m'n knie gebroken, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nannes

m'n knie gebroken, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 16:29

Op zondag 21-10 gingen we met een groepje van de manege skaten. We hadden op de manege afgesproken en zouden lekker naar de MC gaan. We reden over een dijk en aan het einde ervan was een niet zo steile helling (dacht ik). Dus ik ging er van af en ik ging toch wel erg hard. Ik was alleen vergeten voordat ik van die helling afging hoe ik moest remmen, maar ik dacht ik pak wel een paaltje aan het einde. Toch ging ik te hard en vroeg ff snel aan Michelle (AvantilOver@bokt) hoe ik moest remmen. Dus zei uitgelegd, ene voet dwars achter de andere. Ik geprobeert, maar m’n ene skate raakte de andere, ik verloor m’n evenwicht en viel voorover plat op de grond. Voor m’n gevoel niet eens zo hard en dacht er met wat schaafwondjes nog wel goed vanaf te zijn, maar toen ik m’n knie vast pakte schrok ik zo hard! M’n knie was 1 lege holte, toen ik keek zak ik onder m’n broek een bot uitsteken naar boven toe. Ik raakte lichtelijk in paniek en schreeuwde: Me knie, me knie, bel een ambulance Tong uitsteken
Zo geschreeuwd, zo gedaan. Marijke (rijkie@bokt) belde een ambulance en suus (subby@bokt) ging bij me zitten, legde m’n hoogd op haar benen en belde me broer. Eindelijk, na een aantal minuten wachten kwam er een ambulance, maar, die reed verkeerd. Dus 2 anderen erachteraan geskate dat ik daar op die helling lag. Wie? Vroegen ze. Nou, dat meisje. Ik wil jullie best helpen zei die man, maar m’n wagen is leeg, ik ben op weg naar de stalling. Dus nog maar iets langer wachten en daar kwam m’n broer met m’n moeder aangereden. En meteen daarna de ‘goede’ ambulance. Ik kreeg gelukkig meteen een pijnstiller (een soort lachgas ofzo Tong uitsteken ), m’n skates werden uitgetrokken en ik werd op de brancard gelegd. In de ambulance dachten ze dat het wel meeviel, waarschijnlijk lag alleen mijn knieschijf uit de kom en die zouden ze wel even rechtzetten. Dus rechtgezet, maar toch zat het nog niet goed, op naar het ziekenhuis. Daar wat foto’s gemaakt, wat chirurgen eraan zitten frummelen en ze kwamen tot de conclusie dat ik geopereerd moest worden. M’n knieschijf ligt in 5 stukjes. 2 pinnen en een draad zitten er nu in voor de komende 3 maanden. Daarna lag ik nog 2 dagen in het ziekenhuis en op dinsdag mocht ik gelukkig weer naar huis.

Maar nu…
Ik verveel me stierlijk, ik lig alleen maar in me bed beneden in de woonkamer, want ik moet rust houden. Beetje bokt, beetje hyves, beetje wat doen voor school, beetje boekjes lezen en af en toe een potje yathzee (of hoe je het ook schrijft) met m’n moeder.
Iemand van jullie ook weleens zo lang niks mogen doen. En wat deden jullie tegen die verschrikkelijke jeuk onder het gips? Hoelang duurde het bij jullie totdat je je been weer helemaal kon bewegen. Doet dat hele proces pijn, om weer helemaal te kunnen bewegen? Nou ik hoor het graag Haha!

sorry vor het lange verhaal Bloos

Brookers

Re: m'n knie gebroken, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:17

Knie gebroken.. dat vind ik heel knap dat je dat voor elkaar hebt gekregen! Knipoog
ik heb m zelf niet gebroken, maar bij mij is hij wel (een aantal keer) wel uit de kom geweest (ik zou zeggen: ook geen prettige ervaring).
Ik kreeg toen geen gips, maar wel een dikke spalk om mn been, waarmee ik een aantal weken maar mee moest leven Dromen
Best irritant, want ik kon toen ook helemaal niks, niet opstaan uit mn bed of van de bank, en ook niet lopen (kreeg later wel krukken).
Zeggen ze dat je voor jeuk onder gips niet voorzichtige een stompe brijnaald er misschien in kan steken..? of klinkt dat heel gek Tong uitsteken
En de verveling is nog erger Knipoog Vooral goed veel vrienden bellen die maar elke dag langs moeten komen, en veel dvd's kijken (en natuurlijk bokt! Knipoog)
Hoe t met herstel is voor een gebroken knie weet ik niet.. maar met een knie uit de kom heb ik er al lang over gedaan voordat ik echt kon lopen (maand ofzo..)
vond t vooral heel eng om er weer op te staan, want je beenspier gaat ontzettend achteruit, ik wist en durfde toen ook niet meer hoe ik m knie aan moest spannen.. heel raar!

Misschien was dit lange verhaal weer iets minder verveling? Vork
Beterschap ermee!

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 01:21

ooh ik wist niet eens dat je je knie kon breken!
nare ervaring, maar hopelijk is de tijd snel voorbij en ben je genezen, kun je weer fijn naar de paardjes toe, en ooit nog skaten alleen voorzichtiger, met meer remmen indien nodig & niet meet zo'n ''heuveltje'' Tong uitsteken
succes met de tijd thuis, hopelijk ook als het om school gaat, dat je niet te veel mist en gewoon het jaar haalt Lachen

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 18:33

Een vriendin van mij heeft ook ooit eens haar knie gebroken.
6 weken heeft ze thuis gezeten, daarna kon ze nog niet echt goed lopen.
Maardat ging al snel weer beter gelukkig !

Kan er verder weinig over vertellen, want in die tijd hadden wij ruzie Bloos

Maar veel sterkte !

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:16

hoihoi! Doei!
Nou, ik ben ook nog herstellende van een gebroken patella. Lachen
Heb trap gehad van paard en mijn knieschijf is dwars doormidden gebroken en losse fragmenten zijn eruit gehaald.
Dat alles is nu zo'n 3,5 maand geleden en ik ben al bijna weer de oude. Nou moet ik zeggen dat ik denk ik ook wel erg veel geluk erbij heb gehad (maar 1 fractuur, jij 5, bij mij is het met hechtdraad vastgezet, jij hebt platen).
Ik zou zeggen: zo gauw mogelijk naar de fysio! Heb de eerste 3 maand 2 keer in de week (goeie!!) fysiotherapie gehad en zelf oefende ik ook elk half uur/uur (had toch niks beters te doen).
Ik zat 3 dagen na de operatie al bij de fysiotherapeut. Het lijkt onwaarschijnlijk, maar je spierkracht is zó weg.
Heb 2 weken in spalk gezeten en daarna een brace gekregen die een bepaalde hoek toeliet. Niet dat dat lukte, want alle pezen waren dusdanig ingekort (door het niks kunnen doen die 2 weken) dat ik hem niet meer krom kon krijgen. Dit is dankzij de zwaartekracht toch goed gekomen!
Nu kan ik bijna alles weer (zit zelfs alweer op paard Ja), behalve hurken (buigt nog niet ver genoeg) en ik mis nog een stuk kracht in mijn knie (dus lang staan lukt niet, met opstaan even opletten).

Ik zou zeggen: hou de tv in de gaten, vraag of je mams een rolstoel voor je wil huren om af en toe eens een stukje te gaan wandelen, ik bleef gewoon naar de manege gaan 2x in de week (dankzij chauffeurs! Nagelbijten / Gniffelen), kinderboerderij werd wekelijks bezocht, dorp in, koffie drinken bij oma en genieten van alle bezoekjes die je krijgt! Haha!
Maar dat haalt niet weg dat ik nu nog steeds precies weet wanneer Oprah Winfrey en Dr. Phil op tv is... Scheve mond

Het revalideren zal niet altijd even gemakkelijk zijn en kost je een hoop energie, maar het lukt!
Succes met je revalidatie! Afbeelding

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:19

Oh ja, je profiel afmaken kan je ook nog doen. *LOL*

Ik heb trouwens met een Chinees eetstokje zitten porren onder mijn spalk. Wel voorzichtig zijn hoor! Als de boel (je stokkie dus) afbreekt, schiet je er niks mee op... Scheve mond

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 00:34

Jaa!

Heb ik ook gehad, precies het zelfde, alleen mijn knie schijf was verbrijzeld..
Had een trap gehad van een paard wat voor mij reed, ik zat op een pony.

4 pinnen en 1 draad er om heen, waarvan 1 pin er voor altijd in blijft...
De hele onder kant was in honderduizend stukjes en de boven kant in 3 stukken geloof ik.

Dat is nu 6 jaar geleden en ik kan nog niet wat ik daarvoor kan, mijn knie kan niet helemaal krom en mijn knieschijf is een stukje vergroeid, er steekt een stukje bot uit zeg maar en hij kraakt! niet normaal!!
Maar kan er voor kiezen om nog keer te laten opereren, dan maken ze de achter kant glad, maar dat zou dan de 3e keer zijn (of eigenlijk 4e, maar 1 keer plaatselijk verdoofd..)

Wat je kan doen? Ehhhh, ik heb toen 2 weken in het ziekenhuis gelegen. Thuis heel erg veel op de bank gelegen. hahaha

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 16:16

heey

bedankt voor de reacties! tegen de jeuk heeft m'n moeder nu zo'n spuitbus met een rietje eraan bij de apotheek gehaald! Ik had het eerst al geprobeerd met een stroomdraadje, zo'n hele smalle (wel nog het rubbertje eromheen natuurlijk), maar die bleef ineens aan de binnenkant vasthaken *LOL* ik was al bijna bang dat ik vrijdag inclusief stroomdraadje terug naar de gipskamer moest Tong uitsteken
Vrijdag dus nieuw gips gehad en de hechtingen eruit. Toen nog op ons gemakje alle foto's zitten bekijken (voor, tijdens en na de operatie) en nu blijkt dus dat het aan de achterkant nog niet helemaal goed zit. Het was zo kapot, dat de stukjes niet meer goed op elkaar passen. Nu maar afwachten of ik er geen last van ga krijgen.
Ik mag het been nog helemaal niet belasten, wel oefeningetjes doen, dat ik bepaalde spieren en pezen wel blijf gebruiken.
23 november moet ik weer terug, dan worden er foto's gemaakt en bepaald de chirurg wat er gaat gebeuren (gips eraf, of nog helemaal niet. belasten ja/nee)

Rolstoel en krukken heb ik, dus ben zaterdag door m'n ouders maar ff gedumpt op m'n werk, kon ik weer ff iedereen zien Haha!
fysio had ik de eerste dag na m'n operatie al, toen moest ik al leren traplopen met krukken, die dag daarna mocht ik gelukkig al naar huis.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:37

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:02

Esmeralda schreef:
weet er alles van, zoek maar onder mijn naam hahaha
viewtopic.php?f=136&t=700532&hilit=euh+ja+dennis+heeft+zijn+knie+gebroken
gelukkig heb je de spray al, die werkt super hoor
alleen wanneer je gips eraf gaat dan heb je een wolk van talkpoeder.
Ik zou wel erna fisio nemen, mijn zoon had toen ruim 12 x fisio nodig, en nog heeft hij er soms last van.

12x? soms last van?

Pff, ik heb een half jaar lang 2x in de week fisio gehad en, nu na 6 jaar, heb ik er nog steeds vaak last van! Vooral als het koud en vochtig weer is, merk ik het goed!

maarr, scheelt misschien dat het bij jullie gebroken is en bij mij verbrijzeld was...

In het ziekenhuis had ik inderdaad ook al fisio om trap te leren lopen en zo...
Was eigenlijk best dom, ik mocht naar huis (eerste 2 weken mocht er door de operatie geen gips om) zonder gips, maar moest wel heel voorzichtig zijn, daarna mocht ik in eens niet meer naar huis, toen kwam er het gips om en mocht ik nóg niet naar huis! Ik moest eerst leren lopen en trap lopen voor ik naar huis mocht, dus lag alweer 2 dagen langer in het ziekenhuis...

Als de achterkant niet netjes op elkaar zit, krijg je daar meestal wel last van... Je knie kraakt verschrikkelijk als je m beweegt Slapen En vaak doet dat ook echt zeer... (Kan ook nooit stil trap lopen Haha! elke keer: 'kraak' 'kraak' 'kraak'...)
Ze kunnen trouwens wel met een kijkoperatie de achterkant rechter maken.

Maar, nog veel stertke er nog mee!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:48

Quir schreef:
Esmeralda schreef:
weet er alles van, zoek maar onder mijn naam hahaha
viewtopic.php?f=136&t=700532&hilit=euh+ja+dennis+heeft+zijn+knie+gebroken
gelukkig heb je de spray al, die werkt super hoor
alleen wanneer je gips eraf gaat dan heb je een wolk van talkpoeder.
Ik zou wel erna fisio nemen, mijn zoon had toen ruim 12 x fisio nodig, en nog heeft hij er soms last van.

12x? soms last van?

Pff, ik heb een half jaar lang 2x in de week fisio gehad en, nu na 6 jaar, heb ik er nog steeds vaak last van! Vooral als het koud en vochtig weer is, merk ik het goed!

maarr, scheelt misschien dat het bij jullie gebroken is en bij mij verbrijzeld was...

Het scheelt idd wat voor weer het is
Bovendien is mijn zoon nog in de groei dat zal ook wel weer schelen denk ik

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 16:04

zo, die spuitbus werkt echt goed! Haha!
Ja fysio neem ik zowiezo wel. Zou zwemmen ook goed zijn (als het gips eraf is natuurlijk Haha! )? zwembad zit toch om de hoek!

Tommy_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:20

Ik heb niet mijn knie gebroken maar was uit de kom. Ik ook in de ambulance met lachgas:P
Moest toen 6 weken in het gips omdat het er niet helemaal goed uitzag, maar toen heb ik wel oefeningen gedaan voor de bovenbeen. dus elke keer je been een stukje optillen. doordat ik dat had gedaan was die spier niet heel erg verslapt en kon ik snel daarna alweer lopen. Ik weet dus niet hoe het zit met een gebroken knie maar ik zat na een week (uit het gips) weer op me paard. Het is wel heel gek als je uit het gips komt. Het voelt heel gek. het wel nog een stuk of 5x fysio gehad.
En zwemmen is ook goed voor je.
Toen ik in het gips zat ben ik niet naar school gegaan want had nog veel pijn enzo dus ik heb zo ongeveer alle leuke film gehuurd en gekeken.. Tong uitsteken
verder aan al je vrienden vragen voor leuke boekjes dan gaat de tijd ook wel snel
suc6 nog!

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 17:14

Zwemmen is goed, maar doe ik erg bewust (nog) niet.
Aangezien het daar erg glad kan zijn... Lachen

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 20:18

ja dat is wel zo natuurlijk! als ik dan wèèr op m'n giechel ga... No Cheer

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 00:03

Ik heb 10 jaar geleden (24-10-'97) bij een verkeersongeluk mijn knieschijf ook gebroken (in 3 stukjes).
Bij mij gingen er 2 pennen en stuk draad in om het bij elkaar te krijgen/houden.
Ik heb 5 dagen in het ziekenhuis gelegen, en daarna nog 3 weken gips gehad.
Toen ik uit het gips kwam, was alle kracht weg (kon mijn been niet van tafel tillen oid) en buigen kon ik ook niet meer omdat het gewrichtskapsel helemaal verstijfd was.
Ik kreeg toen meteen fysiotherapie.
In het begin elke dag, maar na 2,5 maand mocht ik dat afbouwen tot 1 keer per week.
Om mijn knie weer te laten buigen hebben ze hem elke dag een stukje geforceerd, wat ik als zeer pijnlijk heb ervaren.
Maar als ze dat niet doen kun je hem gewoon niet buigen.
Ik heb in totaal ruim 11 maanden fysio gehad, en bijna 6 maanden met krukken gelopen.
14 maanden na mijn ongeluk zijn de pennen en het draad verwijderd, daar heb ik een paar weken last van gehad.
Helaas is mijn kracht nooit helemaal terug gekomen.
Daardoor zak ik, als ik niet op let, soms door mijn knie.
4 jaar geleden zijn ze er achter gekomen dat mijn knieschijf niet meer de vorm heeft die hij hoort te hebben en de achterkant niet meer glad is (kraakbeen en bot).
Daar kunnen ze niets aan doen en daarvan zal ik last blijven houden.
Maar zolang ik er rekening mee houd gaat het vrij goed.

Tips voor jou:
* Ga zo snel mogelijk naar een fysio.
* Ga niet met een breinaald of ander scherp voorwerp onder je gips.
Je huid is door het gips zo week geworden dat hij erg snel beschadigd, met alle mogelijke ellende met infecties van dien.
Bij de gipskamer hebben ze sprays die goed werken, maar die had je al ontdekt.
* Probeer regelmatig een (paar) uurtje(s) naar je werk en school te gaan, dan blijf je op de hoogte van wat daar gebeurt en ben je straks minder vervreemd van alles daar.
* Laat je niet afschepen door een dokter oid, vraag hem alles wat je eventueel misschien zou willen weten, en als je ergens je twijfels bij hebt; zeg het.

Over zwemmen: zwemmen als je wond nog niet helemaal dicht is, is geen goed idee (zwemwater is niet alleen maar water).
Ik deed het wel, maar dan met een speciale hoes die eigenlijk bedoeld is om te douchen met gips.
Ik ging op mijn kont (als een baby) naar het water toe, zo kon ik niet vallen (dat was mijn grootste angst).

Beterschap en succes met revalideren!
Als je nog vragen hebt, gooi het er uit.

(oei, beetje lang verhaal Bloos )

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 00:27

Brrr, ik krijg helemaal kippenvel van die verhalen over gebroken knieën hier Nagelbijten / Gniffelen
Meteen zo'n week gevoel in m'n benen Clown

Ik heb geen ervaringen, maar het lijkt me flink pijn doen!
Veel beterschap Ach gut

kidding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 00:41

Meid joh komt wel weer goed, alles gaat met kleine stapjes vooruit maar wel vooruit!!Je zult zien dat het best weer snel gaat, en buigen van je knie is het belangrijkste.Met de juiste hulp zul je zien dat je ieder keer weer een stukje verder komt.En voordat je het weet ben je weer op de been.Als je wat wil weten over het herstel pb me maar!!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:48

Esmeralda schreef:
Quir schreef:

12x? soms last van?

Het scheelt idd wat voor weer het is
Bovendien is mijn zoon nog in de groei dat zal ook wel weer schelen denk ik

Ik was ook nog in de groei. Knipoog Was 12, nu 18 en heb er echt nog steeds geregeld last van..

Paardrijden, haha. Dat kon ik haast eerder dan lopen Bloos
Ging ook alweer op het paard met het gips. Ook al mocht ik dat absoluut niet, zat wel op een hele brave hoor en echt maar 2 seconde of zo... Want het zat niet fijn met een been van enkel tot lies in het gips... Bloos

Inge_83: Ik kon ook niets meer met mijn been toen ik uit het gips kwam... ook oefeningen gehad voor in het gips, maar teon het gips er af was kon ik niets meer, had geen kracht en buigen kon ik al helemaal niet.

Citaat:
4 jaar geleden zijn ze er achter gekomen dat mijn knieschijf niet meer de vorm heeft die hij hoort te hebben en de achterkant niet meer glad is (kraakbeen en bot).
Daar kunnen ze niets aan doen en daarvan zal ik last blijven houden.
Maar zolang ik er rekening mee houd gaat het vrij goed.

Mijn knie schijf precies zo, ook boven op mijn knie zit een stukje bot, die met dit weer haast door mijn huid heen komt... Helemaal rood en heel erg gevoelig... Alleen mij is wel gezegd dat je met een operatie de achterkant iets rechter kan maken. Nooit helemaal en je blijft er last van houden, maar verminderen moet wel kunnen...?

Zwemmen is inderdaad goed!! Werd mij aangeraden door de fisio. Je gaat je knie dan gebruiken zonder kracht/gewicht.
En dat buigen, grrr... dat deed zéér, inderdaad je knie forceren om elke keer een stukje verder te komen, in het begin was het op de tafel gaan zitten en je knie proberen te buigen onder je eigen gewicht van je been. Als je eenmaal een flink begin gemaakt hebt, gaat het tot de 90 graden redelijk snel, verder dan de 90 graden ging bij mij weer echt zeer doen en ik kan mijn knie nog steeds niet ver krom... Kan ook niet op mijn knieen zitten en zak heel vaak door mijn knie heen...

En doordat de achter kant alles behalve glad is, schiet mijn knie vaak op slot...

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:16

Het buigen bij mij was niet zozeer pijnlijk, maar wel héél erg frustrerend! Pijn mag niet, voelen wel: aldus mijn fysiotherapeute. Ja
Ik kon hem gewoon laten hangen als ik op een stoel zat en mijn been stond nog horizontaal.
Het duurde mij ook te lang voordat ik weer duidelijk verschil zag, terwijl het wel ging.

Ik heb nu na 3,5 maand soms wel nog dat ik erdoor heen zak als het ware, maar ik kan het prima opvangen.
Alleen traplopen (snel) en helemaal hurken lukt echt niet.

Heb in ziekenhuis 1x fysio gehad, daarna (ook in de spalk) 2x in de week.
Nu nog 1x in de week en oefen zelf veel en regelmatig.

Knie ziet er iets afwijkend uit, maar niet opvallend.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:22

Mijn vriend had laatst ook zijn knie gebroken. Hij zat dan van zn lies tot enkel in het gips, tegen de jeuk gebruikte hij een luchtspuitje van de compressor. Dit werkte ook heel goed. Nu is hij weer bezig om goed te leren lopen. Succes!!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 12:59

@ inge_83: 3 weken gips maar? ik moet minimaal 6 weken

@brekebeentje: (toepasselijke naam :p ) heb jij dan ook weleens je knie gebroken?

Nog een vraagje, blijft je knie geen zwakke plek? dat wanneer je hem 1 keer stoot je door de grond gaat van de pijn ofzo.
Pff, ik hoop niet dat m'n knie slap blijft hoor. Ik moet iedere dag 20 minuutjes tot half uur fietsen. (4 dagen werk, 1 dag school, 2 dagen manege) en op m'n werk loop of sta ik alleen maar (tuincentrum)

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:10

Haaai Nannes, groetjes van iedereen hier op school Doei! is hier ook heel saai, je mist echt heeeeelemaal niks, dalijk saaie toetsen enzo. Ohja, en voor die jeuk, je kan bij de aphotheek een soort poederspray halen met zo'n lange slurfje eraan, die kan je onder je gips steken en dan sprayen help heel goed en lang en brengt verkoeling, had ik ook voor mn pols!

Groetjes van iedereen hier en sterkte! Doei!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 13:25

heey Haha!
doe ze allemaal maar de groetjes terug! en veel plezier met de toetsen!
ja die spray heb ik nu, werkt goed joh Tong uitsteken

Groetjes! Go jij! Go jij!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:15

Ik heb dat in ieder geval wel, als ik mijn knie stoot verga ik écht van de pijn... vooral voor op mijn knie schijf... Hurken kan ik ook absoluut niet....