Haptonomie/hapto-therapie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Haptonomie/hapto-therapie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 20:11

mijn HA heeft dit laten vallen in een poging mijn migraine onder controle te krijgen. Wie heeft hier ervaring mee (al dan niet in relatie tot migraine)

Lise81

Re: Haptonomie/hapto-therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 00:15

Heb het wel eens mogen ervaren en vond het erg apart. Een haptonoom kan je heel bewust maken van bepaalde spanningen in je lichaam.
Als je migraine mede door bijv. spierspanning mogelijk wordt veroorzaakt lijkt het me niet een slecht idee om te proberen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 18:17

dank je, ik heb zowel migraine als spierspanningshoofdpijn, dus nogal moeilijk te bestrijden. Ben in de reguliere medische wereld uitgedokterd, dus ben nu verder aan het kijken

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:20

Ik heb haptonomie voor mn rugpijn gehad, ik vond het helemaal niks. Een beetje te zweverig naar mijn idee. Maar als je daar geen moeite mee hebt is het absoluut een goede therapie, je wordt heel bewust van je lichaam en spanningen daarvan Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 18:45

euhm, ik heb behoorlijk wat moeite met zweverige dingen (denk aan reiki e.d.) het moet voor mij logisch verklaarbaar zijn.
In welke zin vond jij het zweverig?

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:52

Ik heb ongeveer een jaar onder behandeling gestaan van een haptonoom en vond het echt super. Had erg lastig van continue spanning in mn lichaam, kon eigenlijk gewoon niet ´ontspannen´. Zij zei dat mn spieren elke dag eenzelfde inspanning leverden als dat ik, 24 uur per dag, aan het spijkerbroekhangen was. Ik kon gewoon geen spier ontspannen. Zij heeft mij heel bewust gemaakt daarvan, het leren voelen/luisteren naar je lichaam én het leren ontspannen. Door je eigen lichaam goed te leren ´voelen´. Vaak doe je maar iets, je bent je niet bewust wat je lichaam dan doet, ik werd toen heel bewust dat ik mn buikspieren altijd aanspande bijvoorbeeld. De eerste keren dat ze me dat duidelijk probeerde te maken snapte ik er niets van. Maar na een aantal keren kreeg ik door welke spieren ik aanspande en nog later kreeg ik door hoe ik die spieren ontspannen kreeg.
Ik vind het een beetje moeilijk uitleggen, maar ik heb er heel veel aan gehad.
Het scheelt ook dat ik het goed met die mevrouw kon vinden, ze legde heel veel uit etc.

Snap het als je het niet helemaal kan volgen, maar als je nog vragen hebt, stuur gerust een pb'tje Lachen

Edit: Ik lees dat Ilona__ het zweverig vond, zo heb ik het absoluut niet ervaren, mede doordat zij alles goed uitlegde. Het is zweverig als je niet weet wat je doet.. Maar denk dat dit erg persoonlijk is Lachen

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:28

Misschien dat je je eerst goed kan orienteren welke haptononen in de burut zitten. Ik denk dat er onderling wel een verschil in "zweverigheid" zit, want dat hoeft het niet te zijn.

Als je acupunctuur zweverig vind dan vind je haptonomie dat misschien ook, maar het kan je zeker wel helpen! Bedenk wel dat je geconfronteerd wordt met je lichaam en spanningen.
Zoals Maaaike het verteld heb ik het ook ervaren.

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:12

Bij mijn therapie leerde ik vooral ontspannen, omdat ik teveel spierspanning heb. Ik moest denken dat ik een boom ben, en daarbij erg laag in mn buik ademen. Hiermee had ik behoorlijk wat moeite, laag in mijn buik ademen was het probleem niet zo, maar daarbij denken dat ik een boom ben wel Knipoog

Er waren ook best goede dingen hoor, maar deze therapie werkte toch voor mij niet helemaal Knipoog

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:07

Ah, kijk, een groot verschil, haha. Ik moest ook laag in mn buik ademen, maar ik hoefde niet te denken dat ik een boom was, haha. Ik moest mn hand op mn buik leggen, en naar mn hand toe ademen, zeg maar.
Denk dat het heel erg verschillend is per haptonoom.. Want als ik moest denken dat ik een boom was, zou het ook niet zo'n succes zijn geweest, denk ik Lachen

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:22

Mm ik weet niet of het inderdaad ook iets is voor mij. Heb vorige week een eerste intake gesprek gehad bij een pschycholoog en hij wilt mij dus ook naar een haptonoom sturen.

Niet voor lichamelijke klachten (al heb ik wel last van slapeloosheid) maar voor psychische klachten...ben erg benieuwd naar wat een haptonoom met psychische klachten kan.

Ik zou het gewoon een kans geven, kan nooit kwaad. Morgen heb ik 2e intake dus dan vraag ik ook even na wat zo;n haptonoom nu precies doet.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:25

Mijn moeder is haptonoom. En ik heb een tijd lang bij een haptonoom gelopen (niet bij m'n moeder, dat was al helemaal niks geweest Knipoog ) maar het was niet echt mijn cup of tea. Door alle aanrakingen werd ik alleen nog maar meer gestresst en het werkte dus voor mij niet echt.
Maar het schijnt wel goed te werken als je jezelf ervoor open stelt. Lachen

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:47

Mijn moeder doet haptonomische zwangerschapsbegeleiding. Ik ben zelf ook een tijd bij een haptonome geweest, in een periode dat ik heel erg gepest werd op de basisschool. Bij mij heeft het zeker geholpen; je bewust worden van je houding en wat je in specefieke situaties doet, ik moest bijv. evenwichtsoefeningen doen (op een soort wiebelplank) om steviger in m'n schoenen te staan. Heb ook veel gepraat...
Al met al weet ik niet precies wat ze heeft gedaan, maar gepest wordt ik al lang niet meer! Het hielp dus zeker wel, al weet ik niet precies waardoor dat komt. Gewoon eens proberen, zijn erg vriendelijke mensen!