Kans op een tweeling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Kans op een tweeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 17:02

Hoi,

Ik heb een vraagje over hoe groot de kans is op een tweeling.

Mijn vriend zijn moeder is een twee-eiïge tweeling, en mijn moeder is ook een tweeling, alleen haar broertje/zusje is dood geboren en omdat er vroeger niet 'over gepraat werd' weet niemand of het en 1 of 2 eiïge tweeling was (en dus zelfs niet of het een jongetje of een meisje was) Mijn oma is al lange tijd dood dus die kunnen we niks meer vragen en verder weet niemand er iets vanaf.

Maar hoe groot is nu de kans dat mijn vriend en ik een tweeling krijgen? Ik heb wel eens gehoord dat het een generatie overslaat, is dat zo? En dan hebben we ook zeker meer kans omdat onze beide moeders een tweeling is?
Weet iemand hier meer over?

Groetjes en bedankt voor de antwoorden!

Maaaike

Re: Kans op een tweeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:10

Het krijgen van tweelingen kan inderdaad erfelijk zijn, maar het hoeft niet. Er kunnen bovendien ook andere oorzaken zijn voor het krijgen van tweelingen (leeftijd moeder etc.).

Heb ook wel eens gehoord dat het een generatie overslaat, maar of dat klopt, geen idee.. De vader van mijn opa was een 1 van een tweeling en mijn broertjes zijn ook een tweeling, of dat dan erfelijk is.. Geen idee, haha.

Op http://www.erfelijkheid.nl/faq/meerling.php staat wel een stukje erover.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 17:19

Thnx, leuke site!

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:24

Nou zoals als wij hebben uitgerekend heb ik veel kan op een tweeling.

Mijn moeder is 1 van een tweeling en ik ben ook 1 van een tweeling dus ja het klopt al niet dat het een generatie overslaat Knipoog

Dus uitgerekend heb ik er veel kans op Bloos

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:47

ik ben zelf ook 1 van een tweeling alleen is mijn tweeling net als in jou moeders geval dood geboren (was al overleden in de buik) Bij mij schijnt nu een kans op een tweeling ook aanwezig te zijn zegt iedereen. Ik heb er verder geen idee van.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:51

verana schreef:
Nou zoals als wij hebben uitgerekend heb ik veel kan op een tweeling.

Mijn moeder is 1 van een tweeling en ik ben ook 1 van een tweeling dus ja het klopt al niet dat het een generatie overslaat Knipoog

Dus uitgerekend heb ik er veel kans op Bloos
Bij jou niet.
maar dat betekend niet dat het niet kan..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:52

Bij ons in de familie heeft het inderdaad een generatie overgeslagen . Lachen

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 23:02

En 1-eiige tweelingen zijn (veelal) foutjes van de natuur en 2-eiige tweelingen kunnen erfelijk zijn. Tenzij de zwangerschap natuurlijk door middel van een vruchtbaarheidsbehandeling tot stand is gekomen.
Maar ook de leeftijd van de moeder speelt een rol in de kans op het krijgen van een (2-eiige)tweeling.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 23:05

is de kans op een tweeling niet 1/3 ? dacht dat ooit gehoord te hebben. kben zelf een twee eigge tweeling, maar hoop toch niet dat ik der later ook 2 tegelijk krijg, lijkt me toch wel zwaar, dus hoop maar dat het een generatie overslaat Lachen

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 23:06

Ranja schreef:
En 1-eiige tweelingen zijn (veelal) foutjes van de natuur en 2-eiige tweelingen kunnen erfelijk zijn. Tenzij de zwangerschap natuurlijk door middel van een vruchtbaarheidsbehandeling tot stand is gekomen.
Maar ook de leeftijd van de moeder speelt een rol in de kans op het krijgen van een (2-eiige)tweeling.

weet iemand meer wat betreft leeftijd moeder? als jong bent of juist oud bent heb je een hogere kans?
volgens mij was het oud toch??

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 23:08

bij ons in de famili is de kans ook groot mijn broertjes zijn tweeling(eigenlijk 3 ling maar 3de gestorven in de buik) en mn oma een van de zussen is ook tweeling. ik heb ook grote kans op tweeling

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 23:10

Hoe ouder de moeder is, hoe meer kans dat er meerdere eicellen tegelijk vrijkomen.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 23:15

Het valt nooit 100% te zeggen. Mijn vader zijn opa was er een van een tweeling, maar zelf nooit gehadMijn vaders vader ook niet, maar bij zijn kinderen zitten er 5met een tweeling. Daar kinderen van dus kleinkinderen van mijn opa (volg je het nog) was er een zwanger van een tweeling, helaas is dat met 5maanden helemaal fout gegaan.
Wat wel bij onze familie opvalt is dat de meisjes tweelingen goed geboren worden etc.. en de jongens tweelingen, zijn allemaal, op mijn broers na, overleden door vroeggeboorte.
Het is altijd maar afwachten dus

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 00:13

Tweelingen kunnen inderdaad erfelijk zijn, hoeft natuurlijk niet. Als ik terug ga in mijn familie is het duidelijk dat aan mijn vader en mijn moeders kant tweelingen zitten en beiden telkens een generatie overslaan.

Als dit zich zou herhalen in de toekomst, ben ik de volgende om aan de beurt te zijn voor een tweeling haha!

Een tip, ga je familie eens na, misschien kan je hier wat meer informatie uithalen met betrekking tot erfelijkheid Lachen

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 00:46

bij ons speelt dit ook in de familie.
mijn oma is er 1 van een tweeling en zij heeft ook nog 2 broers die een tweeling zijn (in 1 gezin dus 2 tweelingen).
mijn oma heeft een tweeling gekregen..mijn pa en zijn broer.
mijn vriend heeft ook een broer en zus die tweeling zijn.
omdat ik al boven de 30 ben maar nog geen directe kinderwens hebben, wordt de kans bij ons ook steeds groter.
ach, we zien wel wat de toekomst ooit brengt!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 14:40

Het slaat inderdaad altijd een generatie over, ik had ook kans op een tweeling.Ik had het zelfs erg leuk gevonden, maar het lot besliste anders.Mijn meiden lijken erg veel op elkaar,ze denken vaak dat de jongste de oudste is.

FamBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:21

Hallo

Mijn tante's hebben ook een tweeling ze zijn geen familie van elkaar. 1 zusje van vader 1 zusje moederZe hebben zelf ook geen 2-lings in de familie.Het kan wel erfelijk zijn een vriendin is ook 2-ling heeft ook een 2ling gekregen maar haar zus heeft er gewoon 1tje.Het kan erfelijk zijn maar kan ok idd door de leeftijd komen.Al was mijn tante nog maar 15 toen ze zwanger werdt.