Halux-valgus, oftewel scheve tenen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kyrseltje

Halux-valgus, oftewel scheve tenen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 12:09

Ik heb altijd heel erg last van mijn voeten als ik pumps aan heb, en dan wel bij de bobbel bij je grote teen.
http://www.matermed.com.br/noticias/ima ... nete-1.jpg
Deze bobbel bedoel ik, en dan dus dat uitsteeksel. ( Dit is niet mijn voet, dit is wel erger dan mijn voeten)

Dus toen had ik daar eens over met mijn moeder, en die keek naar mijn voet, en vond dat mijn beide grote tenen wel heel erg naar mijn andere tenen buigen. Dus ik beetje rond kijken op internet, kwam ik erachter dat het dus halux-valgus heet.

Ik ga morgen naar de dokter, maar ik vroeg me af of mensen dit toevallig ook hebben?

Nicje87

Re: Halux-valgus, oftewel scheve tenen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:27

ik heb ook kromme grote tenen. Bloos

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:32

Ik heb het niet, maar als studente fysiotherapie kan ik je er wel wat over vertellen.

Hallux Valgus is een veel voorkomende kwaal bij vrouwen die vaak gepunte en/of te kleine schoenen dragen. Belangrijk is dus dat je zelf al gaat letten op ruime schoenen te gaan dragen.
De pijn die je voelt kan oa een ontsteking zijn, door de irritatie in het gewricht.
Wanneer de Hallux Valgus heel erg is kan hij geopereerd worden, dit is een zeer pijnlijke operatie, maar kan wel verlichting geven.
Belangrijk blijft dan wel dat er geen gepunte of te krappe schoenen meer gedragen worden.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 12:35

Joelledsr, dankje voor de informatie!

Eigenlijk draag weinig gepunte schoenen, en al helemaal geen te kleine schoenen. Heb wel laarzen die klein beetje puntvormig zijn. Maar volgens mij waren mijn tenen al zo scheef voordat ik die schoenen ging dragen..

Nouja ben benieuwd wat de dokter zegt.. Hoop toch echt niet dat ik geopereerd moet worden..

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:39

Een lichte afwijking kan ook opgelost worden met speciale zooltjes (podotherapie) en een fysio kan er ook een tape omleggen, waardoor je tijdelijk minder last hebt. Ik zou eerst die dingen proberen, want bij een operatie heb je littekens die ook weer voor verveel kunnen zorgen.

Als het bv met een tape opgelost is, kun je die zelf leren aanleggen en hoe langer je het zo kan voorkomen hoe beter denk ik.

Bij een operatie wordt er een wigvormig stukje bot uit gehaald, uit die 'bobbel' en daardoor komt je teen weer recht te staan.

Overigens: het hoeft niet door puntige schoenen te komen, het kan ook door een verkeerde stand van je voeten komen.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 12:43

Oke gelukkig Nagelbijten / Gniffelen Hoop dat het toch zo opgelost kan worden.

Operatie hoop ik toch niet te ondergaan, heb het niet zo op ziekenhuizen Nagelbijten / Gniffelen

Denk dan dat het eerder daar door komt.

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:44

Ik heb wel van zo´n bobbel bij mn grote tenen maar heb er niet echt last van. Handig is het niet vant veel schoenen en vooral mooie laarzen (geen rijlaarzen) zijn bij mij voor te smal.

Bij mij is het niet door verkeerde schoenen gekomen, ik draag nauwelijks pumps en bij ons in het gezin heeft iedereen het, behalve mn vader.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:47

joelledsr schreef:
Wanneer de Hallux Valgus heel erg is kan hij geopereerd worden, dit is een zeer pijnlijke operatie, maar kan wel verlichting geven.

Ik heb het wel, maar kan nou niet zeggen dat de operatie echt pijnlijk was.
Mijn ene voet had het erger dan de andere, dus ben maar aan 1 geopereerd.
Dit was twee jaar terug.Alleen bij temperatuurverschil voel ik nog wel eens wat.

De operatie was echt niet zo'n ramp. Alleen onhandig aangezien je een poosje in het gips moet.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:47

Als de dokter je toch per se naar het ziekenhuis wil hebben, vraag dan eerst of fysiotherapie of podotherapie niet zou kunnen helpen. Heb op mn stage verschillende mensen met hallux valgus gezien, waarvan geen van allen geopereerd was. Een aantal mensen had er speciale zooltjes voor, met bobbels op bepaalde plekken waardoor de teen naar buiten geduwd word als het ware. Op mn laatste stage heb ik gezien hoe die man (patient kwam overigens niet voor dat probleem, maar klaagde erover) een tape je omlegde. 3 weken later kwam de patient weer, en vertelde dat ze veel minder last had gehad, terwijl ze 2 weken op vakantie was geweest en veel gewandeld had. Overigens had ze het tape'je er nog wel omzitten Nagelbijten / Gniffelen dus vandaar lijkt het me beter als het werkt dat je het ook zelf kan doen. 3 weken met een tape je lijkt me niet fris Knipoog

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:48

Mijn oma heeft het ook heel erg, bijna net zo erg als op die foto. Bij haar zie je ook als ze schoenen aan heeft nog die bobbel. Zij heeft geloof ik zooltjes..

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 12:49

Sue_ schreef:
joelledsr schreef:

Ik heb het wel, maar kan nou niet zeggen dat de operatie echt pijnlijk was.
Mijn ene voet had het erger dan de andere, dus ben maar aan 1 geopereerd.
Dit was twee jaar terug.Alleen bij temperatuurverschil voel ik nog wel eens wat.

De operatie was echt niet zo'n ramp. Alleen onhandig aangezien je een poosje in het gips moet.

Oke dat is wel fijn om te weten. Denk dat het ook wel verschilt per persoon.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 12:51

xtostarlight schreef:
Als de dokter je toch per se naar het ziekenhuis wil hebben, vraag dan eerst of fysiotherapie of podotherapie niet zou kunnen helpen. Heb op mn stage verschillende mensen met hallux valgus gezien, waarvan geen van allen geopereerd was. Een aantal mensen had er speciale zooltjes voor, met bobbels op bepaalde plekken waardoor de teen naar buiten geduwd word als het ware. Op mn laatste stage heb ik gezien hoe die man (patient kwam overigens niet voor dat probleem, maar klaagde erover) een tape je omlegde. 3 weken later kwam de patient weer, en vertelde dat ze veel minder last had gehad, terwijl ze 2 weken op vakantie was geweest en veel gewandeld had. Overigens had ze het tape'je er nog wel omzitten Nagelbijten / Gniffelen dus vandaar lijkt het me beter als het werkt dat je het ook zelf kan doen. 3 weken met een tape je lijkt me niet fris Knipoog

Oow dus er zijn eigelijk heel erg veel verschillende manieren behalve een operatie om het minder/weg te krijgen. Gelukkig dan maar.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:55

Mijn moeder heeft het ook heel erg. Zij kan alleen maar hele soepele schoenen zoeken. Als het bij haar middels een operatie opgelost zou worden zou dat een vrij ingrijpende operatie zijn met een aantal weken gips erna. Daar heeft ze geen zin/tijd voor.

leonie_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:57

Ik heb het ook, en ben er al 2x aan geopereerd. De operatie opzich viel wel mee, wel pijn gehad maar die is uit te houden. Heb alleen allebei de keren een paar weken in het gips gezeten, en als je uit het gips bent, ben je er ook nog láng niet!
Na de 1e keer had ik meer last dan voorheen en stond mijn teen ook zo weer scheef.
Nu heb ik sinds 1 week mijn gewone schoen weer aan na de operatie. Ook nu heb ik nog veel pijn, maar het is natuurlijk ook nog aan het genezen en mijn voet en tenen is ontzettend verstijfd. Nu moet ik nog een hele tijd fysio, en hopen dat dat gaat helpen.
Voor de operatie heb ik ook alles geprobeerd, zoals steunzooltjes, meer rust, massage, ontlasten.. Maar niks hielp.
NB: De 'knobbel' zegt niet veel over hoeveel pijn iemand heeft. Iemand met een kleine hallx valgus kan meer last hebben dan iemand met een grotere

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 16:30

Ik heb er opzich geen pijn aan, maar bijv wel als ik pumps aan heb. Dan zit precies die rand op die 'knobbel'.

Noujaa ik ben benieuwd wat de dokter zegt morgen. Ik zal het wel vertellen Lachen

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:35

Ik heb het ook alleen heb ik niet die grote "bobbel" net als op de foto alleen mijn grote tenen staan heel erg scheef. Ik heb er verder geen last van en mijn vorig huisarts wou ook altijd dat ik me liet opereren maar zolang ik er geen last van heb blijven ze maar mooi scheef staan! Bij mij vragen ze ook wel eens of het door te krappen schoenen komt maar dat is niet het geval komt vaker voor in onze familie en mijn moeder lette er juist vroeger op dat ik de juiste schoenen droeg!

Succes bij de dokter morgen!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:44

joelledsr schreef:
Ik heb het niet, maar als studente fysiotherapie kan ik je er wel wat over vertellen.

Hallux Valgus is een veel voorkomende kwaal bij vrouwen die vaak gepunte en/of te kleine schoenen dragen. Belangrijk is dus dat je zelf al gaat letten op ruime schoenen te gaan dragen.
De pijn die je voelt kan oa een ontsteking zijn, door de irritatie in het gewricht.
Belangrijk blijft dan wel dat er geen gepunte of te krappe schoenen meer gedragen worden.

ik vind erg kort door de bocht geantwoord Knipoog

bij ons is het een erfelijk iets
mijn oma had ze en heeft ze weg laten halen ,mijn moeder had ze erg en was met 16 jr al onder het mes geweest ,dat is weer terug gekomen.
en mijn zus en ik hebben het ook
aan beide voeten
mijn zus en ik hebben van kinds af aan met aangepaste schoenen en steunzolen gelopen maar toch kregen wij ze.
nu loop ik al jaren met steunzolen omdat mijn voet doorgaat zakken en dan zeer doet bij de grote tenen.
en volgen de chirurg is het een botvergroeiing die je niet kan tegengaan.

en ik heb nooit in smalle/krappe/puntige schoen gepast Clown

en mijn zoontje van 8jr heeft het nu ook al Huilen
hij heeft erg grote voeten maat 41 en heeft vooral rechts een aardige knok zitten.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 17:05

Sommige reacties stellen me gerust andere weer minder Nagelbijten / Gniffelen

Maar 8j en dan al maat 41 is groot zeg Bloos! Het ligt dus ook wel aan hoe erg het is bij mij of dat er wordt geopereerd of niet..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:09

Kyrseltje schreef:

Maar 8j en dan al maat 41 is groot zeg Bloos! Het ligt dus ook wel aan hoe erg het is bij mij of dat er wordt geopereerd of niet..

Haha! mijn zoont[tje] is ook geschat op een eindlengte van 202/205cm
hopelijk word het iets minder lang.
maar hij is nu al 157cm Knipoog

leonie_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:12

Bij mij is het trouwens ook erfelijk Lachen

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 17:15

mirgino schreef:
Kyrseltje schreef:

Haha! mijn zoont[tje] is ook geschat op een eindlengte van 202/205cm
hopelijk word het iets minder lang.
maar hij is nu al 157cm Knipoog

Woow, dat is heeul erg groot Nagelbijten / Gniffelen
Mijn broertjes, zijn 7 jaar, lang niet dat die rond de 1.57 zitten Koe

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:33

Wist ook niet dat het een naam had en meerdere mensen dat hadden, ik heb namelijk ook van die ontzettende scheve tenen. Mijn teen die naast de grote teen zit, die overlapt voor een gedeelte mijn 3e teen en mijn 3e teen mijn 4e teen. Heb ook van die knobbels bij mijn grote teen. Alleen heb ik er eigenlijk niet heel veel last van, alleen als ik inderdaad te nauwe schoenen aan heb dan gaat het wel zeer doen. Ook zijn de tenen die tussen mijn kleine en grote teen zitten over het algemeen best wel lang. En mijn kleine teen is heel iniminie Haha! . Echt zoveel mensen hebben mij al uitgelachen om mijn voeten(tenen). Kan ook echt geen schoenen aan in de zomer met een geheel open neus is echt geen gezicht Clown .
Als het echt zeer zou gaan doen, dat ik er bijna altijd last van hebt dan zou ik naar de dokter gaan, maar anders laat ik het gewoon lekker zo, heb er mee leren leven dat mijn voeten nou niet echt je van het zijn Haha! .

Edit: was een T bij Teen vergeten Bloos

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 17:48

Voor de meeste dingen zijn eigelijk namen ben ik achter gekomen Nagelbijten / Gniffelen

Jij hebt het dan wel erg zeg als je tenen elkaar echt overlappen..
Nouja als je er toch geen last van heb, hoef je er ook niks aan doen lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:56

Ik heb dat ook
Mijn moeder en oma ook.
Dus ook niet van de smalle schoenen Lachen

Ik heb er zo niet zo erg veel last van, alleen als ik veel gelopen heb of als het erg warm weer is, dan steekt het wel eens.

Schoenen kopen vind ik wel verschrikkelijk.
Ik heb van mezelf al brede voeten, maar door die knobbel is mijn voet nog breder.
Sjieke schoenen kom ik zelden passend tegen. Loop dus ook vaak op brede trimmers of bergschoenen.
Goedkope schoenen gaat ook zelden, daar loopt vaak net een naadje dat schuurt, heb ik binnen een uur een blaar op de bult staan.
Dus als ik nieuwe schoenen moet gaan zoeken ben ik niet te genieten Lachen
En zo ben ik ook super gelukkig met die brede rijlaarzen van tegenwoordig Ja

Dus hier een vrouw zonder schoenentik (is namelijk een topic over Tong uitsteken )

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:58

runningkawa schreef:
Ik heb dat ook
Mijn moeder en oma ook.
Dus ook niet van de smalle schoenen Lachen

Ik heb er zo niet zo erg veel last van, alleen als ik veel gelopen heb of als het erg warm weer is, dan steekt het wel eens.

Schoenen kopen vind ik wel verschrikkelijk.
Ik heb van mezelf al brede voeten, maar door die knobbel is mijn voet nog breder.
Sjieke schoenen kom ik zelden passend tegen. Loop dus ook vaak op brede trimmers of bergschoenen.
Goedkope schoenen gaat ook zelden, daar loopt vaak net een naadje dat schuurt, heb ik binnen een uur een blaar op de bult staan.
Dus als ik nieuwe schoenen moet gaan zoeken ben ik niet te genieten Lachen
En zo ben ik ook super gelukkig met die brede rijlaarzen van tegenwoordig Ja

Dus hier een vrouw zonder schoenentik (is namelijk een topic over Tong uitsteken )

klinkt bekend Haha!
ik loop op herenschoenen Knipoog daar passen tenminste mijn steunzolen in Ja