Eindelijk heb ik 'm...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ehona

Eindelijk heb ik 'm...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 17:53

Al mijn hele leven loop ik eigenlijk te knoeien met hoofdpijn en sinds de laatste paar jaren begin ik ook echt slecht te zien in de verte. Ongeveer twee jaar geleden ben ik met mijn moeder naar Het Huis geweest, omdat ik er echt last van begon te krijgen in de klas. Daar hadden ze enkele testjes gedaan en omdat er niets uit kwam (-0,25/-0,25), hebben ze me doorverwezen naar de oogarts. Hij kon verdere onderzoekjes doen en mijn ogen druppelen (?). Daar ben ik naar mijn idee toen niet bepaald netjes behandeld. Toen ik er aan kwam, vertelden ze me dat wat ik allang wist; aan beide ogen heb ik -0,25 en daar moet ik maar mee leren leven. Dat is geen afwijking waar je echt last van hebt. Ik heb de arts duidelijk gemaakt dat ik gewoon echt niet goed zag, maar ik kreeg eerder een schop onder mijn kont dat ik me niet moest aanstellen en ben naar huis gestuurd. Zo heb ik dus een jaartje doorgesukkeld, maar ik bleef natuurlijk slecht zien. Ik ben toen samen met mijn moeder alle opticiens hier in de buurt afgeweest. Bij De Leeuw waren ze erg vriendelijk, maar ook daar konden ze me niet helpen. Ze hebben wel mijn gegevens opgeschreven en na een jaar zouden ze me dan een brief sturen waarin ze me zouden uitnodigen voor een nieuwe oogtest. Die brief heb ik echter nooit gehad.

De laatste paar maanden leek het echter alsof mijn ogen achteruit gingen. Ik kon mensen vanuit de verte bijvoorbeeld niet meer goed herkennen en als ik 2 meter ergens vanaf stond, kon ik het al niet meer lezen. Ik ben toen zelf naar Het Huis gegaan, waar opnieuw uit de oogtest -0,25 bleek. Ik snapte er helemaal niets van, de opticien ook niet. Zij adviseerde me nogmaals naar een (andere) oogarts te gaan. Ik heb dat toen met mijn moeder overlegd. Die zag het niet zo zitten. Uiteindelijk hebben we besloten om gewoon een bril te 'eisen' en dan te zien hoe dat gaat. Het is dan een kleine afwijking, maar misschien helpt het wel. Dus wij naar Hans Anders en al vrij snel had ik een vlot model uitgekozen en aan de man mijn probleem voorgelegd. Hij wilde opnieuw een test doen en heeft me ook letters laten lezen. Daar kwam dus uit dat het -0,5/-0,5 is en hij vond het de moeite waard om een bril te proberen. Ik zou niet veel scherper gaan zien, waarschuwde hij me, maar het werd voor mij rustiger kijken. Ik hoef me niet meer zo in te spannen om iets te kunnen lezen of zien.

En vandaag was het zover.. Ik kon 'm komen ophalen. Momenteel heb ik hem op. Het is wel erg wennen, hoor, maar als ik nu over het randje van mijn bril kijk, zie ik wel degelijk verschil. Het is even afwachten hoe het me bevalt en natuurlijk ook of het echt helpt en mijn hoofdpijn minder wordt..

Nou ja, dat wou ik even kwijt!

Zijn er eigenlijk nog meer Bokkers die zo lang hebben lopen knoeien met (het krijgen van) een bril?

Linda1993

Re: Eindelijk heb ik 'm...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:56

Nou.. Ik heb ook moeite met het zien op een afstandje! Het bord op school kan ik niet meer zo heel goed zien! Moet me echt ergens op concentreren, het is ongeveer vorig jaar bij mij begonnen!!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:14

Ik heb jaren met + 5 aan beide ogen rondgelopen zonder bril. Zag wel alles, alleen op een gegeven moment begonnen de letters een voor een omhoog te springen.
Opticien zag dat er wat was, maar wist niet wat. Oogarts, zelfde verhaal. Orthoptist (die je ogen druppelt, en dus de spieren platlegt), die zag pas wat er nou was.

Nu is het nog steeds moeilijk om mn ogen te meten bij een opticien oid. Soms met cilinder, soms zonder. Ach, dat houdt je bezig.

Maar de hoofdpijnen waren snel weg. Het is even een paar dagen wennen voor je, maar het zal vast helpen!

Ann_l0ves_fe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:17

Fijn voor je dat je hem nu eindelijk hebt dan!
Ik hoop voor je dat het nu beter gaat,
ik heb hier geen ervaring mee (gelukkig)

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:43

Ik heb ook gehad dat ik hoofdpijn kreeg van mijn ogen !
Ik had iets van -0.5 en 0.75 en nadat ik een bril had gekregen heb ik er geen last meer van gehad.. Die opticien deed niet moeilijk en gaf me gelijk een bril.. Hij zei dat mijn ogen heel veel moeite moesten doen om scherp te stellen en dat je daar vermoeide ogen en hoofdpijn van krijgt.
(Ik draag nu overgens geen bril meer Bloos )

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 20:33

Ik was vandaag met school op excursie dus het was gelijk handig om mijn bril in de musea op te zetten. Het is nog wel even wennen en ik moet nog even terug, want het rechterpootje sluit nog niet goed aan op mijn hoofd/oor. Verder heb ik wel het idee dat het heeft geholpen, want als ik normaal een dag lang me moet concentreren, heb ik ontzettende hoofdpijn. Nu was ik alleen maar moe van al het geloop.

Brookers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:00

Ik heb zelf een tijdje een bril gehad (ogen waren nog moe van pfeiffer maar dat doet er niet toe) en ik moest echt enorm wennen!
Ik kon er absoluut niet tegen dat er constant iets op mn neus zat, rotgevoel vond ik dat!
Wel fijn dat je dan nu eindelijk toch geholpen bent, hopelijk blijft je hoofdpijn minder! Watvoor bril heb je uitgezocht? Foto? *LOL*

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:44

ja heb ook sinds kort een bril. - 0,75 en -1 genoeg om niets op het bord te kunnen lezen haha

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 10:04

fjordjes schreef:
ja heb ook sinds kort een bril. - 0,75 en -1 genoeg om niets op het bord te kunnen lezen haha

Ja he, zo vervelend. Bij mij is mijn afwijking ook heel klein maar als ik iets moet lezen.. Dan is het bij mij echt een waas. Zo stond ik laatst in de Mac in de rij en er was een milkshake euroknaller, maar ik kon dus niet lezen welke milkshake dat was. En tsja, om dan de rij uit te lopen om het te lezen... Dus ik vroeg aan een vriendin wat er stond, maar zij snapte niet wat ik bedoelde, en toen zei de man achter mij "Een kleine milkshake.." Dus ik kijk achterom, hij glimlachen. "Er staat een kleine milkshake." Heel aardig, maar ik schaamde me rot.

Mijn bril lijkt op deze:
Afbeelding
Maar dan zijn de glazen kleiner en iets vierkanter.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:00

Ik heb een hele tijd een bril gehad en heb nu lenzen. Ik heb
-3.75 aan beide ogen, dus ik zie helemaal niks zonder bril of lenzen en krijg super snel hoofdpijn.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:08

Wat zo’n klein verschil niet kan uitmaken.
Ik liep al tijden met -2 en -2,75 rond en had altijd moeite met scherpstellen. Als links scherp was, was rechts dat niet en vice versa. Toen moest ik op een gegeven moment even tijdelijk snel vervangende lenzen hebben en die ben ik toen bij de Kruidvat gaan halen. Alleen had ik per ongeluk -2,5 meegenomen ipv -2,75. En je raad het nooit, daarmee was het probleem ook gelijk opgelost!

Hebben ze jouw trouwens ook op een cylindrische afwijking gecontroleerd? Als je bij zo’n kleine sterkte zoveel last hebt van je ogen kan het best wel eens zijn dat je een cylindirsche afwijking hebt. En die dingen zijn ongecorrigeerd erg vervelend.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:18

ik heb ook -0.25 en -0.5. Wel met een cilinder. Kreeg meteen een bril. Ik heb hem bijna nooit op, maar bijv met tv kijken/bios/colleges/autorijden wel. Sinds die bril was mijn hoofdpijn ook een stuk minder!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:23

ben je ook snel wagenziek?
heb je last van concentratieproblemen?
nachtblindheid??

het kan namelijk ook zo zijn dat je een prismabril nodig hebt.
die afwijking ziet een gewone opticien niet,
en veel oogartsen ook niet.

maar het is wel degelijk een vervelende afwijking, die vooral toeslaat als je moe bent of stress hebt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:31

ja , jaaaaren
zelfs eerst mijn rijbewijs gehaald
het is goed dat ik daar de weg kende en wegkwam met naar het nummerbord lopen wat ik lezen moest met het excuus zenuwen Bloos
was 23 toen ik een bril kreeg , eindelijk

in het oogziekenhuis rdam heb ik jaren gelopen
tig tests , ze hebben nooit iets gevonden

na een paar jaar niks doen toch maar weer eens naar ene opticieen welke mij weer
doorverwees naar een oogarts

deze zag het direct , een dubbelle cilinder
de grootste word nu gecorrigeerd
is toch wel fijn
met bril zie ik nu 60% Haha! zonder is de wereld heel erg mooi Vork
had nog nooit scherpe lijnen gezien en de kleuren bleken veel feller dan ik dacht

nu na jaren aan kloten een nieuwe opticién die het voor elkaar heeft gekregen
dat ik nu 70% zie

kan ik eindelijk bijna de autoborden lezen (voordat ik er onderhang)
rij ik niet meer ROFL

zou nu niet meer zonder bril kunnen
er veel te veel aan gewent
maa vroeguh redde ik me best hoor zonder
je weet niet beter Knipoog

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:42

Ja geweldig he, ik heb ook nog maar net een bril met 2X0.75 en cilinder.
Ik heb hem nu een paar weken en nog steeds zit ik steeds er over te kijken en dan weer er door om het verschil toch maar goed te kunnen zien....

Afbeelding

Vraag: Ook mijn bril is voor tv kijken autorijden ed. Maar mag je zo'n bril dan ook altijd op houden. Mijn man zegt dat je daar luie ogen van krijgt. De opcien zegt dat het niets uit maakt. Wat denken jullie?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:52

weet niet hoe oud je bent
maar als je jong bent kunnen je ogen nog makkelijk aclimatiseren
als je wat ouder bent heeft dat meer tijd nodig
slimmer om hem dan gewoon op te houden

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 18:30

Ik probeer mijn bril nu zo veel mogelijk op te hebben om er aan te wennen, maar vaak als ik ergens zit, huiswerk maak of met iemand praat doe ik 'm af. Dichtbij zie ik alles namelijk heel scherp en met bril word ik daar bijna scheel van.

Falona schreef:
Hebben ze jouw trouwens ook op een cylindrische afwijking gecontroleerd? Als je bij zo’n kleine sterkte zoveel last hebt van je ogen kan het best wel eens zijn dat je een cylindirsche afwijking hebt. En die dingen zijn ongecorrigeerd erg vervelend.

Wat is dat precies, een cylindrische afwijking? Ik geloof niet dat ik daar op ben gecontroleerd..

crossmonster schreef:
nachtblindheid??

maar het is wel degelijk een vervelende afwijking, die vooral toeslaat als je moe bent of stress hebt

Ik ben heel snel wagenziek en heb vooral met school concentratieproblemen, maar dat ligt meer aan mijn inzet Knipoog Ik weet niet precies wat een prismabril is, alleen dat mijn moeder daar absoluut geen voorstander van is. Zij denkt dat je ogen daar aan wennen en je dus luie ogen krijgt.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:05

nickyu schreef:
weet niet hoe oud je bent
maar als je jong bent kunnen je ogen nog makkelijk aclimatiseren
als je wat ouder bent heeft dat meer tijd nodig
slimmer om hem dan gewoon op te houden

even een quote, niet persoonlijk aanvallend maar in mijn jongere jaren is mij bijna wel iedere x verteld als ikb ij de oog arts was, dat ik over 2 jaar misschien wel geen bril meer nodig had en al die andere praat.

heel erg vervelend dat ik nu nog steeds met bril rondloop (mijn hele leven ondertussen alweer)

even op de ts, als jij niet vind dat je niet goed kijkt, dan moet je gewoon een bril nemen! je kan het iig proberen! rare opticiens af en toe

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:27

begrijp niet goed wat je bedoeld
als je heel jong bent kunnen je ogen idd verbeteren
op hele jonge leeftijd geven ze idd liever geen bril

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:33

crossmonster schreef:
nachtblindheid??

sorry even een vraag tussendoor, maar hoe kun je eigenlijk weten of je nachtblind bent?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:44

als je overdag nergens last van hebt en savonds bv met autorijden geen hol(of iig beduidend minder) ziet Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:10

ukkiee , een prismabril is juist als je een , zij het minimaal, lui oog hebt.

ik heb een zware burnout gehad, daar gingen jaren van stress aan voorheen,
in die jaren heb ik alle oogartsen en opticiens gezien en weggestuurd met dat mijn ogen goed waren.
tot er een opticien van hans anders zei, joh je hebt wss een prisma afwijking,
ik naar een speciale arts daarvoor geweest, moest de meest bizarre tests doen,
de bril die daaruit voortkwam was een verademing

ik zat voorheen elke avond met rode ogen en koppijn en moe,
en dat was ineens over.
ook mijn nachtblindheid was stukken minder
lavien, nachtblindheid voor mij was vooral met tegenliggers, was ik totaal mijn zicht kwijt,
en in de schemering had ik zowiezo moeite goed te zien.

ik had vooral last van mijn ogen, omdat ik de hele dag op de weg zat, ik was vrachtwagenchauffeuse
nu stuur ik niet meer, en heb ik de bril ook niet meer nodig,
ik had m alleen nodig voor de lange stukken te rijden.

maar deze afwijking was dus flink versterkt door de stress.