angst na borstkanker !!! wie kent dit gevoel ??!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

shana

angst na borstkanker !!! wie kent dit gevoel ??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 23:59

hoi

ik heb in januari borstkanker gehad en heb een borstsparende operatie gehad met wegnemen van okselklieren
heb 6 chemokuren gehad en daarna bestralingen !

nu ben ik heel goed weer aan het herstellen en 95% van mijn tyd geniet ik met volle teugen van mijn nieuwe leven maar in die 5 overige % zit enorme angst opgestapeld voor herval in de toekomst

wie kent dit gevoel en hoe gaan jullie hiermee om ?

volgens de dokter ben ik heel goed aan het herstellen en is de kans op herval heel klein maar een piepstemmetje in mijn hoofd fluistert me die angst toch nog toe

met heel veel nadruk vraag ik aan jullie om geen reacties te plaatsen met verhalen van mensen waar het slecht mee afloopt !!!
deze verhalen blijven dan in men hoofd spoken en zijn slecht voor mijn herstel !

groetjes san

GamblersCup

Re: angst na borstkanker !!! wie kent dit gevoel ??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:26

Het is niet helemaal hetzelfde, maar die angst ken ik wel.

Afgelopen December zouden ze een een bobbeltje iin mijn oksel opereren, denkende dat het een verstopt zweetkliertje was. Zou een kleine, snelle OP zijn. Dat ding zat er al 7 jaar, werd niet groter ofzo, het enige was dat zodra het warm werd (en ik dus ging zweten) het begon te steken, Vervelend gevoel, dus weg ermee. Toen hij het open gemaakt had schrok ie, het bleek een hele diepe lymfe-knoop te zijn. Het ding werd steeds groter naarmate hij dieper groef. Hij liet het zelfs nog zien toen het eruit was. Maar ach, het zag er allemaal goed uit.

Afijn, een week na de OP kreeg ik een telefoontje, of ik toch nog even langs wilde komen. Eenmaal daar vertelde de chirurg me dat hij slecht nieuws had. Het was kwaadaardige kanker, een heel zeldzaam iets, zoiets hadden ze nog niet gezien. Ze wisten dus ook nog niet hoe we het zouden gaan behandelen. Maar hij begon al met "we moeten alvast meer met bestraling en chemokuren beginnen, daar kunnen we niets verkeerds mee doen, kan alleen maar positief zijn of gewoon nutteloos".
Ik schrok me natuurlijk kapot. Ze zouden het, omdat het er zo raar uitzag, naar de hoogste professor op kanker-gebied van Duitsland sturen, om te bepalen wat het precies was en hoe het behandeld moest gaan worden.
Ik zat helemaal stuk thuis, mijn familie in Nederland was helemaal stuk.
Een week later belde de chirurg, ik kon hem niet verstaan en ik zat ongelofelijk te trillen, dus heb ik de telefoon aan mijn vriendin gegeven, waar ik koffie zat te drinken. Die moest ineens verschrikkelijk huilen terwijl de chirurg tegen haar aan het praten was. Ik dacht op dat moment echt dat de grond onder me vandaan viel... dat ik ten dode op was geschreven, dat ik misschien nog maar een paar weken/maandjes te leven had ofzo.

GELUKKIG.... bleek dat mijn vriendin van blijdschap en de schrik begon te huilen, hij vertelde namelijk dat die professor het onderzocht had en tot de conclusie was gekomen dat het helemaal geen kanker was. Het was wel een lymfeknoop, maar helemaal ingekapseld, nooit gegroeid en geen verbindingen. Was dus niets aan de hand. Een mevrouw in het laboratorium had dit nog nooit gezien en maar besloten dat ze deze mevrouw maar alvast moest voorbereiden op het ergste, volgens de chirurg. De tr*t.

Maar goed, er zat wel wat, ook al was het niets ernstigs. En nu schrik ik dus van ieder bobbeltje, puistje, verdikkinkje, verkleurinkje... ik laat me meer als het dubbele controleren elk jaar, in vergelijking met de standaard. Ik denk overal wat achter, heb nachtmerries... ik weet nog niet goed hoe ik hier mee om moet gaan en of het ooit over gaat, dat panische, die angst.

Sorry voor het lange verhaal. En dat het niet helemaal hetzelfde is, maar ik begrijp je in ieder geval heel erg goed.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:43

hoi! heb er zelf geen ervaring mee, maar mijn vriendin wel en met haar gaat het nu gelukkig weer heel goed. zij heeft 3 kleine kinderen, en is er behoorlijk van onderste boven geweest natuurlijk! ook ik heb erg meegeleefd, ben net zo oud als haar en we hebben veel gepraat erover. vooral haar overlevingsdrang en het feit dat 3 kleintjes gewoon aldoor verzorgd willen worden hebben haar weer helemaal positief en happy gekregen. het lijkt me heel logisch dat je het nooit zal vergeten, en altijd bang bent dat het toch weer mis kan gaan, maar ik denk ook dat je gaandeweg wel meer vertrouwen erin gaat krijgen. ik wens jullie het allerbeste, en zal duimen dat het goed zal blijven gaan .groetjes deess

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 00:47

bedankt alvast voor de reacties !
het doet me goed om ervaringen uit te wisselen met mensen die ongeveer begrijpen waar ik doorheen ga momenteel

alette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:53

Ik denk dat wat jij voelt heel normaal is. Ik heb ook zoiets, al zit het wel iets anders in elkaar.
Mijn vader heeft kanker gehad, dit was een enorme schok voor ons gezin. (alles lijkt nu goed hoor) Ook zijn er een aantal andere mensen in mijn directe omgeving ernstig ziek geweest zonder heel duidelijke signalen vooraf.
Nu ben ik bij elk pijntje of kwaaltje bang dat ik kanker of iets anders ergs heb. Het gevoel zal nog wel een tijdje blijven denk ik. Het beste wat je kunt doen is zoveel mogelijk proberen te relativeren en dus heel vaak tegen jezelf zeggen dat de doktoren het positief zien. De gedachten dat er herval komt in de toekomst niet meer toelaten. Natuurlijk kan het zijn dat er herval zal plaatsvinden, maar om daar nu over te piekeren heeft totaal geen zin. Dat weet je vast ook wel, maar als je dat maar heel vaak tegen jezelf zegt lukt t vaak beter daar echt in te geloven en na te leven Lachen

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 01:02

daar heb je gelijk in alette !! erover piekeren heeft geen zin
ik probeer zoals je ook zegt steeds tegen mezelf dat te zeggen en de ene keer lukt dat al wat beter dan de andere keer

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 01:04

Shana, hoe vaak heb jij controle als ik vragen mag?

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 01:08

Bij mij is 4 jaar geleden borstkanker met uitzaaiingen naar de lymfeklieren ontdekt. Ik ben toen 2 keer kort achter elkaar geopereerd. Ik heb bestralingen en 4 zwaardere chemokuren gehad. Ik slik op het ogenblik nog steeds een hormoonkuur. Twee jaar later dachten de artsen dat het alweer terug was in mijn andere borst. Gelukkig bleek na verwijdering dat het een verkalking was en geen kanker. Zes weken geleden ben ik weer geopereerd omdat de wond van vier jaar geleden niet goed wil genezen. Over een half jaar wordt ik hier nogmaals aan geopereerd om de wond dan definitief goed te kunnen sluiten.

Ik begrijp je angst. Die angst blijft. De eerste tijd is het een onderdeel van je dagelijks leven. Na mate er meer tijd over heen gaat zakt die angst vanzelf wat naar de achtgrond en ben je je er niet meer dagelijks van bewust, maar er hoeft maar dat te gebeuren en hup hij is er weer. Het wordt een onderdeel van je leven, waar je vanzelf mee leert om te gaan. Geef het tijd. Het is tenslotte nog geen jaar geleden. Ik heb me niet te veel met die angst bezig willen houden. Vond het zonde van mijn tijd. Ik was hier nu nog en ik leefde nog. Ik wilde genieten van het leven en me niet bezig houden met angst.

En ergens is die angst ook goed. Het houdt je scherp op de veranderingen in je lichaam zodat je direct kunt reageren als het toch niet goed zou zijn.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 01:12

GamblersCup schreef:
Shana, hoe vaak heb jij controle als ik vragen mag?

momenteel krijg ik elke drie weken een infuus met een nieuwe revolutionaire behandeling herceptine
dit zou de kans op eventueel herval reduceren met 50% dus das best veel
volgens de dokters is dit DE doorbraak in blijvende genezing van kanker !
dus nu word ik elke 3 weken gecontroleerd en binnenkort moet ik weer een volledig onderzoek laten doen ( mammo , mri enz )

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 01:15

Ik ga nu nog twee keer per jaar voor controle. Een keer naar de radioloog en een keer per jaar naar de chirurg. Die controles blijven de rest van mijn leven.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 01:16

jeanette schreef:
Bij mij is 4 jaar geleden borstkanker met uitzaaiingen naar de lymfeklieren ontdekt. Ik ben toen 2 keer kort achter elkaar geopereerd. Ik heb bestralingen en 4 zwaardere chemokuren gehad. Ik slik op het ogenblik nog steeds een hormoonkuur. Twee jaar later dachten de artsen dat het alweer terug was in mijn andere borst. Gelukkig bleek na verwijdering dat het een verkalking was en geen kanker. Zes weken geleden ben ik weer geopereerd omdat de wond van vier jaar geleden niet goed wil genezen. Over een half jaar wordt ik hier nogmaals aan geopereerd om de wond dan definitief goed te kunnen sluiten.

Ik begrijp je angst. Die angst blijft. De eerste tijd is het een onderdeel van je dagelijks leven. Na mate er meer tijd over heen gaat zakt die angst vanzelf wat naar de achtgrond en ben je je er niet meer dagelijks van bewust, maar er hoeft maar dat te gebeuren en hup hij is er weer. Het wordt een onderdeel van je leven, waar je vanzelf mee leert om te gaan. Geef het tijd. Het is tenslotte nog geen jaar geleden. Ik heb me niet te veel met die angst bezig willen houden. Vond het zonde van mijn tijd. Ik was hier nu nog en ik leefde nog. Ik wilde genieten van het leven en me niet bezig houden met angst.

En ergens is die angst ook goed. Het houdt je scherp op de veranderingen in je lichaam zodat je direct kunt reageren als het toch niet goed zou zijn.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

zo probeer ik dus ook te denken he ! ik ben hier nu en ik leef nu en voel me goed dus ik geniet van deze momenten ! en als het nooit meer terugkomt heb ik heel men leven me zot gepiekerd over die angst en dat is zonde van mijn tyd

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 01:17

jeanette schreef:
Ik ga nu nog twee keer per jaar voor controle. Een keer naar de radioloog en een keer per jaar naar de chirurg. Die controles blijven de rest van mijn leven.

ik moet ook heel men leven stipt op controle blijven gaan en aan de ene kant geeft dat een veilig gevoel want dan zijn ze er op tyd bij als er toch iets fout zou zijn maar aan de andere kant zijn die controles verschrikkelijk zenuwslopend

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 01:19

Precies. O ik had in het begin ook wel dagen dat ik boos was en kwaad op mijn lichaam, maar het mocht van mezelf nooit zo lang duren, want dat vond ik zonde van mijn tijd.

Kanker is tenslotte zo erg als je jezelf toestaat dat het is.

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 01:20

Die controles vind ik ook zenuwslopend. Elke keer weer, maar het is maar twee keer per jaar dat overleef ik wel. Ik heb voor hetere vuren gestaan denk ik dan.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 01:24

als ik moest weten dat ik nooit meer zou hervallen dan is de kanker die ik gehad heb een soort van geschenk uit de hemel omdat ik nu helemaal anders tegen het leven aankijk
dit klinkt misschien vreemd maar de kanker heeft me dingen doen inzien en ik ga met bepaalde zaken helemaal anders om
ik ben minder gestresst en gehaast en ik geniet van een vlindertje dat voorbij vliegt

maar die angst op herval gooit regelmatig roet in het eten !!

en idd dat boos zijn op je lichaam heb ik ook een tyd gehad , vooral toen ik al men haar verloor

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 01:26

jeanette schreef:
Die controles vind ik ook zenuwslopend. Elke keer weer, maar het is maar twee keer per jaar dat overleef ik wel. Ik heb voor hetere vuren gestaan denk ik dan.

ja ik denk ook regelmatig bij dingen die ik meemaak , pffff ik heb voor hetere vuren gestaan

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 01:33

Ik sta ook heel anders in het leven dan vroeger. Maak me minder snel druk om de kleine beslommering van het leven. Ze zijn het niet waard om me druk over te maken. Ik geniet veel meer. Van de kleine dingen, van mijn omgeving, mijn vriend, mijn paarden. Eigenlijk van alles wat met het leven te maken heeft.

Vind zelf dat ik een streepje voor heb op mensen die geen kanker hebben of hebben gehad. Ik weet dat als ik dingen graag nog wil doen dat ik het nu moet doen en niet moet uitstellen tot later. Ik weet nl dat dat later er wel eens anders uit kan zien als wat je voor ogen hebt.