Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maaraatje

Berichten: 416
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Noord brabant.

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 18:38

Fijn om jullie berichten te lezen.

Wat voor verdoving hebben jullie gehad? Plaatselijke of narcose?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48484
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 18:42

Ruggeprik

Dennis

Berichten: 31476
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 22:57

Narcose.

Vandaag nogal hard met een hamer op mijn knie geslagen. Is niet handig.... Als ik ff gezeten heb en weer op sta is het lekker gevoelig. Morgen niet te veel bekappen gelukkig.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 23:23

Volledige narcose, vond ik wel makkelijk zo. Vriendin had de rugprik en had veel zenuwpijn. Was ook wel handig datmik een paar uur k.o. was.

MoonWencke

Berichten: 5454
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 15:08

Narcose

Autsch, Ciska! Waarom doe je dat dan ook :(:)

Dennis

Berichten: 31476
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:07

Omdat ik blont ben :P .
Stond een pony niet stil, zou een nageltje nog 1 goeie tik na geven, hamer ging keurig in de geplande richting, maar er zat geen voetje meer tussen mijn knie en hamer omdat hij wiebelde :') . Niet blauw, maar wel wat gevoelig nog, vooral als ik ff stil gezeten heb.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 17:03

Ik zit 7 weken post op, geen pijn meer maar knie kan af en toe wel nog ferm gloeien. Strekken en buigen kan ik volledig, en kiné wil algauw beginnen met joggen.

Zucchero

Berichten: 2493
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Helmond

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 20:05

Fijn Quebelle!!! Gefeliciteerd!! Oh ik was zo blij toen ik het hardlopen weer op mocht pakken!

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 20:59

Tis alleen dat ik het haat om te lopen :+ Maar als ik over 8 maand terug op het veld wil staan zal het wel moeten.

Zucchero

Berichten: 2493
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Helmond

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 22:14

Keertje samen lopen? Ik wil je wel motiveren hoor!! :j

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 22:40

Zal iets tever zijn! Maar bedankt voor het aanbod :D Eerst maar toestemming krijgen om te joggen.

blacknorton

Berichten: 1125
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 12:04

Wat fijn om jullie verhalen te lezen.

Ik ben 1,5 week geleden geopereerd aan mijn kruisband ze hebben mijn kniepees gebruikt.
Operatie was onder narcose dat is me echt meegevallen. Heerlijk lang uitgeslapen daar. Mocht van mij best langer. Ik heb daarna echt veel last gehad van mijn bovenbeen en slapende voet.
Bovenbeen zit me nog steeds in de weg met zitten.

Donderdag bij de fysio geweest die vond het goed uit zien en strekken gaat goed! Dat had hij ook op hart gedrukt dat vooral te oefen en liever niks onder knie te leggen. Nu buigen nog dat is toch stuk lastiger omdat dik is rond knie schijf en oefeningen moeilijk gaat omdat zitten zeer doet.

Ik had echt gedacht eerder mobieler te zijn (of dat toch wel handiger was met krukken lukte vorig jaar beter) en dus naar mijn eigen huis te kunnen ipv bij mijn ouders. Hopelijk lukt dat van de week mis mijn eigen bed

Daarnaast vind ook best spannend om dingen fout te doen en dat pees dan los schiet zal vast niet maar voelt soms toch best ongecontroleerd

Ben kerst 2016 gevallen met skien en daarbij meniscus gekneusd of zo iets. Bij de fysio getraind, maar ik kreeg bij opbouwen naar hardlopen last van instabiliteit. Op de mri was wel te zien dat mijn kruisband al ingescheurd was voor de val. Daarvoor weinig last van gehad, bergafwaarts was beter met ingetapet knie. Maar hockeyen, skien en rijden gingen goed.
Spieren en banden wilde niet meer opvangen, dus orthopeed en fysio vonden beste om te opereren. Ingestemd met operatie in januari maar door wat tegenslag in ziekenhuis (arts brak arm, nieuw instrumentarium werd niet geleverd) werd juni

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 01:01

2016 blessure tegen gekolen en nu pas geopereerd? Dan heb je toch erg lang rondgelopen met een gescheurde ACL of niet?

Verder zeker de oefeningen van je fysio opvolgen. Ik moest bvb mijn voet in de lus van een sjaal leggen en de uiteindes vastnemen, en dan mijn voet op en neer bewegen zodzt de sjaal tegentrekt als het ware. Ook een kussen of dergelijke onder mijn enkel leggen en mijn been laten doorhangen. Je been in de lucht op en neer doen gestrekt zonder de grond te raken is ook een goeie.

blacknorton

Berichten: 1125
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 10:44

Ja ik heb zeker half jaar te lang rond gelopen na de val. Al loop ik dus volgens de mri al veel langer met ingescheurde kruisband. Als terug denk aan mogelijkheden dan heb daar zeker kleine 15 jaar mee rond gelopen zonder echt last tot ik ongelukkig viel met skien

Vorig jaar wees alles op dat mijn meniscus beschadigd was. Maar op mri was niks te zien aan meniscus dus was advies half jaar revalideren bij de fysio. Dat ging goed tot we begonnen te hardlopen. Toen zakte ik er door heen en sloeg die soort van op slot. (Zolang niet hardloop en gedraag als bejaarde had geen last daarvan, maar is niet leven wat ik als 35 jarige wil)
Toen opnieuw molen in bij ziekenhuis (andere afdeling (welke ik niet aan raad)) daar kwam in eind nov eindelijk besluit dat kruisbandreconstructie beste was. Toen wel besloten dat ik pas in januari geopereerd wilde worden. Toen brak arts z’n arm... (staat als beste aangeschreven) en was er nieuw instrumentarium en ben nog 3 maanden aan lijntje gehouden :(

Maar goed nu maar goed best doen met oefenen en herstellen
Bedankt voor de oefeningen. Die met sjaal is een nieuwe die goed aan sluit met oefening die ik moet doen

MoonWencke

Berichten: 5454
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 17:55

In plaats van een sjaal heb ik een Theraband gebruikt. Die zijn voor een paar euro bij de Action te koop. Bij mij werd ook de patellapees gebruikt. Fysio zei dat dat buigen uiteindelijk vanzelf wel weer komt, maar aan de strekking vooral in het begin actief gewerkt moet worden.

eempiej
Berichten: 3987
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 15:33

Ik ga me hier toch ook maar even melden. Zijn er mensen die ervaring hebben met een operatie herstellen buitenste(laterale)knieband en voorstekruisband? Gaandeweg de bezoeken bij de orthopeed komt er steeds meer schade naar voren helaas :(

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 15:57

Ik heb een vorenste kruisband operatie gehad, raptuur, met een versteviging aan de buitense knieband :)

eempiej
Berichten: 3987
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 16:27

Volgens mij zit jij nog volop in je revalidatie als ik het zo lees. Hoe heb je de operatie ervaren? Kon het via een kijk operatie of moesten ze het echt anders benaderen? en hoe ervaar je de revalidatie tot nu toe? Zit je nog een behoorlijke tijd in de lappenmand of ben je alweer aardig op de been?

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 16:45

Ik heb iets gekregen genaamd een Cocker Arnold (als ik het goed heb), wat een versteviging is van de buitenste knieband door middel van een spierpees die ze van mijn hamstring hebben genomen. Daarnaast werd ook mijn ACL dvoorenste knieband) hersteld met een andere spierpees. Ik had na de operatie vooraal last van de CA versteviging, dit is een erg grote snede. Het uithalen van de pesen is via kijkoperatie gebeurd, dit zijn 2 kleine kruisjes. De ACL herstelling is zo'n 5 cm lang, de CA zo'n 8 cm.

De CA was op zich niet nodig, maar aangezien ik nog actief wil rugbyspelen hebben ze die operatie gedaan om minder druk op mijn ACL te steken. Ook ben ik hyperlaks en overstrek ik, waardoor mijn ACL knapte. Nu kan ik dit niet meer.

Ik ben inderdaad nog vollop aan het revalideren, heb nog z'n 47 kinesistbeurten te gaan, voor de operatie had ik er al 20 (in totaal 20 voor operatie, en 60 na). Maar ik ben nu wel al heel erg mobiel en net 2 maanden post op. 4 maart letsel tegengekomen, onmiddelijk met kinesisttherapie begonnen, en op 27 april geopereerd. 2 dagen later weer met kinesistrherapie begonnen.

Ik mag nu bijna beginnen met joggen, en hopelijk kan ik weer competitie rugby spelen rond december. Chirurg wil dat ik minstens 9 maanden wacht.

Dit is mijn knie nu;
Afbeelding

MoonWencke

Berichten: 5454
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 18:57

Het is nu een jaar (en 45 minuten) geleden dat ik mijn kruisband heb gescheurd. Jaar is toch nog snel voorbij gegaan! Gisteravond heb ik de Zumba les overgenomen (als invaller) waar het toen mis is gegaan. Was de, voor mijn gevoel, fijnste les die ik tot nu toe gegeven heb. En daarna nog een kwartiertje Mobility Time gedaan - is zo'n 15 minuten workout met trainer dat ons fitnesstudio aanbiedt - waarbij we op onze knieën moesten gaan zitten. En dat lukte! Nog niet comfortabel, maar ik kan mijn knie zover buigen en het doet geen pijn.

Ik ben dus helemaal happy :D

Hoe gaat het bij jullie?

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 19:35

Ik heb vorige week wat teveel gedaan dus nu waarschijnlijk een klein beetje overbelast dus wat rustiger aan nu. Wel heb ik al een klein stukje mogen joggen en dat ging goed!

Wat fijn dat je terug vlot kunt zumba'en :j

Zucchero

Berichten: 2493
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 22:34

Gisteren 7.1km hardgelopen, vanmorgen 5.1km, beide over strand en duinen en dus pittig voor de knieën. Echt niet snel, maar dat ligt niet aan mijn knie. Van lage stoel of grond opstaan gaat ook steeds beter. Volledige strekking en ook buigen gaat goed. Ik ben dus heel tevreden. Donderdag horen wat orthopeed zegt op half jaar (en 2 dagen) controle.

Fijn om ook jullie positieve verhalen te lezen!

Dennis

Berichten: 31476
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 09:29

Ik heb nog steeds een hekel aan mijn knie. Hij doet het op zich wel goed hoor, maar in mijn werk moet ik er nog om denken.
Als er een groot paard aan heeft lopen trekken vind hij dat niet leuk. Of kleintjes bekappen, echt op mijn knieen. Ik buig dan normaal zo ver dat ik met mijn bil op mijn hiel zit en daar op rust, dat vind hij gewoon nog steeds niet prettig. Paar cm er tussen wel, maar dan kan ik hem niet laten rusten en is dus eigenlijk ook geen optie.
Allemaal niet dat het heel zeer doet ofzo, maar het is gewoon vervelend.
2 weken geleden lange teugel les, dat ging wel goed, bodem daar in de bak was ook wel fijn. Maar daarna wel een moe been, dat was toch meer/anders dan ik normaal doe.

blacknorton

Berichten: 1125
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:06

Ah fijn om te horen dat goed gaat!

Hier rare stekende pijn op plek van meniscus. Vooral bij draaien in mijn bed.
Daarnaast een bovenbeenspier die niet actief wil worden en waardoor been instabiel blijft. Oefeningen van de fysio gehad maar lijkt wel of mijn voet aan grond gelijmd zit. Oefeningen lukken alleen beetje als eerst zorg dat voet van de grond is.

Vraagje: hoe doen jullie het met de paarden zo in de eerst maanden?
Ik dacht een goede oplossing gevonden te hebben. Stalgenootje doet mijn bejaarde shet die stond met haar bejaarde paard. Helaas is haar paard vorige week overleden (mooie dood zelf ingeslapen op de wei). Nu doet ze hem nog wel maar vakantie breekt aan en zij wil ook andere dingen doen dan naar stal heel begrijpelijk. Ik mag alleen van de fysio pas in september de wei op...dus nog een kleine uitdaging om te zorgen dat mijn shet iedere dag zijn pap krijgt

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48484
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:27

Banjer stond toen (en staat nog steeds) 24/7 buiten. Eerste 2 weken kon ik zelf niet heen, vanwege de extreme ijzel. Een vriendin en de staleigenaar hebben haar toen dagelijks in het land eten gegeven en gecontroleerd. Daarna ging ik zelf weer, met krukken en al. Had altijd een vriendin, of stalgenootje bij me, die me hielp met het draad/hek open en dicht te doen en de andere paarden op afstand houden, want ik was toen nog niet zo stabiel :))