HSP (hooggevoeligheid)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lindske

HSP (hooggevoeligheid)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 16:05

Sinds kort is er iemand nieuw in mijn vriendenkring gekomen.
Ik kan heel goed opschieten met deze persoon, het is alleen een beetje raar.
Er is enkel vriendschap maar toch is het niet een gewoon hoe moet ik het zeggen toch niet op gewoon niveau. De gesprekken die ik met deze persoon hebben zijn anders als die ik met mijn vriend heb die mij al heel lang en goed kent.

Het schept een beetje verwarring bij mezelf. Nu vertelde die persoon gistere dat hij hsp is en dat het daarom zo raar is. Ik heb nu op internet vanalles zitten te zoeken maar wordt er niet echt wijzer uit.

Mijn vraag hoe ga je met zo iemand om?
Hoe weet je of iemand zo is, want als ik de karakter beschrijvingen bekijk dan zou ik zelf zo moeten zijn?

iemand goed sites met uitleg ofzo?

Anoniem

Re: HSP (hooggevoeligheid)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:20

Persoonlijk vind ik niet dat iemand met HSP raar hoeft/moet zijn.
Vind dat van die persoon toch een beetje ergens achter schuilen zodat het wel makkelijk is en je er niets aan hoeft te doen. (bedoel dat niet l*llig maar weet het ff niet anders te omschrijven)

Ik ken meerdere personen die hoog sensitief zijn, zelf ben ik dat ook.
Ik pik stemmingen erg goed op, ook al doet men op dat moment alles om het te verbergen.
Zo kan ik ook in halfuurtje naar de winkel of de stad een gevoel hebben of al mijn energie is weggezogen. Ben dan bekaf.
Maar probeer dat wel te voorkomen door me daarvoor af te sluiter.

Verder zijn er gewoon erg veel HSP mensen, waar je het waarschijnlijk niet eens van weet en valt je daar ook niets aan op Lachen

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:23

Ik ben het erg met RK eens, zelf ben ik ook een persoon met HSP maar vrij weinig weten ervan. Toen ik het mijn vriendinnen vertelden hadden ze ook nooit echt veel gemerkt. Alleen wat RK als zegt bij winkelen en uitgaan ben ik heel snel moe door alle energiën om me heen. Ik ga dan ook niet heel vaak, of naar een rustigere tent.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:26

Ik ben het ook met RK eens, ben zelf ook HSP en niemand weet het van me. Eigenlijk merk je het ook niet aan me, de enige die het echt merkt, ben ik. Lachen Zodra ik het mensen zou vertellen zou het misschien voor hen ook wel het één en ander verklaren, maar als je het niet weet, zou je het ook niet merken en ben ik eigenlijk niet heel veel anders dan ieder ander. Knipoog

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:28

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:33

Ik ben zelf ook iemand met HSP en veel mensen weten het niet want ze merken het ook niet. Je merkt het zelf het meest en als andere het niet van je weten, merken ze het ook niet.

Ik zelf wil altijd gewoon op een normale manier behandeld blijven worden, niet zo van ''oh jij hebt HSP dus jou moet ik anders behandelen'' dat vind ik heel verelend. Dus ik denk dat je met die persoon waar de TS het over heeft, ook gewoon mee om moet gaat.

Wat RK ook zegt, het moet niet iets zijn waar je je achter kunt verschuilen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:35

Hier kan ik me wle in vinden

Citaat:
Zoals sommige mensen intelligenter zijn dan anderen, zo zijn sommige mensen gevoeliger dan anderen. Intelligentie is het vermogen wat in de linkerhersenhelft zit. Gevoeligheid is een eigenschap van de rechterhersenhelft. Zoals we een zeer intelligente persoon “Hoogbegaafd” kunnen noemen kunnen we iemand die heel gevoelig is een “Highly Sensitive Person” (HSP) noemen.

Een HSP, Highly Sensitive Person oftewel een hooggevoelig persoon, is iemand die gevoeliger is voor indrukken en subtieler nuances waarneemt dan gemiddeld. Elk moment van de dag doen we indrukken op, via onze zintuigen, horen, zien, ruiken, proeven en voelen. Een HSP doet dit dus intenser dan gemiddeld.

Hooggevoeligheid is een karaktereigenschap die positief ingezet kan worden. Bijvoorbeeld door hooggevoeligheid kun je sneller gevaren signaleren, in de gaten hebben dat iemand liegt, kleine nuanceverschillen waarnemen, intenser genieten van kunst of muziek en je beter concentreren.

Kenmerken van hooggevoelige personen:

voelen stemmingen van anderen goed aan;
nemen gedetailleerder, subtieler en intenser waar;
ervaren, reflecteren en voelen diep en intensief;
hebben afkeer van specifieke indringende prikkels;
worden geprikkeld door dingen die anderen niet schijnen op te merken;
raken sneller verzadigd door (bepaalde) prikkels;
worden meer dan gemiddeld door bijvoorbeeld natuur, kunst of muziek geroerd;
denken vaak na over hun roeping.
filosoferen graag en veel en hebben een rijke innerlijke belevingswereld;
dromen, fantaseren en overwegen veel;
zijn opmerkzaam en aandachtig;
functioneren heb beste in hun eigen tempo;
zijn goed in het signaleren en vermijden van fouten;
vinden het prettig en hebben het nodig om tijd alleen door te brengen;
hebben rechtvaardigheid en respect hoog in hun vaandel staan;
zijn vaak plichtsgetrouw en anticiperend op de behoeften van anderen;
hebben relatief meer last van spanning, stress en fysieke klachten zoals hoofdpijn, maag/darmklachten en
huidirritaties en allergieën;
hebben last van stemmingswisselingen en sterke emoties;
lopen groter risico op depressiviteit, chronische vermoeidheid en verslavingen;
vinden kwaliteit en bevrediging van het werk zeker zo belangrijk als het financiële inkomen.
Zoals alle karaktereigenschappen heeft ook hooggevoeligheid valkuilen. Valkuilen kunnen bijvoorbeeld zijn: te hard werken (overwerken), te zorgzaam zijn voor anderen (en te weinig voor jezelf), te perfectionistisch zijn, overladen voelen door indrukken en bang zijn om fouten te maken.

Hooggevoelige personen maken zich erg druk over hun roeping. Voor hen is het psychische inkomen (kwaliteit en bevrediging van het werk) zeker zo belangrijk als het financiële inkomen. Vaak nemen hooggevoelige personen een baan onder hun niveau in de hoop dat hun werk dan hanteerbaarder voor hen zal zijn. Maar doordat ze de inspiratie en bevrediging op een dieper niveau missen, wordt dergelijk werk op den duur juist vaak een enorme energievreter met alle gevolgen van dien.

De kunst is nu om toch te leren leven in deze maatschappij met het gevoel en met het verstand. Het gaat erom een persoonlijke balans te vinden tussen gevoel en verstand. Hoe leef je met je gevoel in deze wereld zonder dat je daardoor overweldigd wordt en jezelf dus niet verliest? De balans vinden en het vrijmaken van gevoelens die er in het verleden niet mochten zijn. Het leren staan voor wie je bent en wat je voelt. Het accepteren van angst, woede, verdriet en blijdschap.

Het is niet zo dat HSP's beter zijn dan anderen of dat ze ziek zijn en genezen moeten worden. Het is eenvoudig zo dat ze wat gevoeliger zijn dan gemiddeld en dat is alles. Het gevoel is niet beter dan het analytische verstand. Ze zijn er beiden om elkaar in evenwicht te houden.

Hooggevoelige personen kunnen leren met de overprikkeling om te gaan. Dit betekent emoties, gevoelens en gedachten serieus nemen en afstemmen en het leven in de context plaatsen. Zo is hooggevoeligheid een kwaliteit.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:40

ik hoor dit voor het eerst maar veel dingen zijn ook kenmerkend bij mij....
Laatst bijgewerkt door Jacimatho op 17-11-07 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: erg grote quote verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:43

Er zijn verschillende tests op i-net
Hoe betrouwbaar die zijn weet ik dan ook niet precies, maar wel leuk om te doen Lachen

Lindske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 17:06

hoi

Het is niet dat ik die persoon nu raar vind maar:
Het is gewoon raar want de gespreksonderwerpen zijn gewoon anders dan die waar ik met andere mensen over praat.
Ik had er namelijk nog nooit van gehoord en zoals het "uitgeknipte deel van de site met de karakter trekken" komen ze ook bijna allemaal met mijn overeen.
Daarom dat ik er nu wel het een en ander meer over wil weten.

welke site is die i-net juist want ik kom verschillende dingen uit maar niet bepaald iets over hsp.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:07

ik heb er net 1 gedaan, en eht klopt bij mij wel... maar is dit eigenlijk een bekend ja moet ik het zeggen, verschijnsel? aandoening wil ik het niet noemen.

ook kwa prestaties klopt het bij mij. Maar vroeger op school zeiden ze dat het faalangst was. Maar dat is niet de enige kenmerk hoor...

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:47

als ik hier de punten zie die er genoemd worden komt het voor 90% wel met mij overeen...maar toch heb ik het niet (denk ik) RW hoe weet jij dat jij HSP hebt dan?of hoe ben je er achter gekomen? ik ga ook even googlen vind het wel interessant..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:54

Omdat iemand die daar voor geleerd heeft me dat gezegt heeft Lachen
Ik kende de term toen nog helemaal niet, heb er toen ook wat over gelezen en het klopt met veel dingen wel.
Maar ik heb me er niet in verdiept ofzo, het belememrt me niet, behalve bij het winkelen of op een jaarmarkt ofzo. Drukte vind ik echt niks. Maar daarvoor afsluiten, dat mensen mijn energie niet pikken gaat ook steeds beter. Vroegah kwam ik al doodop de Edah uit, dat gaat voortaan goed Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 20:00

Het is gelukkig geen ziekte, dus zou me dr maar niet teveel zorgen om maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 20:01

Idd geen ziekte, geen psygische stoornis, gewoon een soort van aanleg om dingen wat sneller te voelen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 20:04

Klopt ik weet er alles van, ben ook HSPer, alleen noem ik het niet zoe.
Ik omschrijf mij liever als iemand die erg emotioneel kan zijn.
Ik háát etiketjes, en al helemaal moderne etiketjes die niet eens bewezen zijn Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 20:10

HSP is wel bewezen, er is een wetenschappelijk onderzoek naar geweest.
Vraag me niet wat daaruit gekomen is hoor, maar iig dat het bestaat.
Eigenlijk niet anders dan dat er bijv mensen heel slim zijn en hoog begaafd (dat is ook bewezen Lachen ) dat er zo ook mensen zijn die de andere hersenhelft meer/anders? Gebruiken en dat is de gevoelskant, dus daar gewoon wat meer gevoeligheid hebben dan andere Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 20:15

O haha RK zal ik dan maar maandag een afspraak maken bij een psychiater, want het is knap lastig.
Sferen van huizen voelen, voelen dat mensen ruzie hebben gemaakt, voelen als er iemand overleden is, dingen ruiken die
onwaarschijnlijk zijn, (Bv midden in de nacht wakker worden van
de geur van een dodenkrans) ach je zult het wel herkennen...
Ik zie het als een verrijking van mn leven maar soms zou ik wel eens willen dat er een knopje op zou zitten dat ik het even uit kan zetten.
Als ik bv iemand zie of op internet spreek, kunnen de gevoelens zo intens zijn dat ik in het slechtse geval moet braken, dat is toch wel heel vervelend dat je voelt hoe slecht iemand kan zijn...(Of heel goed maar dat is positief)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 20:20

Zo erg heb ik dat dus niet, gelukkig.
Tenminste ik hoef niet te braken door dingen van i-net.
Maar dat scheelt misschien omdat ik minder heb met mensen. Ben daar wat harder voor.
Ik kan dus wel als een klein kind zitten janken bij een foto van een mishandeld dier.
Dan voel ik dus echt de ellende en het niet begrijpen waarom van dat dier tot in elke cel van mjn lijf.

Niet fijn, maar erg vind ik het dan ook weer niet
Liever dit als van die harteloze mensen die alleen om materialistische zaken houden Lachen
De mensen die een dier uithongeren of afmeppen...geef me dan maar wat gevoel teveel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 20:46

Dierenmishandeling kan ik idd ook erg slecht bevatten, dat maakt me verdrietig en tegelijk woedend tot in elke vezel van m'n lijf.
Zo las gister een topic op bokt over een hond die in de brand is gestoken, ik reageer niet eens daar dr toch alleen maar rottigheid uitkomt.
Maar RK dat is toch niet meteen voor de regel HSP volgens mij heeft ieder mens met een beetje fatsoen in zn donder daar wel last van.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 21:46

Hier nog een hsper, is idd makkelijk om je erachter te verschuilen, maar lijkt me niet dat je daar alles aan kunt wijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:48

Dat ligt aan de mate waarop chiqa Lachen
En op 1 losstaand ding heb je natuurlijk geen HSP Lachen

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 17:34

kan een huisarts dit eigenlijk vast stellen en zoja hoe?