Verstopte eileiders en LH?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aswas

Verstopte eileiders en LH?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 15:35

Omdat ik veel te ongeduldig ben, maar toch met deze vraag zit, stel ik hem hier, en ren ik daarom niet meteen naar de huisarts.
Sinds augustus zijn we aan het proberen om zwanger te raken, en dit is tot op heden nog niet gelukt. Nu weet ik dat dit ook wel vlug zou zijn, als het wel gelukt zou zijn.

Mijn moeder heeft vroeger moeite gehad om zwanger te worden, en na een hele tijd wachten/proberen/doktersbezoeken bleek dat zij verstopte eileiders had. Nadat deze doorgespoten zijn, raakte ze vlug wel zwanger.

Nu is mijn vraag, als je verstopte eileiders hebt, maak je dan wel het hormoon LH (luteïniserend hormoon) aan?
Ik heb namelijk met vruchtbaarheidstesten mijn vruchtbare dagen bepaald. Deze testen op de hoeveelheid LH in het lichaam, en dit was prima. Maar nu vroeg ik mij af, of je dit hormoon sowieso aanmaakt, ook al kan er geen eitje vrij komen?

Omdat we nog maar zo kort aan het proberen zijn, vlieg ik niet meteen naar de huisarts. Maar omdat ik dit van mijn moeder weet, houd ik dit wel in mijn achterhoofd, en zou dus graag willen weten hoe het zit. Op internet kom ik er maar niet achter, dus ik hoop dat er ergens op Bokt een medisch onderlegd persoon rondzwerft die dit wel weet.

Ranja

Re: Verstopte eileiders en LH?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:41

Ik ben ook door de MMM zwanger geraakt. Ik heb 2 'behandelingen' (HSG en laparoscopie) gehad om te kijken of ik verstopte eileiders had. Uiteindelijk bleek er daar gelukkig niks aan de hand te zijn. Maar dat even ter zijde.
Als ik gewoon even logisch nadenk (ben geen medici Knipoog ), dan ga ik ervan uit dat, als je 1 of beide eileiders verstopt zitten, je evengoed het LH hormoon aanmaakt. Alleen zal het eitje na de eisprong wel je eierstok verlaten, maar weer opgenomen worden door je lichaam.

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 15:52

Lekker manneke heb je gekregen! (heb even in jouw profiel gespiekt)

Bedankt voor je antwoord. Ik vermoed zelf ook dat het LH wel aan wordt gemaakt, maar ben hier niet zeker van. En ben gewoon veel te ongeduldig.... Haha!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:13

Je maakt het dan nog gewoon aan hoor. Maar dat eitje wordt dan gewoon opgenomen door je lichaam.
Nothing to worry about.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:33

Ik maakte wel hormonen aan, maar te weinig. Daardoor had ik te lange cycli, van zo'n 7 weken.
Hoe lang zijn jouw cycli? Wel gewoon rond de 4 weken? Want hoe langer je cyclus, hoe slechter de kwaliteit van de eicel wordt.

Mijn eileiders zijn nooit nagekeken, omdat bij mij het probleem vrij snel duidelijk was. Dus ik weet even niet hoe dat zit met de aanmaak van LH.
Ik weet ook niet hoe gevoelig de testen zijn, of ze al op heel weinig LH reageren, of dat je toch genoeg hormonen moet hebben voor een positieve test. Uiteindelijk zegt zo'n test niks over de kwaliteit van de eicel en of die ook wel echt in je baarmoeder aankomt. Dus ik denk dat je niet kan zeggen dat je eileiders open zijn als je wel genoeg hormonen aanmaakt.

Maar je nog niet te druk hoor, wie weet moet je lichaam nog wennen aan het stoppen van anticonceptie. Heb je de pil geslikt? Dan moet je lichaam ook vaak even "bijkomen". Maar ik weet uit ervaring hoe onzeker je van het wachten wordt, en hoe heftig het verlangen kan zijn Knipoog

En anders gewoon over een paar maanden naar de ha gaan voor een verwijzing naar de gyn. Je zou eens kunnen uitzoeken of je moeders aandoening erfelijk is, dan heb je sowieso al reden om eerder naar de ha te gaan. Succes!

@Rebel_Jits, ik denk dat TS zich juist wel zorgen maakt hierover, aangezien zo'n eitje dat "gewoon" wordt opgenomen door haar lichaam, niet bevrucht kan worden...

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 22:42

Mijn cycli zijn per 31 dagen. Was voordat ik de pil ging slikken (als ik het mij goed herinner 30 dagen). Wat dat betreft lijkt mijn lichaam wel hersteld. Heb de pil zo'n 8 jaar geslikt, en weet dat het een tijd duurt voordat het herstel helemaal optimaal is. Uit de vruchtbaarheidstesten blijkt dat ik wel top-vruchtbaar ben. Of in ieder geval, ik maak genoeg LH aan.
Eerst nog maar even proberen, voordat ik naar de huisarts ren. Ben gewoon erg ongeduldig.
Voor zover ik weet was het bij mijn moeder niet erfelijk (woont overigens ook in Kingswood op de cowstreet Haha! )

Maar deze vraag puur alleen, omdat ik mijn moeders "kwaaltje" wel in mijn achterhoofd houd. Ben nog niet ongerust dat het noooooit zal lukken. We zijn ook nog niet zo gekke lang bezig.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 23:04

aswas schreef:
(woont overigens ook in Kingswood op de cowstreet Haha! )

ROFL

Geweldig! Ik zie nu pas dat je ook uit Limburg komt. Ben je op "De Boesj" opgegroeid?

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 23:33

nee, ik ben in midden-Limburg opgegroeid. Toen mijn ouders wilden verhuizen, ben ik het huis uitgegaan. Haha, de Boesj heeft nu niet bepaald veel te bieden (behalve de mooie omgeving).

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 03:11

Ik zou maar wel naar de huisarst gaan als ik jou was

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 08:44

hey! Als je eileiders verstopt zijn maak je idd wel gewoon LH aan. LH wordt afgegeven door de hypothalamus (in de hersenen) onder invloed van een ander hormoon GnRH (wat ook zorgt voor afgifte van FSH, follikel stimulerend hormoon). Je hebt een combinatie van deze 2 hormonen nodig om te ovuleren. Waarschijnlijk ovuleer je dus wel gewoon goed, maar kan het sperma niet in je infundibulum (stukje van je eileider) komen en dus kan de bevruchting niet plaats vinden met als gevolg dat het geovuleerde eicelletje weer geresorbeerd wordt. Hormonaal is er dus helemaal niets mis, de eicel en spermacel kunnen alleen niet bij elkaar komen! Als je nog wat vragen hebt kan je ze gerust stellen hoor! (ik studeer voor DA, maar zo heel veel verschil zit er niet in die regelmechanismen tussen mens en dier)

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 11:45

Dank je wel voor jullie reacties!
Dat ik nog niet zwanger ben, wijd ik voornamelijk aan de korte tijd dat we aan het "proberen" zijn. Heb ergens gelezen dat 80% van de vrouwen binnen 7 maanden zwanger is. Zover zijn wij dus nog niet eens.
Ben ook nog niet ongerust dat het niet zou gaan lukken, maar wilde gewoon graag weten of je wel of geen LH aanmaakt, als het eitje niet vrij kan komen.