Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 16:57

Nu neem ik gene meer, maar voorheen nam ik Tramadol en Paracetamol. Verder ben ik 4 graden van vollige strekking en mag ik rustig beginnen fietsen :)

Zucchero

Berichten: 2493
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:43

mijn knieën kraken heel erg. Geen pijn, maar beide kanten kraakt het wel echt continu als ik buig-strek. Hen vorige week mijn eerste 5km gerend in 42 minuten. Nu rustig door trainen en dan 10 juni meedoen aan een run in Zutphen. Blijft lastig om niet meer te doen dan goed is voor me.... O:)

Wat balen Suus!!! Hoe lang geleden ben jij geopereerd?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48484
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:50

Kraken heb ik ook... irriteer me mateloos aan het geluid :))

Hebben jullie ook nog last van doof/tintelend gevoel in je been? Ik heb onder de knie nog steeds “last” daarvan... net of er een zenuw kapot is ofzo... verder kan ik alles... beter dan ooit tevoren.... :D

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:51

Ik heb geen gevoel van buitenkant knieschijf tot half scheenbeen, maar dat is normaal blijkbaar :)

Libertylove

Berichten: 2312
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 23:29

Suus__ schreef:
Gisteren bij orthopeed chirurg geweest. Strekking is nog niet optimaal en de arts maakte zich ook een beetje zorgen.
Nu een spalk voor de nacht gekregen, merk meteen verschil!
Ik heb de pech dat ik net iets harder moet werken dan rest zei de arts. Hoop dat het goed komt... :o

Wanneer ben je geopereerd?
Bij mij duurde het strekken ook veel langer dan het buigen.
Sinds een week of 2 zit ik qua strekking op 0 graden. Ben 16 januari geopereerd, dus ca 4 maanden na de operatie dat ik op 0 graden zat. Terwijl het buigen juist heel snel goed ging.

Ben nu sinds een week of 4 bij de fysio aan het joggen en een beetje looptraining aan het doen.
25 minuten paardrijden lukt nu ook weer. Ben nog niet op m'n oude nivo, maar het gaat goed. Alle dagelijkse dingen kan ik gewoon doen :)

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 00:38

Ik zit nu 4 weken na operatie op 4 graden van volledig strekken :=

Zucchero

Berichten: 2493
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Helmond

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 06:40

Doof gevoel heb ik ook!!! Echt naar, maar voel het niet zolang ik er maar af blijf. Dus dat doe ik dan maar.

Ik kan nu 4.5 maand na de operatie al best veel: hardlopen ben ik aan het uitbouwen, fiets veel (wel deels elektrisch ondersteund, eergisteren wel 14km zonder) en ben in de sportschool goed aan het opbouwen. Zodra ik mijn knie begin te voelen, doe ik een stapje terug. Steken en buigen gaat volgens mij best goed, mar blijf ik aan werken. Zat vrij snel op punt dat beide voldoende goed ging. Heb al en hele tijd geen fysio meer, maar sport bij mijn fysio in de sportschool, dus ik word wel in de gaten gehouden.

Suus__

Berichten: 5577
Geregistreerd: 10-08-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 14:52

Libertylove schreef:
Suus__ schreef:
Gisteren bij orthopeed chirurg geweest. Strekking is nog niet optimaal en de arts maakte zich ook een beetje zorgen.
Nu een spalk voor de nacht gekregen, merk meteen verschil!
Ik heb de pech dat ik net iets harder moet werken dan rest zei de arts. Hoop dat het goed komt... :o

Wanneer ben je geopereerd?
Bij mij duurde het strekken ook veel langer dan het buigen.
Sinds een week of 2 zit ik qua strekking op 0 graden. Ben 16 januari geopereerd, dus ca 4 maanden na de operatie dat ik op 0 graden zat. Terwijl het buigen juist heel snel goed ging.

Ben nu sinds een week of 4 bij de fysio aan het joggen en een beetje looptraining aan het doen.
25 minuten paardrijden lukt nu ook weer. Ben nog niet op m'n oude nivo, maar het gaat goed. Alle dagelijkse dingen kan ik gewoon doen :)

Ik ben 3 april geopereerd.
Hier zelfde buigen is geen probleem, goed om te horen dat jij na 4mnd toch op 0 graden kwam.
Hoe lang geleden ben jij geopereerd? Ik mag pas na 9mnd paardrijden van de arts.

Zucchero

Berichten: 2493
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Helmond

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 22:19

Hahaha ik moet het terug zoeken maar ik denk dat ik met ongeveer 2.5 maand er weer op zat. Eerst alleen stap en galop, want draf deed teveel pijn. De 4e keer dat ik erop zat heeft hij me al in het bos achter gelaten... had de teugel nog vast, maar die brak op 2 plekken. :')

Zucchero

Berichten: 2493
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Helmond

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 22:20

Ik heb overigens wel veiligheidsbeugels!!! Vind ik wel belangrijk!

Dennis

Berichten: 31476
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 08:09

Ik heb eerst zonder beugels gereden, na een half jaar ofzo. Dit voorjaar er tot nu toe 3x op gekropen en de laatste 2 keer ging het eind redelijk. Maar rechts eens goed stevig doorkomen geeft kramp als ik niet uitkijk. Gelukkig ben ik geen ruiter. Ik zat na 8 dagen al weer op de wagen ;) .

Libertylove

Berichten: 2312
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:27

Suus_: ik ben 16 januari geopereerd.

Sinds eind maart zit ik weer op het paard. De 2e keer begonnen met wat pasjes dragen waarbij ik wel ging lichtrijden, bij het doorxitten kreeg ik wel last van m'n knie.
Scheelt misschien dat ik strenger beugels heb.
Kan nu inmiddels 25 minuten echt rijden. Doe dit max 2 keer per week.
Voor vanavond staat er een buitenrit met mijn merrie op de planning :)
Ik ben blij hoe het herstel tot nu toe verloopt. Tip voor alle herstellende mensen: luister naar je lichaam, begin rustig aan en bouw het op :)

MoonWencke

Berichten: 5454
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:52

Het compleet strekken heeft bij mij lang geduurd. Van mijn halve jaar fysiotherapie werden de laatste twee maanden vrijwel alleen nog maar daar aan besteed. Merkte gisteravond dat mijn linkerbeen bij normaal staan toch wel gestrekter is dan het rechter. En ja hoor; zit nu normaal op de grond met gestrekte benen en merk overduidelijk dat ik daar weer actief aan de slag moet (blijven).

Bij de orthopeed hoef ik overigens niet meer te komen (wel gevraagd, maar meer als vragen of alles goed gaat, zal die toch niet doen) en fysio was na de eerste zes maanden voorbij, dus ik heb geen vergelijkingsmetingen ofzo.

Wat rijden betreft: ik heb vorige week (10 maanden + 1 dag) een klein buitenritje gemaakt. Tweede keer dat ik er pas weer op zat. Nergens wat van gemerkt.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48484
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 11:06

Wat zijn jullie braaf met wachten met rijden :))

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 11:17

Ik rijd niet meer, maar zal maar in december/januari weer kunnen rugbyen :=

Mijn strekken gaat goed, nu net 4 weken geleden geopereerd en moet nog 4 graden. Mag terug squatten en fietsen op de hometrainer.

Maaraatje

Berichten: 416
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Noord brabant.

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:36

Mijn operatie staat ook ingepland nu. Ik ben 11 juli aan de beurt. Aan de ene kant ben ik blij dat het bijna zo ver is. Maar aan de andere kant zie ik er ook erg tegenop.

Heb een dochtertje van 2, die moet natuurlijk naar bed gebracht worden, gewassen, verschoond. Mijn partner werkt dan 6 dagen in de week voornamelijk smiddags tot in de late avond. Dusa ik zal een hoop alleen moeten doen. Ook mijn 2 honden zullen uitgelaten moeten worden.

Hoe ga ik dat allemaal voor elkaar krijgen.

Ook met het rijden van mijn jonge paard gaan we steeds meer vooruit. Daar baal ik het meest van dat ik daar straks mee moet stoppen. Hoe erg zal die weer opgebouwd moeten worden na die maanden. Hij wordt wel 2x in de week gereden door mijn bijrijdster maar die rijdt voornamelijk buiten en heeft toch een hele andere manier van rijden dan ikzelf.

Ook de zorg niet meer aan mee kunnen helpen zie ik tegenop. Hij zal niks tekort komen omdat mijn zus hem gewoon tegelijk voert met onze merrie. Maar eerst verdeelden we de taken, nu zal alles alleen door haar gedaan moeten worden.

Het niet kunnen auto rijden is ook een dingetje. Afhankelijk zijn van andere met boodschappen doen enzo.

Hoelang hebben jullie geen auto mogen rijden?

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:46

Ik ben 4 weken post op en mijn kiné raad het nog af, al kan ik het fysiek wel. Bekijk dat ook even met je verzekering.

De eerste week is echt hard hoor, ik hoop dat je partner wat kan opvangen. Ik weet niet of je trappen moet doen om bij de slaapkamer te raken, maar ik zou kijken of je eventueel een tijdje in de zetel kan slapen? Trappen waren in het begin erg pijnlijk en riskant, dus als je die al niet moet doen bespaar je je wat.

MoonWencke

Berichten: 5454
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 14:03

Quebelle schreef:
Mijn strekken gaat goed, nu net 4 weken geleden geopereerd en moet nog 4 graden. Mag terug squatten en fietsen op de hometrainer.
Zo zie je maar weer dat het bij iedereen anders is. Ik liep zes weken met krukken en fietsen heeft lang geduurd, omdat ik een tijd lang nog niet ver genoeg kon buigen om rond te komen :+


@Banjer: niks met braaf zijn te doen, dat rijden. Deed ik sowieso nog amper :P

@Mara: dat zal de eerste tijd inderdaad zwaar worden. Enig idee hoe lang je met krukken zal moeten? Kan je partner voor net na de operatie misschien geen vakantie nemen? Of iemand anders - vrienden, familie - die je zeker de eerste twee weken bij kan staan? Is al lastig genoeg dan voor jezelf te zorgen, laat staan voor een 2-jarige.

Trappen hoeven geen probleem te zijn. Ik woon 4e etage en heb, zoals hierboven vermeld, zes weken met krukken gelopen. Daar hoorde die 76 treden "enkele reis" ook bij. Was wel zwaar in het begin (mede ook door mijn pijnlijke handen vanwege harde handvatten, wat na drie weken werd opgelost door andere krukken), maar het was zeker te doen.

Eerste keer auto rijden moet bij mij na acht of tien weken zijn geweest. Maar dat heeft minder met revalidatie te maken. Had mijn auto eerder niet nodig.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48484
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 14:20

Ik reed 2 weken na mn operatie weer auto (45km auto, automaat, operatie was links)... maar had de dag erna al gekund wat mij betreft... alleen niet gedaan vanwege de extreme ijzel die er toen lag :+

MoonWencke

Berichten: 5454
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 12:43

Wat Banjer's bericht betreft: don't try this at home O:)

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 17:32

Ik ben ondertussen 5,5 week post op, en kan volledig strekken en buigen. Been is niet meer stijf na het slapen en ik fiets iedere dag een half uurtje.

Mara, qua pijn en de duur ervan zal het waarschijnlijk beter meevallen dan bij mij. Ik heb nog een extra versteviging gekregen aan de buitenkant van mijn knie en daar had ik meer pijn en last van dan van de snede van mijn kruisband zelf.

Hetgene onder mijn knieschijf en dat kruisje erboven is waar ze mijn kruisband terug aan elkaar hebben gehangen, het kruisje ernaast en de lange snede aan de buiten kant is van de Cocker-Arnold, die versteviging dus.

Afbeelding

Zucchero

Berichten: 2493
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 21:41

Vandaag de run gelopen in Zutphen. De eerste ruim 4km kunnen lopen zonder wandelen, toen 3 minuten gewandeld om daarna het laatste stuk aan te gaan en af te ronden met nog een eindsprint. Uiteindelijk er 38 min 28 sec over gedaan. Blij mee als je bedenkt dat ik vandaag precies 5 maanden en 1 week geleden ben geopereerd. Heb in alle eerlijkheid nu wel napijn, maar dat trekt ook wel weer weg. Even een aantal dagen rustig aan.

Hoe is het met jullie knieën?

MoonWencke

Berichten: 5454
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 02:33

Ik ben over een week 11 maanden post op, maar no way dat ik 5km zou kunnen lopen :P Niet dat dit aan mijn knie ligt. Staat wel op mijn doelenlijstje voor dit jaar. Je hebt een goede tijd neergezet!

Dennis

Berichten: 31476
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 07:53

Ik red het ook niet. Ook nooit gedaan en die ambitie niet :p .

Ik ben wel weer lekker aan het bekappen en soms wat aan het lange teugelen. Als ik te fanatiek ben gaat m'n knie gloeien en soms wat zeuren, maar tot nu toe nooit echt pijn doen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48484
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 08:21

5km rennen red ik niet... ik ben nu 2 jaar post op... moetbook wel bekennen dat ik dat voor mn ongeluk en voor mn operatie ook niet kon :)) als “tegenhanger” reed ik 7 maanden na mn operatie een slipjacht :D

Quebelle: wat hebben ze je toegetakeld :oo