uitdaging: Beginnen met sporten, hoe ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

uitdaging: Beginnen met sporten, hoe ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 17:43

Ik heb al 10 jaar niets aan sport gedaan, dan reken ik paardrijden er niet bij omdat ik dat toch rustig aan aan het opbouwen ben. Jong paard, zelf 40 tja.
Ik weet hoe het voelt om lekker fit te zijn maar alles behalve dat voel ik me nu. Ik ben te zwaar, gestopt met roken een jaar geleden, de kilootjes teveel maken het er ook niet gemakkelijker op.
Ik ben goed in de goede voornemens, heb pilatisdvd, dvd van Billy blanks, had zelfs een apparaat voor mijn buikspieren, ook daar nooit wat mee gedaan.
Ik zie er zo enorm tegenop om te beginnen, ik heb ook geen zin meer in de sportschool wat ik vroeger wel deed.
Ik wou dat ik een goede conditie had, vriendinnen vragen me mee om te gaan spinnen, alsjeblieft niet, ik voel dan zoveel weerstand evenals hard te lopen, nu was dat nooit mijn sterkste kant, maar de gedachte alleen al. Ben altijd streng voor mezelf maar in de verkeerde dingen.
En dan die excuses die ik overal voor vindt: mijn jonge paard heeft geen ijzers maar wel slechte hoeven, voor ons zou het eigenlijk heerlijk zijn om veel langs de weg te lopen en te rennen, ik zou dat ernaast kunnen doen, wat ik ook heel leuk vind. De reden dat ik het niet doe is dat ze geen ijzers om heeft. Ik kan ook wel bedenken, kan ook stukken in de berm laten lopen of onverharde wegen opzoeken, ijzers om, maar ik doe het gewoon niet. Ik word er ook zo moe van.

Help, tips, wie krijgt me aan de gang ?

Lise81

Re: uitdaging: Beginnen met sporten, hoe ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:10

Nou, ik heb zelf ook even een sport-stop, maar was altijd wel goed in beginnen.

Bedenk eerst hoeveel dagen per week je iets wilt doen en welke dag en dagdeel.

Bedenk dan wat je fijn vind, zwemmen, cardiofitness, fietsen, handbal (ik noem maar wat) of iets anders (tegenwoordige kan je van alles doen bij een sportschool) - maak een lijstje.

Kijk dan of er de mogelijkheid is op dat dagdeel die sport te doen.

Bij mij was sporten met vriendinnen/zus altijd wel een stok achter de deur (ook voor elkaar). Dat spinnen lijkt je eerst misschien niet zo leuk...maar als je het een paar keer hebt gedaan zie je dat je er echt beter in wordt!!! Het wordt meestal pas leuk als je de vooruit gang gaat merken tijdens het sporten.

Ga gewoon, niet meer denken ...dat heb je volgens mij al genoeg gedaan...gewoon doen. (graag voor volgend weekend Tong uitsteken )

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:17

Jezelf uit laten dagen?
Ik deed ook noooooit iets aan sport, tot we in het kerstpakket 5 jaar geleden een bon kregen voor een maand gratis sporten. Ik had het ding al weggegooid, maar een collega'tje (slank, mooi, sportte al veel) was erg aan het zeuren. Op een zeker moment was ik het zoooo vreselijk zat dat ik heb gezegd "ok, we gaan, maar dan gaan we rete-fanatiek die maand en dan wil ik je NOOIT meer horen." En zo geschiedde. Zij hield het 2 weken vol, maar ik was al om. Nu, een paar jaar later, ben ik zelf instructeur in 3 verschillende programma's.
Dus.... tanden erin, zoek motivatie. Ik hoor overigens wel heeeel vaak dat thuis toch wel heel veel meer motivatie vraagt dan naar een sportschool gaan. Kies een leuke groeples, zorg dat je achter je vodden gezeten wordt als je een keer niet bent geweest.

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:20

garny95 schreef:
Help, tips, wie krijgt me aan de gang ?

Dat doe je toch echt zelf Lachen
Je zult jezelf er toe moeten zetten, je zult jezelf er óók toe moeten zetten om het te blijven doen. Tips daarvoor lijken er mij niet echt te zijn behalve de motivatie die er achter zit. Ga dingen proberen, je weet vast en zeker wel wat over jezelf wat je in ieder geval absoluut niet leuk vindt!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 19:27

Delerium, mooi verhaal.
Tja tanden erin, dan is het nu net, net als schop onder je kont en de beuk erin, ik weet het wel, het gebeurd alleen ( nog) niet.
Ik had een goed figuur, nu 10 kg te veel, ik heb alleen het idee dat ik nu van zo heel ver moet komen en dat klopt ook eigenlijk wel. Ik vind dit nog lastiger dan stoppen met roken.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:32

proefabo dan, er zijn nu her en der echtwel voordeelaanbiedingen te vinden voor tot het eind van het jaar... Spreek met jezelf af dat je die volmaakt...

Woon je niet toevallig in zeeland?

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:33

garny95 schreef:
Delerium, mooi verhaal.
Tja tanden erin, dan is het nu net, net als schop onder je kont en de beuk erin, ik weet het wel, het gebeurd alleen ( nog) niet.
Ik had een goed figuur, nu 10 kg te veel, ik heb alleen het idee dat ik nu van zo heel ver moet komen en dat klopt ook eigenlijk wel. Ik vind dit nog lastiger dan stoppen met roken.

Ik begrijp wel heel goed hoe moeilijk die stap soms is om het sporten weer op te pakken.
Een tijd terug ben ik erg 'verslaafd' geweest aan hardlopen. Fietste daarnaast redelijk veel, en 2x per week op het paard. Dat is nu bijna allemaal afgetakeld. Echter, ik ga het hardlopen binnenkort oppakken, omdat ik me nog goed herinner hoe de boost voelt na 15km hardlopen.
Probeer echt 1 dag te plannen dat je sowieso gaat: doe dat gelijk nu. Neem deze week een dag in je hoofd dat je zou kunnen, geniet van het gevoel na het sporten en maak een schema met sporten. Misschien dat dat zou kunnen helpen.
Dit hielp erg bij hardlopen: ik had een afwisselend schema, wisselend maar meestal 4/5 dagen per week. Ik wou wel steeds verder dus moet je het langzaam opbouwen (misschien dat dat de doorslag gaf om door te gaan want je wilt je doel halen).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:34

Op de fiets naar je paard gaan.
Het advies van het voedinscentrum voor afvallen is trouwens 1 uur per dag wandelen. Neem meteen je paard mee, dan bouw je gelijk een goede band op. Zodra je wat meer conditie hebt kan je bv ook aan de lange lijnen gaan werken buiten. Meer variatie voor jullie allebei, goed voor de spieropbouw en je kan meteen oefeningen voorbereiden die je later onder het zadel wil gaan doen.

Dat je moe wordt van het wandelen is omdat je nu geen conditie hebt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:36

zorgen dat je een sportmaatje krijgt! dan kun je elkaar motiveren en heb je een stok achter de deur om toch te gaan.

Ik zelf ben begonnen met fitnis, puur cardio (fietsen, roeien, crosstrainer, lopen, stairmaster), omdat je op die aparaten redelijk anoniem je ding kunt doen en het niet opvalt als je niet mee kan komen, Ook kun je alles (tempo, zwaarte) aanpassen op je huidige conditie.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 21:02

Delerium, in noordholland
Myra, ik kan me helemaal vinden in een dag te plannen, ik moet dan wel behoorlijk afbakenen hier thuis, alles gaat namelijk voor, beesten verzorgen, zaak, kinderen, huis, ik zit ook teveel op bokt de laatste dagen. Met de paarden trainen komt er ook vaak niet van en dan blijft het bij de dagelijkse verzorging op stal.
Ik ga wel iets doen met een planning, ik kan me momenteel tot weinig dingen verzetten, ben ook niet helemaal fit.
Maar in ieder geval wil ik wat uurtjes in de week tot iktijd claimen hier thuis.
Tamary, ze staan in de achtertuin. Ik vind het wel een hele goeie om weer met dubbele lijnen te gaan werken, ik heb dat eerder gedaan met mijn paard als onderdeel van het zadelmak maken, het zweet liep me altijd op de rug. Als alle knoppen er weer opzitten, zou ik ook met haar het bos in kunnen op een rustige zondagmorgen. Ik maak me er een beetje makkelijk vanaf als ik normaal met de paarden werk, dat zou intensiever kunnen van mijn kant.
Fokfanaat, ja een sportmaatje, ik heb een vriendin en die geeft spinningles en is toevallig ook mijn fysio, die is zweep erover en geen genade, geen denken aan en een paar die zo strak en in goede conditie zijn, voel ik me een beetje voor banketstaaf staan. Dit is voor fase twee, als ik al een beetje conditie heb en weer een beetje strak Een persoonlijke trainer zou me ook wel wat lijken, maar wel erg duur.
Nu ik alles weer zo op een rijtje heb ben ik weer aardig gemotiveerd, nu stap twee nog ( ik ben ook altijd enorm gemotiveerd als ik in mijn bed naar tellsell kijk en al die afgetrainde lijfen zie.

Morgen ga ik starten met een dagelijkse training van in ieder geval het jonge paard, ik doe haar nu ook zwaar tekort en dat voelt al een tijd niet goed.
Mezelf toch weer even een schop onder me kont geven, lastig...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:12

spinning is direct weer heel erg intensief, daar zou ik niet mee beginnen.

Maare het is echt meer zo dat er alleen strakke types in de sportschool lopen hoor, ook veel ouderen en minder strakke slanketypes. Zelf ik voel me er niet ongemakkelijk.

Minidroppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:21

Precies wat je zegt fokfanaat, spinning is wel direct heel intensief. En kun je de volgende dag niet meer lopen van de spierpijn. Ik zou beginnen gewoon lekker 2x in de week gezellig savonds lekker een uurtje te gaan wandelen. Bijvoorbeeld met je kinderen. Dan kun je lekker over school praten en krijg je een extra sterke band. Als je na een paar weken iets meer conditie hebt kun je ook een keer naar de sportschool gaan. Daar kunnen ze ook zo een schema voor jou maken, dus helemaal aan jou aangepast. Zoek een sportmaatje en het word ook nog eens heel gezellig! Lachen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:28

Bij mij is op 1 januari de knop omgegaan. Ik had het voornemen meer te bewegen en te lijnen en allebei is het super gelukt.

Ik heb een schema uit de krant geplukt om te beginnen met hardlopen en ben in 11 weken van conditie nada/noppes/zero naar een half uur achter elkaar gegaan.
Ik loop nu nog steeds 2 x per week 40 minuten per keer.
De knop moet je echt zelf omzetten, dat kan niemand anders voor je.
Zelf vind ik hardlopen ideaal omdat je dat kunt doen wanneer jij er tijd voor hebt en niet afhankelijk bent van openingstijden, vervoer enz.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 23:00

ik was ook niet van plan te gaan spinnen, gewoon fietsen is voor mij al een uitdaging, doe dat nu dagelijks sinds vorige week maandag.
Fitzroy, mooi verhaal er is nog hoop dus....

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 07:36

Dat is er zeker, ik ben in een half jaar tijd 24,5 kilo afgevallen en nu blijft mijn gewicht stabiel en ik voel me een stuk fitter!!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 09:36

wauw, petje af zeg, jij zal wel heel trots zijn op jezelf !

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:55

Het is droog buiten en niet koud.. Whoosh!
Wat doe je hier op bokt?

Knipoog

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 10:03

haha oke duidelijk, ik ga de honden uitlaten en de paarden buiten gooien in looppas !

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:55

Hardloopschema.nl als je je aanmeld en inlogt kun je een schema krijgen voor beginnen hardlopen of om gewicht te verliezen etc. Allemaal verschillende schema's.

Daar staat dan in hoe je het moet opbouwen. Bv eerst een wandeling van 30 minuten stevig doorwandelen. De volgende keer ga je 2 of 3 keer een halve minuut rennen tussen door.

Echt heel handig, ik ben er ook net me begonnen.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 00:11

Gaat even een stipje plaatsen, aangezien ik ook echt weer wat moet doen, maar ik s'avonds na het werk geen zin heb om in het donker te fietsen en de sportschool zo overvol is ...

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 00:23

Ga in een groepsles o.l.v. een instructeur, doe ik sinds kort ook omdat ik uit mezelf de dicipline niet heb om door te zetten, maar dit gaat perfect. Ik doe nu zelf bodypump, en per keer merk je dat alles makkelijker gaat, echt een aanrader.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 12:56

ik ben een paar keer wezen wandelen/joggen, hond mee en aan de gang, ik heb het rustig aan gedaan, daarna voelde ik me ook lekker maar ik merk dat het enorm moeite kost om me ertoe te verzetten, dat gaat verder niets worden.

Ik ben nu elke dag met mijn paard aan de gang, ik loop er veel naast, we doen oefeningen aan de hand en ook daarin merk ik dat ik conditioneel sterker aan het worden ben. Dit ga ik volhouden, ik vind het erg leuk om te doen.
Verder ga ik vanaf aankomende dinsdag elke week pilates doen in groepsverband met een paar vriendinnen op de sportschool, ik merk dat ik vooral een stok achter de deur nodig heb. Streven wordt 2 x per week in groepsverband iets te gaan doen. Mijn grootste motivatie momenteel is dat ik niet op het rijniveau zit van 10 jaar terug ( toen ik stopte met rijden, ik ben net weer begonnen), lichamelijk en conditioneel. Er zitten ook nog wat overtollige kilootjes aan, ik voel me een beetje voor aap op een paard nu.
Ik baal hier ernorm van, ik wil doorgroeien en nu ben ik eigenlijk heel wat stappen terug. Ik rij ook niet veel omdat ik het me vreselijk frustreerd en ik eerst zelf wat sterker wil zijn om het weer makkelijker op te pakken. ( ben wel al 3 kg kwijt, dat voelt ook lekker) Wordt vervolgd...