Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 11:49

Toen ik uit het ziekenhuis kwam heb ik ze zelf op het land gezet O:) .
En een paar uur later er weer vanaf gehaald.

Moet ik wel zeggen dat ik het hek open gooi, zeg dat ze mogen en ze zelf naar het land lopen. Ik er achter aan, hier en daar een zetje gaf met mijn kruk omdat de appeltjes onderweg te lekker waren. Eenmaal op het land hek weer dicht. En terug net zo.
Mesten en hooinetten geven deed ik niet zelf, maar bemoeide mij er wel mee. Hooinetten vulde ik wel zelf zodat ik de regie hield over wat ze kregen.

Ik was zelfs al weer een beetje aan het stappen met mijn peesblessure pony na ruim 2 weken, met krukken. En na 11 dagen mijn eerste menwedstrijd weer gereden.
Na 5 weken zelfs kampioenschap gereden en 6 weken demo van het stamboek. Gewoon goede groom mee voor het wagen opladen enzo. Pony's zijn zo braaf dat trailer laden en optuigen prima ging. Pony's moesten alleen met opstappen heel goed vast gehouden worden ;) .

Of dat allemaal handig is, tja, daar zullen de meningen over verdeeld zijn :') .

Maar vers uit het ziekenhuis toen het net gebeurd racede ik al tussen mijn pony's door op krukken. Ik kan het ZOOOOO slecht uit handen geven. Heb het werk wel wat uit handen gegeven, maar wel mij steeds er mee bemoeid (wat moet je anders met mooi weer terwijl je niet aan het werk kan).

MoonWencke

Berichten: 5453
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:37

Dennis schreef:
Of kleintjes bekappen, echt op mijn knieen. Ik buig dan normaal zo ver dat ik met mijn bil op mijn hiel zit en daar op rust, dat vind hij gewoon nog steeds niet prettig. Paar cm er tussen wel, maar dan kan ik hem niet laten rusten en is dus eigenlijk ook geen optie.
Het is maar goed dat ze bij jou niet de patellapees genomen hebben. Anders had je denk ik nog meer problemen gehad. Dat op de hielen zitten ging maandag dus pas, maar lukt nu ook niet meer (was gewoon goed opgewarmd). Als ik zo wilde zitten, deed ik er een blackroll tussen. Heb je niet ook zo'n mogelijkheid? Kussentje? Dan heb je iets minder druk op die knie.


blacknorton schreef:
Daarnaast een bovenbeenspier die niet actief wil worden en waardoor been instabiel blijft. Oefeningen van de fysio gehad maar lijkt wel of mijn voet aan grond gelijmd zit. Oefeningen lukken alleen beetje als eerst zorg dat voet van de grond is.
Hier ook patellapees en dat met dat aanspannen ken ik ook nog. Wordt beter hoor! Je hebt pas net een maand gehad. Blijven proberen, blijven oefenen. Op een harde ondergrond gaan zitten met uitgestrekte benen en dan afwisselend links en rechts alleen op het aanspannen van je bovenbenen concentreren.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:39

Ik heb geen paard meer dus voor mij is het geen probleem :j

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:54

Ik heb er nu vaak een kussentje tussen, zodat ik daar op kan leunen. Maar als je op je hurken achter een dreutelkont aan moet is dat niet ideaal ;).
Bij sommige hele brave kleintjes zit ik nog steeds lekker op een emmer.

Libertylove

Berichten: 2312
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 09:28

Even een update van mij.

Ik ben 16 januari geopereerd aan mijn linkerknie door middel van de bone-tendon-bone methode.

Het opbouwen van alles gaat erg goed.
Mocht vanaf 1 juli de hondensport opbouwen, nadat ik al even bij de fysio bezig was met joggen/rennen en loopoefeningen waarbij ik veel moest draaien en ook moest springen.
Vorige week dinsdag mijn eerste training gehad, in een binnenhal op tapijt waarbij ik dus een goede vlakke vloer had. Het is even wennen, vooral omdat je weer vertrouwen in je knie moet leren krijgen. Heb mijn knie ook geblesseerd bij de hondensport, dus dat speelt ook niet helemaal mee ;) Na mijn 1e training duidelijk spierpijn in m'n knie, na 1,5 uur met mijn knie omhoog gezeten te hebben en de knie gekoeld te hebben ging het wel weer.
Heb op de vrijdagochtend altijd fysio. Afgelopen vrijdagmiddag ook nog even kort getraind, dit keer op een vlak stuk gras bij ons aan de overkant. Helemaal geen reactie op!
Afgelopen dinsdag weer in de hal getraind en dat ging goed, zonder erna een reactie.

Het paardrijden gaat best goed. Ben met m'n merrie al een paar keer buiten wezen rijden, ben dan zo'n 2 uur weg. De hengst kan ik ook steeds beter rijden. Kan hem nu makkelijk een half uur goed doorpakken zonder reactie op mijn knie. Het rijden op hem is veel intensiever, moet continu opletten. Hij is gelukkig braaf, maar gooit nogal hoog op in draf en heeft een goed gesprongen galop, moest vooral aan de galop wennen. Mijn merrie heeft vlakkere gangen, kan daarnaast lezen en schrijven met haar.
Zo goed als het nu gaat wil ik binnenkort weer gaan lessen met de hengst :)

Er zijn 2 dingen die ik alleen echt nog niet kan: op- en afstappen aan de linkerkant met mijn linkerbeen/knie. Stap gewoon aan de andere kant op met een krukje (heb gelukkig nuchtere paarden)
En ik kan niet op mijn knie leunen op de grond, dat is een bekend iets bij deze methode. Kan de knie wel volledig buigen, dus heb hier weinig hinder van.

Belangrijk voor diegene die nog in de opbouw zitten om goed naar je knie te luisteren. Overvraag de knie niet, bouw alles op. Er gaat nou eenmaal veel tijd in het opbouwen van de spieren zitten. Koel de knie bij een reactie, dat heeft bij mij veel geholpen.

Maaraatje

Berichten: 416
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Noord brabant.

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 19:28

Nou mijn operatie zit er ook op. Gisteren onder narcose. Heel erg veel pijn gehad. En vandaag eigenlijk weer.
Heb er nu maar weer een coolpack op.

Wanneer konden jullie wat beter uit bed en wat makkelijker lopen?

Het valt me tot nu toe zwaar tegen. Hopelijk zakt de pijn snel

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 19:37

Coolpack hiel het beste tegen de pijn idd, en echt schematisch je pijnstilling nemen. Ik werd op een donderdag geopereerd, dag erop moest ik al buigen van de ziekenhuis kiné en de maandag was ik bij mijn eigen kiné. Dus het heeft wel een paar dagen geduurd. De eerste week is echt de ergste.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 19:38

De eerste dag viel flink tegen omdat ik goed beroerd was van de narcose. Eenmaal alles er uit gegooid halverwege de avond ben ik etende heen gegaan en knapte ik goed op. Eenmaal wat eten in mijn lijf deed mij goed. Was toen s middags geopereerd en hele ochtend niet mogen eten, ook avond eten maar paar hapjes.
Dag ging het eigenlijk prima en zat ik s middags weer op t werk, maar dat is misschien ook niet helemaal normaal :') .

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48403
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 20:00

maratjesammy schreef:
Nou mijn operatie zit er ook op. Gisteren onder narcose. Heel erg veel pijn gehad. En vandaag eigenlijk weer.
Heb er nu maar weer een coolpack op.

Wanneer konden jullie wat beter uit bed en wat makkelijker lopen?

Het valt me tot nu toe zwaar tegen. Hopelijk zakt de pijn snel

Ik kon meteen al goed uit bed en de dag na de operatie ging lopen weer prima (met krukken), en pijn heb ik eerlijk gezegd niet gehad... :)

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 21:41

Ik vergeet steeds dat jullie enkel de kruisband operatie hadden en niet de knieband versteviging erbij, die deed echt het meeste pijn :j

MoonWencke

Berichten: 5453
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 07:25

Libertylove schreef:
En ik kan niet op mijn knie leunen op de grond, dat is een bekend iets bij deze methode. Kan de knie wel volledig buigen, dus heb hier weinig hinder van.
Fijn dat het allemaal zo goed verloopt, Manon! Ik had dezelfde methode (rechts) nu bijna een jaar geleden en langzaamaan kan ik af en toe weer op mijn knieën zitten (met de bips op de hielen) op een mat. Harde ondergrond is niet prettig, maar ook dat komt uiteindelijk hopelijk wel weer.


@Mara: ik heb vrij lang in het ziekenhuis geleden en heb van woensdag (operatie) tot zaterdag pijnstilling via een direct infuus in mijn lies gekregen. Daardoor gelukkig weinig pijn gehad. Dieptepunt was de vrijdagavond, toen mijn voet opeens zo zwaar als lood leek te zijn en ik hem helemaal niet meer alleen omhoog kon krijgen. Veel gelopen heb ik in het ziekenhuis sowieso niet. Veel geslapen wel :P. De eerste tijd valt zwaar tegen. Je kunt tenslotte nooit precies van tevoren weten wat je te wachten staat. Maar het wordt echt beter! Hou vol :(:)

MoonWencke

Berichten: 5453
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 10:02

Ciska, gefeliciteerd! *\o/*

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 11:56

Jaaaaaa!!!!!!!!!!
Een jaar onder weg!

Blij dat ik weer veel kan, maar nog zo frustrerend dat hij niet is wat hij geweest is (en waarschijnlijk ook niet meer zal gaan worden).

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48403
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 12:32

dat komt nog wel... ben nu 2,5 jaar na de operatie en sinds een paar maanden heb ik het gevoel dat ik weer 100% ben met mn knie... na de revalidatie was dat 95% ongeveer :)

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 13:15

Geduld is nu eenmaal niet een van mijn sterkste punten :') .

Ik had vorige maand lange teugel clinic, ik was gesloopt door het sjouwen door een zandbak. Mag volgende week weer, ben benieuwd hoe goed ik dat vol ga houden.

Suus__

Berichten: 5577
Geregistreerd: 10-08-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:41

Eindstrekking blijft beperkt... Contact met arts opgenomen, hoor binnenkort meer. Waarschijnlijk een injectie in de knie, geen zin in :\

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:58

3 april geopereerd, dat is nog maar kort.

Ik ben een jaar onderweg en kan hem nog niet strekken zoals mijn goede been. Met een broek aan zie je het eigenlijk niet. In een rokje oid zie je het wel, maar dan moet je oog er op vallen.
Hij is functioneel, dus vind het geen probleem.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:10

Ik overstrek, dat is hoe ik mijn kruisband heb gescheurd. Ik ben 27april geopereerd en kan eigenlijk wel helemaal strekken, al merk ik wel nog een verschil met mijn andere been omdat ik daar nog steeds overstrek en ik dit niet meer kan bij mijn geopereerde knie omdat ik ook een versteviging heb gekregen aan mijn knieband.

Het is heel normaal dat het af en toe wat minder gaat, doe je nog oefeningen thuis Suus_?

Verder ben ik deze morgen uitgegleden in de hotelkamer en knie wel wat bezeerd dus het is even spannend :=

MoonWencke

Berichten: 5453
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 13:46

Afbeelding

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 14:26

*\o/* *\o/* *\o/*

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 19:40

Met die warmte kriebelen mijn littekens in eens :? . Raar, heb t niet eerder gehad.

Vandaag clinic aan de lange teugel gehad, uur aanpoten in de warmte. Pootje hielt het goed maar voel hem nu wel. Ben al lang blij, kon de hele les vol houden zonder problemen. Vorige keer was ik nog blij dat mijn les genoot meer aandacht kreeg ;) .

blacknorton

Berichten: 1125
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 19:22

Dapper hoor met deze hitte!! Maar fijn dat je les volhoud! Toch weer een stap

Merk dat mijn enkels, kuit en knie dikker blijft met de warmte. Slaap ook slechter dus spieren ook moeier.
Kan mijn bovenbeen beter aanspannen maar ongecontroleerd boven been laten zakken is toch best gevoelig. Zoeken nog een berg geduld.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 19:16

Ik had vandaag een gesprek met mijn chirurg na mijn biodex test van donderdag (test waarbij ze de spierkracht in beide benen meten en dus een vergelijking kunnen maken van hoe goed je geopereerde been zich hersteld qua kracht naast je goede) en hij was heel enthousiast. Ik ben 27 april geopereerd en mag beginnen joggen en lopen en mag terug rugby training meevolgen zonder contact, dus enkel lopen etc. Januari mag ik terug voluit rugby spelen. Dat is nog een tijdje maar ik ben blij dat ik nog steeds voor op schema zit :j

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 19:48

Super hoor!

Ik zit volgens mij in te rottige houdingen voor mijn knie. Hoe meer ik werk hoe meer hij zeurt. Geen pijn, maar soms wat gloeien en stijf.

blacknorton

Berichten: 1125
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 22:40

Ah wat een mooi bericht!! Mee trainen met je teammaten is al heerlijk!
Veel plezier!

Ja smid zijn is volgens mij hoe dan ook zwaar voor knieën. En zeuren is nog irritanter dan pijn

Ik ben vorige week op controle geweest bij de orthopeed de röntgenfoto’s waren goed, knie is mooi rustig. Nu verder trainen bij de fysio tot mag sporten dan weer terug.
We last van al mijn spieren in mijn been. Zeurend stekend en normale spierpijn. vorige week heeft de fysio wat los gemaakt in mij knieholte dat deed echt zeer en is nu blauw.
Maar de oefeningen gaan we goed dus daar blij mee dan maar wat ongemak.
Al zou toch ook wel graag willen auto rijden dat maakt leven toch stuk makkelijker. Geduld is schone zaak