Vegatarisch » veganist

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xPassion

Vegatarisch » veganist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 19:38

heejj iedereen,,

Ik ben zelf nu 9 jaar vegatarisch maar heb nog even verder lopen kijken en het valt me op dat de oorzaak verder ligt..
De slachtkoeien worden voor een groot deel gefokt voor de zuivelindustrie..
Dus vind ik het niet kloppen dat ik geen vlees eet maar wel zuivelproducten gebruik..
Alleen heb je voor hoe ver ik weet die producten gewoon nodig..
OF NIET??

aangezien er op deze aarbol meer dan genoeg veganisten leven vroeg ik me af hoe zij dit vol houden.. en of zij nog goede vervangers weten?

Alvast bedankt,,

Xx Rosanne

PS : Sorryy,, als dit topic verkeerd staat..

Sonja_vR

Re: Vegatarisch » veganist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:42

je kunt in principe zonder melkproducten etc
als vervanging kun je kiezen voor soja producten (van melk tot pap/yoghurt tot kaas)
of andere soorten melk, rijst, amandel, noten etc etc etc

kwa boter heb je ook veganistische varianten, wajang is bijvoorbeeld vegan
maar ook verschillene soja gebaseerde boters,
of zelfs een zelf maak maisboter

als je echt vegan wil gaan en je kiest er voor ook eieren te weren uit je voeding , kun je ei in gebak etc etc vervangen dor een meelmengseltje, kant en klaar te koop in de natuurvoedingswinkel , no egg is een voorbeeldje
en kwa vocht en zoet kun je dna zelf ook appelmoes toevoegen

zoek even de site van de veganistenvereniging op
daar staat onwijs veel info op , hebben ook een forum etc

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 11:06

draumpje schreef:
je kunt in principe zonder melkproducten etc
als vervanging kun je kiezen voor soja producten (van melk tot pap/yoghurt tot kaas)
of andere soorten melk, rijst, amandel, noten etc etc etc

kwa boter heb je ook veganistische varianten, wajang is bijvoorbeeld vegan
maar ook verschillene soja gebaseerde boters,
of zelfs een zelf maak maisboter

als je echt vegan wil gaan en je kiest er voor ook eieren te weren uit je voeding , kun je ei in gebak etc etc vervangen dor een meelmengseltje, kant en klaar te koop in de natuurvoedingswinkel , no egg is een voorbeeldje
en kwa vocht en zoet kun je dna zelf ook appelmoes toevoegen

zoek even de site van de veganistenvereniging op
daar staat onwijs veel info op , hebben ook een forum etc

Dankje!!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:50

ik had eens gehoord dat er zelfs bijv in snoepjes bestanddelen van dieren zitten, dan heb je ook nog leren schoenen etc. en in brood schijnt ook nog wat dierlijks te zitten.. volgens mij is het heel lastig om veganist te worden. Maar ik ben het niet dus ben benieuwd naar reacties van veganisten^^

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:52

dorienkee schreef:
ik had eens gehoord dat er zelfs bijv in snoepjes bestanddelen van dieren zitten, dan heb je ook nog leren schoenen etc. en in brood schijnt ook nog wat dierlijks te zitten.. volgens mij is het heel lastig om veganist te worden. Maar ik ben het niet dus ben benieuwd naar reacties van veganisten^^

In snoepjes zit gelatine, wat gemaakt word van gemalen dieren botten. Zit ook in pudding ed

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:55

idd, dat was het! maar als veganist wil je toch ook geen leer gebruiken? dus dan is een leren zadel/hoofdstel bijv ookal moeilijk

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:35

Ik denk niet dat je echte veganisten op bokt zult vinden. Veganisten zijn nl ook tegen het houden van huisdieren en paardrijden.

En het is niet alleen leer maar ook bijv veren in je dekbed of jas, zijde en wol wat ze niet gebruiken.

Natuurlijk kun je je melkproducten vervangen door sojo, maar weleens nagedacht waar die sojo vandaan komt? De meeste plantages zitten in zuid amerika waar oerwoud word gekapt of verbrand zodat er meer grond is voor het verbouwen van vooral sojobonen op dit moment. Hoeveel dieren denk je dat er daarmee gedood worden?

Als je zeker wilt weten of je zonder kan moet je gewoon naar je huisarts gaan en het overleggen. Eens in de zoveel tijd kun je een bloedtest laten doen om te kijken of je tekort aan vitamines en mineralen hebt. Dan weet je snel genoeg of je zonder melkproducten kan Knipoog . Begeleiding van een dietist kan ook erg goed helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:38

IcePrincess schreef:
Ik denk niet dat je echte veganisten op bokt zult vinden. Veganisten zijn nl ook tegen het houden van huisdieren en paardrijden.

En het is niet alleen leer maar ook bijv veren in je dekbed of jas, zijde en wol wat ze niet gebruiken.

Natuurlijk kun je je melkproducten vervangen door sojo, maar weleens nagedacht waar die sojo vandaan komt? De meeste plantages zitten in zuid amerika waar oerwoud word gekapt of verbrand zodat er meer grond is voor het verbouwen van vooral sojobonen op dit moment. Hoeveel dieren denk je dat er daarmee gedood worden?

Als je zeker wilt weten of je zonder kan moet je gewoon naar je huisarts gaan en het overleggen. Eens in de zoveel tijd kun je een bloedtest laten doen om te kijken of je tekort aan vitamines en mineralen hebt. Dan weet je snel genoeg of je zonder melkproducten kan Knipoog . Begeleiding van een dietist kan ook erg goed helpen.

jupz, maar imo doet het er niet echt toe of je volgens het boekje veganist bent of niet Lachen

Als je jezelf er maar goed bij voelt natuurlijk:)

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:10

Precies, dat bedoel ik er ook mee te zeggen. Je hoeft jezelf geen label op te plakken, gewoon doen waar je je goed bij voelt.

Ik eet geen vlees, maar wel kaas waar ook dierlijk stremsel in zit, gelatine, en mijn katten krijgen gewoon vlees, ga er zelfs voor naar de slager, gebruik leer maar alleen voor dingen die lang meegaan, wollen truien, geitenharen paardenborstels, penselen met haren van verschillende dieren, ene produkt dierproefvrij, andere niet, ene product biologisch, andere niet.
Sommige mensen noemen het hypocriet, ik voel me er goed bij en daar gaat het om Vork

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:24

dorienkee schreef:
idd, dat was het! maar als veganist wil je toch ook geen leer gebruiken? dus dan is een leren zadel/hoofdstel bijv ookal moeilijk

veganist is niet iets waar je 1 leefwijze mee kunt benoemen
er zijn mensen die veganist zijn op een heel intensieve manier
die letten dus op alle E-nummers, honing, bijenwas, leer, gelatine, wol, kippeneiwit, melkbestanddelen in voedingstoffen waar je het niet in het verwacht etc etc etc etc en gebruiken ook geen leder in kleding of wat dan ook ,
maar de voor dta je daar bent kun je nog in zoveel andere vormen veganist zijn

de 1 is heel streng op wat ze tot zich nemen kwa voeding en letten op met kleding en de volgende zal bepaalde E nummers die van dierlijke afkomst zouden kunnen zijn niet ontwijken
zo ook met paardrijden etc
de een zal koste wat kost kunstof/niet leder harnachement willen hebben
de tweede zal dat graag willen, maar mocht een lederen zadel nu eenmaal het beste passen, dna maar leder (maar vaak wel het liefst tweedehands is mijn ervaring)

het gaat er in principe om dat je geen gebruik wil maken van producten met een dierlijke afkomst/ingredienten om jezelf te voeden en/of te kleden maar iedere veganist of vegetarier gaat toch binnen zijn eigen principes en denkbeelden het geen doen wat hij of zij mogelijk acht

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:32

met mijn voedselallergie ben ik veganist als ik zou stoppen met vlees eten. Ik mag nl geen melk, ei, kaas etc. Daarom eet ik af en toe nog wel vlees. Melk en kaas kan je sowieso zonder problemen overboord gooien.

Eieren kan je toch ook gewoon kopen bij de boer om de hoek? Die z'n kipjes wel normaal houdt?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:41

Ik eet geen vlees/vis, eieren, kaas, boter, chocola etc en drink geen melk. Ik probeer ook dingen waar dierlijke stoffen in verwerkt zitten te vermijden, helaas gaat dit soms nogal lastig omdat niet alles altijd even duidelijk op de etiketten staat. Máár ik heb wel konijnen & een pony. Voor mijn pony heb ik wel een leren zadel & hoofdstel ( deze had ik echter al voor de tijd dat ik hier heel erg mee bezig was, en mocht het kapot raken komt er niet weer leer.) Het zelfde geldt bij mij voor schoenen.

Maar ik vind zelf niet dat ik een veganist ben Lachen
Maar ik heb enorm veel bewondering voor mensen die die-hard veganist zijn!

Edit; Ik gebruik dús ook helemaal geen make-up. Ook niet als er op staat proefdier vrij, alle producten waarvan het langer dan 10 jaar geleden is dat ze op dieren hebben getest mogen het etiket proefdier vrij namelijk gebruiken.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:44

Veganisme is echt heel moeilijk volgens mij, je kan maar beter in een zelfvoorzienende gemeenschap gaan leven wil je dat volhouden Cool

Persoonlijk vind ik écht veganisme ook niet helemaal kloppen, je kan beter kijken naar dierlijke producten die wel goed 'geproduceerd' zijn enz dan om maar gewoon te zeggen; "alles is slecht en daarom doe ik het niet", naar mijn mening.
Klein voorbeeldje; kippen produceren altijd eieren, wat je ze ook voert. Waarom moeten deze maar liggen weg te rotten als ze ook goed gebruikt kunnen worden? Mensen over heel de wereld hebben honger en wij gooien een ei weg omdat we vinden dat we dieren uitbuiten. Dan koop je zelf een kip en laat je die scharrelen in de tuin en eet je die eieren op, is dat dan nog steeds niet goed omdat het verhaal een dier bevat?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:49

Ik ben zelf behoorlijk strenge vegetarier, geen vlees,vis, stremsel, gelatine (dus veel dropjes en snoepjes vallen af) etc. Eieren gebruik ik eigenlijk alleen in recepten, maar een ei op brood is echt een zeldzaamheid en overige zuive gebruik ik ook met mate. Melk alleen in pannekoeken, cake of lasagna enzo.

Ik vind dit zeer makkelijk om vol te houden. Heb tijdens mijn zwangerschap ook precies zo geleefd en al mijn bloedwaardes waren prima..

Doe vooral waar jij je goed bij voelt en zie het niet zo zwart-wit. Als je bewust met zuivel omgaat en het eventueel als jij je er prettig bij voelt biologische zuivelproducten koopt ben ja al enorm goed bezig!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:52

BrittKitt schreef:
Veganisme is echt heel moeilijk volgens mij, je kan maar beter in een zelfvoorzienende gemeenschap gaan leven wil je dat volhouden Cool

Persoonlijk vind ik écht veganisme ook niet helemaal kloppen, je kan beter kijken naar dierlijke producten die wel goed 'geproduceerd' zijn enz dan om maar gewoon te zeggen; "alles is slecht en daarom doe ik het niet", naar mijn mening.het gaat er bij veganisme niet eens zo zeer om dat iets slecht is, alswel dat de persoon in kwestie niet wil dat er voor zijn/haar levensonderhoud een dier vermoord moet worden
is in principe ook niet nodig, een mens kan indien gewoon normaal gezond ook prima overleven zonder welk dierlijk product dan ook
(op enkele uitzonderingen na )

Klein voorbeeldje; kippen produceren altijd eieren, wat je ze ook voert. Waarom moeten deze maar liggen weg te rotten als ze ook goed gebruikt kunnen worden? Mensen over heel de wereld hebben honger en wij gooien een ei weg omdat we vinden dat we dieren uitbuiten. Dan koop je zelf een kip en laat je die scharrelen in de tuin en eet je die eieren op, is dat dan nog steeds niet goed omdat het verhaal een dier bevat?het zou niet goed zijn mdat dat ei is bedoeld als voedingsbodem voor ene kuiken , en er zit geen kuiken in omdat de haan er niet bij mocht ...dat is het probleem met eieren

dat jij het niet vind kloppen verklaart ook direct dat jij geen veganist bent ...een veganist vind het niet kloppen , dus eet het ook niet
het ligt gewoon helemaal aan je zienswijze en le beleving ...

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:53

roxiie schreef:
Edit; Ik gebruik dús ook helemaal geen make-up. Ook niet als er op staat proefdier vrij, alle producten waarvan het langer dan 10 jaar geleden is dat ze op dieren hebben getest mogen het etiket proefdier vrij namelijk gebruiken.

Maar door het te gebruiken berokken je toch niets en niemand schade?!? Voor die paar potjes oogschaduw en lippenstift lijdt geen enkel dier pijn (hooguit pijn aan de ogen als je niet zo goed met make-up en kleurencombinaties bent)
Het leed is al geschied (misschien) De keuze om wel of geen make-up te gebruiken heeft geen enkele invloed meer op wat er 10 jaar geleden gebeurt is.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:57

Ik leef ongeveer hetzelfde als jou Odetteke. En heb er eigelijk ook helemaal geen problemen mee. LachenIk heb er ook al heel vak overnagedacht om geen melk meer te drinker, maar daar zie ik toch maar van af. Ei eet ik trouwens ook bijna niet, omdat ik dat gewoon vies vind Tong uitsteken

Ik las hier net iets over Soja, dat daar regenwouden voor gekapt worden. (Als ik het goed heb) is dit niet helemaal waar. Ja deze regenwouden worden idd gekapt, maar deze soja word gebruikt voor veevoer. Maar een deel ga jij dus al tegen door geen vees meer te eten. Van al het Soja op aarde gaat maar 10% naar de mens Knipoog

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:15

odetteke schreef:
roxiie schreef:

Het leed is al geschied (misschien) De keuze om wel of geen make-up te gebruiken heeft geen enkele invloed meer op wat er 10 jaar geleden gebeurt is.

Maar de gedachte die er achter zit om het wel of niet te gebruiken wordt er ook niet anders van. Lachen
En daarnaast vind ik make-up gewoon rotzooi..