Slapen; nachtmerries en 'paniekaanvallen'.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Slapen; nachtmerries en 'paniekaanvallen'.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 15:03

Ik heb weleens een bericht gepost op dokter.nl en andere (slaap)fora, maar ik kom daar nergens op uit.
Getwijfeld of ik het hier neer zou zetten, maar ik doe het toch maar. Misschien herkend iemand dit of heeft tips voor me.

Sinds ik verhuist ben 2 jaar geleden heb ik angstaanvallen in mijn slaap. Ik word (denk ik) wakker en weet niet meer waar ik ben, herken mijn eigen kamer niet en raak volledig in paniek. Meestal maakt mijn vriend me dan wakker en daarna gaat het wel weer. Ik slaap dan ook weer rustig verder. Ik heb dit bij vlagen, soms een paar nachten achter elkaar en dan weer een tijd niet.
Echter, het is nu zover dat ik denk dat mijn vriend een vreemde is. Ik denk dat er een onbekend persoon naast me ligt en dan gaat het helemaal fout. Gisternacht zat ik weer helemaal te shaken. Hoe lang het duurt weet ik niet, maar heb het gevoel dat dit niet echt lang is. Ik word dan wakker en ook dan gaat het wel weer.
Als ik 's avonds naar bed ga ben ik ook niet bang dat dit gaat gebeuren en ook met mijn ademhaling heb ik geen problemen.
Wel is het zo dat als ik 's ochtends wakker word, een ontzettend rotgevoel heb.

Ik heb ook sinds ik hier woon hele vervelende dromen, ook weer bij vlagen en dan weer een tijd niet. Afgelopen nacht droomde ik dat ik met MTB-en gevallen was en mijn rechterbeen gebroken had. Het bot stak eruit en de artsen wisten niet zeker of ze mijn been zouden kunnen redden. Even later droomde ik dat ik mijn voet kwijt zou raken. Ik werd wakker met zo'n rotgevoel!
Ook droom ik vaak dat mijn tanden uitvallen.

Heb ik een slaapprobleem en wat moet ik hiermee? Is een bezoekje aan de HA zinvol?
Bedankt alvast.

Flew

Re: Slapen; nachtmerries en 'paniekaanvallen'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:07

Ik ken dit wel, alleen zie ik dan de 'normale dingen' in mijn slaapkamer aan voor compleet andere dingen. Zo zag ik mijn (nu ex) vriend eens aan voor Hannibal Lecter (had net het boek gelezen Clown ), paniek alom! Ik weet niet precies wat het is, maar ik heb het ook in vlagen. Al sinds ik klein ben droom ik veel en slaap ik onrustig. Ook droom ik in series. Alle dromen lijken in een bepaalde periode op elkaar. Zo heb ik eens een week lang elke nacht gedroomd dat ik vermoord werd. Heel vreemd. Ik blijf dit volgen, misschien zijn er mensen met 'tips'.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:17

En in huis zelf heb je geen raar gevoel oid?
Ik zou bijna gaan denken dat er iets in je huis zit, energieen bijvoorbeeld.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:20

ik slik sinds een tijdje tarwekiem olie van dr vogel en slaap weer heerlijk! Haha!
had ook altijd rare dromen, erg druk in bed etc..etc.

maar heel toevallig dat het nu over is.

toeval?
kan best ,maar ik denk meld het toch even. Knipoog

bezoekje aan je huisarts kan nuttig zijn,misschien kun je naar de slaapkliniek?
daar kijken ze dan helemaal na wat er mis is.
check je slaap omgeving, te warm te koud, te donker, te licht.
kan allemaal bijdragen tot slecht slapen
ook slcht matras of een te dik/dun hoofdkussen kan van invloed zijn

Mereltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:28

Wat vervelend dat je daar last van hebt! Ik herken het. Heb er zelf soms ook last van, in iets mindere mate, en ik merk bij mezelf dat het meestal gebeurt in periodes dat ik heel erg pieker over dingen. Misschien is het goed om bij jezelf na te gaan of je na die verhuizing ergens over bent gaan tobben o.i.d?
Hebben je ouders of broer/zus (als je die hebt) er misschien ook last van? Ik ben thuis niet de enige die er last van heeft, het zit een beetje in de familie ofzo bij mij Knipoog
Ik hoop dat het je lukt om de oorzaak te vinden. Ik volg dit, want ik heb er misschien ook wat aan. Ben trouwens sinds ik er last van heb ook met mijn slaapkamerdeur open gaan slapen, zodat het licht van de gang in mijn kamer komt, en dan voel ik me veel prettiger. Het helpt opzich niet tegen die dromen en het 'in de war' zijn, maar ik voel me dan gewoon veiliger. Misschien is het ook een idee voor jou?
Het gekke is dat het ook bij mij ineens is begonnen, want daarvoor had ik er eigenlijk nooit last van.

Sterkte en succes met t vinden van een oplossing!

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:57

Ik heb dit ook wel eens vroeger heb ik een keer gehad dat ik niet kon slapen het gevoel dat ik over moest geven dus ik naar mams en zij ging in mijn bed en ik naast papa ik kon toen wel slapen tot ik wakker schrok omdat ik bijna mijn eigentong had ingeslikt. Scheve mond
En uit paniek me vingers in me mond stak en terug trok. Als ik hier niet wakker van was geworden was ik hier niet eens meer geweest. Sigaar
Sinds dien slaap ik niet meer op mijn rug ik vergeet dat nooit meer!
Daarna heb ik heel lang slecht geslapen omdat ik bang was dat het weer gebeurden.

Daarna een heletijd geen last gehad tot 3 jaar geleden ik werd wakker en kon niet meer stoppen met huilen bleef maar door gaan dit bleef gewoon een uur door gaan.
Ik weet trouwens nu ook pas een maand dat ik pfeiffer heb en sliep veel ook tussen de middag soms zet ik me wekker om een uur of 4 en word ik wakker en ben ik helemaal in paniek omdat ik dan heel me ritme kwijt ben 9 van de 10 keer denk ik dan dat ik die heledag en nacht geslapen heb en dat ik niet naar me werk geweest ben. Clown
Pas als ik echt bij beseffen kom denk ik ow ja ik heb smiddags geslapen.

En laatst sliep ik bij me vriend en we kijken geregelt nog wel eens horror films.
Ik werd snachts wakker en ik zag iemand staan normaal zie ik ook wel dingen Clown maar die gaan meteen weer weg maar dit bleef gewoon 3 min lang heb ik er naar zitten kijken en durfde me niet meer te bewegen omdat ik bang was dat hij zou merken dat ik wakker was.
Wou me vriend zelfs stiekem wakker maken maar daarna ging het weg en was het gewoon de spiegel maar hiernaar heb ik gewoon 3 min naar zitten staren Wow!

Laatste tijd niks meer mee gemaakt hoop dit ook zo te houden. Dromen

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:07

ik slaap ook heel onrustig, en droom ook gewoon de meest enge dingen. zie in mijn kamer als het donker is en ik wakker word alles aan voor enge dingen en schiet dan in de paniek. weet er verder niets tegen ofzo dus blijf dit topic volgen

btw Bloos zijn er hier ook mensen die snachts wakker schrikken met zo ongeveer bijna een hardaanval omdat het dan lijkt alsof je van een rafijn valt of iets dergelijks? ben best benieuwd wat dat is.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:15

Ja dat heb ik ook.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:15

Ik zou wel eens naar de huisarts gaan. Lijkt op een volwassen vorm van pavor nocturnus (night terrors)

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:20

Cavaliere schreef:
ik slaap ook heel onrustig, en droom ook gewoon de meest enge dingen. zie in mijn kamer als het donker is en ik wakker word alles aan voor enge dingen en schiet dan in de paniek. weet er verder niets tegen ofzo dus blijf dit topic volgen

btw Bloos zijn er hier ook mensen die snachts wakker schrikken met zo ongeveer bijna een hardaanval omdat het dan lijkt alsof je van een rafijn valt of iets dergelijks? ben best benieuwd wat dat is.

Dit is heel normaal hoor, dat laatste wat jij beschrijft. In een bepaalde fase van je slaap, remslaap volgens mij, dan slaap je bijna, maar niet helemaal, waardoor je toch nog prikkels opneemt uit je omgeving. Dit kan je onbewust heel erg aan het schrikken maken, waardoor je het gevoel hebt dat je uit bed valt of iets dergelijks..

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:29

Wat ontzettend rot voor je! k snap wel een beetje waar je doorheen gaat denk ik. Ik heb zelf wel eens (soms regelmatig, laatste tijd valt het heel erg mee) dat ik 's nachts helemaal in paniek wakker wordt en helemaal gedesorienteerd ben. Ik weet dan echt niet waar ik ben en kan me op niks richten zo in het donker en raak helemaal de weg kwijt. als mn vriend me wakker maakt gaat het wel weer. Zit dan ook ff helemaal teshaken. Wat ik tegenwoordig altijd doe is een lampje aanhouden ergens ( op de overloop bijv) en dan ben ik niet zo in paniek als ik wakker schrik. Ik weet trouwens nooit wat ik droom.....

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:31

ik heb hetzelfde gehad...

en idd was er een energieveld op de plek van mijn bed.

was zowiezo een huis waar veel gebeurt was, maar ik heb in meerdere oude huizen geslapen, nooit problemen mee gehad.

maar ik ha daltijd vreselijke nachtmerries en idd hele erge paniek, moeite om te beseffen waar ik was en dat het een droom was...

laat een paragnost eens langskomen,
naast dat energieveld lagen er ook sterke wateraders onder ons huis.

dat je vriend er geen last van heeft, wil niks zeggen, de ene persoon is er veel gevoeliger voor dan de ander

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:47

[LZP] > [MW]

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:46

Ik slaap dus ook heel onrustig.

Ik kan opeens heel erg gaan schaterlachen in mijn slaap, ben heel erg onrustig en heb vaak paniek dromen. Het rare is dat dit gebeurt als ik op mijn rug lig.

Heel vervelnd ook voor mijn vriend en daarnaast slaap ik dus niet goed waardoor ik overdag vaak moe ben.

Je verwerkt dingen in je slaap, dus horror films kijken voor het slapen gaan is geen goed idee, verder weet ik ook niet precies wat er tegen te doen is dus ik blijf dit topic volgen want ik hoop ooit op een oplossing te komen.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 15:08

Bedankt voor al jullie reacties! Hier reageert tenminste iemand Lachen

Wat moet ik me precies voorstellen met energievelden?

Er is trouwens wel iemand overleden in dit huis, maar het doet me niks. Mijn ex-huisgenoot vond dit altijd wel heel vervelend, maar ik heb hier helemaal geen moeite mee. Ik heb ook nooit problemen met inslapen of iets dergelijks.
Ik woon ook in een oud huis, hiervoor heb ik altijd in een nieuwbouwwoning gewoond.
Voor ik weet heeft mijn familie dit soort dingen niet, alleen mijn vader slaapt heel vreemd maar dat heeft met zijn ziekte van Parkinson te maken.

Nikka schreef:
Ik zou wel eens naar de huisarts gaan. Lijkt op een volwassen vorm van pavor nocturnus (night terrors)

Ik ga hier even op google-en. Bedankt.

BrittKitt schreef:
En in huis zelf heb je geen raar gevoel oid?
Ik zou bijna gaan denken dat er iets in je huis zit, energieen bijvoorbeeld.

Kun je me daar wat meer over vertellen? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

[Edit] Ik heb in korte tijd veel kunnen vinden over pavor nocturnus. Moet zeggen dat ik wel een beetje schrik van alle verhalen die ik op internet tegenkom, sommige dingen komen echt overeen. Ik schrik vooral omdat PN een neurologische basis heeft. Ik ga verder zoeken/lezen en toch ook maar eens mijn ouders hierbij betrekken denk ik.[\edit]

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:39

Overal is energie, maar op sommige plaatsen meer dan op anderen. Net als crossmonster verteld. Die weet daar meer over te vertellen dan mij denk ik Tong uitsteken

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 20:25

Ok, brand los Knipoog
Misschien stom hoor, maar wat ik me voorstellen bij 'energie'?
Bij energie denk ik aan kernenergie ofzo, maar dat heeft er vast niks mee te maken.

Ik hoor het graag!