zijn er nog meer bokkers met M.S?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wammesje

zijn er nog meer bokkers met M.S?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 22:07

zijn er nog meer mensen hier met m.s en met een eigen paard? Ja
Wat zijn jullie ervaringen? ik hoor het graag! Bloos

fjordjes

Re: zijn er nog meer bokkers met M.S?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:24

ik niet maar mijn moeder heeft het wel. (en meerdere mensen in de familie)

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:28

mijn moeder heeft ook MS...
weten jullie of het erfelijk is? daar ben ik nl wel es heel bang voor..

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 17:58

Nee het is niet erfelijk, wel familiar[ schrijf je dat zo] dat betekent dat het in sommige familie's meer voorkomt!
Zijn jullie moeders lichamelijk nog goed? met lopen enzo, en vaak moe?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:40

mijn moeder loopt met stok of rollator. lange stukken op de fiets gaat niet meer dan gaat ze met de scootmobiel. het verschilt ook per dag, de ene dag gaat het goed, de andere dag wat minder. helaas is er vorige week een familielid overleden eraan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:44

Mijn tante heeft het heel erg, vroeger een fotomodel , nu ligt ze dagenlang in bed in een verzorginghuis en ken ze niet meer zelf lopen .
Ze beweegt de heletijd en door dit alles heeft der man der ook nog is verlaten . [ wat moet je nou met zo een vrouw ] IDIOOT !! . Scootmobiel ken ook niet, want der trillen is zo hevig dat ze zelf niet ken sturen.
Alleen ik heb gehoort dat het wel erfelijk ken zijn ?

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 21:47

Wat erg van je familielid!, vaak gaat het ook heel lang goed, gelukkig Haha! ik spuit zelf elke dag een medicijn bij mijzelf in, copaxone heet het.
dat gaat heel goed, ik heb wel last van de spuitplekken, maar geen last van verdere bijwerkingen.
als het goed is houd dit middel een gedeelte van de aanvallen tegen Dromen maar dat weet je natuurlijk nooit zeker.
Het paardrijden houd mij op de been Vingers aflikken

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:48

wammesje schreef:
Nee het is niet erfelijk, wel familiar[ schrijf je dat zo] dat betekent dat het in sommige familie's meer voorkomt!
Zijn jullie moeders lichamelijk nog goed? met lopen enzo, en vaak moe?

Als Ms vaker in de familie voorkomt zou het dan echt niet erfelijk kunnen zijn.. of is het dan gewoon toeval. Mijn oma heeft ook m.s. gehad. Helaas was door de m.s. haar lichaam te zwak en heeft ze kanker gehad. Hier is ze uiteindelijk aan overleden ( euthanasie ) omdat ze te zwak was voor Chemo,

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:15

mijn moeder heeft ook gespoten maar heeft daar een hele heftige allergische reactie op gehad dat ze nu niets meer durft te nemen. 1x in de zoveel tijd gaat ze naar het ziekenhuis voor een prednison kuur.

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 23:15

Als ik een terugval heb met nieuwe verschijnselen dan krijg ik ook een prednisonkuur in het ziekenhuis! vreselijk is dat, je zwelt helemaal op en je hele lichaam doet pijn. je hebt verschillende vormen van ms, ik heb de aanvalsgewijze vorm! vervelend dat je moeder geen medicijnen durft te nemen![ fjordjes] je schrikt je natuurlijk rot van een allergische reactie Boos! ben je trouwens gek van fjorden? Haha! omdat je op bokt zo heet!

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 09:51

mijn moeder kan niet meer lopen, 2 stappen achter de rolator zeg maar, meer niet, ze heeft de vorm van dat het heel langzaam allemaal achteruit gaat.....ze gaan rond mei verhuizen naar een gelijkvloerse woning, want ook een traplift wordt te moeilijk nu.......
dacht niet dat het verder bij ons in de familie voorkomt....maar soms wel eng, volgens mij is het niet een kwestie van ff bloedprikken en kijken of je het ook hebt....??

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 11:25

lijkt mij ook wel eng! ik heb het nog nooit gelezen of gehhord dat moeder en dochter het allebij hebben. Gelukkig Bloos
Wij zijn dit voorjaar ook naar een bungalowtje verhuisd, woonden eerst in een dijkhuis, met veel trappen, en dat brak mij ook wel op. ook een veilig idee, als ik een terugval heb hoef ik niet meteen te verhuizen!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 21:19

nee hoor helemaal niet gek van fjorden (hoe kom je erbij) Tong uitsteken Jaa zijn geweldige paarden heb helaas een draver als verzorgpaard haha! ik ben trouwens ook verhuisd naar een gelijkvloerse woning voor mijn moeder. mijn moeders 2ling zus heeft het ook. ik ben niet zo heel erg thuis in de vormen van ms, maar bij mijn moeder gaat het geleidelijk aan steeds slechter.

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 00:12

kom maar een keer op die van mij rijden! ha ha Ja Afgod

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:33

ow jaaaa graaaaaaag! daar zeg ik geen nee tegen haha!

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 14:21

Hij is nu ziek! maar als hij weer opgeknapt is en je bent in de buurt, kan altijd! gezellig Haha!

Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:31

Mijn opa heeft het,en heeft er heel veel last van ,kan niet meer staan,moet in en uit bed gehaald worden,heeft nu ook veel moeite met zn vork en mes vasthouden en praten gaat ook slechter en kan gewoon bijna niks meer zelf. Echt een rotziekte..

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:20

ja het is zeker een rotziekte, het enige wat je kan doen is toekijken.

is dat vlak bij maasdam ofzo?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:24

Een opa, twee ooms, een tante, een nichtje, inmiddels allemaal overleden. Ja het komt bij mij dus in de familie voor. Het openbaart zich meestal als men in de veertig is, dat zijn we nu en dat vind ik best spannend.

Nawamooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:46

Ik heb nu 15 jaar M.S en rij nog steeds paard.
Heb altijd in de paarden gezeten en kreeg van m'n vriend toen een paard.
In het ziekenhuis zeiden ze je zal nooit meer paardrijden.

Maar dankzij mijn doorzettingsvermogen en de liefde die je krijg van ze lukt het me nog steeds.

Fernando is nu een bijna 26 jarige Hannoveraan en ik ben trots op hem.
Rij wel met een stockzadel zodat ik wat vaster in de zadel zit als mijn lichaam ineens zeg we stoppen er mee. ( meestal m'n benen)

Nu ga ik elke maand naar duitsland waar m'n mannetje staat, heb ik gelijk vakantie. Sinds kort een Fries gekocht samen met een vriendin van 4 jaar.

Ze hadden 10 jaar geleden in het ziekenhuis tegen mij gezegt dat ik nooit meer zou kunnen lopen. Maar ik "loop" nog hihihihihihi

Ben nu zelf al 5 jaar prednisolon af kreeg er last van.
Mijn lichaam begon om de 2 maanden erom vragen. Toen heb ik gezegd moet het niet meer. Ik heb veel last van spasmes en veel uitvallen.
Ik heb de progressive vorm, maar ga gewoon door met m'n leventje. Denk er ook niet aan. Luk het vandaag niet morgen weer een dag.
Dat is mijn instelling

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:51

wammesje schreef:
Als ik een terugval heb met nieuwe verschijnselen dan krijg ik ook een prednisonkuur in het ziekenhuis! vreselijk is dat, je zwelt helemaal op en je hele lichaam doet pijn. je hebt verschillende vormen van ms, ik heb de aanvalsgewijze vorm!

Een van mijn beste vriendinnen heeft ook deze vorm (16 jaar). Bij haar gaat het ook met ups en downs, maar ik denk niet dat zij in staat zou staan om nu nog paard te rijden. Ze kan nog wel lopen maar als we een dagje naar de stad gaan gaat ze in haar rolstoel want dat red ze niet. Zij heeft ook een paar keer prednison gehad ... en verschillende keren medicijnen ook met spuiten maar daar is ze meegestopt. Wat ze nu voor medicijnen heeft weet ik niet.

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 17:38

fjordjes schreef:
ja het is zeker een rotziekte, het enige wat je kan doen is toekijken.

is dat vlak bij maasdam ofzo?

Ja Numansdorp ligt vlak bij Maasdam! alleen Wammes wordt niet meer beter Boos! , hij heeft artrose en we hebben nu zo'n beetje alles geprobeerd. Hij staat op pijnstillers nu, we laten hem na ruim twee jaar tobben inslapen! Huilen ben heel verdrietig, hij was degene die mij op de been hielt. maar ik wil hem niet laten leven alleen voor mijn plezier, Wammes voelde mijn toestand ook zo goed aan, we liepen allebij niet heel lekker, hij heeft nooit misbruik van mijn mindere dagen gemaakt. het moet nog gebeuren, maar voel me nu al zo leeg.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:43

och jeetje! wat vreselijk voor je! zolang je achter de beslissing staat heb je de juiste gemaakt, maar moeilijk blijft het altijd. ik wens je veel sterkte toe, hou je taai meid!! anders kom je gewoon een keertje op mn verzorgpaardje rijden Lachen en pb me gerust hoor als je het moeilijk heb!!

xx dikke knuffel!

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 23:23

We hebben besloten om nog een mening te vragen van een andere kliniek! als hun het ook geen paardwaardig bestaan vinden laten we hem inslapen Boos! maar ik heb toch weer hoop, en wacht op een wonder.
Ik denk zelf dat de artrose is gekomen, door een verkeerde belasting van de voorbenen, omdat hij de achterhand niet gebruikt.
Hij wil wel, maar de achterkant wil niet mee. ook in het weiland loopt hij raar, net of hij dronken is. Verdrietig
Hij lijkt ataxie te hebben, maar dat wil ik toch zeker weten. de ene dierenarts zegt dit en de andere weer dat Sigaar
de osteopaat vond hem ook bar slecht lopen, en vindt dat hij een goede training moet hebben, maar hoe train je hem als hij pijn heeft en kreupeld? Gestoord lief van je; fjordjes, dat je meeleeft! Ja Knipoog

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:26

kan sowieso geen kwaad hoor een second opinion. wie weet weet die dierenarts wel iets anders! heel veel succes ermee!

xx