Wanneer heeft iemand nu kanker? Wanneer is persoon genezen?.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Wanneer heeft iemand nu kanker? Wanneer is persoon genezen?.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 09:04

Hallo.

Een dierbaar familielid van mij heeft blaaskanker.

Hij is een paar weken geleden geoperereerd, het tumorweefsel is verwijderd en op basis van echoscopie wordt gezegd dat er geen uitzaaiingen zijn.
Zijn bloedbeeld is in orde, je zou hem nu "schoon"kunnen noemen.
Hij moet elke drie maand terug naar het ziekenhuis voor controle en op 23 oktober krijgen we meer te weten over het type kanker, er schijnen verschillende soorten tumoren te zijn.

Afhankelijk van het herstel van de operatie (zijn er toch nog kankercellen overgebleven, zitten er bij de genezende wond nog kankercellen) wordt de behandeling eventueel uitgebreid m.b.t. chemotherapie.

Gezien zijn werk kent hij erg veel mensen die me vaak de vraag stellen:" Hoe gaat het met hem?"

Kan ik nu wel of niet zeggen dat hij vrij van kanker is, genezen, etc?
Of blijft een kankerpatient een kankerpatient totdat hij 5 jaar schoon is?
Ik wil de mensen niet verkeerd inlichten. Ik vind nu nl dat hij kanker gehad heeft, maar misschien is dat niet zo.
Lastig waar die grens ligt! Bloos

Wanneer heb je geen kanker meer, wanneer wel?

Misschien stomme vraag, maar zat er beetje mee.
Hoop dat iemand hier me iets meer kan vertellen!

Bedankt. Knipoog

detour

Re: Wanneer heeft iemand nu kanker? Wanneer is persoon genezen?.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 09:19

Ik hoop echt dat iemand me een handje kan helpen hierbij..
Bloos

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:26

Hij is in ieder geval niet genezen. Of je hem op dit moment kankervrij wil noemen is dubieus. Wat je kan zeggen is dat de tumor verwijderd is. Mogelijk weet je ook of hij in het geheel is verwijderd. Dus wondranden vrij. Verder hangt het af van het type tumor hoe positief je kan zijn. Verder kan je nooit op basis van een echo zeggen dat er geen meta's zijn. Hooguit na een PET scan, lymklieronderzoek kan je dit aannemen.
Ik zou me erg op de vlakte houden wanneer je benodigde kennis mist om hier een uitspraak over te doen. Ik zou hooguit iets zeggen van dat de tumor verwijderd is en dat hij nog nadere behandeling krijgt. En eventueel iets over dat het er vooralsnog redelijk goed uitziet.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:29

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 09:43

Nikka schreef:
Misschien helpt dit wat staat namelijk iets over prognoses

http://www.oncoline.nl/index.php?pagina ... ijn_id=262

Mocht je vragen hebben over medische termen vraag het me even.

Ontzettend bedankt!
Hier kan ik zeker wat mee, kanker komt uiteraard veels teveel voor maar als het zo dichtbij komt rijzen vele vragen op..

Gelukkig heb ik het dan niet echt verkeerd gezegd. Heb namelijk niet gezegd dat hij weer gezond is, want zo ervar ik het ook niet maar meer alsof ik hem nu ahw in een grijs gebied ervaar..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:46

inderdaad zeggen dat de tumor is verwijderd... als na alle onderzoeken blijkt dat hij kankervrij is kan je dat zeggen, maar dan is hij nog niet genezen...
pas na 5 jaar kankervrij te zijn ben je genezen, maar dan sta je alsnog onder strenge controle

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 12:43

Pas naar 5 jaar he? bedankt op zich weet ik in die zin wat meer over wat ik wel of niet kan vertellen, blijft een lastig iets, want kanker zich kan zo terloops ontwikkelen; aan de patient in kwestie is nl geen bal te zien en hoe voelt zich prima.
Nare ziekte.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 12:53

Zelfs na 5 jaar kan je nog niet zeggen dat iemand echt genezen is. Bij sommige tumoren komt er zelfs na die tijd nog meta's voor. Voorbeeld hiervan is een mammaca (borstkanker)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 13:32

mijn moeder heeft kanker gehad. als jekankervrij wordt verklaard, gaat er een periode van 5 kankervrije jaren overheen. dan ben je genezen. in die periode is de kans nog aanwezig dat het terug zou kunnen komen. kom je die goed door, kan je er vanuitgaan dat je vrijwel helemaal genezen bent!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 13:53

denice schreef:
mijn moeder heeft kanker gehad. als jekankervrij wordt verklaard, gaat er een periode van 5 kankervrije jaren overheen. dan ben je genezen. in die periode is de kans nog aanwezig dat het terug zou kunnen komen. kom je die goed door, kan je er vanuitgaan dat je vrijwel helemaal genezen bent!

Hoi,

maar is dat vrijwel helemaal genezen dan net als ieder ander mens wat geen kanker heeft gehad?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 17:28

Ten eerste weet je dat nooit helemaal zeker maar is het bij de meeste kankersoorten wel waarschijnlijk. Ten tweede kan je door de chemo die je krijgt weer sneller andere vormen van kanker krijgen (leukemie)
Ten derde kan je wel "overleefd" hebben maar is je rest van je leven een stuk angstiger. Bij elk pijntje zal je altijd denken: het zal toch niet?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 17:36

genezen is kankervrij, maar door de chemo's en bestralingen zal je voor de rest van je leven getekend zijn. eerder moe enzo. je zal er altijd wat aan overhouden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 14:42

denice schreef:
genezen is kankervrij, maar door de chemo's en bestralingen zal je voor de rest van je leven getekend zijn. eerder moe enzo. je zal er altijd wat aan overhouden.

Da's echt rot, dus ik hoop idd dat het bij deze operatie mag blijven en verder controles, dan zou hij erg veel geluk gehad hebben! Knipoog

Heeft ruggenprik gehad en ze hadden niet gezegd dat dat enorm hoge bloeddruk kon veroorzaken, dus aan door complicatie ging er alsnog bijna iets fout. Bloos

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:46

Vermoeidheidsklachten komt in zo'n 80% van de gevallen voor na kanker (ook in de jaren erna) Bij sommige vormen helpt training, andere (oa leukemie) niet