Pijnlijke schouder bij het rijden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Odessie

Pijnlijke schouder bij het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 13:24

Sinds een paar maand heb ik tijdens het rijden (en dan niet bij een buitenrit ofzo, maar echt bij intensieve training/les) na een tijdje erg last van mijn schouder. Het begint dan te zeuren en te branden en de pijn trekt door naar mijn nek en bovenarm.
Ik ben bij de huisarts geweest, en die heeft geconstateerd dat het niet in mijn gewricht zit maar dat het een spierprobleem is. Hij vond het nog te vroeg om me door te verwijzen naar de fysio en wou dat ik nog even afwacht. Dat is nu 3 weken geleden, maar de pijn wordt niet minder.
Ik heb trouwens echt alleen met rijden last, verder nergens mee..

Heeft iemand hier mischien het zelfde probleem? (of gehad)
Of weet iemand wat het kan zijn?
of waar het aan kan liggen?

Groetjes

tamary

Re: Pijnlijke schouder bij het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:29

Pijn in de schouder ken ik wel, ook tijdens het rijden, etc. maar ik heb RSI klachten komende vanuit de aanhechtingen in de nek.
Ik zou je toch een fysio/manueel therapeut aanraden. Volgens mij heb je trouwens geen verwijzing van je huisarts meer nodig hiervoor.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:31

Ik heb dit ook, zelfs in zoverre dat mijn rechterschouder * uitvalt* en gewoon een paar cm zakt, bij mij is het een zenuw die niet goed herstelt is van een operatie.
Moet er helaas mee leren leven, zou het toch even laten nakijken als het aanhoudt hoor!

Odessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 13:44

Bedankt voor de reacties.
Het komt bij niet vanuit de nek, maar echt vanuit de schouder. En het is ook niet zo dat de schouder "wegvalt" maar krijg er echt een hele nare zeurende/brandende/stekende pijn in..

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 23:16

Ik heb precies hetzelfde gehad als jou. Soms heb ik het nog, maar lang niet altijd.
Ik vermoed dat het door je houding komt. Te gespannen zitten, niet goed rechtop, ga je inzakken en dan span je verkeerde spieren aan in nek-schoudergebied. Ik had ook vaak last van mn nek. Nogal logisch bij mij aangezien ik nooit vooruit kijk maar altijd naar beneden Rolleyes

Wat ik nu vaak doe is voor het rijden schouders cirkelen, armen zwaaien, armen zegmaar horizontaal strekken en dan kleine rondjes draaien, nek los maken. Dat helpt wel bij mij. Misschien ook goed op proberen te letten dat je je hand-armhouding goed houd. Ellebogen in zij, netjes gebogen.

Weet niet of je er wat aan hebt, het staat er allemaal wat vaag maar vind het moeilijk om het goed uit te leggen Bloos!

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 23:17

probeer je schouders is te ontspannen als je rijd ik had ook vaak last van me schouder en elleboog ik ben me dus meer gaan ontspannen en nu gaat alles weer beter geen last meer

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 17:31

Ik heb het ook vaak.
Bij mij is het een combinatie van 2 dingen.
Verkeerde houding, waardoor mijn nek en rug vast zit en dat uit zich ook in mijn schouder en een ontsteking in mijn schouder die maar niet weg wil gaan.
Erg vervelend...

Maikuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 18:43

Ik heb ook vaak last van mn schouders en mn nek, maar ik ben er bijna zeker van dat dit komt door mijn houding. Ik zit te verkrampt in dat gebied, en daardoor dus de pijn.

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 18:47

Ik heb het ook... Dan is de pijn gewoon echt niet te harden.. Ben eigenlijk wel benieuwd wat hieruit komt..

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 18:51

Ik heb het snel als ik op kleine ponys rijd, mijn houding is dan verkeerd en krijg dan ook snel last van mijn schouders. Goed op je houding letten dus Lachen

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 18:52

Ik heb dit ook regelmatig, en dan niet alleen bij t paardrijden, bij mij is een slijmbeursontsteking geconstateerd en helaas voor mij, is die chronisch (komt dus steeds weer terug)

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 18:58

ik denk dat je te ingespannen rijd. Door te ontspannen heb je deze pijn niet. zoals op buitenritjes zeg maar.
las voor jezelf tijdens het trainen wat vaker een pauze moment in. even een rondje stappen met onspannen armen. adem door je buik.
Ik heb zelf ook een schouderblessure en moet van mijn fysio ballonnetjes opblazen op de plek waar de pijn zit. klinkt vaag maar de bedoeling hiervan is is datje met je aandacht en ademhaling naar de zere plek gaat.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 12:10

Wat je beschrijft aan pijn zou het niet vreemd zijn als er een zenuw wordt geïrriteerd, zeker in combinatie met een pittige les. Waarschijnlijk door aanspannen van bepaalde spieren in je nek-schouder regio.

Ik zou vooraf, tijdens en na het rijden, een paar keer ontspanningsmomenten nemen, je armen rustig rondzwaaien (vanuit je schouder) en met je hoofd rustig rondjes draaien en wat rekoefeningen doen.
Zorg dat je instructeur op je houding van je hoofd, nek, schouders, schouderbladen en armen, maar juist met de insteek dat je daarin leert te ontspannen.
Neem eerst de tijd om je eigen houding pijnvrij en spanningsvrij te krijgen voordat je bezig gaat met de (hoofd-hals)houding van het paard.

Maak evt. zelf een afspraak bij de fysiotherapeut, zoals tamary zegt heb je daar geen verwijzing meer voor nodig (check wel even je polis - aanvullende verzekering). Niet iedere huisarts heeft genoeg verstand hiervan om de juiste diagnose te stellen! (Eerder wel eens gezien: verwijzing "tennisarm", maar bleek nekklachten met uitstraling te zijn)

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 14:11

Ik heb dit ook gehad. Dit kwam bij mij doordat ik met een val tegen de kant aan viel met m'n schouder. Nu na 2 jaar heb ik er nog maar zelden last van... Lachen Als dit zo door blijft gaan zou ik toch maar een afspraak maken bij de fysio.. Sterkte! Ach gut