Bijwerkingen prednisonkuur bij MS??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Remy

Bijwerkingen prednisonkuur bij MS??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 17:03

Wie heeft er ervaring met een 5-daagse prednisonkuur bij MS behandeling en kan me wat meer vertellen over de bijwerkingen?

Jet

Re: Bijwerkingen prednisonkuur bij MS??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 00:39

Bij mijn man was het zo in de tijd dat hij prednisonkuren kreeg, dat hij een "vreetkick" ervan kreeg. Een heel pak marsen was zo verdwenen Knipoog . Soms had hij ook wel dat hij 's nachts vreemde gedachten kreeg, dat hij achter de computer moest, of dat ze hem met een auto van de zaal af kwamen halen. Maar dat was lang niet iedere keer.
Verdere bijwerkingen heb ik bij hem nooit gemerkt.
Wel hebben wij destijds gemerkt dat de kuren het beste hielpen als hij zich de weken daarna heel rustig hield en heel veel sliep. De keren dat hij daarna door de vele energie die hij ervan kreeg teveel ging doen, was de kuur wel sneller uitgewerkt.
Nu spreek ik wel van zo'n 13 tot 10 jaar geleden, misschien zijn die kuren tegenwoordig wel weer aangepast, die ontwikkeling gaat best snel.
Later bleek dat de kuren bij hem niet meer werkten en zijn we er mee gestopt, maar dat is een heel ander verhaal.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:30

Niet vanwege MS, maar wel eens een 10 daagse kuur gehad. Verder weinig last van bijwerkingen gehad, maar weet wel dat ik direct na het innemen ervan kort even misselijk ervan kon worden. Niet innemen op lege maag herinner ik me nog.

Verder was de kuur bij mij tekort om echt het vocht vasthouden te merken.

Succes nog!

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:52

Hier een apothekersassistente 2e jaars...

Bij een 5 daagse kuur wordt meestal een redelijk hoge dosering van Prednisolon voorgeschreven. Ik weet niet hoeveel milligram je hebt. Waarschijnlijk tussen de 30 en de 80?

In die 5 dagen heb je waarschijnlijk niet erg veel bijwerkingen. Als ze er wel zijn, zijn ze niet gevaarlijk ofzo. Hooguit wat lastig en vervelend. Jij zult geen last krijgen, van vocht dat je gaat vasthouden. Daar is de kuur te kort voor. Het kan wel zijn dat je wat maag/darm klachten krijgt. Om dit zo goed mogelijk te voorkomen kun je het beste de tablet voor of tijdens de maaltijd innemen. Verder kan het zijn dat je stemming af en toe wat omslaat. Je kan juist energieker worden, maar ook futlozer of vermoeider. Ik denk niet dat deze laatste bijwerking bij jou zal optreden, maar het zou kunnen. (De kuur is redelijk kort, daarom). Als je ongesteld moet worden tijdens je kuur, kan het zijn dat deze uitblijft, maar ik verwacht ook van niet hoor. Ik noem gewoon even de bijwerkingen die zouden kunnen optreden, maar jouw kuur is gewoon zo kort, dat je waarschijnlijk weinig of geen bijwerkingen zult hebben. Verder kan een hoge bloeddruk of oogboldruk ontstaan..

Tot slot, maak je geen zorgen over de bijwerkingen, want die zullen hooguit wat lastig kunnen zijn, wanneer ze optreden!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:58

Jullie hebben het over pillen, maar bij mijn weten krijg je bij MS de prednison via infuus. Mijn man heeft 1 keer een pillenkuur gekregen tussen alle infuusperiodes door ( in totaal zo'n 10 kuren, verspreid over een jaar of vier) en die deed bij hem helemaal niets. Die pillenkuur duurde langer dan 5 dagen, snel opbouwen, maar heel langzaam afbouwen. Geen idee van de hoeveelheid daarvan. Maar via infuus was het 500 mg of 1000 mg, soms drie dagen, soms vijf dagen. Dat had dan twee namen, waarvan ik me nu alleen methylprednislon herinner.
Ik heb niet eens aan pillen gedacht toen ik reageerde, maar dat kan dus inderdaad ook nog, ikzelf vermoed echter dat TS het ook via infuus krijgt. Indertijd kon dat alleen in het ziekenhuis, maar tegenwoordig kan het ook thuis m.b.v. de thuiszorg als je iemand thuis hebt die er het grootste gedeelte van de dag voor je kan zijn.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:59

Mijn vader heeft vanaf maandag een prednisonkuur (in combinatie met chemo) niet voor MS maar een nieraandoening. Hij heeft sinds gisteren zo'n hoge suikerspiegel dat hij insuline moet gaan spuiten Boos! Dat schijnt door de prednison te komen. Die bijwerking was hem vantevoren niet meegedeeld.
Gelukkig is het in jouw geval maar een hele korte kuur, succes en sterkte.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 10:02

Bedankt voor jullie reacties. Even een misverstand uit de wereld helpen; het gaat niet om mijzelf maar om mijn zus.

Er is 2 weken geleden MS bij haar geconstateerd en ze heeft zojuist een 5 daagse infuus (stoot)kuur achter de rug. Ze is bang, moe en onzeker en slecht (of eigenlijk totaal niet) geïnformeerd over bijwerkingen van die kuur, laat staan over de kuur zelf. Ze heeft niet eens van haar arts te horen gekregen wat MS nou eigenlijk precies is, dat heb ik haar zoveel mogelijk proberen uit te leggen adhv info die ik op het internet heb opgezocht op patienteninformatie-sites

Wat mij opviel is dat het lijkt of ze ontzettend fel, boos, agressief lijkt te zijn terwijl dat direct voor die kuur nog niet zo was. Even los van het verwerkingsproces en haar ongemakken (ze is er momenteel slecht aan toe) vroeg ik mij af in hoeverre dit te maken kon hebben met die kuur. Dan wordt het ook voor de mensen om haar heen wat makkelijker om te plaatsen.

Die trouwens niet is aangeslagen, ze moet nu naar een ander ziekenhuis om daar nogmaals een andere kuur te gaan volgen...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:22

Jeetje meid, dat is wel heel heftig! Het moet voor haar en voor jullie schrikken zijn, hoe oud is ze?
Ik heb geen idee of je er stemmingsversterking van kan krijgen, het lijkt me niet zo gek, maar het is voor mij dus al een tijd terug. Ik vind het wel idioot dat ze zo slecht geïnformeerd is in haar eigen ziekenhuis, maar het is wel goed dat ze nu naar een ander ziekenhuis gaat. Ik heb geen idee hoe snel je na alkaar die kuren mag krijgen, vaak is het wel zo dat als je daarna je rust dus neemt ( ook in je hoofd), dat de kuur nog zeker drie weken blijft doorwerken en dat het die tijd dus nog zeker kan verbeteren.
Kan je ook vertellen of ze een aanval had waarvoor ze het infuus kreeg, of algehele achteruitgang op een aantal punten?
Weten jullie van het bestaan van de MSVN? Een landelijke organisatie voor mensen met MS, met een MS telefoon waar je met al je vragen of gewoon voor een luisterend oor terecht kunt. Ze hebben eens in de 2 maanden een blad. Ze hebben ook afdelingen in het land waar bijeenkomsten zijn. Niet dat dit allemaal meteen moet, maar misschien dat je zus dat later toch wel wil, lidmaatschap kost iets van Eur 20,-- per jaar.
De site is: http://www.msvereniging.nl/ . Een andere goede site is www.msweb.nl , deze heeft ook een vrij uitgebreid forum.
Als ik iets voor je kan doen met geven van informatie, als je vragen hebt, je mag me ook pb-en, of hier in dit topic, ik help jullie graag!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:26

Bah, wat vervelend zeg. Sterkte in ieder geval. Verder zal een kuur dmv. een infuus toch wel wat anders werken dan obv pillen voorgeschreven door de huisarts.

Kan het zijn dat de kuur lichamelijk veel van haar vergt? Als je lichaam niet meewerkt, maarjuist protesteert en je in een moeilijke situatie zit kan het best zijn dan het dan nu even teveel aan het worden is.. Dan is het geen bijwerking, maar wel een gevolg ervan (als je snapt wat ik bedoel).

Sterkte in ieder geval!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 12:58

Echt fijn, die reacties van jullie Lachen

Mijn zus is 43, en het is meteen ontzettend heftig begonnen. In de eerste instantie dachten ze 2 maanden geleden dat ze een herseninfarct had gehad. Het begon ermee dat ze van het ene op het andere moment het zicht in 1 oog bijna volledig kwijt was (inmiddels is het zicht in dit oog volledig verdwenen), ze als een dronkeman sprak, gedesoriënteerd was en met een slepend been liep, en ook het gevoel in haar armen, benen en handen met de dag minder werd. Na in de eerste instantie bij de huisartsenpost geweigerd te zijn en de dag erna door de huisarts naar huis gestuurd was, is ze 2 weken later alsnog naar het ziekenhuis gestuurd waar ze onderzocht is op vermoeden van een herseninfarct.

Afijn, daar zit nog een heel verhaal aan vast maar waar het op neerkomt is dat ze zo snel verslechterde dat ze het vermoeden kregen dat het om MS zou gaan. En 2 weken geleden is dat dus bevestigd.

Haar arts wuifde haar zorgen weg, zei dat hij honderden MS patienten had behandeld en dat daar geen één in een rolstoel was terechtgekomen (haar grote angst) en dat dat tegenwoordig ook niet meer gebeurt ( Nors opkijken ). Verder garandeerde hij haar dat na de eerste stootkuur prednison haar zicht weer terug zou komen en vrijwel al haar klachten verdwenen zouden zijn. Wat ik toen al betwijfelde, maar goed je blijft toch hopen...

Helaas is dat is dus niet het geval. Het enige dat een beetje verbeterd is is dat ze weer iets makkelijker kan lopen. Volgende week moet ze naar Nijmegen om daar in het Radboud ziekenhuis een andere infuuskuur te krijgen. Van de eerste kuur heeft ze maandag pas de laatste dag gehad.
Opvallend is nu dat ze zo ontzettend agressief en boos naar iedereen reageert terwijl dat voor die kuur dus niet zo was. Niet zo'n woede aanval omdat het leven niet eerlijk is, maar echt alsof het een totaal andere persoonlijkheid is. Het volgende moment kan ze dan weer volledig omslaan alsof er niets gebeurd is. Ik heb daar wel eens wat van gelezen, dat er stemmingswisselingen kunnen ontstaan door prednisongebruik, vandaar ook mijn vraag.

Helaas is mijn zus niet het type dat zich aansluit bij lotgenoten, of op andere manier aktief achter informatie aangaat Komt bij dat ze op dit moment nog in een fase zit dat ze het allemaal nog moet verwerken.

Jet: bedankt voor de links, ik ga er zeker rondsnuffelen, misschien kan ik daar voor haar nog wat informatie vinden, bedankt!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 15:05

Jeetje meis, dat klinkt inderdaad allemaal echt heel heftig! Lekkere arts is dat, als hij zegt dat tegenwoordig niemand meer in een rolstoel terecht komt, dan heeft hij zeker nog nooit van Primair Progressieve MS gehoord.....
Ik hoop voor jullie dat die rolstoel ver weg blijft, maar als ik dit zo hoor, ben ik er bang voor. Die rolstoel is overigens niet het einde van de wereld, maar het is een grote stap die je moet nemen, als je je daar overheen weet te zetten, merk je dat je wereld weer groter wordt.....
Ook weet ik wel dat de MS er zelf goed voor kan zorgen dat je stemmingswisselingen krijgt, vroeger werd dat geschoven op psygisch, maar tegenwoordig zijn ze er wel achter dat het ook kan afhangen van het gebied in je hersenen dat door de MS wordt aangetast. Ook bij mijn man merkte ik grotere stemmingswisselingen en een ongeremdheid die hij voor die tijd niet had, zowel in uitlatingen als in gedrag. Ik heb dit altijd beschouwd als horend bij zijn vorm van MS.
Als je meer kwijt wilt, altijd prima, ik hoop jou en je zus hiermee te kunnen helpen.
Ik denk wel dat ze in Nijmegen beter op haar plek is, daar weten ze naar mijn idee aardig wat over MS.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 15:54

Miryamk schreef:
Mijn vader heeft vanaf maandag een prednisonkuur (in combinatie met chemo) niet voor MS maar een nieraandoening. Hij heeft sinds gisteren zo'n hoge suikerspiegel dat hij insuline moet gaan spuiten Boos! Dat schijnt door de prednison te komen. Die bijwerking was hem vantevoren niet meegedeeld.
Gelukkig is het in jouw geval maar een hele korte kuur, succes en sterkte.

Jeetje dit is ook heftig zeg. Het kan inderdaad van de prednisolon komen, de verschijnselen van Diabetes.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 15:55

Remy schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Even een misverstand uit de wereld helpen; het gaat niet om mijzelf maar om mijn zus.

Er is 2 weken geleden MS bij haar geconstateerd en ze heeft zojuist een 5 daagse infuus (stoot)kuur achter de rug. Ze is bang, moe en onzeker en slecht (of eigenlijk totaal niet) geïnformeerd over bijwerkingen van die kuur, laat staan over de kuur zelf. Ze heeft niet eens van haar arts te horen gekregen wat MS nou eigenlijk precies is, dat heb ik haar zoveel mogelijk proberen uit te leggen adhv info die ik op het internet heb opgezocht op patienteninformatie-sites

Wat mij opviel is dat het lijkt of ze ontzettend fel, boos, agressief lijkt te zijn terwijl dat direct voor die kuur nog niet zo was. Even los van het verwerkingsproces en haar ongemakken (ze is er momenteel slecht aan toe) vroeg ik mij af in hoeverre dit te maken kon hebben met die kuur. Dan wordt het ook voor de mensen om haar heen wat makkelijker om te plaatsen.

Die trouwens niet is aangeslagen, ze moet nu naar een ander ziekenhuis om daar nogmaals een andere kuur te gaan volgen...

Dat ze feller, bozer en agressiever is, kan goed van de prednisolon komen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:20

mijn moeder krijgt altijd een 3 daagse infuus kuur voor haar ms. je kan ook als bijwerking krijgen een opgezet gezicht, metaal smaak in je mond, hartkloppingen, maagpijn