Sleutelbeen gebroken, opereren of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elexis

Sleutelbeen gebroken, opereren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 22:43

Nou toch maar een topic dan..

12 dagen geleden eindigde mijn ritje te paard helaas in een ambulance, ben opgenomen met een gebroken sleutelbeen en mogelijk hersenletsel. Dat hersenletsel viel gelukkig mee, en ik dacht de breuk ook. ( tenslotte breekt zowat iedereen zn sleutelbeen wel een keer Tong uitsteken ) Maar helaas ben ik een van de weinige gevallen waarbij de breuk niet zo mooi is.

Er is een klein puntje van het bot afgebroken helemaal bij mijn schouder. Dit stukje is ook verplaatst en zit helemaal los van het andere. Nu heb ik vandaag gehoord dat het MISSCHIEN wel aan elkaar gaat groeien, maar misschien ook niet Clown . Ik heb de mogelijkheid om 3 weken te wachten, en dan een nieuwe foto te maken en dan nog een keer te kijken of het dan al aan elkaar aan het groeien is. Of ik kan besluiten om het direct te opereren. Ik weet alleen echt niet goed wat ik zal doen.

Het voordeel van een operatie is natuurlijk dat het dan gelijk en op de goede manier aan elkaar zit. De nadelen zijn natuurlijk ook duidelijk, een litteken, kans op infectie en een 2e operatie om het plaatje te verwijderen na een maand of 3-4. ( In die periode met plaatje ook zeker een functiebeperking).

Het voordeel van wachten is natuurlijk dat er misschien niet geopereerd hoeft te worden, maar het bot gaat dan zeker in een abnormale stand aan elkaar groeien. Dit zou geen functiebeperking moeten veroorzaken, maar goed..dat weet je natuurlijk nooit Tong uitsteken Maar het duurt dan nog zeker 6 weken voor het aanelkaar gegroeit is( als het dus al aan elkaar gaat groeien).

Ik weet dat de meeste sleutelbeenbreuken uit zichzelf genezen, maar het is bij mij dus geen 'standaard' breuk! ( aan opmerkingen als "bij mij is het binnen 3 weken met een mitella genezen" heb ik dus niet zoveel, want dat gaat zeker niet zo makkelijk gebeuren bij mij).

Zijn er mensen die dit zelf hebben gehad, of die misschien in de medische wereld zitten en een nuttig advies kunnen geven?

Als extra-tje nog even een zelf gemaakte tekening van hoe de breuk er ongeveer uitziet Knipoog

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZBUWEQJJ.jpg

rommulus

Re: Sleutelbeen gebroken, opereren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:47

moeders zegt het zelfde als mijn gedachte opereren

tegenwoordig zijn ze al zo ver dat de rizico's erg gering zijn
de kans dat het niet mooi aanelkaar groeid is erg groot en kan wel last bezorgen

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:50

als het mijn arm was, liet ik het opereren. een litteken is denk ik minder erg dan een vette bobbel (die je andrs gaat krijgen, lijkt me). Bloos
en dan weet je dat het goed zit! anders moet je straks alsnog omdat het niet wil genezen, of scheef vastgroeit.

wat zegt je arts ervan? of moet je echt zelf beslissen?

sterkte hoor! Ach gut

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:56

ik vraag me ook af wat hun je aanraden?
Als ik het zo lees lijkt opereren beter. maar mij kennende zou ik zo iets hebben van ik zie het wel hoe het groeit..

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:56

Ik zou voor de operatie gaan.

Ik ben operatie-assistent, en dit is niet echt een fraaie breuk...Kans dat dit weer netjes aan elkaar gaan groeien is inderdaad niet zo groot. En dan zal het toch een zwakke plek blijven.
Wat dacht de orthopeed dat het beste was?

De operatie is over het algemeen niet zo ingewikkeld en zal niet zo lang duren. Dan heb je hem wel weer netjes staan. De nadelen noem je zelf al...Maar dat had ik er wel voor over. Ik vermoed dat je dan toch eerder van de pijn en functiebeperking af bent dan als je het zo aan elkaar laat groeien.

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:58

Laten opereren.
Ik heb in een jaar twee keer mijn sleutelbeen gebroken,links en rechts.
Rechts was na 3 weken alweer zover genezen dat ik zelfs kon paardrijden.
Links zat niet mooi(aan het uiteinde) en groeide dus niet vanzelf aan elkaar waardoor ik een jaar later alsnog geopereerd moest worden.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:59

Ik zou je laten opereren.
Achteraf zul je zien dat het je waarschijnlijk meevalt en als voor de rest geen grote risico's aan vast zitten, zou ik dat doen.
Meestal mag je na de operatie al vrij gauw weer wat gaan doen, omdat er een plaatje op zit.
Als je niet laat opereren, dan kan je iig de komende 6 weken niks.
En waarschijnlijk heb je er meer pijn aan dan wanneer je je laat opereren. Klinkt misschien heel krom..
Iig sterkte en beterschap!

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 23:01

Ach gut Voor jou elexis... wel een zachte anders wordt je er nog niet vrolijker van.

Zelf zou ik ook voor opereren kiezen, je weet dan tenminste zeker dat het goed zit. Maar ik kan me voorstellen dat je liever wacht. Met een operatie ben je ook wel weer even uit de running (studie e.d.), maar goed dat ben je zonder operatie ook. Moeilijk moeilijk moeilijk. Ik denk toch operatie.

En idd wat zegt je arts?

Sterkte meis!

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 23:15

De arts zei 3 weken wachten en dan foto ( in de eerste instantie zei die 6 weken wachten) maar hij zei ook duidelijk dat het mijn beslissing blijft.
( was niet echt een ADVIES, maar wat hij persoonlijk zou doen)
Laatst bijgewerkt door elexis op 12-11-07 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 23:25

MMM... ik zou dus even afwachten. Elke operatie brengt risico's met zich mee. Maar ik denk dat het er ook een beetje aan ligt of je erg pijn hebt? Geen pijn, dan eerst foto's...opereren kan natuurlijk altijd nog.

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:57

ik zou zeggen opereren
Je kan behoorlijke last overhouden aan je sleutelbeen hoor
heb hem zelf ooit eens gescheurd
was ook al geen pretje

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:00

Ik zou denk ik ook zeggen opereren!
Zet anders eens duidelijk voor jezelf alles op een rijtje, de voor en nadelen!
sterkte ermee

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:59

naar aanleiding van wat je arts zegt, zou ik dan inderdaad 3weken wachten.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:14

Had die keus ook. Na 3 weken tijd. Heb het niet gedaan, omdat ik toch al kon rijden met mijn arm. Alleen veel andere dingen nog niet echt.
Is allemaal goed gekomen. kan nu alles weer. Heb wel een bobbel zitten op de plaats waar het gebroken was. Maarja, dat vind ik zelf niet zo erg.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:21

ik heb ook een rare breuk gehad in mijn sleutelbeen. Heb er nu een bobbel opzitten en ik kan een vreemde beweging met die bobbel maken Lachen

Maar toch heb ik er af en toe last van. Alsof het bot iets stijver is, iets minder sterk ook. Ik had me toen niet willen laten opereren maar achteraf misschien wel.

Wacht gewoon even 3 weken af, kijk hoe je je er dan bij voelt en beslis dan.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 00:35

He Mar, dankzij MSN ben ik naar dit topic gekomen Knipoog Wat een rotprobleem zeg, het zit je niet mee. Als ik jou was zou ik drie weken wachten en dan de beslissing nemen, maar denk er dan wel goed over na. Als de arts dan zegt opereren, zou ik het zeker doen. Als hij zegt dat het er wel positief uit ziet en het naar elkaar toe lijkt te groeien, laat het hem dan duidelijk uitleggen (met foto's). Ik weet niet of je je kunt herinneren dat ik mijn duim heb gebroken. Ik zat in dezelfde situatie. Na een paar weken leek het beter te zijn en heb ik gekozen het niet te laten opereren. Uiteindelijk bleek er een verdwaald stuk bot te zijn gaan groeien waardoor ik heel lang met een knobbel tussen de gewrichten heb gelopen en daardoor kon ik mijn duim minder bewegen. Gelukkig is dit zover afgesleten dat ik er nu geen last meer van heb, maar handig is anders, ik heb er nog altijd een raar stukje. Verschillende artsen gaven achteraf commentaar dat het had moeten worden geopereerd. Hamer Aan de andere kant een postitief verhaal, Rob heeft zijn sleutelbeen ook eens gebroken gehad. Bij hem is het niet mooi aangegroeid, je ziet (zo mager als hij nog altijd is...) zijn sleutelbeen in een V-vorm lopen, maar hij heeft er nooit meer last van gehad!

Sterkte meid, ik hoop snel eens op ziekenbezoek te kunnen komen!!

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 20:35

Hey hey!
Hoe gaat het inmiddels? Heb je al besloten wat je gaat doen.
Sterkte nog meis!

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 13:55

Ik ben er nog niet uit nee. Maar zit wel steeds meer aan opereren te denken. Dan is het tenminste zeker goed. Ik kan wel langzaam aan iets meer met mn arm, maar het betert erg traag en ik heb er nog steeds behoorlijk pijn aan.

bedankt voor de lieve reacties Lachen

YennieJ_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 13:57

Ik had in de zomervakantie m'n sleutelbeen gebroken, maar gewoon een week of 6 een mitella dragen en rustig aan doen en dan geneest het vanzelf weer mooi aan elkaar.. Lachen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:46

Ik zou het even aankijken.
Mijn moeder en mijn broer hebben allebei hun sleutelbeen gebroken gehad. Mijn broer tijdens een vakantie in Belgie. Daar is hij direct geopereerd en in een gipskorset gezet. Toen hij weer terug in Nederland kwam en naar het ziekenhuis ging voor een checkup zeiden de artsen dat ze never nooit geopereerd zouden hebben. Nu heeft ie flinke littekens waar de breuk zat en kun je de bewuste plek nog steeds voelen.

Mijn moeder heeft het niet laten opereren. Zat met 6 weken weer aan elkaar. Wel een beetje scheef, je kunt het bot nog wel voelen, maar ze heeft er echt geen last meer van.

Mijn broer vindt het heel erg dat ie geopereerd is achteraf. Dus ik zou er goed over nadenken.

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:35

En? Hoe is het inmiddels met je? Heb je al een keus gemaakt? In ieder geval veel beterschap Lachen

blupie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 20:25

ik heb ook me sleutelbeen op gebroken gehad.
presies aan het einde, de artsen hebben toen ook in twijfel gestaan om te opereeren, maar hadden toch besloten het eerst aan te kijken hoe het zou groeien.
het is gelukkig helemaal goed gekomen al duurde het wel even.
wat raad de dokter je aan? of lees ik daar overheen zou kunnen hoor.
in iedergeval veel beterschap.

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 01:28

Oh meid laat het aub opereren!
Ik heb bijna 3 jaar terug ook mijn sleutelbeen gebroken, ook geen 'standaard' breuk, bot hing heel raar naar beneden en de artsen waren dan ook zeer verbaasd dat het nog aan elkaar gegroeid was.
Ik heb het toen niet laten opereren (8 weken in een mitella gezeten) en daar heb ik nu zoveel spijt van!
Ik heb nu zo'n 'bobbel' Tong uitsteken maar dat vind ik niet zo erg want dat valt niet eens op, maar de pijn die ik er nog steeds aan heb!
Als ik wat zwaars moet tillen, of mijn paard was tijdens het rijden aan het vervelen en hard aan de teugels aan het trekken dan heb ik er daarna heel veel last van kan mijn arm dan bijna niet bewegen en als ik hem dan toch beweeg doet het zo ontzettend pijn..
Ik word dikwijls 's nachts wakker van de pijn omdat ik dan in mijn slaap op mijn zij ben gedraaid en op mijn 'slechte' arm ben gaan liggen.
Ook als ik op de bank een dvdtje aan het kijken ben ga ik wel eens onbewust op mijn arm 'hangen' na 5 minuten merk ik het dan wel aan de pijn..
Moet nog vaak even een mitella aan en pijnstillers slikken omdat de pijn anders niet te harden is.
Ik wou dat ik er destijds voor had gekozen om het te laten opereren, nu zit het toch al aan elkaar en heb ik geen zin om het opnieuw te laten breken en opereren..
Er zat maar 1 voordeel aan: heb een half jaar niet mee hoeven te gymen op school, en daarna alleen maar de dingen waar ik mijn arm niet mee hoefde te belasten Haha!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 01:41

tja heb precies hetzelfde gehad.

heb het laten operen.. ook omdat ik heel veel last van mijn rug kreeg..

Ik heb een litteken van 10 cm.

Een plaat van 10 cm, 6 schroeven en un stuk nepbot..

Nu 6 maanden na de operatie gaat het steeds beter, maar heb wel echt geleden Tong uitsteken

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 15:01

Voor diegene die zich afvragen hoe het nu gaat.

ben gister opnieuw in het ziekenhuis geweest, en heb dus de nieuwe foto's afgewacht. Er is nu geen twijfel meer, er is geen enkele botgroei te zien en er moet dus geopereerd worden.