Iemand ervaring met perongeluk (kleine) overdosis paracetamo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Iemand ervaring met perongeluk (kleine) overdosis paracetamo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 20:29

Domme ik, ik had gisteravond echt van die schrijnende hoofdpijn en normaal gesproken neem ik 4 tabletjes van 250 miligram (kinder) kauwparacetamol omdat ik moeite heb met het inslikken van die troep.
Nou ben ik snottersverkouden en proefde niet dat ik de verkeerde te pakken had (die van 500 gram).
Tot ik ze alle vier had ingenomen zag ik pas dat ik de verkeerde had.

Merkte tot gisteravond niks, ja dat ik een beetje meer slaap had dan normaal en de hoofdpijn weg was.
Werd vanmiddag pas om half 3 wakker Slapen Niks voor mij dat.
Maargoed voelde me prettig en niet meer ziek.

Nu 5 uur later ben ik ontiegelijk duizelig en misselijk, net omgevallen dus zit nu lekker te bokken. Komt dat door de griep/verkoudheid of hebben die pillen na 24 uur nog effect?

_Covergirl_

Re: Iemand ervaring met perongeluk (kleine) overdosis paracetamo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:38

24 is wel lang, dan kan het volgens mij weinig effect hebben. Denk dat het door je ziek zijn komt. Maar je kan er wel last van krijgen, teveel paracetamol! Heb het zelf ook eens gehad, kreeg ongelofelijke maagpijn en hoofdpijn.
Volgende keer goed kijken welke soort je neemt. Vork Clown

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:58

Is waarschijnlijk niet gevaarlijk.
Met zulke medicijnen houden ze er rekening mee dat mensen er wel eens te veel nemen.
Ik heb van (andere) medicijnen ook eens 4 keer de normale dosis genomen, in paniek, en heb het in het ziekenhuis nagevraagt en dat kan voor één keer geen kwaad. Lachen

xxsweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:21

Ik heb het eens gepresteerd om 8x 500 mg in te slikken omdat ik nu echt van die rottige hoofdpijn af wou.

1250 mg is geloof ik de maximale dosis binnen 24 uur

Edit: Hoo, verkeerde berekening haha

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:24

Paracetamol kan tot een 4 a 6 gr per dag worden ingenomen. Normaal maximaal 1 gr. per keer maar denk niet dat dit echt veel kwaad kan(studentenmening, geen artsenmening) en normaal heb je dan wel sneller last. Denk eerder dat het van je ziek-zijn komt. Maar als je het niet vertrouwt, HA.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 11:19

Geen zorgen meid,al moet je dat natuurlijk niet elke dag slikken.
Dat je je niet lekker voelt,dat het verkoudheids virus dat goed huis houdt in Nederland en Belgié.
Beterschap en let voortaan goed op met medicijnen. Wow! Doei!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:21

paramolletjs zijn wel nr1 qua zelfmoord
1 HEEL doosje is genoeg om je naar de andere kant van het leven te helpen!!
Je mag op de dag genomen iets van 6 pillen van 500
Ga anders even langs de apotheek of huisarts als je het niet vertrouwt

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:26

Hoe kom je daarbij Esmeralda, wil graag de bron hiervan zien, want ik geloof het niet. Volgens mij is het heel erg moeilijk om jezelf van kant te maken met pillen die je op elke hoek van elke straat kan kopen.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:28

Hier wikipedia info":

The recommended adult single dose of paracetamol is two standard 500 mg tablets. Research shows that the common threshold for liver damage to occur from a single paracetamol overdose is 15 gms (30 tablets) although standard hospital guidelines allow an extra safety margin and assume liver damage could occur at a single overdose of 24 standard tablets or 150 mg/kg body weight, whichever is the smaller.

The overdose threshold may be lowered in a person taking certain prescription medicines, or a person who is an alcoholic or is seriously undernourished. If the overdose is spread over a period of time the threshold may be higher, as the initial paracetamol dose is effectively metabolised. (The recommended maximum dose in a 24 hour period is 4g or 8 tablets).

There are often no symptoms in the first 24 hours following overdose, although there may be mild nausea and vomiting. In a large overdose liver function deteriorates leading to jaundice, confusion, and loss of consciousness. Death is rare but when it occurs it is due to liver failure.

Dus paracetamol is definitely not nr 1 qua zelfmoord.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:37

anneve schreef:
Hoe kom je daarbij Esmeralda, wil graag de bron hiervan zien, want ik geloof het niet. Volgens mij is het heel erg moeilijk om jezelf van kant te maken met pillen die je op elke hoek van elke straat kan kopen.

Dit kan wel degelijk, ik zal hier niet precies opschrijven hoe natuurlijk, maar het is echt wel mogelijk. Het is alleen een langzame en pijnlijke dood (gaat over dagen tot weken). En inderdaad niet nummer één op de lijst.

Geval van de TS is volgens mij niet levensgevaarlijk, je moet alleen een beetje oppassen met overdosis paracetamol want het is behoorlijk schadelijk voor je lever. Dus volgende keer wel eventjes goed lezen. Haha!

En als je er niet zeker van bent; gewoon even je HA bellen. Lachen

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:45

Van water ga je ook dood, als je maar doordrinkt. Je kunt jezelf overal mee van kant maken als je er maar genoeg van neemt dus.

Bij dosis die TS genomen heeft is er geen schade voor de lever (zie mijn bericht hierboven).

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:52

anneve schreef:
Bij dosis die TS genomen heeft is er geen schade voor de lever (zie mijn bericht hierboven).

Volgens mij heb ik ook niet gezegd dat dat er bij de TS wel was, alleen dat je wel op moet passen met een overdosis paracetamol. Knipoog

Overigens hoef je van paracetamol niet eens zo gek veel in te nemen om jezelf van kant te maken, kwestie van "goed" doen, maar daar gaat het in dit topic niet om natuurlijk.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:53

idd de dosis die ts genomen heeft is niet schadelijk, ook geen aanrader om nog es te doen maar dat is een ander verhaal

En om jezelf van kant te maken met paracetamol moet je wel meer dan 1 doosje slikken. (vandaar dat je bij drogisterijen meestal niet meer dan 1 doosje mag meenemen als ze goed opletten)

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:57

Mededeling was bedoeld voor TS, gebaseerd op wetenschappelijke info. Geen zorgen maken, en de tijd nemen om de griep goed uit te zoeken, al dan niet gesteund door paracetamol.

Van de vrij beschikbare pijnstillers is paracetamol een van de producten met de minste bijwerkingen.

YellowfishJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 18:22

Kan geen kwaad Lachen ben afgelopen jaar behoorlijk ziek geweest en heb zeer regelmatig wat meer paracetamol als anders moeten slikken (lag overigens in het ziekenhuis en was in overleg met de artsen, voor er commentaar komt Knipoog )

Paracetamol werkt na 24 uur niet meer, dus de 'bijwerkingen' die je hebt gehad zullen daar niet van zijn. Goed uitzieken dat griepje want het klinkt als een heftige.. Lachen beterschap!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:06

anneve schreef:

Alcohol kun je ook overal kopen, ga je ook dood van als je het maar genoeg in korte tijd drinkt Knipoog Je kunt jezelf met alles wat er in de supermarkt te koop is mee de dood in helpen.

Maar een keer zo'n dosis is niet erg. Je moet het alleen niet te vaak doen, omdat dan je maag en lever het niet meer aankunnen.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 00:08

Je mag tot 8 paracetamoltabletten per dag slikken (zou ik nooit meerdere dagen achter elkaar doen want paracetamol is wel verslavend en ik spreek uit ervaring als ik zeg dat het niet echt prettig is om daar weer vanaf te komen). Die 4 pillen waren voor jouw een hevige dosis waardoor je reactie heftiger is; veel langer slapen, en mogelijk duizelig, misselijk en traagheid van reageren. Met een dergelijke dosis is het ook absoluut af te raden om te gaan sporten omdat je reactie vermogen niet is wat het zou moeten zijn

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 01:52

Esmeralda schreef:
paramolletjs zijn wel nr1 qua zelfmoord
1 HEEL doosje is genoeg om je naar de andere kant van het leven te helpen!!
Je mag op de dag genomen iets van 6 pillen van 500
Ga anders even langs de apotheek of huisarts als je het niet vertrouwt

Misschien nr1 qua zelfmoordPOGINGEN, maar niet met resultaat..en ik weet dat omdat 2 mensen die ik ken het hebben geprobeerd met paracetamol, maar die zijn daar dus niet aan dood gegaan. Hebben zich alleen niet erg lekker gevoeld.. Clown

maar een aanrader is het natuurlijk niet om er veel van te slikken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:37

Daar heb ik geen ervaring mee, met ech te veel paracetamols.
Maar wel dat ik er eens iets meer innam dan normaal en me daardoor ook echt niet goed voelde. Ook ik was misselijk en duizelig.
Na een tijdje was het zo over Lachen

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:20

Na alle geruststellende posts hierboven, nog even een citaat van één van mijn hoogleraren:
"1 Paracetamol? Wat denkt u zelf? Dat kán geen werking hebben.." Clown
Dus voortaan: minimaal per 2 stuks van 500 mg slikken Cool -> Das gekheid, maar t geeft wel een klein beetje aan dat de schadelijkheid niet dramatisch is Pling

De vriendelijke man geeft oa colleges bij Medische Biologie / Geneeskunde

Overigens, aspirine is vele malen schadelijker en meer gebruikt bij suicidepogingen. Verder is er in het geval van suicidepogingen met dit soort medicijnen vrijwel altijd sprake van cocktails, dus veel meer soorten pillen -> en das wél schadelijk...

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:39

De dosering volgens het Informatorium Medicamentum (o.a. doseringscontroleboek voor apothekers Lachen )
Bij pijn en koorts: Kinderen 10 mg/kg lichaamsgewicht 4-6x per dag. Dan is het bij kinderen van 12-15 500 mg, 4-6x per dag(maximaal.)
Bij volwassenen is het 500-1000 mg per dag, maximaal 4x.
Dus volgens mij is de dosering die je hebt genomen nog niet schadelijk.

Overigens kan een toxische werking optreden na een dosis van 10-15 gram, hier zit je dus ook nog ver onder Lachen.

De werking treed overigens al op na 0,5-2 uur, het heeft een snelle werking. Ook wordt het door het lichaam weer snel geelimineerd. Waarschijnlijk komt het dus gewoon door de koorts, veel beterschap!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:54

Tijdens een les van een anesthesist heb ik geleerd dat het vanaf 7g (7000mg) per dag giftig is, dat zijn 14 tabletten van 500mg (tis maar waar je trek in hebt Scheve mond )

Volgens het farmacotherapeutisch kompas:
Volwassenen en kinderen vanaf 12 jaar: Oraal 500–1000 mg per keer, zo nodig respectievelijk elke 6 of 4 uur; rectaal 1000 mg per keer; max. 4 g per dag, bij chronisch gebruik max. 2,5 g per dag (bij chronisch alcoholgebruik max. 2 g per dag).

Een dosis van 20–25 g wordt als dodelijk beschouwd.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:07

Meisje bij mij uit de klas eet altijd paracetemol. Dit doet ze omdat ze dan geen trek aan eten heeft, en dus afvalt.. Geen idee hoeveel ze er wel niet eet, maar ze leeft nog steeds!

En zoals hierboven al is gezegd; Geloof dat 4 niet schadelijk ofzo is! Knipoog