6 weken na bevalling...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mieske

6 weken na bevalling...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 21:52

Morgen is het 6 weken geleden dat ik bevallen ben van ons dochtertje.
Nou vraag is me af hoe lang het ongeveer duurt voordat het vloeien na de bevalling stopt.

Ik had na de bevalling ook bloedarmoede en heb daar medicijnen voor. Dat gaat gelukkig goed, maar nu ben ik nog steeds duizelig en soms zo erg dat ik bijna omval.. Iemand een idee waardoor dat kan komen?
Helaas zijn na een aantal dagen ook mijn hechtingen geknapt, waardoor ik een open wond heb.. Dit moet van zelf genezen zegt de gyneacoloog.. Elke 2 weken moet ik daarvoor op controle..

Woensdag moet ik op controle bij de verloskundige en dan zal ik het ook maar met haar bespreken ove de duizeligheid..

Heeft iemand hier ervaring mee met de open wond en/of duizeligheid?
Ben benieuwd of dat veel voorkomt

StalNollie

Re: 6 weken na bevalling...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:54

neem je voldoende rust.

maar ik zou toch maar even bellen mischien een infectie of iets dergelijks je weet maar nooit.
of een armoede van een bepaalde vitamine of iets dergelijks.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:56

Je moet niet vergeten dat het een hele klus is je bevalling en dat je de tijd moet nemen om je lichaam te laten herstellen.

Rust je genoeg uit?

En betreft het vloeien, is dat heftig of niet?
Wordt het al minder, zitten er stukjes bij of klonten?

Als je dit hier niet wil bespreken staat mijn PB open hoor. Knipoog

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 21:57

Infectie van de wond bedoel je ?
Dat is het gelukkig niet, moet elke dag in biotex badje zitten, dat voorkomt dat het gaat ontsteken..

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 22:00

Het vloeien kan wel een maand of 3 a 4 duren bij mijn eerste heb ik zeker 4 maanden gevloeid.Nu ben ik 5 weken geleden bevallen en bij mij is het vloeien nu al gestopt(gelukkig)Dus dat is een heel verschil.

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 22:04

"gelukkig"heb ik geen ervaring met duizeligheid, maar ik zou het maar goed in de gaten houden en het melden bij de nacontrole...

Ik heb ook een een paar maanden gevloeid, maar ik merk nu, 3.5 jaar na de bevalling, dat ik toch wat meer afscheiding heb als voorheen...

van de openwond heb ik helaas wel ervaring...Dat heeft bij mij echt een half jaar geduurd voordat dat geheeld was...
kon ook heel lang niet fietsen, deed behoorlijk veel pijn, maar ben wel gaan rijden, hoewel je dat ook wel voelde, maar gelukkig lang niet zo erg...
Bij mij waren de hechtingen 2 dagen later gesprongen, voelde trouwens wel als een verlossing!!

Maar bij de meeste mensen duurt het niet zo lang, dus goed schoon houden en geduld hebben...

die duizeligheid heb je dat ook al bij de huisarts gemeld?dit lijkt mij toch wel de grootste zorg!!
Hoop dat het ook snel voor je verdwijnt...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 22:08

Die duizeligheid kan oa komen doordat je nog wat bloedarmoede hebt. Maar ik ken bijvoorbeeld ook iemand, bij wie het evenwichts orgaan gestoord was geraakt door de bevalling.
Je moet het idd maar melden, die duizeligheid.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 22:14

Die duizeligheid kan je bloeddruk zijn, je ijzergehalte of misschien iets anders.

Hoe erg je wond is, weet ik niet. Maar 'open' klinkt mij toch wel eng in de oren; ik snap niet dat ze dat niet 'even regelen' op de operatietafel! Het is toch wel een delicaat gebied daarzo en ik zou het wel belangrijk vinden dat het daar weer netjes in orde kwam!

Wat betreft vloeien:
Na een dag of 10 vloeide ik geen bloed meer, maar ik heb wel tot een half jaar gewoon heel veel vocht 'verloren'. Echt zoveel dat ik er natte onderbroeken van kreeg als ik geen inlegkruisjes gebruikte. Moest toen voor een uitstrijkje en heb de HA gevraagd meteen even te kijken of dat 'natte gedoe' nou een oorzaak had, maar er was niks zichtbaars aan de hand. Na een maand of 8 was het helemaal over.

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 22:46

Het vloeien moet rond de 6 weken wel tot een einde komen. Het is nog wel normaal om veel slijm te verliezen met hier en daar een sliertje bloed er doorheen, dit kan een poosje duren. Is het meer dan dat, dan moet je het even overleggen met de verloskundige.

Wat betreft de hechtingen:
Dit kan helaas gebeuren. Soms stoot het lichaam het hechtmateriaal af en moet het verwijderd worden door de verloskundige. Helaas kun je dit niet meer dichtmaken op de operatietafel o.i.d. De wondranden pakken niet meer goed, en de wondranden zijn 'oud'. Als je ze wel aan elkaar hecht, dan dwing je het weefsel tegen elkaar en omdat het ouder is, heb je een hele grote kans op een fikse infectie.
Als de wond nog niet goed gehecht is en de wondranden nog iets wijken, moet je zoveel mogelijk je benen bij elkaar houden. Loop dus de trap op met 1 trede tegelijk, en rustig aan. Ga niet fietsen o.i.d. ga ook niet in kleermakerszit zitten, en als je je bed uitstapt, doe dat dan met beide benen tegelijk. Als je een auto instapt, ga er dan eerst met je billen inzitten, en doe dan je benen erin. Hierdoor houd je de wondranden op een natuurlijke manier samen en zal het zeker sneller genezen!

Die duizeligheid kan, zoals gezegd, meerdere oorzaken hebben. Het kan dus de bloedarmoede zijn. Neem je ijzerpreparaten in met vitamine C (zoals sinaasappelsap) dat bevordert de opname. Drink een uur voor en na de maaltijd geen koffie/thee/melk, dit belemmert juist de opname van het ijzer.
Vraag bij de volgende controle of ze je bloeddruk op willen meten. Misschien ligt het daaraan.

Vervelend dat je nog steeds zo'n last hebt! Hopelijk genees het snel!
Ik heb nog meer tips/adviezen over het verzorgen van de wond, maar misschien heb je dat niet nodig, of heb je de adviezen al gekregen. Wil je ze horen, dan kan je dat gewoon aangeven Lachen

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 09:36

Bedankt voor de reacties!
MamaMiesje schreef:
Die duizeligheid kan je bloeddruk zijn, je ijzergehalte of misschien iets anders.

Hoe erg je wond is, weet ik niet. Maar 'open' klinkt mij toch wel eng in de oren; ik snap niet dat ze dat niet 'even regelen' op de operatietafel! Het is toch wel een delicaat gebied daarzo en ik zou het wel belangrijk vinden dat het daar weer netjes in orde kwam!

De wond kan in januari op de operatietafel opnieuw gehecht worden, maar het hoeft niet. Of ik dat wil doen weet ik nog niet. Heb voorlopig wel genoeg pijn eraan gehad.

Het vloeien is heel soms nog wat bloed maar meer wat gelige afscheiding en het word gelukkig al wel steeds minder. Helaas loop ik nog steeds met kraamverband in, omdat het gewone maandverband plastic bevat en dat is niet goed voor de wond zei de gyneacoloog.

Ik zal zeker woensdag melden dat ik nog duizelig ben bij de verloskundige.. Zelf denk ik dat de bloedarmoede wel weg is, omdat k niet meer zo moe was als ik het begin, maar ja ik ben geen arts Tong uitsteken

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 11:13

Ik had meteen geopereerd willen worden aan zo'n open wond...
Ik ben 3 jaar geleden bevallen, mijn zoontje moest met spoed naar het ziekenhuis, maar ik moest nog gehecht worden.. hebben ze iets sneller gedaan dan normaal.., met gevolg dat ik de eerste 2 jaar niet heb kunnen sexen, weer geopereerd eraan en ik kan het nog steeds niet...
Het past niet het doet pijn..
Als ik jou was zou ik wel voorzichtig zijn met zo'n wond...
Ik heb veder wel 8 weken gevloeid..

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 11:16

Pascal schreef:
Ik had meteen geopereerd willen worden aan zo'n open wond...

Helaas kon dat niet volgens de gyneacoloog en verloskundige. Anders was dat ook wel gedaan

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 11:17

Kims schreef:
. Helaas kun je dit niet meer dichtmaken op de operatietafel o.i.d. De wondranden pakken niet meer goed, en de wondranden zijn 'oud'. Als je ze wel aan elkaar hecht, dan dwing je het weefsel tegen elkaar en omdat het ouder is, heb je een hele grote kans op een fikse infectie.

Ik denk dat het hiermee te maken heeft dat het niet meer gehecht kon worden.

jessie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:50

Dat de afscheiding gelig word is alleen maar goed Knipoog ik heb 4 weken gevloeid, van bloederig naar gelige afscheiding, heel normaal hoor! geef je ook borstvoeding? meestal vloei je dan wel korter, omdat je baarmoeder beter samentrekt. die duizeligheid is wel heel vervelend, kan van alles zijn, waarom ben je niet eerder naar je huisarts toegegaan? duizelig blijven lijkt me niet echt goed Huilen igg heel veel sterkte Knipoog

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 15:32

Ik geef geen borstvoeding, dat ging helaas niet zo als het moest gaan..
Omdat ik bloedarmoede had dacht ik dat de duizeligheid daarvan zou zijn, maar ik moet nu ondertussen van de bloedarmoede af zijn en nog steeds duizelig..
Morgen moet ik naar de verloskundige en ik heb voor vrijdag een afspraak gemaakt bij de dokter.. Dan zien we wel wat die er van vind..

Bedankt voor de reacties Lachen

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:35

oei...
om heel eerlijk te zijn hoop ik niet dat dat mij ook te wachten staat!
tips heb ik niet voor je maar wil je wel even heel veel succes en sterkte wensen!

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:44

Gefeliciteerd met je kindje!!

Heb 2 bevallingen gehad en beide keren binnen 6 weken gestopt met vloeien. Wel met beide zwangerschappen een extreem ijzertekort en hiervoor tabletten geslikt, heb nu soort chronisch ijzertekort, maar wat de oorzaak is is niet bekend. Heb meerdere malen bloed laten testen, maar het is onduidelijk waardoor m'n ijzertekort wordt veroorzaakt. Heb dus ook last van duizeligheid soms loop ik tegen hoeken van tafels en andere dingen aan, ook 's nachts 2 x flauwgevallen toen ik naar de wc moest.
Wel slik ik dagelijks davitamon kauwtabletten en regelmatig bloedprikken en afhankelijk vd uitslag kuurtje ijzertabletten. Moet ook wel zeggen dat ik nogal een druk typje ben en mezelf weinig rust gun, dus stukje vermoeidheid komt er ook bij kijken.
Laat je iig niet afpoeieren door je HA en vraag een bloedonderzoek aan in het ziekenhuis.
Hoop dat je je snel beter voelt!

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 11:48

De afgelopen dagen had ik ook regelmatig buikpijn links onderin mijn buik. Nou ik ben dus bij de dokter geweest gisteren. Ik heb dus een spastische dikke darm die ook de duizelingen veroorzaakt..
Ik heb een lading medicijnen gekregen en binnen 2 weken moet het al een stuk beter gaan Lachen
Mijn bloedarmoede is zo goed al bijna over, maar ik maak het kuurtje ijzer tabletten nog even af.. Nou maar hopen dat het de goede kant opgaat Koe

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 11:58

nou gelukkig dat ze iets hebben gevonden en hopelijk slaan de medicijnen snel aan, zodat jij je weer lekkerder voelt,,,

boldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 12:06

Mijn zoon is nu bijna 4 maanden .

Ik vind dat je inderdaad wel erg lang vloeit. Bij mij was het na 3 weken over en ik heb geen borstvoeding gegeven. Na 5 weken was ik weer gewoon ongesteld.

Waarschijnlijk omdat je zo lang vloeit ontstaat er een bloedarmoede en kan je je behoorlijk duizelig voelen.

Ik weet niet of je het kent maar ik heb tijdens en na de bevalling Floradix gehad. Dat is een drankje vol vitamines en ijzer. Het heeft mij er sneller bovenop geholpen en is ook speciaal voor mensen die lichamelijk wat ingrijpends hebben meegemaakt. Je kunt het krijgen bij de betere drogisterijen. Kost wel wat maar het helpt echt.

Heel veel succes en beterschap.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 13:30

Ik heb idd ook het advies gekregen van de verloskindige om floradix te gaan gebruiken..
Je zegt dat ik al lang vloei en dat de bloedarmoede daar door komt. Maar ik had het al een dag na de bevalling en ben al dus ruim 6 weken aan de ijzertabletten. Gelukkig heeft het zijn werk gedaan en is het bijna weg..

Dank je voor de reactie Lachen