Duizeligheid en omvallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pytje

Duizeligheid en omvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 18:43

Mijn moeder heeft de afgelopen twee a drie weken erg last van duizeligheid. Zo nu en dan (ongeveer eens per dag of vaker), verliest ze compleet de spanning in haar benen en rest van haar lijf. Ze valt niet flauw, maar merkt gewoon dat haar lijf zijn spanning verliest en valt hierdoor, en ligt ze een uur of 2 daarna alleen maar, omdat ze zich erg slap voelt.
Er is een ECG gemaakt en deze was in orde. Verder loopt ze inmiddels bij de manueel therapeut om haar nek en rug los te maken, maar dit heeft tot nu toe niet geholpen.

Wie o wie heeft hier ervaring mee? Of zou weten hoe dit komt en hoe het te verminderen is natuurlijk. De afspraken met de huisarts blijven staan en daar gaat ze ook geregeld heen, maar misschien is hier iemand die er iets van weet.

Ididit

Re: Duizeligheid en omvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:59

Ik heb hier ook een tijdje last van gehad. Ongeveer net zo lang als je moeder eigenlijk, nog wel wat langer ook.

Mijn huisarts dacht aan een virus op mijn evenwichtsorgaan. Schijnt nogal vattelijk te zijn (heb ook regelmatig oorontstekingen) op het moment dat er wat heerst. Dan wordt je dus niet extreem verkouden, maar ik had wel last van ernstige duizelingen.

Het moest gewoon slijten. En dat is ook gebeurd. Werd na verloop van tijd steeds minder erg. De huisarts gaf wel aan dat ze medicijnen tegen de duizeligheid kon voorschrijven, maar de bijwerkingen zijn daarvan vaak nog vervelender dan de duizeligheid...

Sterkte voor je moeder in ieder geval. Ik schrok er ook nogal van, ben 1 keer midden op straat gewoon om gevallen. Daarna nog een paar uur helemaal naar geweest.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 19:33

Dank je voor de info! Heb je het vaker gehad die periode van duizeligheid? Kon je iets doen waardoor het minder erg werd? Of duurt het gewoon een tijdje?

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 00:59

Duizeligheid kent vele oorzaken.
Ik heb het al bijna mijn hele leven en van de ene fysio naar de andere met de standaard handelingen als loswrijven.
Ook manuele therapie die het alleen maar erger maakte, volledige uitval rechterkant gezicht en arm, waardoor ik tegen de muren klapte.
En dat kwam omdat deze een 5e wervel ( ongeveer op de plek waar een sluiting van een bh zit ) ging rechtzetten, terwijl dat bij mij een afwijking is die er niet correct tussen zit.
Daardoor worden zenuwen en doorbloeding belemmerd en was uitval ontstaan, direct terug gegaan en na de wervel weer terug te plaatsen waar die stond was gevoel weer terug.
Zoveel invloed kan dat hebben en tot op heden blijf ik daarvan last houden, die handeling heeft meer schade aangericht dan ooit daarvoor.
Na behandeling van een haptonoom die een tractie uitvoerde, rekken van nek in een apparaat lag ik thuis herhaaldelijk bewusteloos en ook tussendoor zakte ik alleen door mijn benen of naast de toiletpot, sloot ik mijn ogen dan zag ik mezelf in een ronddraaiende tunnel verdwijnen.
Vandaar direct naar ziekenhuis, foto's van nek en een zeer bekende neurologe die foto's kon lezen en eindelijk kon vertellen waar ik al 20 jaar mee rond liep.
In de nek zaten mijn nekwervels en de 3e/4e/5e te dicht op elkaar waardoor bij spierspanning ( wie heeft dat niet ) kwamen mijn 2 bloedvaten welke zorgen voor transport van bloed en zuurstof naar de hersenen in het nauw, dus extreem duizelig.
Ook ernstige zenuwpijnen als de wervel zich probeert ertussen te duwen ( overbelasting van rechterarm die spieren aantrekt en die wervel aantrekt )

Van mijn moeder heb ik een keer ondervonden dat ze spontaan achterover klapte, door haar benen heen zakte en flink duizelig was.
Daar bleek hyperventilatie het probleem te zijn ( mijn vader was overleden, dus dat kon een goede reden zijn )
Probeer maar eens een lijn te vinden in behandelingen en eventuele reactie van haar lichaam, misschien was manuele therapie de veroorzaker, misschien een ongelukje waar de nek een opdonder heeft gehad.
Wens haar sterkte, het is namelijk zeer onprettig en maakt je vaak steeds angstiger.

Medicijnen zijn altijd gericht op problemen met het evenwichtsorgaan, als daar het probleem niet zit dan helpen ze ook niet en zorgt dit ervoor dat je juist duizelig wordt. ( zeker het lijstje van bijwerkingen is erger dan de kwaal )
En moet je een fysio hebben die goed gericht is op behandeling van duizeligheid.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 01:03

Wat een toeval, mijn moeder heeft iets wat heel erg lijkt op dat van jouw moeder. Ze had steeds het gevoel dat ze bijna flauw viel en helemaal licht in der hoofd werd. Ze hebben ook verschillende dingen getest (bloed, evenwicht) maar niet echt iets kunnen vinden.

Ze loopt nu wel bij de fysio omdat de linkerkant van haar hoofd en nek helemaal vast zat. Je hoort het ook kraken. Waarschijnlijk kreeg ze door de spanning op haar spieren te weinig zuurstof in haar hersenen. Ze is er in ieder geval best paniekerig onder geweest. Het gaat nu trouwens stukken beter met haar...

Veel beterschap voor je moeder!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 09:57

bedankt!

Vervelend zeg Juno... pff, hoe hebben ze het op kunnen lossen?

Wij denken ook dat er een zenuw/bloedvat knel zit ergens in haar nek. Voor alle zekerheid gaat ze donderdag naar de neuroloog.

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:58

Ik blijf mijn hele leven iedere week fysio behandelingen houden.
Het zal altijd zo blijven, en heb ook problemen intussen met beklemming in schouders/okselgebied en daardoor moeite om mijn armen boven het hoofd te houden ( krachtverlies ) en al jaren vanaf dat gebied zenuwbeklemming in mijn hand.
Naast dat het zeer pijnlijk is ( soms de neiging om in één klap die vingers af te hakken en dan ervan verlost te zijn ) wat niet zo is omdat het gestuurd wordt via nek/schouders/elleboog/pols naar hand.
Is nu eenmaal iets waar ik in mijn geval mee moet leren leven, is iets wat eigenlijk in mijn 1e levensjaar is ontstaan en pas jaren geleden ontdekt is als oorzaak van die duizeligheid.
Vandaar dat als fysio je moeder niet helpt ( ligt namelijk aan de fysio of die snapt dat het om de bloedvaten gaat die in de nek/naar hoofd gaan en weet vrij te maken.
Een foto zal altijd uitsluitsel kunnen geven als er een probleem is met de wervels van de hals, wat aangeboren kan zijn, wat door letsel kan zijn ontstaan of door slijtage ( werkzaamheden/ouderdom enz )
Neuroloog zal testen op aandoening evenwichtsorgaan, dus plat liggen op rug en dan word het hoofd alle kanten op bewogen, soms wat heftiger om een reactie uit te lokken.
In mijn geval lokte het niets uit, dus conclusie dat het daarmee niets te maken had en ik voor 20 jaar onnodig die medicatie had geslikt.
Bij duizeligheid is het ook van belang uit te vinden op welke manier je duizelig bent, draait de wereld om jou heen, of draai je zelf in de wereld.
Bij mij wisselde het, soms jaren als ik wandelde met de honden dat ik het gevoel had dat de grond onder me wegzakte ( paniek ) en ook perioden dat het alleen gebeurde als ik plat ging liggen, dus slapen betekende dat alles bleef draaien.
Ben er nog steeds niet uit of ik draai in de wereld of de wereld om mij heen Knipoog
Maar ondanks dat functioneer ik prima, alleen opletten dat ik de klussen als een volledige tuin verbouwen ( betonstenen over en weer slepen/ kruiwagens met zand enz ) maar als einde hobby moet zien, plavond witten boven het hoofd is ook niet bevordelijk Haha!
Helaas, ik ben namelijk een onafhankelijk type en klus graag in en om het huis, alleen 'nekt' het me dus letterlijk.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 20:20

pff, dat is echt vervelend voor je zeg. We (en de fysio/manueel therapeut) denkt ook dat er eventueel een bloedvat wordt afgekneld. de duizeligheid is dat de wereld draait en voornamelijk bij andere bewegingen met het hoofd, dus bij gaan liggen e.d. (wordt vast geen pretje donderdag)