acuut compartiment syndroom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

soyke

acuut compartiment syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 23:22

Ik heb 2 weken geleden te maken gehad met een acuut compartiment syndroom n.a.v. een ongeval.Wie heeft hier ervaring mee en weet hoe het herstel kan verlopen.
Ik ben meteen met spoed geopereerd waardoor er een open wond is gecreeerd van duim tot elleboog en die 5 cm breed was.
Hierdoor kreeg mijn spier die bekneld zat de ruimte en kon het bloed weer doorstromen door mijn arm.De artsen hadden een speciale draad door de wond geregen en die werden iedere dag even wat strakker getrokken zodat de wond langzaamaan dicht ging.Na een week is het laatste stukje operatief gesloten.
Wie heeft dit ook ooit meegemaakt en waar ik ook benieuwd naar ben is de herstel periode.

Zonnebloem

Re: acuut compartiment syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 09:13

Ik kan je verder niet helpen maar wat houd het precies in?

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 09:17

lijkt mij dat je arts dat moet weten

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 10:07

de arts weet ook niet precies hoe het verder gaat verlopen.Dat is bij iedereen andres,maar ik wilde weten of er mensen zijn die dit hebben meegemaakt en hoe het verloop bij hun was.
Omdat het niet zo heel erg vaak voorkomt.
Compartiment syndroom is een beknelling van je spieren,sommige mensen hebben dit chronisch.Maar een acuut geval zoals ik had komt dus niet zo veel voor.
Vandaar dat ik zo probeer wat meer te weten te komen.Bij mij is het ontstaan doordat ik van een paard ben gevallen en dit paard met zijn benen op mijn arm is geland waardoor mijn arm bekneld heeft gezeten.Hierdoor dreigde ik mijn arm te verliezen want er kon geen bloed meer doorstromen.
Ik hoopte dat er wat mensen op bokt waren die dit ook kende zodat ik wat ervaringen kon uitwisselen,want het is geen pretje een open wond die iedere dag zachtjes een beetje word dichtgetrokken.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:50

Geen ervaring.
Maar wil je wel sterkte wensen, klinkt niet prettig!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:11

Jemig, wat erg. Zelf geen ervaring, maar het is een ernstige complicatie. Wat ontzettend rot voor je en wat een enorme pech!

Ik hoop dat je een goed herstel hebt. Heel veel sterkte!!

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 10:57

Ik vind dus niet echt iemand die dit ook heeft meegemaakt,jammer want had graag ervaringen uit willen wisselen.Volgens mijn dokter is het ook zeldzaam wat ik heb gehad.
Vandaag moet ik trouwens terug naar het ziekenhuis wegens complicaties,dus maar weer afwachten.
Ik heb wat foto,s die ik in een link zal plaatsen omdat ze echt schokkend zijn.Kijk dus echt niet als je niet tegen wonden kunt en dit is echt geen geintje.
De foto,s zijn van dag 1,dag3,dag5,en de laatse foto is na de tweede operatie genomen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UIE3PK7Y.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NQIGAYC4.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JYABQOQ6.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IMIMCMUT.jpg

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:09

Dit is écht heel heftig, wat een schokkende foto's!!! Volgens mij ben je heel blij dat je arm er nog aan zit!

Mag je je arm al weer bewegen of kan dat niet?
En zijn er veel spieren beschadigd of valt de schade een beetje mee?

Als ik het zo zie ga je een lange herstel periode tegemoed.

Idd jammer dat er tot nu toe nog niemand zich gemeld heeft waarmee je ervaringen kunt delen.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 11:32

Ik mag en kan mijn arm alweer bewegen maar ik heb er een ontsteking bijgekregen waarvoor ik vanmiddag terug moet naar het ziekenhuis.Dus bewegen is op het moment erg pijnlijk.
Mijn spieren zijn helemaal intact,alleen hebben ze niet alle zenuwen kunnen redden.Hierdoor zijn er 2 plekken op mijn arm gevoelloos geworden.
De wond is trouwnes niet ontstaan door de val maar die hebebn ze operatief gemaakt om de spier de ruimte te geven en als ze langer hadden gewacht dan had ik mijn arm kunnen verliezen.
Gelukkig is dat allemaal niet gebeurd.
Over de herstelperiode is nog niets bekend daarom had ik deze oproep op bokt gedaan,maar gelukkig heeft niemand dit ooit meegemaakt.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:38

Ja, ik snap het dat ze je arm open gelegd hebben. (Moet er niet aan denken!) Het klinkt dat wanneer alles goed gaat je je arm wel weer kan gebruiken.

Succes vanmiddag!! Ik duim voor je dat het mee valt.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:07

Jee, wat een aparte methode?? Had er nog nooit van gehoord, hoe bestaat het dat het zo droog blijft! Mss eens kijken op medische forums? Dit is wel een heel specifiek iets voor op bokt denk ik.
Hopelijk kunnen ze optreden tegen de infectie en gaat eht dan snel de goede kant op!

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 18:06

Nou de hechtingen zijn eruit en wat een pijn was dat.Ze zaten al in mijn vel vastgegroeid en ze waren ontstoken.Ik heb het hele ziekenhuis bij elkaar gegild,maar nu kan het herstel pas echt gaan beginnen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:42

Ach gut Wat heftig. Ik wens je onwijs veel sterkte toe en een heel snel herstel. Ach gut

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 01:04

oh marion wat erg !! heel veel sterkte met je herstel !!

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 11:44

Brrrrrrr! Vind je heel dapper hoor! Ik hoop dat het snel beter met je zal gaan! Knuffel hoor!!!!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 11:48

Sorry, ook ik kende het niet!
Wel heftig!
Gelukkig zijn de hechtingen er nu uit en kun je aan verder herstel beginnen; veel sterkte!

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 00:13

Nou dapper ben ik niet,eerder heel erg positief.Het komt uiteindelijk wel weer goed en het herstel gaat de laatste 3 dagen heel erg snel.
Eergisteren kon ik met rechts al een pen vast houden en schrijven,gisteren kon ik met rechts een klein beetje eten.Zo heb ik iedere dag iets wat weer beter gaat als gisteren,dus ik ben zeer hoopvol.
Ik heb het plan opgepakt om over 2weken weer te gaan rijden en wil nog in december eventueel weer wedstrijden rijden.In het uiterste geval wil ik in januari anders mijn wedstrijden weer op gaan pakken.
Och je moet maar zo denken,dit komt wel weer goed er zij zo veel mensen die iets mankeren wat niet meer beter word.Dus ik mag niet klagen.