Huiduitslag: rode, jeukende bultjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppapier

Huiduitslag: rode, jeukende bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 23:51

Help Nagelbijten / Gniffelen

Woensdagavond had ik al wat jeuk in mijn nek en leek m'n huid wat geïrriteerd. Nu heb ik constitutioneel eczeem en een vrij gevoelige huid en wanneer ik een lage weerstand heb, krijg ik in m'n hals altijd wat eczeemplekjes, niets bijzonders dacht ik dus Lachen

Totdat ik gisteren al wat jeuk had rond m'n knieholten en onderbeen. Afgelopen zondag i.v.m saunabezoek voor dinsdag grondige ontharingssessie gehouden en m'n benen dus ontdaan van hun wintertapijt, dacht eerst dat de terugkomende haartjes dus voor wat kriebels zorgden Clown

Maar...sinds vanmorgen ben ik net een roodgespikkelde appaloosa. Vreselijk jeukende, rode bultjes, voornamelijk rond mijn knieholten en binnenbeen. Geprobeerd zo min mogelijk te krabben, gewoon broek aan en klaar. Toen ik me vanavond in m'n pyjama hees, zag ik dat het zich uitgebreid heeft naar m'n bovenbenen, m'n billen en zelfs m'n taille. En het jeukt, niet normaal! Scheve mond

Het is veel vuriger dan vanochtend en wanneer ik over m'n huid strijk, voel ik dat er onder m'n huid bobbeltjes zitten. In fel licht zie ik ook dat het een soort witte bobbeltjes zijn met een vurige gloed erover. Ik weet niet zo goed wat ik moet doen en durf ook niet echt te gaan smeren: ik heb wel een hydrofiele zalf tegen m'n eczeem, maar spring daar liever niet te royaal mee om

Op zich is het best uit te houden met kleding aan, maar ik moet zo dus onder de wol en ben bang dat ik mezelf openkrab in bed. Kan pas op z'n vroegst maandag bij de dokter terecht, dus als iemand dit herkent en énig idee heeft wat het is en wat ik zo 1-2-3 kan doen om in ieder geval de jeuk te verminderen...graag!

Zo zag het er vanmorgen overigens uit: http://img87.imageshack.us/img87/2435/bultjesvs2.jpg
Inmiddels ziet mijn hele bovenbeen er zo uit en heb ik kleine plekjes op m'n bips en m'n taille Scheve mond

En nu maar hopen dat ik niet morgen wakker word en dat m'n hele gezicht onder zit Bloos!

Sigrid

Re: Huiduitslag: rode, jeukende bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 23:57

Het lijkt op een allergische reactie. Heb je misschien ander wasmiddel gebruikt voor je kleding, of wasverzachter? Daar kan ik namelijk niet tegen, dan krijg ik ook rode bultjes.

Anders is het misschien een allergische reactie van "binnen uit", heb je iets nieuws/vreemds gegeten. Of heb je in de sauna misschien een beetje te heftig gescrubd?

Als ik jou was zou ik er maar niet teveel aanzitten of er dingen opsmeren. Draag luchtige kleding en niet te heet douchen. Ga nog eens zoeken op internet en maak een afspraak met je huisarts!

Veel sterkte ermee!

Edit aanvulling: Er is ook nog zoiets als een weekend-arts hoor! Dan hoef je echt niet tot maandag te wachten. Daar kan je gerust heengaan!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 00:00

Heb je niet misschien last van bedwantsen? Of je bent allergisch voor je wasmiddel..?
Ringworm lijkt het me niet, zo ziet het er niet uit, en ringworm verspreidt zich meestal ook niet zo snel.

Sterkte ermee! En je weet wat ze zeggen: niet krabbelen Ach gut

edit: _Sigrid_, je was me voor met het wasmiddel Lachen

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 00:05

Mhm, ik dacht zelf ook al aan een allergische reactie ergens op, alleen zou ik niet wéten wat
Wasmiddel is niet veranderd, heb afgelopen dagen niets geks gegeten waar ik eerder heftig op gereageerd heb...

Als het écht heel veel erger wordt, ga ik wel even langs de huisartsenpost, maar ik ben daar vaker weggestuurd met advies waar ik niets aan had (lees: beweren dat m'n enkel gekneusd was, gewoon weer gaan lopen, maar dus eigenlijk m'n enkelbanden doorgescheurd hebben Clown )

Bedankt dat jullie meedenken *LOL*

[Edit: Ik heb wél een antibioticakuur gehad waarvan ik vandaag m'n laatste tabletten in heb genomen. Zou het daar vandaan kunnen komen?]

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 00:11

Ja!!! Dat is het. Een vriendin van mij had ook na haar antibiotica kuur van de een op de andere dag allemaal rode bultjes en ze jeukten. Ik wilde dat ook nog opschrijven, maar wist natuurlijk niet of dat van toepassing was.

Mijn vriend is ook overgevoelig voor penicilline. Die krijgt ook uitslag. Bij mijn vriendin is het overigens vrij snel weer weggetrokken hoor! Ik denk dat er een hele dikke kans in zit dat jij ook overgevoelig bent.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 00:23

Toch even aan het zoeken geweest, ben ik normaal niet zo'n voorstander van want ineens herken je jezelf in alle symptomen Clown
Maar dit omschrijft toch wel héél duidelijk mijn situatie nu:

Urticaria is een zich in korte tijd ontwikkelende, vaak heftige jeukende uitslag van de huid, die begint met rode vlekken en daarna in verdikte, bleke plekken kan overgaan. De verschillende plekjes kunnen al of niet samenvloeien tot grotere vlakke plakkaten. Typerend is ook dat ze in een uur op verschillende plaatsen kunnen verdwijnen en weer ergens anders verschijnen.

....

Urticaria kan onstaan door overgevoeligheid/allergie voor:
geneesmiddelen (zoals pijnstillers en antibiotica)

Plaatje: http://www.neeteson.nl/Pictures/urticaria.jpg

Netelroos dus, als ik als niet-arts die conclusie tenminste kan stellen Tong uitsteken Haha!
Één voordeel, in de meeste gevallen trekt het binnen 24 uur weg. De huisarts geeft vaak antihistaminen die de allergische reactie tegengaat. Nu heb ik zelf nog antihistaminetabletten liggen voor oa mijn hooikoorts, vrij onschuldige tabletjes, zou ik die gewoon in kunnen nemen en dan maar hopen dat het daardoor sneller weggaat? Lachen

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 14:05

Histamine is inderdaad die stof die allergische reacties veroorzaakt. Histaminie = histamine, dus het lijkt me dat je die tabletjes wel in kan nemen hoor. Maar lees voor de zekerheid nog even de bijsluiter. Succes ermee

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 14:07

He, dat soort bultjes heb ik altijd nadat ik gezwommen heb, ik ben namelijk allergisch voor Chloor (zit in zwembaden)
Dus waarschijnlijk heb je een allergische reactie ergens op, waarop zul je waarschijnlijk (bijna) niet achterkomen.
Een zalfje van Cardiflor (ofzoiets) helpt wel, en je kun ook naar de dokter gaan, die zal je waarschijnlijk een zalfje meegeven en/of speciale allergiepilletjes.
Ik hoop dat ik je iets geholpen heb Knipoog

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:56

Ik heb précies hetzelfde, maar heb zelf ook eczeem dus weet niet goed waar het vandaan komt. Ik heb het over m'n benen, begint aan de binnenkant en dan spreid het zich uit over m'n hele benen, en aan de binnenkant van mijn armen. Zo plots als het ontstaat is het ook weer weg.
En jeuken... Denk dat een allergietest wel verstandig is, dan weet je het zeker Ja