Buiten adem maar met pijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Buiten adem maar met pijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 22:21

Okee, ik geef toe. Ik rij elke dag maar meestal is het maar stappen. Mijn conditie is niet bepaald bewonderingswaardig.

Ik heb geprobeerd mijn conditie op te bouwen doormiddel van langer draven naarmate mijn Haflinger ook meer kon hebben, en ik heb een keer geprobeerd te hardlopen.

Nou heb je buiten adem en buiten adem. Meestal na drie rondjes draven begin ik dus erg veel druk op mijn borstkast te krijgen en op mijn keel. Niet zozeer dat ik geen lucht meer krijg, mijn ademhaling is dan nog gewoon een regelmatig, maar na bijv. zes rondjes lijkt het net of mijn keel word dichtgeknepen. Ga ik dan weer stappen = ontspannen, krijg ik echt een gigantische pijn op mijn borstbeen. Ik adem dan zwaar en word heel makkelijk duizelig.

Nou kan het ook gewoon aan mijn conditie liggen hoor, maar je begint toch te twijfelen als je niet eens zes rondjes in draf vol kan houden zonder bijna van je paard te vallen door zuurstof gebrek. Clown
Ben ik nou lichtelijke astmatisch of gewoon lui?

melkbus

Re: Buiten adem maar met pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:23

Misschien adem je verkeerd? Probeer zo laag mogelijk adem te halen dus door je buik uit te zetten en niet door je schouders omhoog te laten komen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 23:37

Zou je niet eens bij je huisarts langsgaan? Het klinkt mij niet echt goed in de oren....

Sterkte!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 23:42

is jullie bak heeeeeeel erg stoffig?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 23:52

Ik heb een gecombineerde ademhaling, zowel door m'n buik als door m'n borstkast. Maar als ik er over nadenk adem ik zeker met rijden heel oppervlakkig.
De bak is-niet meer- stoffig, nu is die goed. Tot nog geen twee maanden geleden was het een stofbak. Clown

Meestal gaat het ook gecombineerd met piepen, vooral als ik het laatste eindje uitadem, komt het er echt piepend uit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 00:06

Heb je dit alleen met rijden of ook met rennen, fietsen, zware inspanning etc? Als dat zo is zo ik zeker langs ome dok gaan. En anders toch even op je ademhaling letten en kijken of het wanneer je beter ademt niet zo is.

Ik heb dit ook maar niet alleen tijdens het rijden maar met elke inspanning en weet na een bezoekje aan ome dok ook de oorzaak ervan.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 19:54

Wat was de oorzaak dan Gast8253?

Ik heb het gewoon wanneer ik eens flink wat doe ==> trap op rennen met twee treden tegelijk, fietsen naar het station met tegenwind en piepend aankomen ==> zes rondjes draven met galloperen ertussendoor.

Ik word niet echt serieus genomen thuis, het wordt weer afgeschreven op mijn conditie. Clown

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:56

Ik zou toch even naar de dokter gaan als ik jou was, klinkt niet heel goed. En anders toch heeel erg langzaam opbouwen. Eerst een paar dagen 2 rondjes, dan voorzichting 2,5 of 3 en dat weer een paar keer volhouden, en zo steeds verder.
Maar ik vind dit niet klinken als een slechte conditie

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:59

het kan ook iets van bronchitis zijn. Ik zou toch maar even langs de huisarts gaan. Hoelang heb je hier al last van?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 20:01

Weet eigenlijk niet echt hoe lang, maar nu Bart weer meer op de been is en we langer kunnen rijden kom ik mezelf opeens tegen. Daarvoor ontweek ik het probleem eigenlijk dor niet in zo'n situatie terecht te komen waar mijn keel van dicht kon knijpen. Clown
Dan maar een half uur te laat- liever dat dan weer een uur piepen.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:43

misschien heb je inspanningsastma?
ik heb dat ook nl.. Lachen en dat piepen etc klinkt als inspanningsastma.

verder, heb je steken in je borstbeen? dat zijn je longen, en dat is wel een teken van een slechte conditie!

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:47

probeer eens ventolin te nemen, is een diskus voor het inspannen.. helpt erg goed. werkt ong. voor 2 uren, maar bij mij maar 1 uurtje

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:55

daarvoor heb je een doktersrecept nodig..
ik zou sowieso even naar de dokter gaan!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:58

Heb je er vooral last van bij het paardrijden?

Ik heb ook last van benauwdheid, bij mij is allergie voor stof (oa paardenstof) geconstateerd.. heel vervelend, maar met een Ventolin goed onder controle te houden. Mss dus een allergietest aanvragen bij de huisarts.
sterkte ermee!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 21:47

Roane, bij mij was de oorzaak een vernauwde hartklep als gevolg van een infectie die ik heb gehad als kind.
Als je meer info wilt pb me maar.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 22:57

Ik ben vrij infectieloos geweest toen ik klein was. Lachen

Het zou wat zijn als ik allergisch was voor Bart *LOL* sorry knul, ik ben allergisch voor je... awww...

Vandaag viel het wel mee, omdat draven vrij ontspannen ging voor de veranderen, het ging alleen mis na het galloperen. Toen sloeg het opeens weer toe. Clown grrr. Hoe kun je nou ergens aan werken als je als ruiter zijnde plotseling op moet geven omdat je niet meer verder kan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 01:17

Was bij mij ook "maar" een keelontsteking die dit heeft veroorzaakt dus nog niet eens iets heel bijzonders.