Verslaafd aan paracetamol?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnebloem

Verslaafd aan paracetamol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 13:34

Ja het klinkt misschien een beetje gek, maar het lijkt net of ik verslaafd ben aan paracetamol.
Heb 4 jaar lang letterlijk dag en nacht op dat spul geleefd, soms gingen ze met 4 tegelijk naar binnen. (dat dat verder geen problemen heeft opgeleverd is een klein wonder vind ik maar goed)
Het probleem is opgelost eindelijk en heb dus geen paracetamol meer nodig, maar ik merk nu dat het een gewoonte is om ze te pakken. Vooral s' morgens, dan heb ik het doosje in mijn hand en dan bedenk ik me, ja waarom het doet niet zeer meer...
En soms lijkt het wel of ik er gewoon "trek" in heb hoe raar dat ook mag klinken.
Weet iemand of je ook echt verslaafd kan zijn aan dat spul?
Met ibuprofen heb ik het helemaal niet, en daar heb ik toch ook aardig wat van geslikt...

Suus

Re: Verslaafd aan paracetamol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:37

Nou het klinkt wel alsof je er verslaafd aan bent hoor. Lijkt me niet zo gezond. Ik zou toch proberen om er geen meer te pakken zonder dat je echt pijn hebt.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:38

pas maar op met je hart

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 14:21

Suus schreef:
Nou het klinkt wel alsof je er verslaafd aan bent hoor. Lijkt me niet zo gezond. Ik zou toch proberen om er geen meer te pakken zonder dat je echt pijn hebt.

Ik gebruik ze no ook niet meer Knipoog
Maar het is echt een gewoonte geworden en moet me soms echt inhouden om ze niet te nemen...
En dat terwijl de pijn echt helemaal weg is. (is trouwens geweldig na al die ellende)

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 14:25

Ik heb er ooit een lichte verslaving van gehad. Had vaak last van hoofdpijn, en die hoofdpijn hield alleen op met het regelmatig slikken van paracetamol. Op een gegeven moment merkte ik dat ik bijna niet meer zonder wilde, en ben ik gewoon gestopt. Ik vertikte het om afhankelijk te zijn van een bepaald middel. Nu neem ik alleen een paracetamol als ik echt ergens last van heb. Ik vind het nog steeds erg 'lekker' maar ik weet voor mijzelf dat ik er geen behoefte meer aan heb.

Probeer de doosjes de deur uit te gooien, en houd jezelf voor dat dit behoorlijk schadelijk voor je kan zijn! Verslavingen zijn natuurlijk niet makkelijk, maar aangezien hier officieel geen verslavend middel in zit, maar het meer een gewoonte patroon is, kun je dat patroon met wat wilskracht gewoon doorbreken. Heel veel succes Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:50

Ik ben 'verslaafd' geweest aan Rennies Clown Ik had regelmatig last van brandend maagzuur, dus nam ik een Rennie. Dat hielp goed, maar ik moest het steeds vaker nemen. Op het laatst zowat om het uur. M'n maag was helemaal ontregeld door dat spul.
Ik heb toen van de huisarts andere tabletten gekregen om m'n maag weer een beetje op orde te krijgen, dat hielp goed en ik heb er nu nooit meer last van.
Ze zeggen wel 'je kunt het vaak gebruiken' Maar dat is absoluut niet waar.

Pas dus maar op met zelfzorgmedicatie (hoe noem je dat?)

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:53

Er zit niks in paracetamol waar je verslaafd aan kan raken, maar het is wel degelijk mogelijk om er (zoals met alles eigenlijk) psychologisch aan verslaafd te zijn. Het klinkt in ieder geval alsof je jezelf goed kan beheersen, dus nog even doorbijten, dan slijt de gewoonte vanzelf.

Misbruik op de lange termijn is trouwens slecht voor je lever, niet zo zeer je hart. Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:54

Lenneke_ schreef:
Ik ben 'verslaafd' geweest aan Rennies Clown Ik had regelmatig last van brandend maagzuur, dus nam ik een Rennie. Dat hielp goed, maar ik moest het steeds vaker nemen. Op het laatst zowat om het uur. M'n maag was helemaal ontregeld door dat spul.
Ik heb toen van de huisarts andere tabletten gekregen om m'n maag weer een beetje op orde te krijgen, dat hielp goed en ik heb er nu nooit meer last van.
Ze zeggen wel 'je kunt het vaak gebruiken' Maar dat is absoluut niet waar.

Pas dus maar op met zelfzorgmedicatie (hoe noem je dat?)

Dacht dat het met rennies wel algemeen bekend was Tong uitsteken

paracetalmol is echt niet lekker Misselijk . Als ik er echt niet meer tegen kan, dan neem ik het pas.
Wel krijg ik er energie van Vork

JoJz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:55

Ik heb het volgende even voor je opgezocht op internet Bron: http://www.ziekenhuis.nl

Kan het zijn dat paracetamol verslavend werkt?
Kan het zijn dat paracetamol verslavend werkt, zowel lichamelijk en / of psychisch?

Antwoord apotheker
Paracetamol werkt niet verslavend. Wat wel bekend is van paracetamol is dat er door het gebruik van dit medicijn er een medicatieafhankelijke hoofdpijn op kan treden. Men slikt paracetamol en als bijwerkingen kan dit hoofdpijn geven. Men tracht dit weer te verhelpen via het slikken van paracetamol en belandt zodoende in een vicieuze cirkel, waar men alleen uit kan komen door acuut te stoppen met het paracetamol gebruik. (HK)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:56

In grote doses (4 tegelijk ed.) is het weldegelijk slecht voor je hart. Maar idd ook voor lever en nieren, meer op lange termijn.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:56

Nou ik slik als ik last heb van me rug ook een paracetamolletje maar pak het juist liever niet dan wel, beetje het idee dat ik chemische troep zit te eten dan dus gebruik het alleen als ik echt erg last van me rug heb maar anders echt niet..

Goed dat je het niet meer gebruikt want zoveel pillen in zoveel jaar kan nooit goed voor je zijn, misschien dat je er gewoon psycologisch aan verslaafd bent geworden want ik geloof niet dat er een stofje in zit die verslafend kan wrken althans dat vind ik niet terug in de bijsluiter..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:03

Volgens mij is het niet verslavend, als in echt niet minder zonder kunnen. Denk dat het meer tussen je oren zit, dat je dénkt dat je niet meer zonder kan.
Lekker genieten van pijnloos zijn zonder die troep. Haha!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:08

Lotte1990 schreef:
In grote doses (4 tegelijk ed.) is het weldegelijk slecht voor je hart. Maar idd ook voor lever en nieren, meer op lange termijn.

Daarom zei ik ook op de lange termijn. Het wordt voornamelijk afgebroken door de lever, vandaar dat daar de meeste schade plaatsvindt (zelfs als je je aan de aanbevolen hoeveelheid houdt).

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:19

Guinevere schreef:
Er zit niks in paracetamol waar je verslaafd aan kan raken, maar het is wel degelijk mogelijk om er (zoals met alles eigenlijk) psychologisch aan verslaafd te zijn. Het klinkt in ieder geval alsof je jezelf goed kan beheersen, dus nog even doorbijten, dan slijt de gewoonte vanzelf.

Misbruik op de lange termijn is trouwens slecht voor je lever, niet zo zeer je hart. Knipoog

Je krijgt er hartritme stoornis van is niet zo zeer schadelijk meer errgg vervelend

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:54

Ik denk dat het inderdaad psychische verslaving is..

Je associeerd een paracetamol met een fijn gevoel.. omdat je altijd pijn hebt gehad, en dit hetgene was waardoor je geen pijn meer had =)

Prince_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:59

kan je er niet gewoon voor zorgen dat je geen paracetamol meer in huis hebt! of gewoon een stip ofzo?

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:02

Heb ik ook last van gehad, alleen minder erg dan jij. Zo gauw ik een paracetamol pakte tegen de hoofdpijn had ik gegarandeerd de volgende dag weer hoofdpijn omdat ik weer paracetamol nodig had. Ben naar de dokter geweest en die heeft me een of ander poeder gegeven dat ik op moet lossen in water en toen had ik ineens weken geen pijnstillers meer nodig. Misschien is een bezoekje aan de HA ook wel slim voor de zekerheid.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:51

Ik ben hiervoor eens langs de dokter geweest. Was prima! Ik heb andere medicatie gekregen Clown
Maar ik slik ze niet meer die paracetamol.
Ik zou adviseren om even langs je huisarts te gaan, die kan je hier vast bij helpen Lachen

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 00:07

ik ben "verslaafd" geweest aan ibuprofen, ik slik ze nu niet meer want mag ze niet meer dus ik gebruik nu iets anders, het kwam voornamelijk omdat ibuprofen zorgde dat ik geen pijn had maar dat zat tussen me oren

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:10

Meisje bij mij uit de klas eet ze ook altijd. Zij krigt er geen trek van, en valt dus af. Ga me niet vragen hoeveel ze eet, maar ze leeft nog steeds!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:30

Rennie schijnt echt ontzettende troep te zijn.

Is het niet meer een gewoonte om die paracetamol te pakken dan een verslaving? Kan je dat doosje makkelijk weer wegleggen of wil je er echt een slikken?

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:36

Wat is de reden waarom je toen veel pijnstillers moest gebruiken?

Probeer het inderdaad niet te veel te gebruiken.
Niet echt best voor je maag e.d.
Maximale dosis per dag is 8x 500 mg voor de tabletten (bij chronisch gebruik 6x 500mg), 4x 500-1000 mg voor de zetpillen. Leverbeschadiging kan optreden bij chronisch gebruik van 6000-8000 mg per dag.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 20:03

Thanx voor alle reacties!!
Misser, het is echt de gewoonte van niet nadenken en pakken. Ik kan mezelf wel beheersen en terug leggen, maar soms heb ik echt tja.. "trek" in een paracetamolletje. Doe het niet hoor, probleem is opgelost en voor de pijn heb ik het niet meer nodig. Ik laat ze dus staan, maar dat is soms best lastig...

Up_to_date.
Reden waarom was een kies. Is een lang verhaal Ben hier paar keer voor naar de tandarts geweest maar die zei dat er niks aan de hand was. Wat achteraf na 4 jaar ellende bleek... Kies was ontstoken maar omdat er niks aan gedaan werd is de zenuw dus letterlijk weg gaan rotten terwijl die dus nog leefde, maar tandarts hield vol dat er niks aan de hand was. (en geloof me dat waren soms echt helse pijnen) Maar omdat er niks aan gedaan werd is mijn hele kaakbot rechtsboven ook gaan ontsteken . Uiteindelijk ben ik 3 weken geleden (na dat ik letterlijk mijn tandarts had uitgescholden) naar de kaakchirurg geweest en die heeft de boosdoener eruit gehaald, en zware antibiotica kuur gegeven. Kaakchirurg zei dat die kies van binnenuit gebroken was en dat ie daardoor zo is gaan ontsteken, en dat hier veel eerder wat aan gedaan had moet worden...
Loop nu dus met een gat in mijn mond maar ik ben echt zoooo blij dat ie dr uit is, ik heb gewoon helemaal geen pijn meer.
Maar stel je ff voor dat je zenuw zonder verdoving ofzo gewoon weg aan het rotten is...

Ik ben nu dus met die pillen gestopt, maar zou het slim zijn toch nog ff aan HA te vragen of dit verder kwaad kan wat ik gedaan heb?

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:00

Nee hoor. Ik zou me er geen zorgen om maken.
Je had je wel zorgen kunnen maken als het om een andere pijnstiller was gegaan, bijv. Brufen o.i.d. want die kunnen maagbloedingen veroorzaken.

Pff ik heb ook geregeld tandproblemen. Ik weet een beetje hoe je je gevoeld heb... Bloos

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 22:50

Brr heb het ook gehad, vooral van die 'nasmaak'.
Het is gellukig niet zo ver gekomen dat ik ze echt continu nam Nagelbijten / Gniffelen