Angst...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PinkyBubble

Angst...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 10:48

Hoi, Ik weet niet precies hoe ik moet beginnen dus knal ik het maar gewoon neer.

Ik moet nodig een keer naar de tandarts... Maar ik durf niet. Nou zal iedereen wel denken van goh wat zijk je nou niemand gaat voor zn plezier, Natuurlijk gaat niemand voor zijn plezier en daar heb ik respect voor. MAAR Ik heb niet zomaar een angst.. meer een fobie. Ik ben sinds mijn 16e (ben nu 21) Niet meer naar de TA geweest omdat na een akkefietje waar een ambulance aan te pas moest komen ik er echt niet meer aan hoef te denken of ik flip hem al. En dan was die ambulance er niet voor mij, maar voor mn TA Clown .

Ik zal even vertellen wat er is gebeurt:
Toen ik 16 was, ging ik voor mijn jaarlijkse controle naar de TA Toen hij mij meededeelde dat ik een gaatje ONDER mijn vulling had Verward Dus ik maar twijfelend een afspraak gemaakt.. De dag dat het ging gebeuren was ik al helemaal 'psyched up'. Ik ging zitte, en hij ramde bekant gelijk die verdoving in me giegel, die overigens niet werkte (Logish een vulling uitboren en daarna nog dieper in een kies boren voel je zelfs door 3 verdovingen heen.) en toen begon hij bijna gelijk te boren...5 min later was hij op de helft, en schoot uit met zn schattige boortje zo me tandvlees in mijn reactie: Sloeg hem op zn bek maar had een ring uit zon balletjes automaat om, die niet helemaal gesloten zijn zeg maar zodat je hem passent kan maken doormiddel van hem open te buigen, en die bleef dus in zijn wenkbrouw hangen, waardoor het bloed eruit spoot, en de assistente onmiddelijk een ambulance belde Clown achteraf bleek het niet zo erg te zijn, en moest het gehecht worden . En nu zit ik met een gat in me kies, die daarna nooit meer opnieuw gevult is of verder geboort. Conclusie: Ik durf niet meer naar de TA en dan denken er veel mensen wel big deal, stel je niet zo aan. Maar voor mij is het wel degelijk een Big deal.. Want dit is niet zomaar ff een anggst.

Vorig jaar heb ik me er geprobeert overheen te zetten. Nam ik het besluit me aan te melden bij een nieuwe TA als patient en een afspraak gemaakt voor een controle. Op de dag van die afspraak heeft mijn moeder me letterlijk erheen gesleurd, en toen ik daar in de wachtkamer zat, werd het zwart voor me ogen ging ik keihard zitte krijsen en viel flauw.. Zo nog 2 keer. Dus heb ik besloten niet meer te gaan.

Sorry voor het lange verhaal. Heeft er iemand misschien tips? Of heeft iemand hetzelfde? Of ook zoiets meegemaakt.. Please zeg het dan Lachen Messchien heb ik er wel wat aan.

Groetjes.. mij

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Re: Angst...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 10:50

Als ik heel eerlijk ben denk ik niet dat je er met hulp van bokt uit gaat komen. Volgens mij kan je beter eerst een afspraak maken met een psycholoog, want van een echte fobie kom je niet 123 af...

Ik wens je iig veel succes. Lijkt me niet relaxt als je zo bang bent zeg.. ik moet ook nog bellen, maar ik ga uiteindelijk wel.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 10:51

er bestaan ook angst-tandartsen.
Ik ben zelf erg bang voor nacoses en ben naar zo'n angst-man gegaan omdat mijn verstandskies getrokken moest worden (was niet geheel door).

Zoek in jouw buurt zo'n angst-persoon en legt het hem/haar uit. Misschien kan die je wel helpen.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 10:55

Kapi_Dust schreef:
er bestaan ook angst-tandartsen.
Ik ben zelf erg bang voor nacoses en ben naar zo'n angst-man gegaan omdat mijn verstandskies getrokken moest worden (was niet geheel door).

Zoek in jouw buurt zo'n angst-persoon en legt het hem/haar uit. Misschien kan die je wel helpen.

Oke.. En wat doet zon 'ángst-tandarts' dan? Hetzelfde als een gewone?? Soms denk ik dat ze me beter of heel dronken kunnen voeren, of gewoon knock out slaan..

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 10:56

Maar ben je echt alleen bang voor de handelingen van de tandarts? Of ben je juist gewoon bang geworden door dat incident met die ring en de ambulance enzo?
Want als het dat laatste is vraag ik me af of zo'n angst-tandarts helpt? Dat gaat denk dan meer over angst voor de handelingen van de tandarts of niet?

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 10:59

_Diesel schreef:
Maar ben je echt alleen bang voor de handelingen van de tandarts? Of ben je juist gewoon bang geworden door dat incident met die ring en de ambulance enzo?
Want als het dat laatste is vraag ik me af of zo'n angst-tandarts helpt? Dat gaat denk dan meer over angst voor de handelingen van de tandarts of niet?

Ik heb echt geen idee, Het incident is nou eenmaal gebeurt, dat kan toch niet veranderd worden, Maar ik ben gewoon nooit meer verder dan de wachtkamer gekomen...

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:00

Idd zoek een angsttandarts, of iig een andere tandarts want jou tandarts lijkt me niet echt gezellig. Scheve mond

Ik heb ook altijd hele erge angst gehad. Nu nog steeds wel.
Ik had vroeger, denk tot mijn 16e ongeveer, een hele ouderwetse tandarts die vond dat ik niet moest zeuren. Ook verschillende vervelende dingen gebeurt, tandtrekken zonder verdoving, denken dat er een klein gaatje zit dus geen verdoving, begint te boren en kies blijkt hol te zijn dus schiet er zo door heen etc etc... Ik heb er een hele erge angst aan overgehouden. Toen mijn tandarts met pensioen ging zijn we naar een andere tandarts gegaan en toen ging er een wereld voor ons open. Wij dachten dat onze tandarts normaal was maar dat is dus absoluut niet!
De tandarts die ik nu heb is altijd heel erg rustig, wacht gerust een uur als ik in paniek ben, ik voel totaal niets van de spuiten (mijn oude tandarts had echt van die super dikke naalden van 100 jaar terug!) en boren ook totaal niets meer. Ik ben nu 20 en ben vorig jaar voor het eerst alleen naar de tandarts geweest, normaal moest altijd mijn moeder nog mee en ze moest zelfs mijn hand nog vast houden. Ik ben echt blij met mijn tandarts. Als ik jou was zou ik dus echt een andere tandarts zoeken, idd misschien een angst-tandarts.
Succes!!

[edit] Een angsttandarts is overigens altijd heel erg rustig en trekt echt tijd voor je uit. Ze zijn getraint om met angstige patienten te werken dus weten ook speciale handelingen die ontspannen etc.
Mijn tandarts is ook zo getraint en ze is echt altijd erg rustig en legt precies uit wat ze gaat doen etc. Rustgevende muziek op en zulke dingen.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 11:02

Nathalie schreef:
Idd zoek een angsttandarts, of iig een andere tandarts want jou tandarts lijkt me niet echt gezellig. Scheve mond

Ik heb ook altijd hele erge angst gehad. Nu nog steeds wel.
Ik had vroeger, denk tot mijn 16e ongeveer, een hele ouderwetse tandarts die vond dat ik niet moest zeuren. Ook verschillende vervelende dingen gebeurt, tandtrekken zonder verdoving, denken dat er een klein gaatje zit dus geen verdoving, begint te boren en kies blijkt hol te zijn dus schiet er zo door heen etc etc... Ik heb er een hele erge angst aan overgehouden. Toen mijn tandarts met pensioen ging zijn we naar een andere tandarts gegaan en toen ging er een wereld voor ons open. Wij dachten dat onze tandarts normaal was maar dat is dus absoluut niet!
De tandarts die ik nu heb is altijd heel erg rustig, wacht gerust een uur als ik in paniek ben, ik voel totaal niets van de spuiten (mijn oude tandarts had echt van die super dikke naalden van 100 jaar terug!) en boren ook totaal niets meer. Ik ben nu 20 en ben vorig jaar voor het eerst alleen naar de tandarts geweest, normaal moest altijd mijn moeder nog mee en ze moest zelfs mijn hand nog vast houden. Ik ben echt blij met mijn tandarts. Als ik jou was zou ik dus echt een andere tandarts zoeken, idd misschien een angst-tandarts.
Succes!!

[edit] Een angsttandarts is overigens altijd heel erg rustig en trekt echt tijd voor je uit. Ze zijn getraint om met angstige patienten te werken dus weten ook speciale handelingen die ontspannen etc.
Mijn tandarts is ook zo getraint en ze is echt altijd erg rustig en legt precies uit wat ze gaat doen etc. Rustgevende muziek op en zulke dingen.

Oke, Niouja had dus oko een andere Ta gezocht afgelope jaar, En die was ook rustig (heb ik gehoord) Maar ik ging gewoon compleet door het lint, en toen zat ik nog maar in de wachtkamer...

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:05

zo'n angst-tandarts zorgt ervoor dat alles besproken kan worden en trekt meer tijd uit per persoon dan een normale ta.

En ze weten presies hoe ze met je om moeten gaan.

Ik mocht het 1 keer bij hem uit proberen. En ik moet je vertellen het ging super.

(Wat me ook opviel is dat ze posters enzo hebben om je bezig te houden.)

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:10

Je hebt ook narcose tandartsen. Daar was ik bijna heengegaan omdat ik niet te verdoven was. Afspraak gemaakt en kon pas na de zomervakantie. Ja en in de zomervakantie speelde me voortand(waar het toen om ging)op. Met de sterkste verdoving bij mijn eigen tandarts voelde ik nog alles.. Naja in spanje gegaan en daar hebben ze nog sterkere verdovingen. Toen voelde ik niks. Maja das even off topic.
Ik bedoel, je moet even op internet kijken voor de narcose tandarts! Gaan veel mensen heen hoor! Bij mij was het niet voor de angst maar voor het niet kunnen verdoven.
http://www.narcosetandarts.nl/
Dit is de site naar diegene bij wie ik een afspraak had staan! Blijkt echt een goeie te zijn!
Succes!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 11:18

Chessiej schreef:
Je hebt ook narcose tandartsen. Daar was ik bijna heengegaan omdat ik niet te verdoven was. Afspraak gemaakt en kon pas na de zomervakantie. Ja en in de zomervakantie speelde me voortand(waar het toen om ging)op. Met de sterkste verdoving bij mijn eigen tandarts voelde ik nog alles.. Naja in spanje gegaan en daar hebben ze nog sterkere verdovingen. Toen voelde ik niks. Maja das even off topic.
Ik bedoel, je moet even op internet kijken voor de narcose tandarts! Gaan veel mensen heen hoor! Bij mij was het niet voor de angst maar voor het niet kunnen verdoven.
http://www.narcosetandarts.nl/
Dit is de site naar diegene bij wie ik een afspraak had staan! Blijkt echt een goeie te zijn!
Succes!

Oke... Nu schaam k me dood dat ze me dalijk letterlijk knock out maken hahaha. Maarja is er ook zon site voor angst TA's ? edit: Betekend die narcose tandarts dat je echt in slaap word gebracht?

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:22

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 11:25

Kapi_Dust schreef:
na even googlen kwam ik op deze link
http://www.tandartsachterberg.nl/pages/ ... 055&token=

Thanks, die ga ik nu even bekijken, ik heb net die van de narcose TA bekeken en ik denk dat dat wel een goede manier is.. Alleen als je dat echt zou gaan doen, word het dan vergoed door de verzekering?

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:27

Ik kan jou'n angst goed begrijpen ik heb het ook gehad, nu heb ik een nieuwe tandarts een vrouw en daarmee heb ik over me angst gepraat en dat ik wel eens kon gaan huilen als ze aan het boren was. Gewoon door me trauma, ze zei dat ze het heel fijn vond dat ik het met haar daar over had. En sinds dien heb ik er geen last van. Als je dus echt heel bang bent probeer er met je tandarts er over te praten en als het niet gaat wil de tandarts vast wel even stoppen toch?

Succes.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:27

meestal wel. maar daarvoor kan je het beste even je verzekering voor bellen

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 11:30

Lilian__ schreef:
Ik kan jou'n angst goed begrijpen ik heb het ook gehad, nu heb ik een nieuwe tandarts een vrouw en daarmee heb ik over me angst gepraat en dat ik wel eens kon gaan huilen als ze aan het boren was. Gewoon door me trauma, ze zei dat ze het heel fijn vond dat ik het met haar daar over had. En sinds dien heb ik er geen last van. Als je dus echt heel bang bent probeer er met je tandarts er over te praten en als het niet gaat wil de tandarts vast wel even stoppen toch?

Succes.

Praten kan veel oplossen Lachen Blij voor je dat het bij jou zo goed gaat. Mijn eerste TA wou me na het incident niet meer behandelen en ik wou toch al niet meer komen, dus daarmee was praten al niet eens mogelijk lol, Daarna toeni k me vorig jaar er overheen probeerde te zetten en steeds door het lint ging, viel er ook niet mee te praten en heeft die tandarts zoiets van zout dan maar een end op. Het is echt moelijk om mensen met begrip en de juiste feeling te vinden voor mensen zoals mij en jou. Gelukki heb jij de juiste gevonden, maar ik denk niet dat in dit stadje waar ik woon de geweldige TA voor mij zit, Heb ze bekant allemaal al gehad.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:31

Hier in de buurt zit een tandarts die speciaal opgeleid is om mensen met angst te behandelen, misschien dat er ook zo iemand bij jou in de buurt zit? Je kan moeilijk nooit meer naar de tandarts gaan, ooit zal je weer moeten en hoe langer je het uistelt hoe hoger de schade...

xxGermaXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:33

idd een angsttandarts zou misschien wel helpen ik had een meisje in mijn klas zitten die doodsbang voor de tandarts was en zij ging dus ook nooit.
Toen is zij ooit naar zo'n angstandarts geweest en dat heeft haar heel erg geholpen.
dan gaan ze dacht ik niet gelijk de eerst behandeling in je mond zitten maar werken ze
daar langzaamaan naar toe en ze stellen je heel erg op gemak

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:35

ik ben ook ontzettend bang, maar ik heb de eerste stap gezet.. vanmiddag moet ik naar de tandarts.. ben al 4 uur wakker. en ik moet vanmiddag pas..
ik heb eigenlijk geen keuze.. anders heb ik over een paar jaar een kunstgebit...
ik heb wel een kalmerende tablet gekregen.. maar ben bang dat ik niet meer kan autorijden.. dus daar heb ik niets aan...
als ik er aan denk wordt ik al helemaal niet goed...
wish me luck...
ik laat vanmiddag wel even weten hoe het ging..

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 11:45

pem schreef:
ik ben ook ontzettend bang, maar ik heb de eerste stap gezet.. vanmiddag moet ik naar de tandarts.. ben al 4 uur wakker. en ik moet vanmiddag pas..
ik heb eigenlijk geen keuze.. anders heb ik over een paar jaar een kunstgebit...
ik heb wel een kalmerende tablet gekregen.. maar ben bang dat ik niet meer kan autorijden.. dus daar heb ik niets aan...
als ik er aan denk wordt ik al helemaal niet goed...
wish me luck...
ik laat vanmiddag wel even weten hoe het ging..

ohjee!! Veel geluk!! En ik duim voor je dat het goed gaat. En vind het enorm dapper van je dat je de stap heb gezet.! Ik weet dat ik het eigenlijk ook moet doen, en heb wel last van die kies ja, en zal best behoorlijk wat gaatjes hebbem.. Maar ik denk adt ik toch even mijn verzekering ga opbellen of het vergoed word... Ik lees nu de reacties van depatienten op narcose TA en zie dat iedereen zowel erg tevreden is!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 12:12

Ik ben er uit, Ik ga denk ik de stap zetten om een afspraak te maken met die narcosetandarts.. Ik heb geen idee wat er allemaal mis is met mijn gebit, maar dat zullen we dan wel te zien krijgen..

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:20

ik ben net terug... het was verschrikkelijk, maar ik heb het overleefd... het ergste heb ik nu gehad hoop ik.. er zijn 3 kiezen getrokken... nu is het een kwestie van vullen en kronen/bruggen plaatsen...
ik heb de hele tijd liggen beven.. en we zijn 2x gestopt van wege hyperventilatie (ikke.. niet tandarts)
ben blij dit hier kwijt te kunnen, niemand uit mijn omgeving wist dat ik moet gaan.. zelfs mijn vriend niet...
voel me toch altijd beschaamd om te vertellen dat ik een slecht gebit heb..
heeft iemand mss tips hoe ik dit na 2 jaar nog moet vertellen??

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:23

gewoon vertellen, denk dat iedereen positief is dat je er nu bent geweest. Ondanks je angst.

xxGermaXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:24

fijn dat het achter de rug is.
hierover zou ik gwoon eerlijk zijn het is niet iets om je voor te schamen hoor
je kan er zelf niks aan doen dat je angst hebt voor de tandarts het is nu ook eenmaal
vervelend Ach gut
in december moet ik zelf ook weer vreselijk vind ik het en daarbij heb ik ook nog eens een hekel aan mijn tandarts Hamer

gewoon vertellen hoor en neem de volgende keer iemand mee dat is altijd een stuk fijner ik durf zelf niet eens alleen Bloos