Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
draumpje schreef:je kunt in principe zonder melkproducten etc
als vervanging kun je kiezen voor soja producten (van melk tot pap/yoghurt tot kaas)
of andere soorten melk, rijst, amandel, noten etc etc etc
kwa boter heb je ook veganistische varianten, wajang is bijvoorbeeld vegan
maar ook verschillene soja gebaseerde boters,
of zelfs een zelf maak maisboter
als je echt vegan wil gaan en je kiest er voor ook eieren te weren uit je voeding , kun je ei in gebak etc etc vervangen dor een meelmengseltje, kant en klaar te koop in de natuurvoedingswinkel , no egg is een voorbeeldje
en kwa vocht en zoet kun je dna zelf ook appelmoes toevoegen
zoek even de site van de veganistenvereniging op
daar staat onwijs veel info op , hebben ook een forum etc
dorienkee schreef:ik had eens gehoord dat er zelfs bijv in snoepjes bestanddelen van dieren zitten, dan heb je ook nog leren schoenen etc. en in brood schijnt ook nog wat dierlijks te zitten.. volgens mij is het heel lastig om veganist te worden. Maar ik ben het niet dus ben benieuwd naar reacties van veganisten^^
IcePrincess schreef:Ik denk niet dat je echte veganisten op bokt zult vinden. Veganisten zijn nl ook tegen het houden van huisdieren en paardrijden.
En het is niet alleen leer maar ook bijv veren in je dekbed of jas, zijde en wol wat ze niet gebruiken.
Natuurlijk kun je je melkproducten vervangen door sojo, maar weleens nagedacht waar die sojo vandaan komt? De meeste plantages zitten in zuid amerika waar oerwoud word gekapt of verbrand zodat er meer grond is voor het verbouwen van vooral sojobonen op dit moment. Hoeveel dieren denk je dat er daarmee gedood worden?
Als je zeker wilt weten of je zonder kan moet je gewoon naar je huisarts gaan en het overleggen. Eens in de zoveel tijd kun je een bloedtest laten doen om te kijken of je tekort aan vitamines en mineralen hebt. Dan weet je snel genoeg of je zonder melkproducten kan. Begeleiding van een dietist kan ook erg goed helpen.
dorienkee schreef:idd, dat was het! maar als veganist wil je toch ook geen leer gebruiken? dus dan is een leren zadel/hoofdstel bijv ookal moeilijk
BrittKitt schreef:Veganisme is echt heel moeilijk volgens mij, je kan maar beter in een zelfvoorzienende gemeenschap gaan leven wil je dat volhouden
Persoonlijk vind ik écht veganisme ook niet helemaal kloppen, je kan beter kijken naar dierlijke producten die wel goed 'geproduceerd' zijn enz dan om maar gewoon te zeggen; "alles is slecht en daarom doe ik het niet", naar mijn mening.het gaat er bij veganisme niet eens zo zeer om dat iets slecht is, alswel dat de persoon in kwestie niet wil dat er voor zijn/haar levensonderhoud een dier vermoord moet worden
is in principe ook niet nodig, een mens kan indien gewoon normaal gezond ook prima overleven zonder welk dierlijk product dan ook
(op enkele uitzonderingen na )
Klein voorbeeldje; kippen produceren altijd eieren, wat je ze ook voert. Waarom moeten deze maar liggen weg te rotten als ze ook goed gebruikt kunnen worden? Mensen over heel de wereld hebben honger en wij gooien een ei weg omdat we vinden dat we dieren uitbuiten. Dan koop je zelf een kip en laat je die scharrelen in de tuin en eet je die eieren op, is dat dan nog steeds niet goed omdat het verhaal een dier bevat?het zou niet goed zijn mdat dat ei is bedoeld als voedingsbodem voor ene kuiken , en er zit geen kuiken in omdat de haan er niet bij mocht ...dat is het probleem met eieren
roxiie schreef:Edit; Ik gebruik dús ook helemaal geen make-up. Ook niet als er op staat proefdier vrij, alle producten waarvan het langer dan 10 jaar geleden is dat ze op dieren hebben getest mogen het etiket proefdier vrij namelijk gebruiken.
odetteke schreef:roxiie schreef:
Het leed is al geschied (misschien) De keuze om wel of geen make-up te gebruiken heeft geen enkele invloed meer op wat er 10 jaar geleden gebeurt is.