Al jaren: Broer van mijn vader heeft een spierziekte. Wat, dat weten de artsen niet.
10 jaar terug: Oom van mij (broertje van mn vader) is plotsling overleden aan zijn hart. Wat, dat weten de artsen niet.
December 2005: Paps gaat plotsling knock out, beland in het ziekenhuis. Blijkt; hartritmestoornissen. Krijgt een pacemaker + ICD.
Augustes 2006: Paps krijgt plotsling een hersenbloeding in Italie. Weken in het ziekenhuis...
April 2007: Paps krijgt een maagbloeding, wéér in het ziekenhuis. (uiteindelijk bleek dat het kwam door de medicijnen voor zijn hart)
Omdat ze 10 jaar terug alles niet zo makkelijk konden onderzoeken als nu, zijn ze er achter dat mijn oom, die plotsling is overleden, dus is overleden aan wat mijn vader nu heeft. Mijn vader heeft er dan gelukkig een pacemaker etc voor. In die tijd waren zij nog niet zo ver... Mijn oom, met die spierziekte, blijkt een hele zeldzame spierziekte te hebben. Uiteindelijk zal zijn hart het ook begeven. Hij heeft ook een pacemaker, anders was hij er nu al lang niet meer geweest.
Het blijkt nu dus ook, dat de hartziekte erfelijk is. Ze hebben mij, mijn broers, neven + nichten onderzocht. Ik had het zelfde hartfilmpje als mijn vader, en ook een soort storing erin. Maar goed, dat komt wel vaker voor bij vrouwen. Maar,... ze wouden mij verder onderzoeken.
Ze wouden bloed prikken voor dna, maar de arts zei dat het eigenlijk niet eens nodig is. Ik kan er van uit gaan dat ik ook de ziekte heb. Nu moet ik beslissen, of ik echt mijn dna wil laten testen, dan kunnen ze zien of ik drager ben, of heb echt heb. Als ik drager ben, moet ik er ook goed bij na denken of ik dan later ook wel kinderen wil. Want ik zou het door kunnen geven.... De reden waarom ze mij nu nog niet verder gaan onderzoeken, is omdat ik dan in de problemen kan komen als ik een huisje bv. wil kopen. Met hypotheek etc., kan wat problemen opleveren.
Het kan zijn dat ik nooit in mijn hele leven last er van hoef te hebben, van de ziekte. Maar toch moet ik er goed rekening mee houden. Drank is erg slecht, bij deze ziekte (sowieso al, maar...). Roken verergert het niet (fjieuw

Ik vertel dit, omdat ik het even van me af moet schrijven. Het lucht op...