Blaren.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

evanescence

Blaren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 21:41

Heej,
Ik heb best vaak na het rijden een blaar op me vinger. Nu is het echt een ongezond grote blaar gewoon. Me halve vinger licht open. (deze keer was ik ook me handschoene vergeten)
Weet iemand misschien iets om tegen blaren tedoen bij paardrijden?
Of dat ik gewoon minder snel blaren krijg. Ook als ik met handschoene rijd heb ik blaren.

Alvast bedankt Lachen

Krieltje

Re: Blaren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 00:14

Pleisters om je vingers doen? Ik weet niet wat voor teugels jij gebruikt, ikzelf had mijn eerrste 3 lessen mijn vingers opengehaald aan de teugels, en verder nooit last gehad van blaren of wondjes.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 00:18

ik zou pleisters of tape om je de plekken doen waar je blaren krijgt,en dan ook nog handschoentjes erbij aan doen.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 00:29

gewoon eelt kweken Haha!

hand schoenen aan doen of plijster Ja

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 10:22

Minder hard trekken Knipoog Da's de enige oplossing. Ontspannen zitten, teugels wat losser laten maar je handen iets dichter naar je lichaam toe brengen.
Ik heb er ook veel last van, dat zodra ik begin te trekken (of het paard dat erg doet) ik meteen blaren heb.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 15:08

Oke bedankt Lachen
Ja ik heb een tijdje met tape en handschoenen (allebij) gereden. waarom ik daar mee ben gestopt weet ik ook niet. Scheve mond

CoriienRN : Op me rechterhand zit al eelt. Maar me linkerhand gaat steeds maar weer open enzo.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:16

Wat voor teugels heb je?
Soms wil een ander soort ook nog wel helpen

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 15:19

maartje_h schreef:
Wat voor teugels heb je?
Soms wil een ander soort ook nog wel helpen

Ik rij op een manege Knipoog Alle paarden hebben daar spring teugels. Dus denk dat ik maar weer door ga met tape.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:20

OO dan kan je idd niet even makkelijk wisselen nee...
Sterkte ermee

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:35

_Scarlet_ schreef:
Minder hard trekken Knipoog Da's de enige oplossing. Ontspannen zitten, teugels wat losser laten maar je handen iets dichter naar je lichaam toe brengen.
Ik heb er ook veel last van, dat zodra ik begin te trekken (of het paard dat erg doet) ik meteen blaren heb.

heeft absoluut niets met trekken te maken. Blaren ontstaan door wrijving, dus gewoon de teugel die telkens op dezelfde plaats over je vinger schuurt. Als het paard trekt, ja, dan trekt hij de teugels door je handen en krijg je wrijving. Door zelf te trekken zie ik weinig verband met blaren hoor...

Mijn tip: eelt kweken. Als ik bv een maand niet gereden heb heb ik ook meteen terug blaren (welliswaar niet zo'n immense), ook als ik een half jaar met handschoenen rijdt en dan terug overstap op handschoenloos.. Meteen blaren. Eventjes tandenbijten Lachen

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 16:51

tantjeuh schreef:
Mijn tip: eelt kweken. Als ik bv een maand niet gereden heb heb ik ook meteen terug blaren (welliswaar niet zo'n immense), ook als ik een half jaar met handschoenen rijdt en dan terug overstap op handschoenloos.. Meteen blaren. Eventjes tandenbijten Lachen

Oke bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 16:59

Maar hoe schuren de teugels dan door je vingers, tantjeuh? Alleen als jij of je paard trekt.. en als het paard trekt is dat weer een reactie op jouw eigen hand meestal. Of als je paard flink aan de haal gaat kan er natuurlijk wrijving ontstaan als je teugels tussen je handen iets doorglippen. Mijn instructrice vindt ook dat blaren ontstaan door veel met de teugels frutsen zoals "spelen" / "kneden" of dus zelfs trekken, en ongeacht of zij nou gelijk heeft of niet, ik ken bijna niemand hier die blaren krijgt van het rijden (meeste teugels zijn ook springteugels maar ook niet allemaal).

Maar het heeft denk ik ook met je eigen huid te maken natuurlijk, en eelt kweken is dan de enige echte oplossing om uiteindelijk geen blaren te krijgen.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 17:18

WildWings schreef:
Maar hoe schuren de teugels dan door je vingers, tantjeuh? Alleen als jij of je paard trekt.. en als het paard trekt is dat weer een reactie op jouw eigen hand meestal. Of als je paard flink aan de haal gaat kan er natuurlijk wrijving ontstaan als je teugels tussen je handen iets doorglippen. Mijn instructrice vindt ook dat blaren ontstaan door veel met de teugels frutsen zoals "spelen" / "kneden" of dus zelfs trekken, en ongeacht of zij nou gelijk heeft of niet, ik ken bijna niemand hier die blaren krijgt van het rijden (meeste teugels zijn ook springteugels maar ook niet allemaal).

Maar het heeft denk ik ook met je eigen huid te maken natuurlijk, en eelt kweken is dan de enige echte oplossing om uiteindelijk geen blaren te krijgen.

Maar als jij trekt, is er dan wrijving? Nee toch? Dan zet je juist je teugel krachtiger vast in je hand.

Ik ken hier ook weinig mensen die blaren krijgen van het rijden, omdat ze allemaal al zooooo lang rijden en een hoopje eelt gekweekt hebben Lachen. De mensen die altijd met handschoenen rijden hoor ik na een keertje zonder handschoenen ook wel altijd klagen over blaren.. Vandaar meestal ook de handschoenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 17:26

tantjeuh schreef:
Maar als jij trekt, is er dan wrijving? Nee toch? Dan zet je juist je teugel krachtiger vast in je hand.

Ik ken hier ook weinig mensen die blaren krijgen van het rijden, omdat ze allemaal al zooooo lang rijden en een hoopje eelt gekweekt hebben Lachen. De mensen die altijd met handschoenen rijden hoor ik na een keertje zonder handschoenen ook wel altijd klagen over blaren.. Vandaar meestal ook de handschoenen.

Nee, maar als jouw paard aan de teugels trekt is dat een reactie op jouw hand die te onrustig of te streng is, waaronder "trekken" dus ook valt.

En verder gaat het tweede wat jij noemt niet op voor alle mensen die ik ken Knipoog

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:36

Inderdaad, ik heb al snel de neiging om mijn handen vast te zetten en dan trekt mijn paard dus terug (werk ik wel aan overigens). Dat bedoelde ik meer Knipoog En dan heb je natuurlijk ook nog de paarden die de teugels uit je handen vandaan trekken, zonder dat je zelf wat doet. Hoe dan ook, dat veroorzaakt wrijving, en dat zorgt weer voor blaren. Dus punt 1 is; niet trekken. Richt je daar eerst een tijdje op, verbeterd het dan niet, dan zijn handschoenen of tape een oplossing. Maar in mijn ervaring is het vaak een rijkundig probleem.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 17:33

_Scarlet_ schreef:
Inderdaad, ik heb al snel de neiging om mijn handen vast te zetten en dan trekt mijn paard dus terug (werk ik wel aan overigens). Dat bedoelde ik meer Knipoog En dan heb je natuurlijk ook nog de paarden die de teugels uit je handen vandaan trekken, zonder dat je zelf wat doet. Hoe dan ook, dat veroorzaakt wrijving, en dat zorgt weer voor blaren. Dus punt 1 is; niet trekken. Richt je daar eerst een tijdje op, verbeterd het dan niet, dan zijn handschoenen of tape een oplossing. Maar in mijn ervaring is het vaak een rijkundig probleem.

Oke ik ga zekker op me handen letten.. Ja
Bedankt voor de tipst.. Lachen