Hoe kan ik mijn ouders helpen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Knoesje

Hoe kan ik mijn ouders helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 23:33

Mijn vader is 66 jaar en gaat de laatste tijd vreselijk achteruit.
Hij heeft klachten die wijzen op dementie.
Hij komt slecht uit zijn woorden, kan geen gesprek meer voeren en is erg a-practisch
Hij kan niet meer lachen, ook niet toen ik hem laatst vroeg te lachen voor een foto.
Hij kan ook zijn jas niet meer aantrekken, terwijl hij pas 66 jaar is.

Enkele weken geleden is hij 3 weken in het ziekenhuis opgenomen geweest, wegens hoge koorts.
Ze hebben hem helemaal binnenstebuiten gekeerd, maar niets gevonden...
Op een gegeven moment was hij er zo slecht aan toe dat alleen een mega-dosis Prednison hem van de dood kon redden. Vreselijke zorgen hebben we ons gemaakt. En nog steeds.

Want sinds hij weer thuis is, is hij totaal emotieloos. Hij lijkt wel een zombie.
Hij zei laatst, dat hij de zin van het leven niet meer inzag...
Dat klopt toch niet voor een man van 66 met twee dochters, 5 kleinkinderen en genoeg geld om zorgeloos te kunnen genieten van zijn oude dag????
Wat is er met hem? Zijn zijn fisieke klachten psychosomatisch, en komen ze voort uit algehele malaise?
Had hij zijn bijna -dood ervaring moeten verwerken?

Hij doet in huis allerlei gekke dingen, kan geen koffie meer zetten, durft geen auto meer te rijden...
Mijn moeder is een dominante vrouw, die het thuis voor het zeggen heeft.
Sinds mijn vader met pensioen is, heeft hij geen leven meer.
Mijn moeder is een huismus, mijn vader ondernemend en artistiek.
Ze leven in een huis met de gordijnen dicht.
(mijn moeder heeft glaucoom en kan het daglicht niet verdragen)
Hun huis raakt verwaarloosd, de tuin groeit dicht, de tegels komen van de wand in de badkamer...
Ze ondernemen nooit iets, behalve boodschappen doen.
Ook de kleinkinderen zijn geen afleiding voor ze.
Mijn moeder houdt alles wat mijn vader doet nauwlettend in de gaten,
en snauwt op hem als ie fouten maakt.
Ze hebben continu kibbelpartijen over de meest onzinnige dingen.
Mijn moeder is vreselijk eigenwijs en krijgt altijd haar gelijk.
Ze verbloemt haar eigen vergeetachtigheid (die ze uiteraard ook heeft met haar 65 jaar)
en vestigt alle aandacht op mijn vader. Hij wordt dement, zegt ze.

Ik twijfel daar aan. Hij heeft twee jaar geleden al tests gehad, waar niets uitkwam.
Ik denk dat ie vreselijk ongelukkig is.
Maar niet alleen hij is ongelukkig, mijn zusje en ik worden ook moedeloos van de situatie.
Ik weet niet hoe ik mijn ouders uit deze situatie kan redden.
Welke rechten heb ik?
Kan ik hun huisarts bellen, om de situatie uit te leggen?
Ik wil altijd graag mee, naar de bezoeken aan de artsen, maar mijn moeder staat dat niet toe.
Ik ben zo bang, dat als ze over drie weken weer naar de neuroloog moeten, weer mooi weer gaan spelen...
En het woord psychiater is meer dan taboe, terwijl ik denk, dat hij moet praten, praten en nog eens praten...
Wat kan ik doen??? Huilen Huilen Huilen

Bedankt voor het lezen.
Ik ben er verdrietig van.

Gowlan

Re: Hoe kan ik mijn ouders helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 02:03

ik kan me persoonlijk niet inleven in de situatie, ik denk dat het komt omdat ik er te jong voor zal zijn, maar ik probeer het:
hij doet eigenlijk nog weinig, dus waarom ga jij niet gewoon een keer ipv. je moeder zogenaamd ''boodschappen'' met hem doen, en dan neem je hem ergens anders heen wat hij erg leuk vind normaalgesproken, iets van zijn tijd ofzo, en dan ga je lekker bijkleppen, misschien dat het hem opfleurt.
zou zoiets niet werken dan kun je natuurlijk voor jezelf iemand zoeken zoals een psychiater zodat je diegene alles kunt uitleggen, en het op een subtiele manier aangepakt word zodat je vader er waarschijnlijk tijd voor neemt om er over te babbelen met de psychiater en misschien met bijzijn van jou.
ik hoop dat je hier wat aan hebt, je zou het kunnen proberen.
volgens mij als hij ''artsen in het wit'' zal blijven zien dat het niet meer zo goed met hem zal gaan, maar ik weet niet (niet rot bedoeld) hoelang hij nog zal hebben maar probeer hem te laten genieten, en vergeet er niet zelf van te genieten! Lachen
heel veel succes, hopelijk vat je dit niet verkeerd op want ik probeer alleen te helpen...

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 09:54

Ik vraag geregeld of hij met me wil fietsen of mee zwemmen,
om zodoende iets meer te weten te komen wat er in hem omgaat.
Maar mijn moeder accepteert niet dat ik alleen met hem iets onderneem en wil er bij zijn,
met als gevolg dat zij in de aandacht staat bij zo'n uitstapje en mijn vader
er een beetje bij hangt...
Mijn vader is ook heel erg gesloten, ik weet helemaal niet wat hem bezighoudt...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:57

Kun je niet eens een confronterend gesprek met je moeder aangaan?

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:01

meid Ach gut
Als allereerste sterkte met deze situatie!
Is zijn huisarts ook de jouwe? Zo ja, dan kan je vast een afspraak maken.
Vervelend dat je nooit eens samen met je vader op pad kan, is zo belangrijk, voor hem ook.
Omgekeerd kan je het ook eens met je moeder doen,samen op pad, zodat zij zich niet in de steek gelaten voelt.
Kan maatschappelijk werk, of thuiszorg ofzo hier niet iets mee?
Ik vind het erg lastig en zou je graag advies geven.

Probeer er voor te zorgen dat jij en je zus er niet aan onderdoor gaan;)

sterkte ermee;)

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:09

Dag,

Een hoe moet ik zeggen situatie, iig erg moeilijke situatie...En ik kan me goed indenken dat jij als dochter je ouders (voornamelijk nu even je vader) wilt helpen, en zoals wat ik op maakte uit jou verhaal, heeft jou moeder hem waarschijnlijk precies op die standpunt gekregen (met dat je moeder je vader flink onder de duim heeft), zelf zou ik zeg maar dat je bijv goed gesprek met je moeder aangaat (als ze daarmee in stelt) van dat je haar uitlegd dat je er voor je vader wilt zijn en dat je vader op de manier van nu erg ongelukkig is (en 66 is nog jonge leeftijd, dat is zonde om dan al ''stil'' te vallen, mijn vader is 63)..Voor je vader is het het beste dat je moeder voorlopig niet meer met je vader bezig houdt en ook geen commentaar oid geven, en dat jij of je broers/zussen dingen gaan ondernemen met je vader (desnoods als je moeder tegen blijft stribbelen,raad ik je aan een psygiater voor je moeder in te schakelen), want doordat je moeder echt echt de baas en je vader erg goed onder haar hoede heeft, welliswaar dat je vader dat niet leuk vind (maar toch zichzelf inziet om niet op je moeder in te gaan) tja dan wordt je vader erg ongelukkig (wat ik me goed kan voorstellen hoor,want welk mens zou daar ook niet ongelukkig van worden)..
Want je gaf ook al aan dat ze je vader helemaal binnenste buiten gekeerd hebben en daaruit niks gebleken is, dan vermoed ik dat het komt doordat je moeder je vader goed onder de plak heeft gekregen en ie daarom zo ongelukkig is geworden, ik zou zeg maar voor tip hebben neem je vader eens een gezellig dagje mee na de dierentuin met zn kleinkinderen erbij, en of neem je vader ergens mee eten oid, of neemt je vader mee de markt overlopen en noem maar op!
Als je dat voorlopig zo volhoud wordt ie vast en zeker hooguit wel weer gelukkig...

Sorry ik ben ook niet zo extreem goed hierin maar wat ik verteld denk ik dat het het beste zal zijn voor je vader..Mijn vader van 63 heeft ook veel op zn geweten al, ziekenhuis in ziekenhuis uit (ivm mijn vader nooit geen alcohol mag drinken want dat kost hem zn leven, omdat mijn vader in begin alcohol verslaafd was en zichzelf helemaal ladderzat dronk en sja dat heeft mn vader zn lever en milt bijna gekost, en aantal keren dikke darm ontsteking mn vader!)

Ik wens je iig heel veel succes en hopelijk is je vader weer gelukkig!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:25

Knoesje schreef:
Ik vraag geregeld of hij met me wil fietsen of mee zwemmen,
om zodoende iets meer te weten te komen wat er in hem omgaat.
Maar mijn moeder accepteert niet dat ik alleen met hem iets onderneem en wil er bij zijn,
met als gevolg dat zij in de aandacht staat bij zo'n uitstapje en mijn vader
er een beetje bij hangt...
Mijn vader is ook heel erg gesloten, ik weet helemaal niet wat hem bezighoudt...

Je moeder accepteert het niet..??? Volgens mij snapt je moeder het huwelijk dan niet.. Je vader is een volwassen man, en geen kind die aangelijnd moet blijven.. Het is een kwestie van elkaar accepteren hoe we zijn, en hierin een balans zoeken.

Wat een verschrikkelijk leven heeft je vader zeg!! Ik kan me wel enigzins voorstellen dat hij het niet meer ziet zitten... als hij al niet eens mee boodschappen mag doen, zonder haar!!

Zou het niet zo kunnen zijn dat je moeder bang is om hem zijn vrijheid te geven?? Dat zij bang is dat je vader geen grenzen kent, of geen rekening met haar houdt... Bang om in de steek gelaten te worden?? Misschien wel vanwege de glaucoom..

Ook het dicht houden van gordijnen is heel slecht.. Daglicht heeft een mens nodig, het lichaam maakt hiervan vitaminen aan! Niet voor niks geven de donkere dagen een moeier gevoel, men maakt minder vitamines aan en die geven een bedompt gevoel.

Begin maar eens met de gordijnen open te doen. Het is erg vervelend dat je moeder glaucoom heeft, maar er zijn ook andere alternatieven (weet ik om dat in mijn familie ook glaucoom zit).
Verder moet je erachter zien te komen waarom je moeder zo bezitterig is.. en maak haar ook duidelijk dat ze hem zo letterlijk de dood in jaagt.. en alleen achter blijft!
Het is toch veel leuker om wat meer los te laten en samen nog leuke dingen te doen op je 'oude dag'.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt...
Heel veel sterkte alvast...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:29

femmefatale1 schreef:
en maak haar ook duidelijk dat ze hem zo letterlijk de dood in jaagt.. en alleen achter blijft!

Ik betwijfel of je het zo negatief moet benaderen. Wie weet wat voor redenen moeder heeft. En zonder met je vader gesproken te hebben, wie weet heeft hij dit zelf verzocht omdat hij het vertrouwen in zichzelf kwijt is..

Niet zomaar oordelen zonder de achtergronden te weten. Ze leven al járen samen en zijn volwassen hoor..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:39

Chubby schreef:
femmefatale1 schreef:
en maak haar ook duidelijk dat ze hem zo letterlijk de dood in jaagt.. en alleen achter blijft!

Ik betwijfel of je het zo negatief moet benaderen. Wie weet wat voor redenen moeder heeft. En zonder met je vader gesproken te hebben, wie weet heeft hij dit zelf verzocht omdat hij het vertrouwen in zichzelf kwijt is..

Niet zomaar oordelen zonder de achtergronden te weten. Ze leven al járen samen en zijn volwassen hoor..

Het is niet zozeer dat ik oordeel over hoe en wat, en zoals je kon lezen moet ze idd weten waarom haar moeder em zo op sluit.
Ik weet wel dat als mensen in de vut komen, niks meer te doen hebben erg snel aftakelen, dat ze niet meer weten wat te moeten doen om bezig te blijven..
Ze komen dan in een negatieve spiraal, en als men hierin blijft gaat het lichaam steeds verder stagneren..
Zo vaak zie ik mensen die in de vut komen, aftakelen omdat alles ineens stil valt en op houdt.. tot men dood gaat van ellende.. of lichaamsfalen..

En dat moeten we voorkomen!!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:41

praten met je moeder of waarom ze jou niet met je vader vertrouwd? anders zou ik het ook niet weten. Veel sterkte in elk geval

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 12:28

Ik denk niet dat mijn moeder bang is om zijn vrijheid te geven.
Het is meer betutteling, bang dat ie gekke dingen doet of zegt.
En hoe meer ze hem remt, hoe minder hij zelf gaat kunnen.
Mijn vader heeft zijn ziel afgegeven aan haar, zoals ik dat zelf noem.
Als ik hem vraag hoe het met hem gaat, geeft mijn moeder antwoord.

Het is een soort wisselwerking tussen die twee, en zoals Chubby zegt,
misschien vraagt hij daar ook wel om.
En indirect is dat ook wel zo.
Hij is onzeker en mijn moeder helpt hem met alles.
Maar dat is juist het gevaar!
Hij is totaal afhankelijk van haar!
Hij wil denken zoals zij denkt, hij wil de dingen zeggen, zoals zij dat graag zou willen dat ie ze zegt.

Hij heeft echt geen leven meer, hoe kan hij geholpen worden Huilen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:33

Hij kan alleen geholpen worden als hij daar zelf het nut van inziet en geholpen wíl worden. Dat zou je dus eerst moeten bespreken met hem en met je moeder.

Het doet me een beetje denken aan die nederlandse comedyserie van vroeger.. Kan net niet op de naam komen..

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 15:39

Hij reageerde vorige keer, toen ik zei dat hij eens met een geriater moest gaan praten:
"Voor je het weet zit je bij de psychiater."
Wat is dat toch met oude mensen, die angst voor psychiaters?
Die lui kunnen je heel goed helpen, zie dat toch eens in, denk ik dan.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 10:20

pfff je zit in een lastig paket. maar ik denk dat jij best hun huisarts mag bellen. de huisarts zal iig naar jouw verhaal kunnen luisteren. misschien mag hij niets zeggen over hun ivm beroepsgeheim, maar hij mag altijd naar jou luisteren. je kunt anders desnoods naar je eigen ha gaan en je verhaal doen...

eerlijk gezegd zou ik ook niet weten wat te doen. ik weet wat ik zou doen, en dat is een gesprek met mijn moeder aangaan... maar ik weet niet of dat echt de oplossing is. oudere mensen kun je moeilijker veranderen dan jonge kinderen... als zij al haar hele leven dominant is weet ik zeker dat dat ook niet meer gaat veranderen ook... maar wie weet krijg je het dan wel voor elkaar om alleen met je vader op stap te gaan.

misschien rare opmerking, maar kun je niet met je vader op stap gaan naar iets waarvan je weet dat hij dat vroeger leuk vond? als je moeder per see mee wil prima, maar geef voornamelijk aandacht aan je vader, en `negeer` je moeder een beetje. is netzo erg als zoals het nu andersom gaat...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 10:54

Op een of andere manier moet je hem stimuleren dingen te doen wat hij leuk vindt of waar hij goed in is. Doe een beroep op zijn kwaliteiten en doe voorkomen dat je hem daarbij nodig hebt. Jij weet het beste wat hij vroeger leuk vond of wellicht ooit wenste te doen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 10:57

Heb je geen familie lid die met je moeder kan praten?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 11:05

ik werk bij de thuiszorg( verpleging) en maak dagelijks deze dingen mee.
maak een afspraak met de huisarts,(jij, hun huisarts) en heb het een over de situatie.
probeer de thuiszorg via de huisarts in te schakelen.
er bestaat ook zoiets als dagopvang.
daar gaan veel demente mensen heen, ze worden daar een paar uur bezig gehouden met knutselen, zingen enz.
zorg dat de huisarts thuis een keer gaat praten bij je ouders, wie weet kan die man je moeder overhalen.

veel succes