Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48421
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 22:09

Gefeliciteerd Moon :D mooi hoogtepuntje :D

Eindstrekking... met lopen? Kon ik na een week of 3-4 weer... gewoon liggend op bed volledig strekken lukte na 2 dagen alweer :)

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 22:12

Super, verkoudheid gaat wel weer over. Knie is heel fijn dat het goed gaat.

Mijn fysio zei dat het juist goed was dat het een tijdje duurt voor je helemaal kan strekken en buigen. Dan zit je kruisband er tenminste goed strak in.

Ik doe nog steeds te veel. Knie trekt en gloeit wat. Geen pijn, maar gewoon net niet fijn. Het is zo fijn dat ik weer wat kan. En kan zo slecht nee zeggen. Nu weekeind en volgende week nieuwe poging om de juiste balans te vinden. Morgen lekker ff op wedstijd en zondag les geven. Dus niet mijn knie te veel plagen.

Suus__

Berichten: 5577
Geregistreerd: 10-08-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 11:49

MoonWencke schreef:
Welkom, Suus. Een week is inderdaad nog heel erg kort. Ik neem aan dat je ook fysio krijgt? Mijn tip is om vooral de aanwijzingen van arts/ fysiotherapeut op te volgen en braaf je oefeningen te blijven doen. Luister daarbij wel naar je eigen lichaam! Als het pijn doet, heb je een grens bereikt. Ga daar vooral niet overheen. Liever iets langzamer revalideren, maar daarvoor goed, dan snel, snel, snel willen en vervolgens terug bij af zijn. Wat kan ik me bij dat wandelen voorstellen? Mag je al belasten?


Ik had gisteren een nieuw hoogtepuntje: eerste Zumba les (50/50 gedaan met andere instructrice) gegeven :D. Met mijn knie ging dat super. Met mijn verkoudheid niet :')

Dat is een klein rondje van 500m, magvan fysio :)
Ja inderdaad niet te snel willen gaan... :o

Leuk dat je zumba zo goed ging!

Suus__

Berichten: 5577
Geregistreerd: 10-08-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 11:50

Banjer schreef:
Gefeliciteerd Moon :D mooi hoogtepuntje :D

Eindstrekking... met lopen? Kon ik na een week of 3-4 weer... gewoon liggend op bed volledig strekken lukte na 2 dagen alweer :)

Na 2 dagen is snel, ik kan hem niet volledig strekken :o

Zucchero

Berichten: 2493
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Helmond

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 21:08

Vandaag voor het eerst weer hardgelopen!!! Re-de-lijk braaf naar de fysio geluisterd: minuut joggen, 2 minuten wandelen. Alleen wel iets harder dan advies fysio. Laatste halve minuutje 7km/ uur. Meeste op 6.5, was begonnen op 5.5. Zo goed als geen napijn, dus dat is fijn!

Strekken gaat hier ook goed. Ik zou bijna vergeten hoe frustrerend het weinig kunnen doen in het begin was. Heel veel sterkte allemaal met verstandig revalideren!!

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 21:48

Voor mij begint de revalidatie maar over 2 weken, dan word ik maar geopereerd :=

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:21

Ik ben vrijdag geopereerd. ACL reconstructie en een monoloop aan de buitenkant om de knie nog meer te verstevigen. Morgen al eerste buurt kiné als heeft de ziekenhuis kiné al eens voorzichtig mijn knie geplooid in het ziekenhuis.

Vooral slapen is moeilijk :=

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48421
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:46

Wat is een monoloop?

Sterkte en succes met herstel en revalideren :)

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:14

Ze hebben naast de pees die ze uitgehaald hebben om mijn ACL mee te fixen, nog ergens een andere pees uitgehaald om aan de buitenkant van mijn knie een extra versteviging aan te brengen omdat ik zware contactsport speel, rugby. Hiermee is mijn knie steviger maar zit ik ook met een 12 cm lange incisie :=

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48421
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:32

Aaahh... bij mij hebben ze alleen een pees uit mn hamstring gehaald... bij jou extra zwaar dus :(:)

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:36

Ja, dat is blijkbaar de standaard procedure voor mensen die nog 'zware'sporten willen beoefenen. Heb nog een 9 maand lange revalidatie te gaan, dus ik heb nog wel even :=

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48421
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:37

9 maand valt nog mee hoor... ik was met 10 maanden klaar en dat was heel snel,volgens fysio... wel topsportintensiteit... paardrijden, Zumba en paaldansen :)

MoonWencke

Berichten: 5454
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:14

Waaraan wordt eigenlijk de duur van de revalidatie gemeten? Ik heb zes maanden fysio gehad en was in december (bijna 5 maanden postop) voor het laatst bij de orthopeed. Daarna heb ik alles zelf gedaan.

Van monoloop heb ik ook nog nooit gehoord, maar dat is een soort extra "buitenband" onder de huid dan? De tijd kan snel gaan, Quebelle. Beterschap en dat slapen komt vanzelf weer! :(:)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48421
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:21

Mijn revalidatie is gemeten vanaf de dag na de operatie :)

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:33

Mijn chirurg rekent minstens 9 maanden, ivm met de zware arbeid die rugby van een knie vergt. Zo'n monoloop is eigenlijk een extra versteviging rond de anterolaterale kapsel met een andere pees (ik denk dat die uit mijn hamstring komt) zodat er nog minder rotatie kan optreden, wat de boel wat vaster zet. De kans dzt ik dit nogmaal tegenkom in mijn k ie is dus kleiner, dankzij die extra versteviging. Helaas zit ik nu wel met een snee van zo'n 12 centimeter :+

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:31

Hebben jullie met dit vochtige weer ook last van jullie knie? (M'n kruisband is ingescheurd en in overleg met fysio en orthopeud gekozen om spieren sterk te houden ter vervanging). Heb nu wat pijn en stijfheid, zonder echte verklaring.

MoonWencke

Berichten: 5454
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 06:40

Banjer schreef:
Mijn revalidatie is gemeten vanaf de dag na de operatie :)
Dat vanaf dan gemeten wordt, lijkt me logisch :P. Maar hoe wordt vastgesteld dat de revalidatie afgesloten is?


@Eske: Ik heb mijn knie meer gevoeld bij koud weer, maar bij vochtig weer heb ik nog geen verschil gemerkt.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48421
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 07:44

Ik merk nu niks meer aan mijn knie met verschillende weersoorten... :)

Bij mij was het klaar toen ik nog maar weinig vooruitgang liet zien, alle apparaten pakte binnen het uur en nog een kwartier over had... en ik 200 kilo wegdrukte met de legpress :+

Zucchero

Berichten: 2493
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Helmond

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 07:47

Gisteren voor het eerst weer op min hoogste haken kunnen lopen, 4 maanden na de operatie!
Zometeen weer lekker sporten. Ik heb al even geen fysio meer, maar sport wel bij mijn fysiotherapeut, dus word wel in de gaten gehouden. Wat voor oefeningen en behandelingen krijgen jullie nu nog bij de fysio en hoe lang ben je al aan het revalideren?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48421
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 08:50

ik kreeg krachtmetingen met een apparaatje dat de fysio tegen mijn been aan duwde en ik moest terugduwen

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 10:10

Dat kreeg ik ook bij mijn laatste sessie, ook werd bijgehouden hoeveel graden ik mijn knie kon plooien en strekken :j

MoonWencke

Berichten: 5454
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 14:24

Operatie is 9,5 maand geleden. Fysio had ik de eerste zes maanden, waarbij de therapeut de laatste weken eigenlijk alleen nog bezig was met de strekking van de knie (wilde nog niet helemaal op z'n plek zitten). Speciale oefeningen voor daarna heb ik eigenlijk niet meer gekregen. Gewoon weer spieren gaan opbouwen en graag veel fietsen + eventueel zwemmen. Krachtmetingen met een apparaatje hebben we niet gedaan. Kan dus ook niets specifieks meten.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 18:12

2 weken post-op en mijn draadjes zijn er vandaag uitgegaan :) Wonden staan mooi droog, een nog wat opgezwollen maar dat is niets. Kine gaat goed, maar toch nog behoorlijk wat pijn, vooral bij het slapen.

Suus__

Berichten: 5577
Geregistreerd: 10-08-07
Woonplaats: Utrecht

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 15:38

Gisteren bij orthopeed chirurg geweest. Strekking is nog niet optimaal en de arts maakte zich ook een beetje zorgen.
Nu een spalk voor de nacht gekregen, merk meteen verschil!
Ik heb de pech dat ik net iets harder moet werken dan rest zei de arts. Hoop dat het goed komt... :o

Suus__

Berichten: 5577
Geregistreerd: 10-08-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 15:38

Quebelle schreef:
2 weken post-op en mijn draadjes zijn er vandaag uitgegaan :) Wonden staan mooi droog, een nog wat opgezwollen maar dat is niets. Kine gaat goed, maar toch nog behoorlijk wat pijn, vooral bij het slapen.

Welke pijnstillers neem je?