Omgaan met hypochondrie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Girley_

Omgaan met hypochondrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 18:25

http://www.angstcentrum.be/hypochondrie.htm

Wie kent deze ziekte en heeft zelf ervaring hiermee of iemand in de omgeving die er mee te maken heeft?

Wie heeft tips om hiermee om te gaan? Mijn vriend heeft ongeveer 3 keer in de week een dergelijke paniekaanval, meestal veroorzaakt door stress of emotie. Hij is er echt heilig van overtuigd dat hij dood kan gaan op zo'n moment en het is vreselijk om mee te maken. Hij is bezig met een psycholoog maar het wil niet echt opschieten....

Anoniem

Re: Omgaan met hypochondrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 00:46

De buurvrouw van mijn ouders is een hypochonder..
Mijn moeder is verpleegkundige en was er dan ook erg bij betrokken.
Ik zeg inderdaad was, want sinds een paar weken verminderd ze ( eindelijk, op aandringen van m'n vader en mij ) het contact.
Er is gewoon niet mee om te gaan. Buuf belde m'n moeder gerust midden in de nacht uit bed omdat er weer wat was.
GGZ is meerdere malen langsgeweest, maar buuf wil niet geholpen worden, mankeerd psychisch niets en scheld de hulpverleners de deur weer uit.

Nu snap ik dat het stukken moeilijker is als het om je vriend gaat..( de echtgenoot van de buuf heeft ook meerdere malen huilend bij mijn ouders gezeten, die man heeft gewoon geen leven.)
Dus echt tips voor je, hoe hier mee om te gaan kan ik je niet geven.. Maar ik weet wel hoe moeilijk het voor je moet zijn Ach gut

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:54

Ja ik heb voornamelijk een angststoornis maar ook hypochonde klachten.

Ik ben er al 3 jaar mee aan het kl*ten. Nu krijg ik cognitieve gedragstherapie enzo.
Medicatie wil soms ook wel helpen (kalmeringstabletten of antidepressiva).

Vrijdag was ik bij mijn nicht; zij zei doodleuk: Gisteren heb ik buikgriep gehad, kotsen en diaree, het was verschrikkelijk.

Nou ik ben dus al het hele weekend en nu ook al in de stress dat ik het ook krijg. 's nachts slaap ik niet, als ik 's nachts wakker wordt, dan denk ik:"ja, nu begint het hoor, nu krijg ik het ook"

Ik durf eigenlijk niet te gaan werken, bang dat het op mijn werk begint.
Toch maar gegaan, maar er is (natuurlijk) niets aan de hand.

Maar als ik ook maar íets voel, dan raak ik helemaal in paniek.

Ook denk ik vaak dat ik een hartstilstand krijg. Dan durf ik niet te slapen, omdat ik mijn hart moet voelen (ja, echt krankzinnig). Ik heb dan ook onwijze hartkloppingen enzo.

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 13:17

Jeetje shaienne wat afschuwelijk! Ja mijn vriend heeft dit dus ook.... gisteren begon hij over keelpijn, hij kan er dan ook niet over ophouden en denkt meteen dat hij keelontsteking heeft enzo....Als hij ook maar iets voelt is het meteen een heel drama. Het is echt moeilijk om hier mee om te gaan want ik weet dat hij het niet kan helpen... Wie heeft tips?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 13:24

Vooral er niet in meegaan en niet boos worden. De eerste keer dat men erover begint ga ik vaak er aardig mee om: gerusstellen: ach joh, gaat vanzelf wel over, het is heel normaal bla die bla. Op het moment dat de drama uit de kast komt ga ik in de negeer modus Clown Dan negeer ik alle dingen die gedramatiseerd worden en ga alleen in op niet-hypochondrisch gerelateerde zaken, of ik verander van onderwerp Knipoog

In het bejaardentehuis heb ik een aantal hypochondrische mensen rondsjouwen: het niest een keer en het is mis... Word er soms helemaal simpel van. ' Neehee mevrouw u gaat heus niet dood aan een verkoudheid en nee de dokter hoeft echt niet met spoed langs te komen voor die hoest'. Ze krijgen vaak van de psychiater wel wat medicatie voorgeschreven zodat ze rustiger worden Lachen

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 13:33

Dat is een goeie tip, bedankt! Wat voor medicatie krijgen die mensen als ik mag vragen? En helpt dat?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 13:38

Pffff welke medicatie echt geen flauw idee! Vaak gemoedsstabiliseerders en indien erge periode: kalmeringsmiddele. Het helpt zeker! Al blijven die mensen altijd 'zeurders' maar het gevoel dat ze dood gaan is wel weg Lachen

Die leeftijdsgroep wil vaak niet in therapie (dat is volgens hun alleen voor gekken Clown) dus doen het alleen op medicatie. Beste is vaak medicatie in combi met therapie (therapie kan niet alles oplossen en medicatie ook niet: de combi echter vaak wel). Vooral bij angstoornissen is alleen therapie niet afdoende.

Medicatie van het type: SSRI=selectieve serotonineheropnameremmer; TCA=tricyclisch antidepressivum
worden gebruikt om angst te remmen in de hersenen.

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 14:04

Ok hartstikke bedankt! Gelukkig weet vriendlief zelf dat hij dit heeft en wil hij er ook echt iets aan doen, maar het is en blijft afschuwelijk om mee te maken Boos! Laten we hopen dat zijn therapie toch aanslaat en hij verlost kan worden van zijn angsten...medicatie is hij op tegen, maar wie weet in de toekomst Knipoog

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:14

Ik heb het ook, wel in mindere maten tegenover vroeger maar toch, erg lastig om mee te leven.
Heb er in de tijd ook medicatie voor gekregen, maar nooit gebruikt omdat ik er ook tegen was.
Goed dat hij er ook iets aan gaat doen.
Succes er mee!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:18

Mijn broer heeft het een beetje, maar mischien ligt dat aan dat hij autistisch is. Bij het kleinste dingetje denkt hij dat die super ziek is, kanker, worminfectie, zijn vinger gaat eraf vallen.

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 14:32

Hoe gaan jullie ermee om? Jij bijvoorbeeld zilie, hoe houd je jezelf toch rustig op zo'n moment? Heb je tips voor me?

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:38

Tja, ene moment zoek ik afleiding en praat ik op mezelf in dat het niets is.
Gewoon je vriend geruststellen, erover praten als hij dat wil, en er wat op letten dat je niets verkeerds zegt. Lachen
In het begin had ik ook zo'n paniekaanvallen, en dan moest ik er gewoon over praten met mijn huisarts o.d. En dat hielp me altijd.
Paniekaanvallen zijn nu gelukkig al veel minder hier, maar het is er nog steeds.

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 14:56

Ja zilie mijn vriend zit zo'n beetje 3 keer per week bij de huisarts en het liefste gaat hij elke dag even.... Echt erg! Vertel me meer over dat verkeerde dingen vertellen, volgens mij heb ik al de fout gemaakt om te vertellen dat mijn ex zijn neef voor zijn neus zag sterven aan een hartaanval Ziek en niet alleen ik, iedereen begint over dit soort verhalen als hij praat over zijn probleem.... Dat is dus niet goed?

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 15:04

Had ik ook dat ik altijd naar de HA ging en daarna was ik wel kalmer. Helpt dat bij hem ook of niet?
Zo'n soort verhalen zou ik niet aan hem vertellen, maakte het voor mij ook erger. Zelfs teveel symptomen van ziektes kan/kon ik nog steeds niet horen want dan ging/ga ik vergelijken.

fliam

Mijn moeder heeft het. Ik ben zelf verpleegkundige (zowel in het ziekenhuis als in de psychiatrie) maar vind het ook moeilijk om er mee om te gaan, omdat het mijn moeder is.
Meestal vraag ik na wat ze voelt, probeer ik haar rustig te krijgen door op haar in te praten of mee naar buiten te nemen. Ik probeer er niet te diep op in te gaan en het gesprek om te buigen naar iets positiefs/anders.
Ik probeer mijn moeder er te van overtuigen dat ze diep en rustig in moet ademen, of even op bed moet gaan liggen en dan concentreren op haar ademhaling.
Sinds kort gebruikt ze oxazepam en seroxat, dit scheelt al een berg.

lesilla

Neen, en laat hem ook niet over ziektes opzoeken op internet of in boeken, dat maakt het vaak ook erger.

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 15:05

katiavl schreef:
Neen, en laat hem ook niet over ziektes opzoeken op internet of in boeken, dat maakt het vaak ook erger.

Inderdaad; doet ook heel veel. Die fout heb ik ook gemaakt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 15:10

LittleAnn schreef:
Ok hartstikke bedankt! Gelukkig weet vriendlief zelf dat hij dit heeft en wil hij er ook echt iets aan doen, maar het is en blijft afschuwelijk om mee te maken Boos! Laten we hopen dat zijn therapie toch aanslaat en hij verlost kan worden van zijn angsten...medicatie is hij op tegen, maar wie weet in de toekomst Knipoog

zonder medicatie is het eigenlijk al hopeloos... niet om te ontmoedigen Knipoog maar angststoornissen zijn zelden zonder medicatie te behandelen omdat het een stoornis is van de hersenen (wat weer invloed heeft op gedrag). Je kan niet alleen het gedrag aanpakken zonder de oorzaak. De hersenen hebben een verstoorde serotonine heropname, wat tot angstige/depressieve gevoelens leid. (Er wordt teveel serotonine heropgenomen). De therapie zal dan ook een stuk beter aanslaan waardoor de medicatie vaak weer wat kan worden afgebouwd.

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 15:12

Zilie schreef:
Had ik ook dat ik altijd naar de HA ging en daarna was ik wel kalmer. Helpt dat bij hem ook of niet?
Zo'n soort verhalen zou ik niet aan hem vertellen, maakte het voor mij ook erger. Zelfs teveel symptomen van ziektes kan/kon ik nog steeds niet horen want dan ging/ga ik vergelijken.

Ja alleen al van het idee dat hij naar de huisarts kan gaan wordt hij alweer rustig, zelfs al gaat hij dus daarna niet omdat ik hem al heb afgeleid! Maar ik kan er niet mee leven als hij elke avond bij de huisarts zit, hij mag niet eens meer komen eigenlijk bij de huisartsenpost die s avonds open is, maar hij kent toevallig een dokter waar hij wel bij langs mag gaan persoonlijk....
Ik leid hem ook af, we praten er even over, dan masseer ik hem zodat hij weer rustig wordt en hopelijk valt hij dan in slaap....Ik zorg er ook voor dat hij regelmatig leeft en is gestopt met roken (dat is ook zoiets onlogisch eigenlijk maar goed)
Goed dat ik het weet, ik had het ergens al aangevoeld dat het bij hem alleen maar meer paniek veroorzaakt en dat is ook wel logisch ook...niet meer doen dus! Bedankt voor de informatie, allemaal die de moeite hebben genomen om te reageren!!! Het is niet makkelijk....

Welshcob, hij gaat naar een psycholoog hier, die zal dat toch wel weten allemaal met die medicatie? Misschien moet ik die psycholoog een keer bellen om erover te praten.... Hij gaat ook maar 1 keer per week, ik vind eigenlijk dat ie vaker moet gaan!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 15:17

Vaker zal niet echt helpen Lachen 1 keer per week is voldoende omdat zo'n sessie echt heel vermoeiend is voor de client. Psycholoog kán medicatie voorstellen maar als de client niet wil houd het op. Bovendien is de psychiater er voor de medicatie, zoveel inzicht heeft een psycholoog er niet in namelijk (en ook geen bevoegdheid). Waarom ga je niet een keer mee met de behandeling? Lachen Is vaak echt een eye opener! Dan kun je gelijk vragen hoe jij er mee kunt omgaan!

(ik ben ook wel met mijn vriends therapie meegegaan, heb er echt onwijs veel van geleerd!)

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 15:17

Je mag altijd PB'en als je nog vragen o.d. hebt. Lachen
Succes nog met je vriend, je gaat nog wat geduld moeten hebben. Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 15:21

(het kan echt wel jaren duren voordat het leven weer normaal is, verwacht niet dat je vriend binnen een paar maand weer rustig kan reageren op een kwaaltje Knipoog )

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 15:34

Ik had al zo'n vermoeden dat het heel lang gaat duren, ik heb daar geen problemen mee. Heel goed idee om een keer mee te gaan naar de psycholoog!! Hij is pas net bezig dus ik wil me er niet meteen in mengen maar ik hou het zeker in de gaten.
Bedankt zilie ik zal er misschien wel gebruik van maken.... ik heb het er echt soms moeilijk mee, weet ik niet hoe ik moet reageren...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 15:44

Gelukkig snapt hij zelf dat hij een probleem heeft. Ik heb het van dichtbij meegemaakt bij iemand die overtuigd was, dat zij ziek was. Dat het niet adequaat gedrag was en dat ze daardoor psychologische begeleiding nodig had, wilde ze niet horen. Voor haar heeft dit vele jaren angst en ellende betekent, voor haar en haar omgeving.

@Zammetje prima de seroxat maar laat ze een beetje uitkijken met de benzodiazepinen. Verslaving ligt, zoals je weet, om de hoek en dan gaan ze alleen steeds meer gebruiken.

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 15:53

Erg is dat nikka! Ik ben ook erg opgelucht dat hij er zelf mee kwam, en hij overigens ook want voor hem bevestigd het in elk geval ' dat hij toch iets heeft'. Hoe is het afgelopen met die mevrouw?
Dat is dus ook echt een van de redenen waarom hij liever geen medicatie neemt, voor je het weet heb je een ander probleem erbij: een verslaving... sowieso schrijven ze hier op curacao niet snel dergelijke medicatie voor...