Schoefel in het hart

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nagyl

Schoefel in het hart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 11:27

Ik weet niet of ik het goed heb geschreven,maar ik vraag me af wat een schoefel in het hart is?

Dit heeft deze week de huisarts gehoord bij mijn zoontje van bijna 14 maanden.
Ik kan me vaag iets herinneren dat het geluid is dat het hart hoort pompen.

Hoe dan ook, ze vond het beter dat we hem lieten nakijken bij het ziekenhuis. En dat is volgende maand met een hartflimpje en een date bij de kinder-cardioloog.

Kan iemand vertellen wat het is? En wat het doet? En wat kan ik verwachten bij de onderzoeken?

Anoniem

Re: Schoefel in het hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:39

Zelfs op de zoekmachine kan ik de kwaal niet terugvinden....Schijf je het niet anders>

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:55

Nee, het is geen schoefel maar een soefel..zo spreek je het iig uit.
Volgens mij schrijf je dat als soufle..maar dat kan ik ook verkeerd hebben Knipoog
Ik dacht dat het een hartruis is...

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:01

Het is een soufle, en je spreekt het idd uit als soefel. Het is een hartruis en hoeft echt niet bij iedereen iets ergs te betekenen. Het is wel goed dat het even uit wordt gezocht, maar het kan iets heel onschuldigs zijn hoor!

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:07

Een souffle is inderdaad een hartruis. Zo'n ruis wordt veroorzaakt door een werveling van het bloed. Zo'n werveling ontstaat als de bloedstroom versneld wordt of ergens tegen op botst. Het is inderdaad zo dat deze werveling niet altijd iets ernstigs is. Oorzaken kunnen bijvoorbeeld zijn: een verdikte papillairspier, dit is een spier waaraan de hartkleppen vastzitten, een gaat je in het tussenschot van het hart, een lekje in een hartklep of een vernauwing van de longslagaderof aorta.
Ik snap eigenlijk niet dat je zo slecht op de hoogte (gebracht) bent aangezien het je eigen zoontje betreft ?.

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:10

Oh ja, je kunt het volgende verwachten:
er wordt naar het hart geluisterd door de kindercardioloog en er zal dan waarschijnlijk een hartecho gemaakt worden. Er wordt gel op de borst gedaan en met een apparaatje krijgt men dan het hart in beeld. Je zult ook allerlei kleuren op het scherm zien. De kleuren geven de stromingsrichting van het bloed aan en zo kan de echografist zien of er ergens een veranderde bloedstroom is of een lekje.

Veel succes !.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:20

Ik ben geboren met een hartruis, maar het is weer volledig hersteld, maar dit is idd wel iets om aandacht aan te besteden.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 18:07

merci mensen. Ben weer op de hoogte

jessie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 23:45

Mijn dochter heeft het ook, ook allerlei onderzoeken gehad(hartfilmpje, echo) en alles was gelukkig onschuldig! maar een onderzoek is voor je eigen geruststelling wel beter, in vele gevallen is een hartruisje onschuldig Knipoog

bij het hartfilmpje kreeg mijn dochter plakkers op dr borst en moest ze ook op dr zij gaan liggen. de kindercardioloog zat tijdens het onderzoek in een ander kamertje, ws om het filmpje te bekijken. de echo daar konden wij op meekijken. het is igg niet eng voor kinderen oid. ze mocht ook zelf de plakkers er weer afhalen en da's natuurlijk superstoer Haha!

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:08

Ik had ook een hartruis toen ik klein was. Het is vanzelf weer overgegaan en heeft niks betekend.. Lachen