bijpassende sport voor paardrijden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

bijpassende sport voor paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 23:57

Beste Mede-bokkers,

Naar aanleiding van meerdere topics een tijdje terug met betrekking op paardrijden en sporten zijn mijn hersens gaan kraken.

Meerdere sporten zijn er in mij op gekomen en ook zeker iets van dans lijkt me super, dus gedacht aan jazzdance bijvoorbeeld. Ook airobics is in mij opgekomen, maar dat is te veel spiertraining, dat weer tegen gaat werken met paardrijden (evenals hardlopen en fietsen).

Toen zat ik ineens te denken: yoga. Het is nou niet iets dat ik meteen zou kiezen uit mijzelf, maar ik zat te denken: muziek (dus ritme e.d.), rust, ontspanning, lenigheid. Dat lijkt mij allemaal erg bevordelijk voor het paardrijden.

Wat denken jullie? En denk je dat het niet goed zou passen, wat dan wel?
Alvast bedankt en ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!

gollempje

Re: bijpassende sport voor paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 08:05

Yoga past zeker wel, je hebt ook boeken over Yoga voor ruiters.
Ik heb het een tijdje gedaan en ik had het geduld er niet voor, ben maar weer gaan hardlopen Tong uitsteken

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 10:24

Ik heb altijd al aan ballet gedaan (Jazzballet in dit geval) en dat is prima om m'n spieren lekker los te houden.
Yoga of pilates is ook zeker een aanraden ! Vork

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:01

Ik heb gehoord dat pilates erg aansluit op paardrijden.
Ik denk er zelf ook over om yoga of pilates er bij te doen, ook met name de oefeningen voor ademhaling en ontspanning lijken mij erg handig (tijdens wedstrijden kan ik me moeilijk ontspannen!)

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:10

Ik doe klassiek ballet. Vind dat dit zeer goed helpt bij het paardrijden ! Je bent lekker soepel & je krijgt een mooie houding van ballet.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:44

Waarom werkt fietsen juist tegen? Ik fiets 9 km naar stal in een flink tempo, ff opwarmen. Dan 4 stallen uitmesten en dat is mijn warming up eigenlijk. Dan rijden en als ik klaar ben weer 9 km terug.

Ik zoek ook nog een sport voor erbij, zat ook te denken aan yoga..

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 13:00

Hardlopen en fietsen werken goed paardrijden ook niet tegen, het is maar net hoe je gebouwd bent en waar je aan wilt werken.

Voor het trainen van je algehele conditie zijn fietsen, hardlopen en zwemmen erg geschikt.

Maar: ontwikkel je hierbij dikkere (gespierde) bovenbeen - en bilspieren dan is dit minder geschikt voor de ruiter. Dit komt de fijne aansluiting met je paard niet ten goede.
Zorg dus ervoor dat je niet sprint maar lange (duur) afstanden loopt/fiets/zwemt met een lage intensiteit.

Zelf vind ik sporten als (power) yoga, pilates en body-balance erg fijn en ook geschikt om je lichaam evenwichtiger, leniger en gecoördineerder te maken.

Ik denk dat je het per persoon moet bekijken, wat daarin mee telt:
- je bouw, houding en spierontwikkeling
- de voorkeur voor bep. sport (ook om je zelf gemotiveerd te houden)

De doelen die je voor ogen kan hebben:
- conditie (uithoudingsvermogen)
- gewichtsverlies
- lenigheid
- balans
- coördinatie

Dé bijpassende sport voor paardrijden bestaat in mijn ogen niet, er zijn meerdere/velen! Het is persoonsafhankelijk.

culasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 22:57

Je tikt de spijker op de kop Lise met deze thread. Paardrijden vergt een combinatie van aanvoelingsvermogen, kracht en souplesse. Je lichaamsbouw is daarbij van belang. Persoonlijk ben ik eigenlijk niet goed geschikt voor een juiste zit op het paard. Door mijn wielrenverleden heb ik een slank bovenlichaam, dikke, gespierde bovenbenen, latinobillen en een slanke wespentaille. Ik heb gemerkt dat ik me met mijn sterke benen klemvast in het zadel kan verankeren, ik ben er dan ook nog nooit afgevallen. Echt rijgevoel ontwikkelen voor het sturen van het paard valt voor mij echter niet mee, drijven met de knieen, dijen en billen is maar moeilijk te leren, veel corrigeren van mijn instructrice is het gevolg waardoor ik niet echt zelfvertrouwen heb . Ik mis kracht in mijn bovenlichaam om het paard mijn wil op te leggen, zeker als ik anderen zo bezig zie, sommigen lijken door hun fysiek overwicht een vanzelfsprekend respect bij hun paard af te dwingen. Kortom, er valt voor mij nog veel te verbeteren.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 23:07

Misschien is zwemmen iets?
Lekker na het zwemmen een bubbelbadje of kruiden badje nemen is altijd wel lekker en relax. Knipoog
Naast het paardrijden fiets, wandel en Nordic Walk ik nog.
Lekker in de buitenlucht door mooie (natuur)gebieden fietsen/lopen vind ik ook heerlijk.
Toen ik nog geen rijbewijs had ging ik ook heel vaak skaten/skeeleren.
Kun je ook een goede conditie mee opbouwen.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 23:21

Ik zwem zelf ook, denk dat het opzich goed samen gaat met paardrijden

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 14:53

Schaatsen is eigenlijk niet goed voor paardrijden, je gebruikt je spieren in de lies precies anders dan met rijden.
Maar voor de coordinatie is het wel goed.
Ik zou dus voor een sport kiezen waar coordinatie voor nodig is. Bijvoorbeeld skien of badminton/tennis. Verder kan hardlopen of fietsen ook goed.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 15:02

Ik doe aan volleybal. een teamsport waarbij je samen moet werken met je team. daarbij lijkt hardlopen of een andere duursport me ook wel goed.
ik heb vroeger weleens gemerkt dat ik last van mijn ademhaling kreeg met rijden. vooral als ik rechtop moest zitten. dus ademhalingsoefeningen lijken me ook heel goed. het hardlopen is dan voor het uithoudingsvermogen, waar het sommige ruiters ook weleens aan ontbreekt.
Zwemmen is niet zo mijn ding (ik heb geeneens zwemkleding in mijn kast) maar het schijnt een erg goede allround sport te zijn. goed voor je conditie, maar ook voor krachttraining.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 15:05

Ook heb ik weleens gehoord dat trampoline springen goed aansluit bij paardrijden.

Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:25

Suzanne_k schreef:
Ook heb ik weleens gehoord dat trampoline springen goed aansluit bij paardrijden.

Ja, voor conditie en balans (ook niet onbelangrijk), maar ook niet echt intressant om te doen. Lijkt mij maar saai, elke dag een halfuurtje op en neer hupsen!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 14:46

Mede-Bokkers,
Hartstikke bedankt voor jullie reacties tot nu toe.
Waarom ik hardlopen en fietsen juist heb afgekeurd, is omdat in andere topics deze sporten ook zijn besproken je dus spieren in de bovenbenen verkeerd gaat trainen voor paardrijden.

Zelf ben ik nog steeds een voorstander van Yoga, maar ook die Pilates ga ik eens even meer over opzoeken.
Zwemmen is een goede sport, maar daar vind ik echt geen bal aan! Vormen van dans zit ik ook aan te denken en als ik op dinsdagavond geen privelessen meer heb ga ik denk ik ook 1 x per week weer aquarobicen.
Verder zit ik ook nog te twijfelen tussen verschillende soorten van dans. Ook trampolinespringen werkt goed weet ik, maar dat lijkt mij ook weer niet erg interessant en zoals Lise zegt: om jezelf gemotiveerd te houden is een sport doen die je leuk vindt wel belangrijk!

Alvast bedankt Bokkers en ik hoop nog meer reacties te kunnen lezen!
Ook van mensen die al aan Yoga doen, want ik heb er volgens mij een nogal 'hemelig' beeld bij...

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:39

Ik heb een tijdje power-yoga gedaan...is écht niet zweverig. Er zijn wel bepaalde yoga-lessen waarin inderdaad veel aandacht wordt besteed aan meditatie (daar wordt het zweverig van), maar volgens mij zijn er meer yoga-lessen waar dat juist niet het geval is. Power-Yoga kost iets meer inspanning en kracht omdat de oefeningen sneller elkaar volgen (inademing -> in de positie -> uit ademing -> uit de positie). Eigelijk zijn alle lessen opgebouwd uit de zonnegroet (warming-up), daarna oefeningen (balans/lenigheid/coördinatie e.d.) en dan ontspanning (cooling down) - waarbij je op je matje mag liggen uitpuffen. Knipoog

Body-balance is een combinatie van pilates, power-yoga en tai-chi, allemaal op muziek. Erg leuk (maar ook vaak iets duurder), omdat je ongeveer 2 maanden lang dezelfde oefeningen doet, daarna is er een nieuw programma met andere muziek en andere oefeningen (Wereldwijd!!!). Daardoor merk je wel dat je vooruit gaat. De 1e x denk je "dit kan ik nooit!" maar na 5 x gaan de meeste oefeningen super.

Ben wel benieuwd tussen welke vormen van dans je zit te twijfelen.

Aquarobics lijkt me ook dat je bij sommige oefeningen extra je boven beenspieren traint!!! Zeker als je door het water heen moet "hossen".

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 15:52

@Lise81: bedankt (nogmaals) voor je uitgebreide reactie!
Ik weet dat ik met aquarobics ook uit moet kijken, maar zo intensief is het niet en het is maar een 1/2 uurtje per week. Daarnaast is het gewoon super relaxed, omdat je ook altijd de dinsdagavonden (wanneer het wordt gegeven) gebruik kan maken van de sauna en het bubbelbad en wedstrijdbad en dergelijke. Er zijn ook 2 lestypen hier die ook door 2 begeleidsters worden gegeven. De 1 is wat rustiger en wat meer evenwicht, coordinatie, ritme en dergelijke en de andere is meer 'echt' airobic, alleen dan te water (een stuk pittiger).

Dat bodybalance lijkt me ook wel interessant! Misschien dat ik daar eens even wat meer info over op ga zoeken.

Dans? Eigenlijk wil ik graag weer gaan stijldansen, maar dat is nou niet de meest beste optie als het gaat om het verbeteren van mijn paardrijden, aangezien het ritmegevoel bij mij geen probleem is. Daarnaast: mijn vriend zal NOOIT mee willen gaan en als 'volwassene' (zo voel ik me nog niet helemaal Tong uitsteken ) moet je je inschrijven met partner en ik ben ERG kritisch over danspartners (ervaring 7 eerdere cursussen) dat dat het dus niet echt wordt.
Jazzdance heb ik over na zitten denken, maar ook streetdance, en (volgens mij heet dat zo) clipdance. Als er nog andere vormen van dans zijn die mij ten goede zouden komen: raad het me maar aan, maar ik ga NIET op ballet. Het is een mooie vorm van dans, maar niks voor mij.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:59

BODYBALANCE!!
Lise1; helemaal goed gezien!

Hoeveel info over Balance wil je? Geef er nu al een aardige poos les in en heb gisteren op het megakwartaal weer een en ander bijgeleerd dus weet er wel iets van.
Pilates vind ik zelf ook wel geschikt, maar mijn advies zou altijd balance zijn, omdat pilates meer grondoefeningen zijn en bij balance een gevarieerdere uitdaging hebt.

Overigens is het 2-maandenconcept ietwat achterhaald; richtlijn nu is 3-4 weken en dan mixen. Max 6 weken dezelfde, da's de toplijn. (gisteren van Phillip Mills gehoord)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:07

even een algemene mededeling: hardlopen is voor niemand een goede sport: het is erg slecht voor de knieen Lachen

Bodybalance klinkt goed trouwens! Haha! Lijkt mij ook wel wat! Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 16:09

Welshcobfan: dat vind ik ook goed klinken inderdaad en ik ga er dan NU ook even wat info over zoeken, als ik wat vind post ik hier wel wat links.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 16:19

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:25

Ik heb erbij gevoetbalt, maar dat sluit totaal niet aan. Ook heb ik nog geturnt.. en daar heb ik het gevoel dat het wel helpt. Evenwicht en soepel Ja Veder vind ik hardlopen niets.. Vork

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:44

Judje schreef:

Ok!
De youtubelink; vind ze persoonlijk geen van allen bijsterend goed, zou hier je mening over balance nooit op baseren.
de wiki-info is wel beknopt, maar ik zou hem bijna als foutief bestempelen door de nummering van de onderdelen.
de mpoint-link is weer wel een goede beschrijving.

de officiele links;
http://www.lesmills.nl/ met hier het balancegedeelte http://www.lesmills.nl/programma/bodybalance.php en hier een fotopagina waarop verschillende poses te zien zijn. (fotopagina's van bijscholingen) http://www.lesmills.nl/instructeurs/pages/photo.htm
http://www.lesmills.com/global/en/membe ... ogram.aspx is de internationale site, met filmpjes, veel info en plaatjes, maar wel in het engels.

Bodybalance is groepsles die gebaseerd is op de principes van de bekende stromingen yoga, tai chi en pilates, maar ook de vrij onbekende stroming feldenkrais komt erin terug.

Een les bodybalance is altijd opgebouwd uit de volgende onderdelen:
1 warming up:
soepele, zachte bewegingen gebaseerd op tai chi waardoor je in rustig tempo al je spieren opwarmt en heel zachtjes strekt. Je coordinatie wordt al uitgedaagd

2 sun salutations:
een reeks bewegingen uit de yoga, die je 4x herhaalt. Focus is controle en spierbeheersing, gesteund door de onafhankelijke ademhaling. Zeer goed voor het verlengen van je beenspieren, en door het gebruik van je "corsetspieren' verbetert ook je natuurlijke houding.

3 standing strength:
warriorposes uit de yoga. Een track waarbij je je beenspieren uitdaagt de houdingen vol te kunnen houden. Je heupen worden soepeler, je rug sterker, en je benen... die ga je voelen!

4 balans
een combi van yoga en tai ci. Je beweegt je soepel maar langzaam van houding naar houding en juist als je op de grens zit en denkt dat je niet verder kunt hou je vast. Coordinatie, concentratie, maar ook beheersing zijn hier de sleutelwoorden. Zonder die 3 geen evenwicht...

5 hip-openers
Is even leuk als het klinkt. Het oprekken van spieren die je nog niet kende. Ontspanning staat hier centraal, door vast te houden kom je nergens, door los te laten en de ademhaling vloeiend te laten blijven voel je de ruimte in je gewrichten groeien.

6 core-abs
buikspieren, pilates en feldenkrais. Grondoefeningen in alle mogelijke varaties.

7 core-back
Rugoefeningen, wederom pilates en feldenkrais. Denk hierbij aan oefeningen als op je zij liggen en je beide benen optillen, waarbij je bovenste been dan ook nog oefeningen doet. Maar ook op de buik liggen en door armoefeningen te doen je bovenrug trainen horen hierbij.

8 twists
na het intensief gebruiken van je corsetspieren (rug en buik en zij) ga je "terugplooien" door te twisten. Yoga, tai chi gebaseerd.

9 hamstrings
de laatste actieve track bestaat uit het verlengen van de hamstrings, op diverse manieren. Een rustige, fijne track waarna je weer bent uitgerust

10 (/11) relaxation/meditation:
de ontspanning. Het licht gaat uit, je mag een warme trui aandoen, en je nestelt jezelf in een houding die jij prettig vindt, om zo al je spieren weer helemaal los te laten en nieuwe energie te vinden.

Balance is in principe geschikt voor iedereen, mannen vinden het moeilijker dan vrouwen. Alle leeftijden, of je al fit bent of niet maakt niet uit. Lenig hoef je niet te zijn, dat word je vanzelf wel Lachen Als ik naar mijn eigen groepen kijk dan was de jongste deelnemer 14, de oudste 70+. De meest beperkte had een heel scala aan kunstgewrichten, een longziekte, miste 5 ribben, en was niet heel fit, die zat in dezelfde les als een beroeps-trapezeartieste.

Alle muziekjes en oefeningen zijn voorgeschreven door ontwikkelaar Les Mills. Iedere 3 maanden komt er een nieuwe choreografie uit, de keuze is aan de sportscholen zelf of ze gedurende de 3 maanden dezelfde cd release blijven gebruiken of dat ze een oudere erbij pakken. overigens heeft Phillip Mills (zoon van....) nu te kennen gegeven dat we in NL en BE achter lopen, en dat het niet meer ok is om langer dan 6 weken 1 release te gebruiken. Uit ervaring kan ik je zeggen dat een beetje fitnessinstructeur dat niet zomaar aanneemt en veel sportscholen de releases dus gewoon 3 maanden gebruiken.

Judith_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:15

Mij lijkt dit ook heel leuk, vooral de houding en balans. Maar dan heb ik een vraag: ik ben geopereerd aan mijn schouder en kan pas over 2,5 maand weer paardrijden. Maar ik zou hierna ook aan body balance kunnen doen?

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:21

Dat bodybalance klinkt wel leuk zeg Lachen Zou alleen echt niet weten waar ik er de tijd voor vandaan moet halen :-P