Wat kan ik hieraan veranderen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niicole__

Wat kan ik hieraan veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 22:16

Ik heb een klein probleempje, het zal wel een soort faal-angst zijn, want op school moest ik er ook een training voor volgen.. Vroeger, naja een paar jaar terug (van 2001/2005) zat ik op het Ubbo Emmius in Winschoten, daar werd ik heel erg gepest vanaf eind 2e klas, later zo erg dat ik nooit meer naar school ging, vertelde het ook niet aan mijn ouders, maar ging naar de manege toe. Uiteindelijk had school mijn ouders opgebeld, hun heel erg kwaad. Toen heb ik mezelf ''opgesloten'' in mijn kamer. Was er even helemaal doorheen, op school gepest, wou nergens meer heen, want stel dat ik ze tegen kwam.. Thuis waren mijn ouders boos (achteraf snap ik dt natuurlijk best) maar op de moment niet. Ik sloot mezelf dus op in mijn kamer, kwam er alleen uit voor even wat eten als mijn ouders er niet waren, en voor douchen en naar de wc gaan en wat drinken. Ook naar school ging ik niet meer..
Want op school zeiden ze het is Nicole haar eigen schuld.. Fijne ''hulp'' zou ik maar zeggen.. Uiteindelijk werd de leerplicht ambtenaar ingeschakeld, waar we gelukkig geen boete van hebben gehad.. Ik kon in het begin het Theoretische niveau doen, maar ben geeïndigd bij kader.. Door het peste.. Toen ging ik naar een andere school, maar daar lieten de leraren het allemaal aan mij over om uit te zoeken wat ik in moest halen, bij welke docenten ik waarvoor moest zijn etc. dat hielp dus ook geen bal.. En kon dus geen examen meer doen op kader niveau, en moest op advies weer naar een andere school.. Daar mocht ik basis niveau doen.. nog meer gezakt op niveau Verdrietig ! Gelukkig dankzij mijn mentor en enkele klasgenoten heb ik daar examen op kunnen doen.. Toen de vervolgopleiding.. Alles ging goed, tot ik stage kreeg.. Ik had het idee dat ik alles fout deed.. Dus wou er niet meer mee verder.. En met de opleiding ook niet.. Ik wou paardenhouderij doen, en kreeg na lang gedoe mocht ik een ander stage adres, zodat ik me voor kon bereiden op de andere opleiding.. Dit ging heel lang goed, maar later mocht ik bijna alleen nog stallen uitmesten, en kreeg weer het idee dat ik niet goed genoeg was.. En ben dus weer gestopt.. Dit jaar ben ik begonnen met paardenhouderij, kreeg stage bij stal laarakkers, een heel mooi leerbedrijf, maar omdat er alles sneller moet, moet je alles goed onder de knie hebben, en ze waren best streng.. Naja streng opzich ook niet, maar je moest gewoon snel werken, zo goed mogelijk doen, maar zoals het gebracht werd, kwam het weer over dat ik gewoon niet goed genoeg was, en dat ik gewoon een klein iets was.. en iedereen boven mij uit kwam.. Ik ben me op deze stage ziek gaan melden, was altijd op school, maar ''toevallig'' met stage ziek.. Na gesprekken etc. mocht ik een ander stage adres, waar ik het heel erg naar mijn zin heb! Maar vorige week heb ik een ongeluk gehad met een jaarling, en die sprong boven op mij.. Nu durf ik weer niet meer heen, omdat ik bang ben dat ze me niet goed genoeg vinden.. Terwijl het zo'n leuk stage adres is.. En praten met mensen erover vind ik ook moeilijk.. Ik doe het eigenlijk alleen met mijn vriend, ik durf het op school niet, niet met mijn ouders, niet op stage.. Want omdat ik toen zo gepest ben, ben ik bang dat ze boos worden, mij ''uit zullen lachen'', of nog iets anders.. Vind het allemaal zo moeilijk, en ik wil mijn ouders gewoon niet weer teleurstellen om te stoppen met de opleiding Verdrietig Wie heeft advies, of heeft dit zelf mee gemaakt, of nu nog? Zelf heb ik hiervoor bij Lentis gelopen, maar het was 10x niks, en ben er mee gestopt.. Omdat het gewoon niks hielp, en het alleen mijn tijd in beslag nam van school voor niks.. Bureau jeugdzorg zit hier momenteel bom vol en zijn wachtlijsten van 2 jaar, dus dat help ook weinig.. Verdrietig

Sorry voor het lange verhaal..

kaatje89

Re: Wat kan ik hieraan veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 08:11

Hej Nicole Lachen

Ik heb ongeveer precies hetzelfde als jou meegemaakt.. Maar door mijn lichamelijke klachten red ik het meestal gewoon niet, stage ook niet. Dat heb ik ook vanaf het begin duidelijk gezegd, maar toch snappen ze het niet. Dus waarschijnlijk verander ik ook van stage (wel mijn bedoeling), naar een veel kleiner bedrijf. Gewoon omdat ik het niet vol hou enz. Ik snap dat het lastig is voor andere mensen om zich in te leven, ze weten immers niet hoe ik me voel, sommige proberen het niet eens.

Maar ik weet in ieder geval wel hoe jij je voelt, dus als er wat is mag je altijd pb'en of iets anders, oke?! Ach gut

Als ik jou was zou ik toch met je ouders proberen te praten, of in ieder geval met bijv. je moeder. Dit hoeft niet te betekenen dat je gaat stoppen met je school. Ik denk als je moeder (ouders) ervan af weten dat zij met school kunnen overleggen, dat je op school en stage gewoon betere begeleiding krijgt.
Dan kun je nog altijd kijken hoe het dan gaat.

Laat je even weten hoe het verder gaat enzo?

Liefs Karin

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 16:01

He Karin, dankje voor je berichtje Lachen Ik zal je zometeen even een PBtje sturen Knipoog Liefs Nicole

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 18:49

Ik zou een gewone psycholoog zoeken (dus niet bij lentis), maar iemand die je kan leren omgaan met o.a. kritiek en het vormen van een positiever zelfbeeld en leren dingen bespreken met mensen. En niet bijv. lang gaan zemelen over wat er jaren geleden is gebeurd. Het is natuurlijk maar net wat je fijn vindt. (Niet alle psychologen zijn het zelfde, ze werken vaak allemaal anders en daarnaast zijn het gewoon mensen - ze liggen je niet allemaal. Soms is het dus even zoeken!)

Dit zijn trouwens dingen waar veel mensen problemen mee hebben, helemaal als je nog jong bent! Maar voor de een is het moeilijker dan voor de ander natuurlijk.
(En gelukkig ben je nog jong...je zou 45 zijn en deze problemen hebben - is het allemaal nog een stuk lastiger!)

Het hoort wel bij een stage,...je wilt het super graag goed doen en dan krijg je soms nog het idee dat het allemaal niet zo wil. Dat jij denkt dat het niet goed gaat, hoeft niet altijd zo te zijn dat dit ook zo is. Je moet dan echt aan je stagebegeleider/adres vragen hoe zij het vinden gaan! Evalueer even de dag, wat ging goed, wat niet. Vanuit school horen ze je wel meer begeleiding te geven...maar dat kan niet als je het niet vraagt. Ze vinden het écht niet stom of vervelend,...en als dat wel zo is dan ligt dat niet aan jou maar aan hun!!!

Raap al je moet bij elkaar en bel je stage adres op, zeg dat je je wel weer beter voelt en vraag hoe zij er over denken als je terug komt. (Natuurlijk heel spannend, maar bedenk even dat zij echt niet weten dat jij niet ziek was). Je kan ook best vertellen dat het je dwars zit van die jaarling en dat je soms het gevoel hebt dat je het niet goed doet. (Ik ga er vanuit dat ze het tegendeel zullen beweren!!!!!)
Zoals het klinkt is er een simpel "ongeluk" gebeurd met de jaarling,...dat kan de beste overkomen. (Vraag maar eens of hun nooit een paard bijna op hun hoofd hebben gehad - ik wel!).
Natuurlijk voel je je een kluns..., maar als je doorzet en weer je stage gaat vervolgen voel je je vast stukken beter.

Laten ze je alleen stallen uitmesten...geef dan aan dat je hier niks van leert, natuurlijk moet het gebeuren, maar er zijn vast bepaalde leerdoelen / competenties die je moet halen!

Heel veel sterkte en NIET TE LANG UITSTELLEN... daar wordt het alleen maar moeilijker van.
Gewoon weer met frisse moed beginnen (en niet proberen andermans gedachten in te vullen - dat iemand chagarijnig kijkt hoeft niet te betekenen dat iemand chagarijnig is)

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 10:02

De faalangst komt mij erg bekend voor. Even een stip!

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 13:44

Ook heb ik nu dat ik bang ben dat iedereen waar ik het aan ga vertellen boos wordt. Mijn stage heb ik het nu via de mail verteld wat even het probleem is, dus morgen weer heen en kijken of we er over kunnen praten, wat voor mij erg moeilijk is..

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 13:56

Hmm email komt niet aan.

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:29

Hey meis,
wat ontzettend vervelend dat je je zo voelt zeg!!! Ik kan het me heel goed voorstellen en heb jarenlang hetzelfde vluchtgedrag vertoont, zij het dan niet zo extreem als jij.

Allereerst zou ik je willen aanraden dringend hulp te zoeken. Deze gevoelens kan je waarschijnlijk niet alleen oplossen. Maar besef ook dat je bij therapie ook dingen te horen krijgt die je eigenlijk niet wil horen, en dingen moet doen die je te moeilijk vind. En de kunst is dan, om niet weer te vluchten......

Het leven is erg moeilijk, en sommige situatie nog meer. En als je dan steeds het gevoel hebt niet goed genoeg te zijn word dat natuurlijk alleen maar erger. Maar..... Als je elke keer ergens weggaat op het moment dat het moeilijk word, ervaar je nooit dat je wél goed genoeg bent!!! In de omgang met andere mensen is het soms weleens moeilijk, en dan weggaan is echt geen oplossing. Want dan blijf je dat je hele leven doen, en ik neem aan dat je graag een plekje wilt hebben waar je je thuis voelt.

Ik weet hoe het voelt, ik heb jarenlang hetzelfde gedaan. maar helpt het je dat je elke keer ergens weggaat?? Voel je je daardoor beter? Je voelt je misschien even beter doordat je die moeilijke confrontatie niet aan durft te gaan, maar uiteindelijk voel je je waarschijnlijk nog minder doordat je weer iets niet afgemaakt hebt. Wat weer je gevoel versterkt dat je niet goed genoeg bent. En waardoor je in een neerwaartse spiraal terecht komt.

Praat jezelf moed in en ga morgen naar je stage adres. Dat kan je echt!! vertrouw daar maar op. niet van tevoren een mailtje sturen, gewoon er heen gaan en de situatie uitleggen. Als je daar zo'n leuke stage hebt, zullen ze het echt begrijpen. Ik weet wel zeker dat ze het wel accepteren, durf daar maar op te vertrouwen. Bovendien: Als ze wel zeggen dat je het fout gedaan hebt, ben je niks verder van huis dan nu. Want nu denk je al dat je het fout hebt gedaan, dus slechter kan het er niet van worden. Alleen beter, want je bent de confrontatie aangegaan en er niet voor weggelopen!!! Geloof me, dat voelt veel beter. En dat helpt je weer om er een volgende keer beter mee om te gaan.
Bedenk bovendien dat je op stage bent om te leren. Bij leren hoort fouten maken. Dus zelfs áls het jouw fout is met dat paardje (wat ik zeer ernstig betwijfel) dan nog is het niet jouw schuld!! Je bent daar om te leren en daarbij gaan dingen fout. En daar hoort zo'n bedrijf je bij te begeleiden. En dat zullen ze echt doen, als je ze de kans geeft. Maar met wegblijven maak je het, vooral voor jezelf, alleen maar moeilijker.

Meid, kom op, je kan het!!! Wij hier hebben alle vertrouwen in je!! Zet hem op hoor!! Het komt echt goed!!