.

En je moet het vooral ook zelf WILLEN!!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:34

ik was ook altijd een drama..
alles was vies, en alleen appelmoes ging erin..
een kwart gekookte aardappel met 3 scheppen appelmoes prakken, en dat at ik wel Bloos
groenten waren héél vies, ik at wel appelmoes!

en nu..
aardappels zijn nogsteeds geen favoriet, maargoed, is gezond enzo he, dus een halve eet ik wel..
groenten gaat over het algemeen wel, alleen spruitjes, boerenkool en tuinbonen komen er níet in Nagelbijten / Gniffelen
ik heb zelfs vorige week voor het eerst zuurkool op, en vind het lekker Cool (ben nu 17 trouwens)

mijn ouders eisten vroeger idd ook dat ik mijn bord leeg at, anders mocht ik niet van tafel, maar ik bleef ook doodleuk zitten ook Nagelbijten / Gniffelen ben blij dat ze het zo doen/gedaan hebben Lachen

@ts; als je op internet enz recepten zoekt van iets wat je wel lust, met iets wat je minder vindt? bij elkaar ist het dan misschien ''te eten''?

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:38

Wel vervelend!! een vriendin van mij heeft dat ook maar die hoeft nu thuis alleen maar dingen te eten die ze zelf lust. En ze weigerd ook echt dat andere te eten. Ook bij mensen waar ze op bezoek is. Ikzelf ga ook steeds minder lusten terwijl ik eerst zo'n beetje alles lustte. Wel heel irritant!

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:43

Naaltje schreef:
mijn ouders eisten vroeger idd ook dat ik mijn bord leeg at, anders mocht ik niet van tafel, maar ik bleef ook doodleuk zitten ook Nagelbijten / Gniffelen ben blij dat ze het zo doen/gedaan hebben Lachen

Voila, ik moest dit dus ook, en soms ook een uur al wenend over dat bord zitten kokhalzen tot het leeg was. En 't heeft me ook goed gedaan hoor Lachen

Ik moet er wel bijzeggen dat ik een licht trauma heb aan overgehouden Ach gut . Bij mijn kinderen ga ik niet pushen om het LEEG te eten maar ze moeten op z'n minst 1 hap proeven. En dat wordt dan uitbundig bejubeld hoor.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:46

dat hebben ze bij mij ook gedaan
bleef gewoon netzolang met dat eten in mijn mond zitten tot ze het echt zat waren (4 a 5 uur was geen uitzondering)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:47

Lieke_M schreef:
Naaltje schreef:

Voila, ik moest dit dus ook, en soms ook een uur al wenend over dat bord zitten kokhalzen tot het leeg was. En 't heeft me ook goed gedaan hoor Lachen

Ik moet er wel bijzeggen dat ik een licht trauma heb aan overgehouden Ach gut . Bij mijn kinderen ga ik niet pushen om het LEEG te eten maar ze moeten op z'n minst 1 hap proeven. En dat wordt dan uitbundig bejubeld hoor.

hapje proeven deed ik altijd wel
maar als ik dan zowat over mn nek ging ging ik echt niet verder eten Nagelbijten / Gniffelen
nu lachen ze, omdat ik dingen wil proeven, en als ze vragen ''wat hebben we vandaag voor groenten?'' ik niet meer ''appelmoes of mais'' roep Knipoog nuja, niet altijd Tong uitsteken

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:50

mijn vader probeert me af en toe nog aan dingen te krijgen waarvan hij weet dat ik het niet eet Haha!