Voor de 2e keer Pfeiffer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Voor de 2e keer Pfeiffer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 13:44

Een paar jaar geleden heb ik pfeiffer gehad, volgen mijn huisarts kun je dat maar 1 keer krijgen, maar ik hoor/lees ook andere meningen hierover, wie heeft er meer dan 1 keer pfeiffer gehad?

cissie

Re: Voor de 2e keer Pfeiffer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 14:11

Klopt het dat als je de ziekte van Pfeiffer eenmaal gehad hebt, dat je 't dan niet nog een keer kan krijgen?
Hierover verschillen de meningen nogal. Als je dit aan een arts vraagt, zal hij of zij waarschijnlijk zeggen dat je Pfeiffer inderdaad maar één keer kan krijgen. Maar sommige mensen hebben er andere ervaringen mee en bij hen is twee keer in hun bloed het virus aangetoond. Maar ga er over het algemeen maar vanuit dat als je één keer Pfeiffer hebt gehad, dat je het dan nooit meer krijgt.
Als je denkt dat je voor een tweede keer Pfeiffer hebt, zou het ook kunnen zijn dat je een 'broertje' of 'zusje' van de ziekte hebt gekregen. Dat was bij mij ook het geval. Ik had Pfeiffer en na een paar maanden was ik nog steeds erg moe. Toen ben ik getest op cytomegalie en dat had ik inderdaad ook.

Dit vind ik namelijk op i-net, meningen zijn nogal verschillend blijkt!

Havanna__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:37

Nee, dat kan niet, omdat je lichaam antistoffen maakt tegen de ziekte zodra die in je lichaam komt.
Volgende keer dat de ziekteverwekker in het lichaam komt wordt deze dus meteen vernietigd.

Voor Pfeiffer geldt dit ook. Je zou het dus maar 1 keer kunnen krijgen, tenzij het virus muteert, maar daar heb ik nooit van gehoord Nagelbijten / Gniffelen

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:41

Virussen muteren constant, Pfeiffer dus ook.

Als je het al eens gehad hebt krijg je het moeilijk nog een keer, maar het kan dus wel. Vooral in perioden waarin je een verminderde weerstand hebt, bv door een andere ziekte of stress.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 16:42

De ziekte kan ook gewoon in je lichaam blijven zitten toch, dat je op de momenten dat je verminderde weerstand hebt, je ook sneller moe bent ed. Dat heb ik er namelijk nog wel aan overgehouden. Ja

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 18:02

Dit vraag ik me dus ook al een tijdje af. Ik heb ook Pfeiffer gehad, maar de laatste weken ben ik ook zoo moe. Heb af en toe niet eens fut om nog ff snel m'n stal uit te mesten, normaal deed ik dit zo ff in 10 minuutjes. Herken er iig heel veel van in terug in hoe ik me toen ook voelde. Ben hiervoor al eens eerder naar de HA geweest iets van een jaar terug, toen had ik het ook weer die moeheid. Maar hij bleef erbij dat het niet zou kunnen, hij zei alleen dat ik wat meer rust moest nemen. Het is bij mij nu ook niet eens meer geen zin hebben of gewoon futloos zijn, het is gewoon echt moeheid..

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 18:05

ik heb wel gehoord dat je een soort van terugval kan krijgen, en misschien als je het rond deze tijd heb dat de griep onderweg is want was paar weken terug ook net een aardappel zak die niet vooruit te branden was en nu heb ik griep, misschien kan je dat nagaan van vorig jaar..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 19:24

Een paar terug heb ik 1,5 jr pfeiffer gehad, zonder dat ik het wist, omdat ik Reuma heb, dacht ik dat de vermoeidheid daar vandaan kwam, mede door het overschakelen naar andere medicijnen.
Totdat er bloed geprikt werd voor totaal iets anders, zei mn huisarts, wist je dat je pfeiffer hebt gehad?
Huh? nee dat wist ik niet, maar het verklaarde een hoop, omdat ik op dit moment weer datzelfde gevoel heb als een paar jaar terug ben ik bang dat ik weer pfeiffer heb, maar het kan ook aan andere dingen liggen natuurlijk.
Ik kijk het gewoon nog even aan en anders bel ik m'n HA op voor advies en evt een poli bezoekje voor een prikkkie!

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:52

Je kan of een terugval hebben. Je kan Pfeiffer ook voor de 2e keer krijgen, mits je het de eerste keer in een hele zware vorm hebt gehad. Zo kan je later een lichtere vorm krijgen..

Ik heb in Juni erg zware Pfeiffer gehad, nu heb ik geloof ik een terugval.. Scheve mond

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 00:56

mijn zus had ook pfeiffer, en die zou het 1 jaar hebben maar 5 jaar later had ze er nog last van, bloed wezen prikken en onderzoeken etc. nu is het een beetje over.
het kan dus idd langer duren dan een jaar en volgens mij is het zo als je de 1e keer een lichte vorm had dat het vaker voor kan komen, dan dat het in een keer een zwaardere vorm is van pfeiffer.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:13

Als je pfeiffer niet goed uitziekt, krijg je het zo nog een keer Ja

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:23

Om alle onzin uit de weg te helpen: Pfeiffer kun je niet!! een tweede keer krijgen. De ziekte kan wel érg lang duren en je kunt er een behoorlijke nasleep van krijgen (omdat je lichaam weer op krachten moet komen), maar het is niet mogelijk om Pfeiffer voor de tweede keer te krijgen.
Wist je trouwens dat heel veel mensen Pfeiffer hebben gehad zonder er iets van te merken?

Wat je wel kunt krijgen, zijn andere virussen die helaas erg op Pfeiffer lijken, maar die zijn dus niet precies hetzelfde. Daar kun je dus ook andere symptomen bij krijgen (naast de moeheid).

Ook hoor ik veel mensen klagen over dat ze even geen puf meer hebben om iets te doen en dat ze misschien (weer) Pfeiffer hebben. Als je echt Pfeiffer of een 'broertje' daarvan hebt, heb je niet 'even de puf niet meer'. Dan stort je gewoon echt in als je alleen maar opstaat.

Zelf heb ik ervaring hiermee. Twee jaar geleden kreeg ik steeds vaker last van vermoeidheid. Het schooljaar was net begonnen en ik moet altijd erg in het ritme komen, dus we gingen eigenlijk gewoon uit van een beetje oververmoeidheid. Af en toe een dagje uitrusten en dan weer door. De vermoeidheid werd echter van kwaad tot erger tot ik uiteindelijk zo moe was dat ik hele dagen lag te slapen. En als ik wakker was, vielen mijn ogen gewoon dicht van de vermoeidheid. We merkten dat er iets niet klopte en daarom heeft de huisarts me toen laten testen op Pfeiffer. Wat bleek; ik had Pfeiffer al gehad, want ik had dus antistoffen in mijn bloed. Nooit wat van gemerkt trouwens. Maar Pfeiffer kon het dus niet zijn. De huisarts zei dat het waarschijnlijk tussen mijn oren zat, dat het psychologisch was en zei tegen mijn moeder dat het was omdat ik niet naar school wilde. Onzin natuurlijk. Na een tijdje bleek dan ook uit een later bloedonderzoek dat ik wel degelijk ziek was, ik had ook zo'n 'broertje' onder de leden.

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:48

Je krijgt het niet nog een keer, maar je was dan nog gewoon niet helemaal beter van de vorige keer.

Ik heb ook pfeiffer, begin augustus gekregen in extreme variant, ziekenhuis, onderzoeken en alles erbij... nu nog steeds veel last van. Soms gaat het een weekje goed, maar als ik dan teveel doe word ik gelijk weer ziek.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 01:11

er zijn idd een zusje en broertje van de ziekte van pfeiffer aanwezig, die erg op de ziekte zelf lijken
laat ej hier eens op testen Ja

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 12:53

Pfeiffer heb ik 8 jr geleden gehad dus dat zal nu niet meer aan de orde zijn, of het 'erge' pfeiffer was dat denk ik niet want ik heb er 1,5 jr last van gehad en ben in die tijd het grootste gedeelte wel naar mn stage + school geweest, omdat ik in mn examen jaar zat kon ik niet thuisblijven, wel was het super zwaar, maar ik denk als je echt hevige pfeiffer hebt dat dat geen 1,5 jr volhoud (om door te tuffen bedoel ik dan).

Ondertussen ben ik bij de HA geweest en het blijkt een griepvirus te zijn, die nu al bijna 7 wk aanhoud, ik heb behoorlijk op mn mieter gehad van hem "Waarom loop jij toch altijd door met alles? en daarnaast wacht je veelste lang voordat je eindelijk eens bij mij langskomt"
Uhh ja sorry, maar door mn Reuma ben ik wel wat gewent en ren niet bij iedere hoofdpijn of koortsje naar de HA, hij heeft natuurlijk gelijk, nu ben ik 4 dagen thuis en heb het grootste gedeelte daarvan in mn bed liggen zweten, maar voel me al stukke beter, in het vervolg misschien wat minder eigenwijs zijn (?) en minder aan mn baas denken, als ik me ziek wil meldden Tong uitsteken

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 17:31

Balen dat 't zo lang duurt, die griep.

Ik ben trouwens ook zo'n typ die gewoon doorloopt met de gedachte "Het gaat ooit wel een keer over". Heb zo ook een halfjaar met een knieblessure door (hard)gelopen, waardoor mijn herstel helaas wel nog een halfjaar duurde i.p.v. de gewone 2/3 maanden. Maar ik kan er echt niet tegen als mensen bij elk wissewasje vinden dat ze ziek zijn. Zo ligt een vriendin van mij nu ook al een week op haar bed, terwijl ze alleen hoofdpijn heeft. Ik ben bij haar langs geweest en ze kon gewoon normale dingen doen, dus ik had echt zoiets van "Waarom ga je niet naar school?", maar ja, ik kan niet echt voelen hoe zij zich voelt.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:35

Ik heb afgelopen jaar, en een kleine maand terug bloed moeten laten prikken en de HA wou mij niet meer laten controleren op Pfeiffer. Omdat ik het dus ook al een keer heb gehad. Ik heb hem al vaker gezegt, test er gewoon NOG een keer op, dan weet ik het ook zeker. Aangezien ik nu nog steeds dezelfde verschijnselen heb als toen ik voor de 1e keer pfeiffer had. Was toen 12 bijna 13. Nu 17. Maar meneer de HA wil het niet meer laten checken. Ik ken wel iemand die de blijvende vorm van Pfeiffer heeft. Niet zo erg als dat je Pfeiffer hebt, dus iets minder maar wel constant.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:09

Ik ben 17 en heb het tot 3 keer toe gehad

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:47

mijn man heeft toen hij 23 jaar was,pfeiffer gehad,echt goed en lang ziek van geweest.
dik 1,5 jaar later,washij acuut heel erg ziek,hele hoge koorts,etc.
toen is er met spoed bloed geprikt,omdat de H.A dacht dat hij acute leukemie had,godzijdank niet,want het blijk weer pfeiffer te zijn!

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:36

Jahoor, 2 x pfeiffer kan.
Eén van mijn zussen heeft het 2 x gehad, met een tussentijd van ongeveer 4 á 5 jaar.
Hoe het precies zit weet ik niet, alleen dat ze het 2 x (best heftig) heeft gehad.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:12

2x pfeiffer krijgen kan maar komt niet zo heel veel voor. in de meeste gevallen heb je een keer pfeiffer gehad wat niet helemaal over is gegaan. dus de pfeiffer blijft al die tijd (soms jaren) wat sluimeren in je lichaam en dat af en toe de kop op steken. dus het lijkt alsof je het nog een keer krijgt maar eigenlijk heb je het altijd al die tijd al in je lichaam gehad.
als je te lang door blijft lopen kan de pfeiffer chronisch worden en overgaan in ME.