Verbrand net, dokter of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shopaholic

Verbrand net, dokter of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 20:26

Hoi,

Was net aan het werk. Moest tot 7 uur en dan gelijk naar huis om op mn zusjes en broertje te passen. Zouden mn ouders net weg zijn, maar t was druk op mn werk, dus ik dacht ik werk nog ff kwartiertje door.. Schiet ik net uit met mn hand waardoor mn vingers in 178 graden vet kwamen.

Nu zie je er bijna niks van. Mn huid voelt alleen glad aan vergelken met mn andere vingers en mn nagels zijn een stuk dunner. Wel brand het en tintelt t als ik het uit mn beker water haal *waar ik nu constant in zit* Moet ik dit na laten kijken of gaat dit straks over?? Moet zowieso nog 1.5 uur wachteb voor ze thuis zijn.. Wil ze niet bellen om naar huis te komen, want ze gaan bijna nooit weg..

hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is, want ik typ nu maar met 1 hand dus wou het kort houden

Als er iemand nog tips heeft.. graag!!

Goetjes
Laatst bijgewerkt door Shopaholic op 04-10-07 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleionomae

Re: Verbrand net, dokter of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 20:28

je zou er honing op kunnen smeren Lachen als je dat in huis hebt tenminste Lachen doe ik altijd bij mn brandwondjes, 1 of andere ouwe tip van mn oma haha Lachen
En anders even googlen? miss vind je iets van andere tips?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 20:29

ik zou voor de zekerheid maar even langs de dokter gaan, liever 1 keer te veel gaan dan te weinig

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 20:30

Ik zou idd ook ff langs de dokter gaan.....

heb je geen brandwonden creme ofzo in huis?

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 20:30

Tsja. Ik zou er sowieso een brandwondpleister opdoen (als je die hebt, zo'n eentje met aluminiumfolie eromheen?), en naar de dokter gaan. Inderdaad: beter een keer te veel dan een keer te laat

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 20:31

ik zou nog tijdje koelen, vooral vet brand nog tijdje door
stromend water is beter dan in een bakkie, en niet te koud

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 20:33

tegen brandwondjes hebben wij biogaas. een dun plakkerig groen/gelig gaasje... Die trekt de brand eruit. Gaasje over het wondje pleistererover en een nacht omhouden.

Ik weet niet of je het in huis hebt, misschien de buren???
Anders zou ik morgen toch een na de dokter gaan voor de zekerheid...

Shopaholic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 20:34

maartje_h schreef:
Ik zou idd ook ff langs de dokter gaan.....

heb je geen brandwonden creme ofzo in huis?

Nee, helaas.. Ook geen pleisters niks.. Net ook op mn werk gekeken, maar daar ook niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 20:36

Ik heb frituurvet in mijn gezicht en op mijn handen gehad.. zo ook mijn vriend alleen nog wat erger.. we zijn gelijk naar de huisartsenpost gegaan en daar konden we eerst nog een hafuur wachten voordat we geholpen werden. me vriend heeft wel brandwondenspul opgesmeerd gekregen maar dat was echt op aandringen... want ze wilden ons zo gewoon weer naar huis sturen... ik heb er echt een week last van gehad van het brand gevoel en snachts er niet van kunnen slapen.
ze zeggen dat frituurvet minder erg is omdat het meteen afkoeld. maar mijn ervaring ermee was echt niet leuk te noemen en zeker niet pijnloos.. de brand was echt niet te houden constand me handen in het water of in een natte handdoek. op het moment dat ik ze eruit haalde had ik binnen 5 sec echt weer heel veel pijn eraan.

Ik hoop dat het voor jou meevalt en hopp dat je brandwonden zalf meekrijgt.

Succes ermee Ja

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 20:42

Share schreef:
ze zeggen dat frituurvet minder erg is omdat het meteen afkoeld. maar mijn ervaring ermee was echt niet leuk te noemen en zeker niet pijnloos.. Succes ermee Ja

als het olie is, ipv zo`n blokken vet die moeten smelten bij opwarmen, brand juist langer door hoor, brand na, en doet water stuk minder

Shopaholic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 20:49

Ik heb al brandzalf gelukkig! We hadden toch nog wel thuis liggen, maar ik schok er wel van dat ze dat niet in de cafetaria waar ik werk hebben. Ik ga dus een klacht indienen morgen!!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 20:54

Wat is de kleur van de huid?
Als hij rood is, en het doet idd pijn als je hem uit het water haalt, zal het een eerste graads verbranding zijn. Je hoeft daarmee niet naar de dokter.

Als je blaren krijgt die zeg maar groter zijn dan een euro, of plekken die wit zijn en gevoelloos, dan moet je er wel mee heen, dan heb je een 2e of 3e graads verbranding.

Water geeft overigens veel diepere brandwonden dan vet/olie. Dat zit dus al weer mee!

jipkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 01:39

alleen koelen hoor!

nooit zelf gaan smeren!
Zoals je het omschrijft gaat het om 1e graads brandwonden. Dit moet je alleen koelen met lauw water, klinkt raar, maar echt waar! En dit mag zo lang als je kan, 2 uur ofzo zelfs!

hoe gaat het nu?

honolulu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 01:46

auw auw auw
Ik heb geen tips..
Maar sterkte Ach gut

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 02:01

Koelen met stromend water, niet met n glas...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 09:44

beantsje schreef:
Water geeft overigens veel diepere brandwonden dan vet/olie. Dat zit dus al weer mee!

mij is altijd geleerd dat vet dieper brand
daarbij kan vet ook veel heter worden, water 100 graden en dan is het stoom, vet bij ons meestal 170/180 graden.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 13:53

Zolang je er niet mee naar de huisarts hoeft,en dan bedoel ik geen ernstige blaren e.d..Want dan is het verstandiger om een arts te raadplegen,dan smeer ik bij verbrandingen (na koelen met water)er Calendulan zalf van VSM op.Als je het er voorzichtig op smeert,prikt het heel even maar geneest echt prima.Mijn huisarts vertelde mij dat ik het zo prima doe,en ja ik ben zo'n type die zich helaas nog al eens verbrand. Bloos
Ik hoop dat er mensen zijn die wat aan deze tip hebben.Sterkte voor de verbrande Bokkers hier.. Ach gut

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 13:58

P.S. Ik heb ook altijd gehoord dat water minder erg is als dat je je met vet verbrand.Vet schijnt in te branden,heb ik al zo vaak gehoord.En ik heb altijd ruzie met heet water,dus van vet kan ik zelf het niet vertellen.Maar ik geloof het wel dat vet in gaat branden,dus allemaal maar voorzichtig he?? Knipoog Knipoog .

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 14:10

Ik heb nu ook een brandwond (je) op mijn vinger, heb speciaal gaas voor brandwonden erop geplakt.
Vorig jaar had ik een grote schaafwond op mijn schouder (bedekte het hele schouderblad) en goen ben ik naar de dokter gegaan, die er betadine heeft opgesmeerd en ik kreeg een zalf voor tweedegraadsbrandwonden. Het is heel mooi geheeld Ja

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 14:18

Als je denkt dat het erg is naar de dokter gaan. En als je naar de dokter gaat er niks opsmeren!! niks geen zalfjes of dergelijks. Als je naar de dokter gaat weet die precies wat je er wel of niet op kan smeren!

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 14:24

Als de plek groter is dan het formaat van je handpald moet je naar een dokter gaan. Dit heb ik vorige maand met een EHBO curus geleerd. Als je denkt dat er haast bij is, kun je ook 112 bellen.... (dat zij de man van de EHBO... )