Hoe van muizenfobie af?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Hoe van muizenfobie af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 23:08

Even allereerst, ikzelf heb geen muizenfobie Haha! Gisteren zelfs nog een muis gevangen met behulp van mijn handen en een theedoek (damn wat zijn die krengen watervlug trouwens). Maar intussen stond mijn moeder compleet in paniek op een stoel, in een andere kamer zelfs.....
Mijn moeder is dus werkelijk doodsbang voor muizen (en ratten, hamsters, cavia's en alle aanverwante artikelen). Ze is er altijd al bang voor geweest, maar het lijkt alleen maar erger te worden. Als ze een muis ziet of denkt te horen is ze helemaal in paniek, inclusief hyperventileren, huilen, etc. Zelfs een dode muis is al heel erg, en van foto's van muizen e.d. wordt ze al bang, ze kan er amper naar kijken.
Die paniek is niet alleen echt niet leuk, maar ook voor haarzelf heel erg lastig. Wij wonen in een oud dijkhuis, en daar heb je nogal eens muizen.... Ze durft heel veel ruimtes in het huis niet meer in en kan er echt wakker van liggen dat ze dat niet durft omdat ze daar wil opruimen, iets pakken of wat dan ook.

Ik zou graag willen dat er iets aan die fobie te doen was, en dat is er ook vast wel, maar ze wil niet. Ze is namelijk doodsbang dat als ze iets wil gaan doen eraan, dat ze muizen voor haar neus gaan houden, dat ze er naar moet kijken of ze zelfs aan moet raken.
Heeft er iemand ervaring met een behandeling voor zulk soort fobieen, en hoe gaat dat in zijn werk? Is het echt zoals zij denkt gelijk geconfronteerd worden met waar je bang voor bent, of werkt het heel anders?

bromfiets

Re: Hoe van muizenfobie af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 23:15

Koop eens een knuffelmuisje dat wel op een echte muis lijkt. Dan kan ze een beetje aan het idee wennen. Daarna misschien uitbouwen naar plaatjes en daarna een film over muizen opzetten.
Ik zou idd niet met echte muizen gaan zwieren, want dan wordt ze alleen maar banger.

En zo'n "fobiecursus"? Meestal beginnen ze heel langzaam, een aantal weken erover praten, maar gaan ze toch te snel naar de echte confrontatie. Zonder tussenstapjes van plaatjes o.i.d.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 02:39

Ik ben ook doodsbang voor muizen, ik ga er echt voor op de loop, mijn moeder trouwens ook

_Priscill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:23

idd eerst eens een knuffel muis halen.
ik denk je over zoiets het beste heen komt als je er mee gecomfronteerd word.
dus k zou zeggen ga eerst met haar naar een dierenspeciaalzaak.
daar hebben ze ook hoop knaagdieren waar je moeder dus bang voor is.
ze zitten daar vaak achter glas dus kan ze eerst zo eraan wennen.
als het allemaal teveel in 1 keer is kom je een andere keer terug en pak jij er een vast ofso en dan aait je moeder het diertje zo kan ze zien dat er niets gebeurt.
en als ze al een stuk verder is zou ik zeggen zet het dier op haar hand langzaam aan.

succes ermee

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:51

Supertje schreef:
Ik zou graag willen dat er iets aan die fobie te doen was, en dat is er ook vast wel, maar ze wil niet. Ze is namelijk doodsbang dat als ze iets wil gaan doen eraan, dat ze muizen voor haar neus gaan houden, dat ze er naar moet kijken of ze zelfs aan moet raken.
Heeft er iemand ervaring met een behandeling voor zulk soort fobieen, en hoe gaat dat in zijn werk? Is het echt zoals zij denkt gelijk geconfronteerd worden met waar je bang voor bent, of werkt het heel anders?

Ik heb dezelfde fobie in ook dezelfde mate. Loop in dierenwinkels in een boog om het knaagdierengedeelte heen, durf bepaalde ruimtes niet in, durf niet met een raam open te slapen en durf om precies dezelfde reden niets aan deze fobie te doen.

Zo lang je moeder geen zin heeft om er wat tegen te doen, doe dan ook niets, het moet tenslotte haar beslissing zijn om van de fobie af te komen. Iemand die niet geholpen wil worden kan je ook niet helpen!

Wat ik zelf merk is dat ik er minder paniekerig over denk naarmate het langer geleden is dat ik wat gezien heb. Misschien kan je je moeder daar mee helpen, vangen en verjagen van muizen. Er zijn allerlei huis,tuin en keukentrucjes om die beesten te verjagen (even googlen op "oma weet raad" en "muizen") en er zijn ook elektrische apparaatjes die zo'n hoge pieptoon produceren dat alle knaagdieren er voor wegvluchten.