Psychotherapie met paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Marlis_

Psychotherapie met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 13:18

Ik ben momenteel een boek aan het lezen over oa therapie met paarden. Het gaat hierbij niet om lichamelijke therapie, fysiotherapie of revalidatie, maar echt over psychotherapie.
Ik zit echt in tranen dit boek te lezen, omdat ik er zo ontzettend veel van mezelf in herken. Jarenlang therapie heeft mij nooit geholpen, omdat ik heel goed weet wat ik voel, waarom ik het voel, wat ik er mee zou moeten doen, bla bla bla. Over mijn gevoelens práten kan ik heel goed. Ook heel nuchter. En dat is nu juist mijn probleem. Omgaan met mijn gevoelens lukt me niet. Ik wéét dat ik heel erg verdrietig ben, maar huilen kan ik bijvoorbeeld niet, hoe miserabel ik me ook voel. Dit komt ook mede door de wereld om me heen, waarin iedereen altijd wel vraagt hoe het gaat, maar het echte antwoord niet wil horen, maar het heeft ook te maken met overlevingstechnieken die ik mijzelf op zeer jonge leeftijd al heb aangeleerd.
De normale therapieen hebben weinig tot geen effect. Ik wéét het allemaal wel. Maar we komen niet tot de kern van mijn probleem.
Daarom ben ik dus al heel lang op zoek naar iets anders, en na het lezen van dit boek zou ik dit graag eens willen proberen. Maar weet iemand of dit überhaupt in Nederland gegeven word? En zo ja, door wie en waar? En waar ik meer informatie zou kunnen krijgen??

Ik hoop dat iemand informatie voor mij heeft!!

bromfiets

Re: Psychotherapie met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:21

Even een stipje, herken mezelf ook in jouw verhaal maar heb nog nooit van psychotherapie met paarden gehoord in Nederland.

Ik weet wel dat het in Amerika vaak gebruikt wordt, maar dat is een beetje onhandig Haha!

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:45

Ik heb wel een boek; paarden spreken
De helende werking van communicatie met paarden
Knipoog
ook heel herkenbaar
Sterkte en ik hoop dat je het boek vind Bloos

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:57

Ik weet of het is wat je bedoelt, maar bij het programma Afkicken van BNN zijn ze bezig geweest met equitherapie. Therapie met paarden dus. http://www.equimio.nl/
Sterkte er mee!

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 16:16

Dank je wel, dit is inderdaad iets wat ik zoek. Ik heb al met haar gemaild, ben benieuwd naar het antwoord.
Groot probleem is echter dat zij helemaal in Zeeland zit, en ik erg in het noorden van het land..... Dat maakt het dus wel wat lastiger, maar als het nodig is heb ik zelfs die afstand er wel voor over.

Echter, als iemand nog iets meer centraler weet, of nog andere adressen kent zijn die ook erg welkom!

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:17

jaazeker wordt dit in nederland gegeven, zowel met honden als met paarden. Ik wil het zelf namelijk gaan doen na mijn opleiding psychologie. Helaas zijn er niet veel mensen in nederland die Animal Assisted of in dit geval dann Equine Assisted therapy geven, wel vaak voor lichamelijke handicaps maar niet voor geestelijke problemen.

http://www.hpbveluwe.nl/ is NIP gecertificeerd ( betekent dus dat er een goede kwaliteits controle is van de psychologen en dat ze allemaal een goede therapeutische opleiding hebben gevolgd)

http://www.animalassistedtherapy.nl/ zit in Middelburg, dus voor de meeste mensen verder weg, maar wel goed.

http://www.equitherapie.org heeft veel info , ook over therapeuten in NL

http://www.pegasuseurope.be is een project vanuit belgie, veel info over therapie soorten en je kunt ook zoeken naar aangesloten organisaties per land

Als je meer wilt weten: vraag maar raak Knipoog

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 16:28

Tjeeminee, wat een info in een keer!!! Dank je wel!!
Zat net even op die site van hpbveluwe te kijken. Als ik het goed bekijk, krijg ik het nog vergoed ook!!! En die 150 Km, ach, dat is ook nog wel te overzien!!

Wat ontzettend leuk dat je dit na je opleiding wil gaan doen!! Ik heb er ook weleens over gedacht (psychologie dan), lijkt me erg leuk, erg boeiend, mensen zeggen me vaak ook dat ik er goed in ben, maar ik zit zelf nog met zoveel dingen. Maar wie weet heb ik nu eindelijk iets gevonden waarmee ik echt iets kan. Maar is er, na je opleiding psychologie dan een speciale opleiding voor dit soort therapieen?

Ik zal eerst eeens met mijn verzekering bellen, kijken of die dit echt vergoeden, en denk dat ik dan meteen maar eens met de veluwe ga bellen!!

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:50

Op de equitherapie.org site staat de opleiding. Dit is een op zichzelfstaande opleiding, dus niet echt een speciale opleiding voor na je psychologie. Equitherapeut is net als psycholoog een onbeschermde titel vandaar dat ik bij de site van de veluwe het NIP certificaat ook noemde, zulke dingen zijn controle van kwaliteit. Niet dat mensen zonder zo'n opleiding het slecht doen, maar dan is er meer onzekerheid + vaak geen dekking door verzekering.

Psychologie wilde ik zelf heel graag, omdat het een hele brede studie is en je er veel kanten mee op kan. Weliswaar heb ik zelf de statistiek kant een beetje onderschat Knipoog Ik vind het hele nuttige basis voor als je opleidingen wil doen voor speciale therapieen of iets anders in die richting. Lachen

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 16:58

Ik heb net met de verzekering gebeld, maar die weten het dus zelf niet.... Ik moet dus nu een aanvraag in gaan dienen, maar dat kan dus pas als ik me aangemeld heb. Volgens de site moet het gewoon onder eerstelijns psychologie vallen, en dat krijg ik gewoon vergoed, maar ja, als het niet zo is maakt dat wel een groot verschil!!
Ik zal morgen even met de hpbv bellen, eens kijken wat zij zeggen, maandag moet ik weer naar mijn eigen psycholoog, zal het er met haar ook eens over hebben.

Je had het ook over dit soort therapieen met honden, heb je daar toevallig ook wat adressen van??

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:39

Ik denk dat het wel vergoed wordt, sinds het onder eerstelijns psychologie valt. Inderdaad de mensen zelf even bellen, die weten dat vaak ook wel.

Van de therapie met honden weet ik alleen de stichting petra, dat is de tweede link die ik je hierboven heb gegeven: www.animalassistedtherapy.nl Misschien een e-mail doen of ze daar iemand in NL weten die dichterbij zit voor jou?

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:40

equi therapie Knipoog succes ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:21

Heel herkenbaar, jouw verhaal.
Ik heb het inmiddels helemaal gehad met 'reguliere' therapie, dus dit is misschien ook wel iets voor mij.
Succes!

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:59

ik heb pas een intake gehad bij equimio en ga er vrijdag voor een eerste 'behandeling' heen.
Ben ook echt benieuwd zeg maar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:03

Ik ben ook pas in een behoorlijke dip geraakt nadat ik gestopt ben met het werken met paarden, ik moet van mijn therapeut weer les gaan geven Lachen

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:06

Ik wil ook zoiets gaan doen later.
Ik doe nu Atheneum, examenjaar en volgend jaar waarschijnlijk Psychologie in Groningen. Heb al aantal keer gedacht dat dit soort dingen mij ook echt heel erg leuk leken Lachen Dus ik hou het hier een beetje in de gaten! Als dat mag? Lachen

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 22:19

Leuk dat er zoveel reacties op komen, en dat het voor meer mensen herkenbaar is. En tuurlijk mag iedereen hier meelezen!!

@nektosha : wil je ons laten weten wat je er van vond??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:22

Mijn vader en een collega zijn er op dit moment mee bezig. Zij begeleiden een meisje wat zwaar depressief is (geweest) Ze is gewoon echt met paarden bezig, niet rondjes rijden maar ook qwa verzorging ect veel dingen. Het fijne weet ik er niet van maar naar wat ik begrepen heb heeft het zeker een goede invloed.

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:29

@nektosha : wil je ons laten weten wat je er van vond??

Ja hoor, dat wil ik wel doen Knipoog Als het te persoonlijk is of wat wil je dan pb?
ben er nu 1 keer geweest voor kennismaken enzo, en ik had er een goed gevoel over, zowel over de beestjes die er stonden en liepen als de manier van werken.
Ben zeer benieuwd vrijdag Knipoog .
Ik wilde dit gaan doen naar aanleiding van het boek:Ruiters tussen 2 werelden.

Citaat:
@KiWiKo: Ik ben ook pas in een behoorlijke dip geraakt nadat ik gestopt ben met het werken met paarden, ik moet van mijn therapeut weer les gaan geven
Ik ben ook pas in een behoorlijke dip geraakt nadat ik gestopt ben met het werken met paarden, ik moet van mijn therapeut weer les gaan geven Lachen

Daar kan ik me wel wat bij voorstellen ja Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:37

KiWiKo schreef:

Dat kan echt zo'n verschil maken.
Ik heb een jaar lang geen verzorgpony gehad, mocht na 10 jaar ineens niet meer komen (lang verhaal, als iemand toelichting wil moet je maar PM-en). Het ging allemaal al niet zo lekker en dat was de druppel, zeg maar. Dat was in augustus vorig jaar. Ik ben daarna verhuisd en heb een verzorgpony in mijn nieuwe woonplaats gevonden, ook mag ik mijn 'oude' weer verzorgen sinds september.
Het gaat ineens weer stukken beter met me, de omgang met die dieren werkt zo positief. Heb ik altijd al wel geweten, maar nu wordt het echt wel duidelijk.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:49

Dieren kunnen zeker therapeutisch werken. Ze hebben mijn van depressies afgehlopen. Ja Maar psychotherapie met dieren, hoe moet ik me dat voorstellen?

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 22:51

nektosha schreef:
Ja hoor, dat wil ik wel doen Als het te persoonlijk is of wat wil je dan pb?

Als je dat zou willen doen, heel graag!!

Ikzelf rij nog wel momenteel, stap af en toe ook op een paardje van anderen, maar merk heel erg dat ik dingen niet meer voor elkaar krijg. Paar jaar terug lukte alles wat ik met paarden deed. jonge paarden beleren, paarden corigeren, het ging eigenlijk allemaal zonder problemen, en hoe ik dat deed?? Ik zou het eigenlijk nog steeds niet echt weten. Puur instinctief reageren. Maar het lukt niet meer..... Het rijden met mijn eigen paardje gaat nog wel redelijk, maar toch lukt me dat niet meer wat ik altijd kon.... En ik denk toch dat dat komt omdat IK simpelweg niet meer kan. Ik ben zo moe, zo ontzettend verdrietig en ook boos op de wereld, dat het alles beinvloedt.
En dat terwijl het inderdaad eigenlijk altijd de paarden waren die me op de been hielden. Grappig dat andere mensen dat ook herkennen, en dat er dus zelfs therapeuten zijn die het herkennen en erkennen!!

Tjee, ik heb een hele tijd getwijfeld of ik dit wel of niet zou plaatsen, was ergens ook wel bang dat mensen zouden zeggen dat ik maar naar een psychiater moest of aan de antidepressiva.... Ik kom hier nog niet zo lang, en weet nog niet altijd hoe andere mensen erover denken en wat voor reacties ik kan verwachten. Maar gelukkig alleen maar begrip en herkenning!!

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:54

Dat boek heb ik ook gelezen, of in ieder geval een gedeelte omdat ik het met school echt te druk heb, en daarvoor ook nog boeken moet lezen voor mijn lijst.. En zo'n boek in het Engels is TE ingewikkeld..

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:55

Pffff en dan zeggen andere mensen maar dat je aan de pillen en de therapeuten moet! Je voelt wat je voelt.
Ik loop ook bij een psych, maar ik heb het gevoel dat wat ik nu nog nodig heb om nog wat stappen vooruit te doen, ik niet bij die psych kan halen, maar wel in equitherapie.
Dus doe ik dat lekker Knipoog .
Als ik mijn huisarts daarentegen zou bellen dan zou hij zeggen, wil je pillen? Vraag ik een vriendin dan zegt ze, misschien een andere psych? Vraag ik een tante dan zegt ze, ach meid trek het je niet aan.....
Ieder zijn eigen ding hoor, doen wat voor jou goed lijkt!!

Ik had ook al een topic geopend met mensen met ervaringen met equitherapie, maar die waren er eigenlijk niet.